Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freehumor
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik ben op zoek naar jullie advies over de aanschaf van een Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition. Op dit moment heb ik veel spullen van Ubiquiti en dat bevalt prima. Ik wil dit gaan uitbreiden met een G4 Doorbell Pro omdat ik de Doorbell niet in de cloud wil hebben en aangezien ik ook de huidige USG wil vervangen (IDPS bandbreedte verwerking), komen deze twee acties mooi samen (ik heb immers ook een NVR nodig).

Nu vraag ik mij echter af of UDM SE kan samenwerken met Caiway internet en (Twente; voormalig Cogas netwerk) interactieve televisie met settopboxen. Ik zie op de Caiway website dat er een VLAN100 voor internet geconfigureerd moet worden en VLAN101 voor TV. Tevens moeten er statische routeringen opgenomen worden. Kan dit geconfigureerd worden met UDM SE? Ik lees hier tegenstrijdige berichten over ivm dat IGMP snooping niet ondersteund wordt. Ik wil trouwens niet bij elke Unifi update dat ik opnieuw configuraties moet verrichten.

Op dit moment heb ik een Genexis Platinum modem/router maar deze kan vervangen worden door een Genexis Titanium die alleen als modem kan fungeren. Andere mogelijkheid is om direct een SFP aan te sluiten op de UDM SE. Ik wil niet twee routers achter elkaar hebben.

Ideale situatie is als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[glasvezel]
   |
[UDM SE] ___[settopbox1]____[tv1]
 | | | |____[settopbox2]____[tv2]
 | | |______[accesspoint1]
 | |________[doorbell]
 |__________[switch]________[accesspoint2]
                                 | |_______[laptop1]
                                 |_________[laptop2]

Is deze setup mogelijk en kan ik zowel internet als interactieve televisie gebruiken? Indien deze setup mogelijk is, welke SFP-module zouden jullie dan adviseren?

Nog een aanvullende vraag over de G4 Doorbell Pro, als ik notificaties op mijn mobiel wil ontvangen, welke data staat dan op de cloud?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Om eerst je laatste vraag te beantwoorden, bij Unifi komt er helemaal niets in de cloud qua data. Je moet een Unifi protect applicatie met lokale opslag hebben, zoals bij hun camera’s. Het is geen gaar stuk stront met abonnement zoals een Ring :)

Qua meldingen wordt alleen de melding + eventueel een screenshot gepusht naar je device.

M.b.t. het eerste stuk heb ik geen ervaring met het Cogas netwerk of Caiway, maar m.i. is de oplossing met de Titanium de optimale, dan heb je simpelweg alleen een utp kabel en de rest regel je op je UDMSE. Hoef je ook niet te zoeken naar geschikte SFP’s die al dan niet op je UDM werken of de juiste glasvezeltechniek ondersteunen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Met een Genexis Platinum of Titanium zit je gewoon op AON en is er niks speciaals nodig. De moeilijkheid zit hem bij de XGS-PON glasvezeltechniek, maar dat is hier dus niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:40

nelizmastr

Goed wies kapot

bjusterbaarlik schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:23:
Met een Genexis Platinum of Titanium zit je gewoon op AON en is er niks speciaals nodig. De moeilijkheid zit hem bij de XGS-PON glasvezeltechniek, maar dat is hier dus niet van toepassing.
Dan is het idd simpel :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freehumor
bjusterbaarlik schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:23:
Je krijgt dus geen problemen met het zetten van de twee VLANs op de WAN poort en het zetten van de statische routeringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freehumor
nelizmastr schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:33:
Om eerst je laatste vraag te beantwoorden, bij Unifi komt er helemaal niets in de cloud qua data. Je moet een Unifi protect applicatie met lokale opslag hebben, zoals bij hun camera’s. Het is geen gaar stuk stront met abonnement zoals een Ring :)

Qua meldingen wordt alleen de melding + eventueel een screenshot gepusht naar je device.
Ik wil juist dat het lokaal blijft. Alleen begreep ik wel dat je ook kan zien wie er voor je deur staat (min of meer live beeld) en dat je ook er tegen kunt praten. Een deel zal dus via de servers van Ubiquiti verlopen en ik vroeg mij af of ze daar dan ook (bijv. tijdelijk) de video's opslaan.
Pagina: 1