Welke airco's hebben een open lokale API?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:29
Ik ben aan het overwegen om volgend jaar airco te laten plaatsen in mijn woning. Dat zal gaan om een multisplit met 4 binnen- en 1 buitenunit. Ik wil die units zonder gedoe kunnen koppelen met mijn domotica (Domoticz, HomeAssistant en HomeBridge). Hiervoor ben ik dus op zoek naar een aircomerk met lokaal toegankelijke API.

Ik heb natuurlijk al wat rondgekeken. Mijn voorkeur gaat uit naar een gerenommeerd merk zoals Daikin, Mitsubishi of Panasonic. Maar bij shops staat meestal alleen dat een 'wifi' module leverbaar is, zonder verder te specificeren wat die module precies doet. Een app van de fabrikant heb ik niks aan, want ik wil de bediening volledig automatisch kunnen doen zonder dat ik zelf de app hoef te gebruiken.

Om dit te bewerkstelligen wil ik een scriptje draaien op mijn Domoticz servertje dat de ingestelde temperatuur van Evohome uitleest voor de betreffende ruimte en deze temperatuur dan als setpoint doorgeeft aan de airco. Dan hoef ik de bewoners alleen maar te vertellen dat ze de gewenste temperatuur kunnen instellen op hun radiator en doet de domotica de rest. De domotica zal uiteindelijk ook (op basis van de gas/electriciteitsprijs) bepalen of verwarmen voordeliger is met de airco of met de cv-installatie.

Dus, de vraag: welk merk/type airco ken je dat bestuurbaar/instelbaar is via een lokale API?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:50
Panasonic kan je makkelijk met een wemos d1 aansturen via de cnt connector.
https://github.com/DomiStyle/esphome-panasonic-ac

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-10 15:16
En voor Mitsubishi Heavy Industries zijn er ook modules gebaseerd op een WeMos die je met ESPHome kunt flashen en lokaal kunt houden.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

En dat soort modules bestaan ook voor Daikin, maar Daikin heeft ook modellen met lokale API. Er hangen er hier 4 van. Welke je krijgt is lastig te voorspellen, en of ze nog geleverd worden weet ik niet zo uit mijn hoofd.

Hoe ga je overigens voorkomen dat de Evohome gaat verwarmen als je actief aan het koelen bent met je airco? De Evohome een zelfsturend systeem als je aan de knoppen draait voor de gewenste temperatuur.

Ik hou hier bij welke kamer bezet is, en of er dan een radiator/vloerverwarming/airco aan moet. Afhankelijk van de binnen- en buitentemperatuur stel ik dynamisch de temperatuur in. Ook bepaal ik aan de hand van de weersvoorspelling de eventuele nachtverlaging. Daar komt dus geen handmatig ingrijpen aan te pas.

[ Voor 58% gewijzigd door FirePuma142 op 28-06-2023 21:53 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Krijg je met.evohome modulatie niet veel meer onvoorspelbaar regelgedrag?

MHI laat zich prima aansturen met een esp en extern temperatuur. Check my sig.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 17:29
FirePuma142 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:49:
En dat soort modules bestaan ook voor Daikin, maar Daikin heeft ook modellen met lokale API. Er hangen er hier 4 van. Welke je krijgt is lastig te voorspellen, en of ze nog geleverd worden weet ik niet zo uit mijn hoofd.

Hoe ga je overigens voorkomen dat de Evohome gaat verwarmen als je actief aan het koelen bent met je airco? De Evohome een zelfsturend systeem als je aan de knoppen draait voor de gewenste temperatuur.
Evohome heeft zelf een schakelaar waarmee je kunt kiezen tussen verwarmen en koelen. Als je die gekoppeld hebt aan het systeem, kan die schakelaar de airco in- of uitschakelen. Maar dan weet de airco nog niet de gewenste temperatuur. Die wilde ik dan uitlezen uit Evohome (kan al, zij het alleen via de web API) en doorgeven aan de airco.
Ik hou hier bij welke kamer bezet is, en of er dan een radiator/vloerverwarming/airco aan moet. Afhankelijk van de binnen- en buitentemperatuur stel ik dynamisch de temperatuur in. Ook bepaal ik aan de hand van de weersvoorspelling de eventuele nachtverlaging. Daar komt dus geen handmatig ingrijpen aan te pas.
Dat lijkt me een erg handig en energiezuinig systeem, maar ik heb altijd moeite om betrouwbaar te bepalen of iemand thuis is of dat een ruimte bezet is. Hoe doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-10 15:33
Daikin BRP069B45 modules zijn in ieder geval met lokale API. Is vast ergens te vinden in welke airco's je die kan stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:39

sanzut

It's always christmas time

Ik heb gewoon een Tado Airco controller erbij in de buurt staan. Is universeel en werkt als een tierelier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 00:49
De meeste airco's staan externe modules toe voor eigen home automation. Meest populair is MHI en Mitsubishi Electric.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
LED-Maniak schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:23:
De meeste airco's staan externe modules toe voor eigen home automation. Meest populair is MHI en Mitsubishi Electric.
Toestaan is misschien niet geheel het juiste woord. De MHI heeft een interface waarop zij zelf een hele dure kaart verkopen, deze is gericht op grote gebouwen waarbij de aansturing en monitoring van tientallen of honderden airco's centraal dient te verlopen.

Slimme hobbyisten hebben echter deze interface en het protocol helemaal uitgeplozen en hier eigen kaartjes voor gemaakt. Deze hebben echter wel zo z'n beperkingen, bijvoorbeeld de 3D auto is niet goed uit te lezen of aan te sturen, de temperatuur heeft vaak een vreemde offset etc. Ook is het soms niet geheel duidelijk welke code wat betekent, omdat verschillende gelekte service manuals elkaar tegenspreken en het per model verschilt ook. Echter voor het normale huis-tuin-keuken gebruik is het perfect.

Zelf heb ik 2 MHI units hangen met de MHI-AC-Ctrl zoals deze: v&a aangeboden: WiFi module voor Mitsubishi airco (MHI-AC-Ctrl)
De firmware die ik erop heb draaien zet alle info om naar MQTT, waarna ik deze via HomeAssistant kan uitlezen en aansturen, dat werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-10 13:49

_Arthur

blub

Ik heb 2 Daikin Stylish FTXA20xx hangen en die zijn direct, lokaal via Home Assistant aan te sturen. HA heeft hier een Integration voor standaard.

[ Voor 18% gewijzigd door _Arthur op 29-06-2023 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

happysan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:36:
[...]

Toestaan is misschien niet geheel het juiste woord. De MHI heeft een interface waarop zij zelf een hele dure kaart verkopen, deze is gericht op grote gebouwen waarbij de aansturing en monitoring van tientallen of honderden airco's centraal dient te verlopen.

Slimme hobbyisten hebben echter deze interface en het protocol helemaal uitgeplozen en hier eigen kaartjes voor gemaakt. Deze hebben echter wel zo z'n beperkingen, bijvoorbeeld de 3D auto is niet goed uit te lezen of aan te sturen, de temperatuur heeft vaak een vreemde offset etc. Ook is het soms niet geheel duidelijk welke code wat betekent, omdat verschillende gelekte service manuals elkaar tegenspreken en het per model verschilt ook. Echter voor het normale huis-tuin-keuken gebruik is het perfect.

Zelf heb ik 2 MHI units hangen met de MHI-AC-Ctrl zoals deze: v&a aangeboden: WiFi module voor Mitsubishi airco (MHI-AC-Ctrl)
De firmware die ik erop heb draaien zet alle info om naar MQTT, waarna ik deze via HomeAssistant kan uitlezen en aansturen, dat werkt perfect.
Zelf gebruik ik deze versie ook op basis van MHI-AC-Ctrl, maar dan met EspHome: https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome welke inderdaad goed werkt. Ze zijn nog steeds bezig met alle opties er proberen in te bouwen wat ook de officiele wifi module ondersteund. Ik wilde vooral even reageren op die offset, gezien dat een instelling is van MHI zelf, zie: https://github.com/absalo...1#issuecomment-1292016712

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Ja klopt, ik heb al veel gelezen over die offset, maar het is toch best ingewikkeld. Het lijkt geen echte vaste offset te zijn, maar eerder een afwijking in de sensor, alsof niet de juiste map wordt gebruikt. Terwijl volgens de servicemanual die toch wel aan een vrij strakke lijn moet voldoen. Het is ook weer een andere offset dan die in dat comment genoemd wordt.

Ik draai mijn eigen aangepaste firmware met wat tweaks erin, maar ik heb het allemaal nog niet perfect gekregen. Wel heel mooi dat er nog continu ontwikkeling is en men blijft graven. Het geeft ook inzichten in de werking van de airco, waarbij het ding op de achtergrond allerlei zaken doet waar je normaal geen erg in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Het issue leek wel opgelost en als je die optie niet uitzet is het wel nogal duidelijk dat hij sowieso 2 graden offset neemt, precies zoals beschreven. Gelukkig heb ik zelf verder totaal geen issues ontdekt. In elk geval voor dit topic een goede mogelijke richting in combinatie met bijvoorbeeld Home Assistant. Voor 20euro (40 euro totaal - 2 airco's) ben ik in elk geval blij, gezien de officiele wifi 100euro per stuk zou zijn met minder mogelijkheden voor custom zaken.

☻/
/▌
/ \

Pagina: 1