Welke slimme thermostaat voor Daikin Altherma ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Topicstarter
Ik heb sinds enige weken een Altherma 3R (EBVH11S23D9W) met 230 liter tapwater icm buitenunit ERLA11DW1.
Tot mijn verbazing hangt er een simpele Daikin thermostaat (Madoka) aan welke feitelijk niks anders kan dan de temp van de verwarming en de temp van het warmtapwater regelen, that’s it…
Het (nauwelijks te lezen) display geeft verder ook weinig info. Bediening is waardeloos met een slecht reagerend touchscreen :|
(Uiteraard kan ik ook zaken via de Onecta-app regelen, maar ik wil een betere/fraaiere/handigere thermostaat in de kamer).
Nou had ik hiervoor een Nest (V3) aan mn CV ketel hangen welke me meer dan uitstekend beviel. Maar de installateur verzekerde mij dat de Nest niet zou werken met de Daikin.
En dat betwijfel ik inmiddels… :Y ik heb al op meerder plekken gelezen dat de Nest in gebruik is met Daikin warmtepompen (en ook hybrides). Bij Daikin zelf geïnformeerd maar die zijn niet bepaald scheutig en compleet met hun antwoorden / info (bedroevend summier zelfs). Een verwijzing naar de installateur is wel zo’n beetje het standaard antwoord lijkt het (en ‘als de thermostaat aan/uit schakelt zou het waarschijnlijk kunnen.. tja, waarschijnlijk…..)
Daarom: zijn er mensen die een dergelijke Altherma hebben icm een Nest thermostaat?
Zo ja: bevalt het en is de Daikin Madoka thermostaat eenvoudig te vervangen door een Nest? (Hoe?….)
Alle info welkom, bij voorkeur in detail als het om omwisselen van de Madoka voor de Nest gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Topicstarter
<kickje>
Niemand hier enige ervaring mee of kennis van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:50
Om hier maar even nieuw leven in te blazen.

Nee, een nest thermostaat werkt niet lekker met een warmtepomp. Aangezien de nest aan/uit stuurt zal het wel werken maar het werkt niet optimaal met een warmtepomp. Dit komt omdat nest zgn PWM regeling toepast en dus even aan en weer uit gaat (min 3 keer per uur) wat zeer ongewenst is voor een warmtepomp.

Je wilt een thermostaat die op hysteresis werkt. Netatmo is hier een voorbeeld van, deze zou ik als smart thermostaat aanraden. Blijf in elk geval weg van honeywell, want daar zijn op tweakers al meerdere horrorverhalen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Topicstarter
kokpol schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:46:

Nee, een nest thermostaat werkt niet lekker met een warmtepomp. Aangezien de nest aan/uit stuurt zal het wel werken maar het werkt niet optimaal met een warmtepomp. Dit komt omdat nest zgn PWM regeling toepast en dus even aan en weer uit gaat (min 3 keer per uur) wat zeer ongewenst is voor een warmtepomp.

Je wilt een thermostaat die op hysteresis werkt. Netatmo is hier een voorbeeld van, deze zou ik als smart thermostaat aanraden. Blijf in elk geval weg van honeywell, want daar zijn op tweakers al meerdere horrorverhalen van.
Dank voor je reactie.
Jammer dat de Nest afvalt… Het heldere display en de afgebeelde info beviel me juist zo goed.
Kan je aangeven welke Netatmo thermostaat dan met name aan te raden is, en wat er zoals voor nodig is om deze aan te sluiten op de Daikin WP? (Voor wat ik even snel gezien heb niet echt ‘fraaie’ modellen…)

Edit:
Nou lees ik hier https://www.netatmo.com/nl-be/smart-thermostat/installation bij ‘installatie eisen’ * een persoonlijk wifi netwerk en * een warmtepomp - alleen verwarming
Mijn warmtepomp levert zowel verwarming als warm tapwater…. Zou dat dan inhouden dat die Netatmo niet geschikt is? :?

[ Voor 20% gewijzigd door Teejbeej op 23-07-2023 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:28
kokpol schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:46:

Wat doet de netatmo dan? Die heeft (in niet-modulerende versie voor Daikin) ook alleen een relais-uitgang, dus gaat dan (misschien een heel trage, dan dus weinig comfortabele) PWM doen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Teejbeej schreef op zondag 23 juli 2023 @ 21:01:
Mijn warmtepomp levert zowel verwarming als warm tapwater…. Zou dat dan inhouden dat die Netatmo niet geschikt is? :?
Ik zou juist de watertemperatuur optimaliseren (op de kamerthermostaat) of instellen met bv de LAN adapter.

Het warm tapwater is geen probleem, dat blijft gewoon werken.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
Teejbeej schreef op zondag 23 juli 2023 @ 21:01:
[...]

Dank voor je reactie.
Jammer dat de Nest afvalt… Het heldere display en de afgebeelde info beviel me juist zo goed.
Kan je aangeven welke Netatmo thermostaat dan met name aan te raden is, en wat er zoals voor nodig is om deze aan te sluiten op de Daikin WP? (Voor wat ik even snel gezien heb niet echt ‘fraaie’ modellen…)

Edit:
Nou lees ik hier https://www.netatmo.com/nl-be/smart-thermostat/installation bij ‘installatie eisen’ * een persoonlijk wifi netwerk en * een warmtepomp - alleen verwarming
Je moet de aan/uit variant hebben, in principe verkoopt netatmo maar 1 thermostaat. Of je deze mooi vindt is je eigen smaak.
Over dat laatste: deze thermostat is geschikt aangezien deze met een aan/uit contact werkt. De thermostaat sluit je aan op het aan/uit contact van de wp. Dus het enige wat je nodig hebt is: de thermostaat en tijd;).

Met de installatie ‘eis’ bedoelen ze dat de thermostaat in principe niet geschikt is om te koelen. Als je gaat koelen die je de thermostaat zelf omhoog te zetten zodat deze aangaat en de ruimte gaat koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
arnoldniessen schreef op zondag 23 juli 2023 @ 23:42:
[...]

Wat doet de netatmo dan? Die heeft (in niet-modulerende versie voor Daikin) ook alleen een relais-uitgang, dus gaat dan (misschien een heel trage, dan dus weinig comfortabele) PWM doen.
De netatmo werkt op basis van een (instelbare) hysteresis. Dat betekent dat als je bijvoorbeeld de temperatuur op 20 graden hebt staan deze bij 19,8 aan gaat en bij 20,2 uit. Doordat bij een wp de watertemperatuur erg laag is duurt dit erg lang en wordt het als zeer comfortabel ervaren. Dit is ook zeer efficiënt aangezien je met een wp zo weinig mogelijk start/stops wil, aangezien deze extra energie kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
kokpol schreef op maandag 24 juli 2023 @ 07:00:
De netatmo werkt op basis van een (instelbare) hysteresis. Dat betekent dat als je bijvoorbeeld de temperatuur op 20 graden hebt staan deze bij 19,8 aan gaat en bij 20,2 uit. Doordat bij een wp de watertemperatuur erg laag is duurt dit erg lang en wordt het als zeer comfortabel ervaren. Dit is ook zeer efficiënt aangezien je met een wp zo weinig mogelijk start/stops wil, aangezien deze extra energie kosten.
Eens, maar nog efficienter is het als de warmtepomp zijn vermogen zo regelt (een goede PID regelaar) dat hij continu aan is, en dus helemaal niet uitgaat (tenzij er echt geen warmte nodig is, in de zomer of bij een vermogensvraag onder het minimum vermogen). De Daikin thermostaat heeft zelf een beter algoritme dat daar in de buurt komt (kamerthermostaat, ook met (ruime) hysterese en met aanpassing op basis van kamertemperatuur) al is het alleen een simpele P regelaar, maar met een goed ingestelde stooklijn is die volgens mij nog steeds efficienter dan een aan/uit regeling met hysterese.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
arnoldniessen schreef op maandag 24 juli 2023 @ 07:42:
[...]

Eens, maar nog efficienter is het als de warmtepomp zijn vermogen zo regelt (een goede PID regelaar) dat hij continu aan is, en dus helemaal niet uitgaat (tenzij er echt geen warmte nodig is, in de zomer of bij een vermogensvraag onder het minimum vermogen). De Daikin thermostaat heeft zelf een beter algoritme dat daar in de buurt komt (kamerthermostaat, ook met (ruime) hysterese en met aanpassing op basis van kamertemperatuur) al is het alleen een simpele P regelaar, maar met een goed ingestelde stooklijn is die volgens mij nog steeds efficienter dan een aan/uit regeling met hysterese.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar je zou dat natuurlijk ook kunnen bereiken met een hysterese
thermostaat waarbij je de watertemperatuur zo (laag) instelt dat de warmtepomp aan blijft. En je de thermostaat dus eigenlijk alleen gebruikt als een max thermostaat als bijvoorbeeld de zon op je huis staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosiertje
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-05 18:24
Je kan de warmtepomp inderdaad gewoon weersafhankelijk laten draaien, icm met een ruimtethermostaat. Haalt de WP de ingestelde temperaatuur te snel dan kun je de stooklijn aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UAG12380
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-07-2024
Interessante post!

Deze week worden er bij mij 2 Daikin Altherma (EHVH08S18E9W en ETBX12E9W) warmtepompen geïnstalleerd. De standaard (bedrade) Madoka thermostaat die hierbij geleverd wordt, is helaas geen optie omdat de ruimte waar de pompen staan niet bedraad te verbinden zijn met de plaats waar ik de thermostaat wil hebben hangen.

Nu komt er nog een complicatie bij; een van de warmtepompen staat op de begane grond maar zorgt voor de verwarming van 3 ruimtes die onder de grond liggen. Deze drie ruimtes liggen zo geïsoleerd dat er geen signalen van buitenaf kunnen komen (geen mobiele telefoon signalen bijvoorbeeld). Wel ligt er een LAN kabel waarmee ik een wifi signaal kan opzetten.

Ik ben daarom opzoek naar een draadloze oplossing via Wifi voor beide pompen (waarbij ik uiteraard bij voorkeur hetzelfde type thermostaat voor beide heb).

In deze post valt de Nest af maar komt de Netatmo in aanmerking, echter zie ik bij de beschrijving dat deze via een relay die bedraad is aangesloten aan de warmtepomp, een radio (gok RF?) signaal naar de thermostaat zend. Ik vermoed echter dat dit RF signaal (aanname) niet tot in de ruimte onder de grond rijkt omdat alle overige signalen daar ook niet kunnen komen.

Hiermee lijkt me deze optie dus af te vallen.

Zie ik dit verkeerd?
Iemand een gouden tip hoe ik de pompen toch kan aansturen in de gewenste ruimte (dus onder de grond) waar alleen een Wifi signaal aanwezig is?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Topicstarter
Kijk eens bij TADO.
Ik heb boven in 2 badkamers een draadloze (ook geen stroomdraad: via batterij) thermostaat hangen welke de wp aanstuurt bij warmtevraag.

• Cheeseburger
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 02-06 14:59
Teejbeej schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:02:
Kijk eens bij TADO.
Ik heb boven in 2 badkamers een draadloze (ook geen stroomdraad: via batterij) thermostaat hangen welke de wp aanstuurt bij warmtevraag.
De laatste weken geprobeerd, tado X werkt niet met Daikin wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:56
Ik snap niet de kritiek op de Madoka, ik vind hem fraai en je kunt de temp instellen of de WP uit/nachtmodus zetten.
Dat is ook precies wat je wil omdat je de rest met de app (of HMI) doet, zoals de bedrijfstijden, energieverbruik uitlezen enz.

De Madoka stuurt de ruimtetemp naar de binnenunit. Deze gebruikt de waarde setpoint / reële ruimtetemp voor een beetje modulatie. (Mits ingesteld)

Juist de madoka is eindelijk eens een mooie oplossing voor een WP. De controllers van bv Panasonic zijn ouderwets, lomp en wit.

Wil je toch een andere thermostaat gebruiken dan kan dit wel. Je moet op de WP voor andere instellingen kiezen.
Verwrmingscircuit- regelwaarde van thermostaat naar vertrekwater zetten.
Dan een aan/uit thermostaat aansluiten op het bestemde contact daarvoor.

Maar doe het niet, is jammer. Dan kun je er net zo goed een lichtschakelaar achter zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Topicstarter
Madoka is en blijft primitief; je kan er geen drol mee. En de app biedt al niet heel veel meer opties. Het online (dus op afstand) bedienen van het volledige instellingen menu van de wp zou niet misstaan in deze moderne tijd. Kan ook geen enkele reden bedenken waarom dat niet ingebouwd zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginovation
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16-12-2024
Goedeavond,

Interessant gesprek. Hopelijk kan iemand van jullie mij verder helpen.

Zelf voor het eerst in bezit van de Daikin Hybride Warmtepomp Altherma EHYHBH05AV32. (Kan deze ook gekoppeld worden aan de Daikin Onecta app?)

Echter heeft mijn aannemer (super slecht) de thermostaat bevestigd in mijn tussenhal beneden. Daar is het nu bijvoorbeeld 14 graden. Als ik deze op 19 graden zet, gaat de pomp in zijn werking en wordt het in mijn woonkamer (vloerverwarming) super heet, omdat die simpelweg niet de 19 graden bereikt… stookkosten zijn hierdoor gigantisch hoog….

Met black friday heb ik de Netatmo slimme thermostaat besteld. Echter is het mij nu niet duidelijk hoe ik deze moet aansluiten. De relais heeft 4 kabels (rood, blauw = voor aan een stopcontact, toch?) (grijze en zwarte = voor de ketel, maar maakt het uit waar welke kleur in gaat??)

Ik heb de relais gekoppeld aan mijn netwerk en deze communiceert met mijn netatmo thermostaat. Helaas pakt mijn warmtepomp niet de temperatuur die ik instel op de netatmo.

Weet iemand hoe ik de thermostaat in mijn hal ‘buitenspel’ kan zetten en moet ik nog bepaalde installateurinstellingen wijzigen?

Dank voor jullie hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Ginovation schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:50:
Zelf voor het eerst in bezit van de Daikin Hybride Warmtepomp Altherma EHYHBH05AV32. (Kan deze ook gekoppeld worden aan de Daikin Onecta app?)
Zou moeten kunnen als je een LAN adapter hebt.
Echter heeft mijn aannemer (super slecht) de thermostaat bevestigd in mijn tussenhal beneden. Daar is het nu bijvoorbeeld 14 graden. Als ik deze op 19 graden zet, gaat de pomp in zijn werking en wordt het in mijn woonkamer (vloerverwarming) super heet, omdat die simpelweg niet de 19 graden bereikt… stookkosten zijn hierdoor gigantisch hoog….
Dan staat je stooklijn veel te hoog. Ik zou je aanraden eerst het hybride topic eens door te lezen.
Met black friday heb ik de Netatmo slimme thermostaat besteld. Echter is het mij nu niet duidelijk hoe ik deze moet aansluiten. De relais heeft 4 kabels (rood, blauw = voor aan een stopcontact, toch?) (grijze en zwarte = voor de ketel, maar maakt het uit waar welke kleur in gaat??)

Ik heb de relais gekoppeld aan mijn netwerk en deze communiceert met mijn netatmo thermostaat. Helaas pakt mijn warmtepomp niet de temperatuur die ik instel op de netatmo.
Ik weet niet welke versie je hebt, de website toont er eentje met 2 draden. Je kunt nog geen slimme thermostaat aansluiten op de Daikin, wel een gewone (hysterese-gebaseerde) (klok) aan/uit thermostaat (dan moet je de "externe thermostaat" optie kiezen). Wel kun je een externe (bedrade) kamertemperatuursensor aansluiten op de indoor unit, maar als je toch draden trekt dan kun je net zo goed de Daikin thermostaat in de kamer hangen, dat levert een beter resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Topicstarter
Cheeseburger schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 20:03:
[...]

De laatste weken geprobeerd, tado X werkt niet met Daikin wp.
Beetje late reactie, maar toch…
Bij mij werkt Tado draadloze thermostaat (2x) prima icm de warmtepomp. Met dien verstande dat ze (tevens) kleppen aansturen zodat de BGG niet onnodig mee wordt verwarmd bij warmtevraag badkamers (daar hangen de Tado’s)
Pagina: 1