(huur)Kosten verhalen op tegenpartij na schade?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-09 13:20
Mijn vraag

Context
Onlangs is onze geparkeerde auto door een vrachtwagen met dieplader geraakt. De dieplader heeft onze auto in de bocht meegenomen (waarschijnlijk zijn uitzwaai niet goed berekend) en een behoorlijk gat in twee panelen gemaakt. Tevens is de auto +- 5 meter meegesleurd, want hij stond 1 parkeervak verder. De auto stond in de eerste versnelling en is achteruit getrokken, ik weet niet goed of dat heel slecht is, maar ik denk het wel. Politie is erbij gekomen en alles is netjes ingevuld. Politie en schadehersteller hebben de schade als niet rijdbaar verklaard (ivm gevaar voor personen vanwege scherpe randen en ik voelde dat een rem aanliep, dus uitlijnen minimaal noodzakelijk)

Bijkomende informatie
WA+ verzekerd en geen rechtsbijstandsverzekering. Ik maak gebruik van de DSA (Directe Schade Afhandeling) die mijn verzekeraar aanbood.

Mijn vraag
Onze vakantie begint over een maand en we willen een maand met de auto naar het buitenland. De auto die we van de schadehersteller te leen hebben gekregen mag niet het land uit.

Heeft iemand ervaring met het claimen van extra kosten (zoals huren van een wagen, vignetten (deze hadden we al), MRB/verzekering en OV kosten) kunnen verhalen bij de verzekering van de tegenpartij? Maken we kans dat we deze kosten vergoed krijgen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

nvt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Zowel mijn verzekering als de tegenpartij geven te weten dat het niet mogelijk is (snap ik, zou ik ook zeggen). Enkel de huur van een auto voor 2 weken tegen 20% eigen kosten schijnt een ding te zijn. Echter zou ik verwachten dat ik als slachtoffer mijn kosten kan claimen bij de tegenpartij, dus ook alle bijkomende kosten om mijn mobiliteit te waarborgen.

(Ik hoop dat ik bij mobiliteit goed zit omdat het gaat over.. nou ja, mobiliteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:57

MLLL

Palm Treo 650

Is je auto niet binnen een maand te repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
MLLL schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:55:
Ze gaan hun best doen, maar gezien de wachttijden bij de garages wil ik alvast mijn opties overwegen in plaats van 4 dagen voor vakantie te horen krijgen dat ik geen vervoer heb

https://nos.nl/artikel/24...en-check-vergeet-het-maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
MLLL schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:55:
Wij moesten voor een parkeerschade (door een ander) rechts drie maanden geleden twee maanden wachten. Dus ja, de wachttijden zijn lang.

(helaas werd een week na reparatie de andere kant door een niet op de handrem gezette auto in elkaar gedrukt...)
@pannekoek, kun je niet langs een rechtswinkel? Dat is bij mijn weten gratis.

[ Voor 10% gewijzigd door pagani op 28-06-2023 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:57

MLLL

Palm Treo 650

pagani schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:02:
[...]

Wij moesten voor een parkeerschade (door een ander) rechts drie maanden geleden twee maanden wachten. Dus ja, de wachttijden zijn lang.

(helaas werd een week na reparatie de andere kant door een niet op de handrem gezette auto in elkaar gedrukt...)
Een rijdbare schade is wel iets anders dan dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
pagani schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:02:
[...]
Zou ik eens even moeten navragen inderdaad. Kijken wat daar uit komt. M'n pa vond het ook gelul en wilde er wel een brief aan wijden, maar ik weet niet of hij ook echt een poot heeft om op te staan. Vandaar hoop ik op ervaringsdeskundigheid van medewerkers haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Maar je hebt het dus al aan je eigen verzekering gevraagd? Volgens mij hebben sommige autoverzekeringen ook een rechtsbijstandmodule. Weet je of jij deze hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:37

Yucon

*broem*

Met die huur en 20% eigen kosten is het toch geregeld? Je eigen auto zou ook niet gratis gereden hebben, en dat is ook het hele idee achter deze regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-09 18:54
Maar je eigen verzekering heeft hier toch niets mee van doen? Of heb je hen alleen ter informatie gevraagd?

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pannekoek
Yucon schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:31:
Met die huur en 20% eigen kosten is het toch geregeld? Je eigen auto zou ook niet gratis gereden hebben, en dat is ook het hele idee achter deze regeling.
Ja lichtelijk mee eens, behalve dat die maximaal 14 dagen dekt en ik 28 dagen weg wil. Beetje lelijk als ik door de fout van een ander 2 weken volle mep mag betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pannekoek
DonJunior schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:34:
Maar je eigen verzekering heeft hier toch niets mee van doen? Of heb je hen alleen ter informatie gevraagd?
ik heb ze inderdaad om informatie gevraagd. Maar omdat zij de DSA doen voor mij had ik lichte hoop dat ik bij hun gewoon de bonnetjes kon neerleggen bij mijn verzekering zodat ze die weer bij de tegenpartij neer konden leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
hoi1234 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:17:
Maar je hebt het dus al aan je eigen verzekering gevraagd? Volgens mij hebben sommige autoverzekeringen ook een rechtsbijstandmodule. Weet je of jij deze hebt?
helaas geen RBV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
pannekoek schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:02:
[...]

Ja lichtelijk mee eens, behalve dat die maximaal 14 dagen dekt en ik 28 dagen weg wil. Beetje lelijk als ik door de fout van een ander 2 weken volle mep mag betalen.
Zou je verzekering eens wijzen op deze website van de ANWB: https://www.anwb.nl/jurid...aimt-u/vervangend-vervoer
Hoe lang?

Je bent verplicht de schade te beperken, dus houd de huurperiode zo kort mogelijk. In geval van reparatie, is dat de tijd die nodig is om je auto te repareren. Is de auto total loss, dan wordt meestal 14 dagen huur vergoed. Soms wordt rekening gehouden met de persoonlijke omstandigheden. Bijvoorbeeld wanneer je auto wordt aangereden vlak voor een autovakantie, dan wordt gedurende de vakantie de huurauto vergoed.
Sowieso is er verschil tussen wat jou verzekering betaalt (als het door eigen schuld is bv) en wat je kunt claimen bij de tegenpartij. En daar gaat bovenstaande quote meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
jeroenkb schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:33:
[...]

Zou je verzekering eens wijzen op deze website van de ANWB: https://www.anwb.nl/jurid...aimt-u/vervangend-vervoer

[...]

Sowieso is er verschil tussen wat jou verzekering betaalt (als het door eigen schuld is bv) en wat je kunt claimen bij de tegenpartij. En daar gaat bovenstaande quote meer over.
Dit is relevante informatie, dank je wel! Ik hoop dat ik op basis hiervan een sterke casus kan maken bij de tegenpartij. Ik heb ook al gevonden dat KiFiD vind dat het slachtoffer volledig schadeloos gesteld moet worden (bron moet ik je verschuldigd blijven, die kan ik niet meer terugvinden in mijn geschiedenis zo snel), maar de vraag is hoe bindend dat is.

Opzich kan ik me vinden in een kleine eigen bijdrage bij autohuur omdat ik de 3 tot 4k kilometers met een andere auto maak. Maar dan val ik nog over die 14 dagen. De ANWB link heeft het over autovakantie en dat ze dan coulanter kunnen zijn, vraag is of ze dat gaan doen haha.

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje 2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:22
Het is in verzekeringsland gebruikelijk dat ze ongeveer 75-80% vergoeden van de huurkosten die je maakt, onder het mom dat je je eigen niet gebruikt en dus op dat moment geen afschrijving,kilometers etc maakt en dus daar voordeel bij hebt.

Als je het goed kan onderbouwen met berekeningen willen ze meer uitkeren maar dit is wel een heel karwei en niet zo makkelijk. Gaat je waarschijnlijk meer geld en tijd kosten dan die 20% voor eigen rekening nemen. De rest zou ik met de verzekeraar overleggen dat je inderdaad niet de vervangende auto van de garage ervoor mag gebruiken ( dit staat los van de verzekering ) in verband met je vakantie. Uiteindelijk zijn dit kosten die door de TGP vergoedt moeten worden, ik weet niet of hiermee rekening is gehouden in de DSA regeling.

[ Voor 9% gewijzigd door jantje 2 op 29-06-2023 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:01
Je kunt 80% van de kosten voor vervangend vervoer vergoed krijgen bij de verzekeraar van de tegenpartij voor de dagen dat de technische reparatieduur is. Sommige verzekeraars nemen dit uit coulance mee als ze toch vanuit de DSA gaan verhalen. Vraag dit even na bij je eigen verzekering of zij dit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
Onderling1987 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:14:
Je kunt 80% van de kosten voor vervangend vervoer vergoed krijgen bij de verzekeraar van de tegenpartij voor de dagen dat de technische reparatieduur is. Sommige verzekeraars nemen dit uit coulance mee als ze toch vanuit de DSA gaan verhalen. Vraag dit even na bij je eigen verzekering of zij dit doen.
Dank je wel voor je reactie. Ik heb dit laten vallen bij zowel de tegenpartij als mijn verzekering, beiden hadden het over slechts 2 weken.

Weet jij of hier ook vakanties in meegenomen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:01
Weet jij of hier ook vakanties in meegenomen worden?
[/quote]

Dit kan coulance halve nog wel eens gedaan worden, maar recht heb je er niet op.
Pagina: 1