Cat6 maar 100mbps - RJ45 plugs correct getest

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qinshi
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-09 08:35
Hey,

Via de internet provider beschik ik over 900mbps (direct gemeten vanaf de router).
Via mijn UTP wand contactdozen haal ik echter 100mbps.
Dit is op al mijn UTP wand contactdozen, behalve 1: Daar haal ik effectief de 900mbps.

De RJ45 plugs heb ik zelf gekrimpt, deze ook getest via een RJ45 tester. Alle 8 draadjes geven het signaal correct door en de aansluiting is volgens CAT B gebeurd.

Ik heb ook UTP kabels die vanaf de router lopen en uitkomen in de plafond. Dit om een Wifi accespoint op te bevestigen. Als ik die kabel (die dus eigenlijk op geen enkel vlak onderbroken zou moeten zijn) test op de snelheid, haal ik ook daar maar 100mbps. Ook weer getest via de RJ45 kabel tester, en opnieuw geen zichtbare problemen.

Wat kan volgens jullie het probleem zijn?

Beste antwoord (via rens-br op 10-07-2023 09:13)

• Qinshi
Ik heb de elektricien nog eens laten langskomen.
Na een test met een vers gekrimpte RJ45 (ander merk) en met andere krimp tang, behaalde ik de 1 GBPS connectie op die UTP kabel waarheen dat voordien maar 100mbps was.
https://www.bol.com/be/nl...en/9300000144773006/?s2a=

Dus de JMS RJ45 doorsteek connectoren + JMS RJ45 krimptang is blijkbaar niet goed. (of ik heb niet goed gekrimpt.). Maar de 'it man' van de firma waar de elektricien toe behoorde, vermelde dat die RJ45 van JMS niet goed zijn.

Die tang + connecties van JMS heeft me 55€ gekost, evenveel als wat ik nu ga betalen voor die 'IT MAN' zijn werkuren + fiches.
vincedd schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:01:
[...]

Nooit problemen mee gehad, en ik heb er meer dan duizend zo geknepen. Kwestie van handigheid, goed materiaal en gereedsschap.
Dit dus, goed materiaal: wat ik dus blijkbaar met die JMS RJ45 en JMS Krimptang niet had.

Dusja, deze topic kan dus als 'opgelost' word beschouwd. Zoals mensen hier suggereerden was het wel degelijk slechte male RJ45 connectie/slecht gekrimpt.

Alvast bedankt voor alle hulp!

[ Voor 27% gewijzigd door Qinshi op 07-07-2023 13:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:52

Wildfire

Joy to the world!

Zijn die UTP wandcontactdozen wel correct afgewerkt? Want daar kan natuurlijk ook nog iets mis zitten. En dan natuurlijk ook hoe de connectors bij de router zijn afgewerkt of een eventueel patchpanel daar.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:44
Post eens wat foto's. Mss dat we toch iets zien.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
niet stiekem CCA CAT6 er in? :(

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@SMSfreakie dan moet je nog 1Gbps krijgen.

@Qinshi welke router/switchen heb je?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

Je hebt het over contactdozen en over krimpen, ik mag toch aannemen dat je geen gekrimpte connectoren in een doos hebt gepropt maar netjes stugge voor installatie geschikte kabel hebt genomen en afgemonteerd op lsa?

Plaats dus idd eens foto’s van hoe je alles gemonteerd hebt en welke apparatuur je gebruikt :)

Oja, en natuurlijk een kabel per RJ45 en niet een kabel naar zo’n duo doos met maar 2 paren elk, want dan is 100Mbit het maximum.

[ Voor 17% gewijzigd door nelizmastr op 28-06-2023 21:39 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qinshi
Bedankt voor jullie antwoorden.

Welke apparatuur heb ik:
Proximus BBox3
Ubiqiuti Dream Machine Pro
U6 In Wall
U6 AP Lite
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_3nyvt8El976nkGCkKvBzshd0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CyeXRRIgkbHI31kwJ7nG2on7.jpg?f=fotoalbum_large

UTP
Alle UTP kabels zijn CAT 6 - Made in Italy. Alle UTP kabels zijn ook getest via een kabel tester en alle 8 de draadjes komen door.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PA9ktdjMWFypIYxlAHZD_jRcnD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GlTYNatCf0dlCFwysWusJySG.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.televista.it/...20data%20sheet%20utp6.pdf

Testen
De Ubiquiti Dream Machine pro is via de 'bridge' poort van de BBOX 3 verbonden. Geteste snelheid die toekomst op de Dream Machine pro is 900mbps.

Er is 1 UTP kabel van mijn Ubiquiti dream machine pro verbonden met mijn Acces Point U6 lite. Geteste snelheid via wifi is ronde de 400mbps. Als ik die UTP wand contactpoort gebruik voor een lan verbinding te maken met laptop haal ik 900mbps. Dus die UTP contactdoos/kabel verbinding is goed.

Alle andere UTP wand contactdozen halen maar 100mbps, als ik die test via lan verbinding met laptop.

Hoe komt het dat ik via die andere UTP wand contactdozen maar 100mbps haal, terwijl de kabel tester zegt dat alle signalen worden doorgegeven?
Slechte CAT 6 RJ45 erop? 8)7
Of zijn men UTP wand contactdozen van slecht kwaliteit?

Het andere probleem is dat ik ook op de UTP kabels die van mijn dream machine pro rechtstreeks naar m'n accespoint lopen (komen uit het plafond) ook maar 100mbps behaal.
Maakt niet uit of ik die UTP kabels nu op m'n Ubiquiti dream Machine pro aansluit of rechtstreeks op m'n proximus modem. ;(

Als ik andere gekochte cat6 kabels gebruik vanuit de winkel, en ik verbind men accespoint/U6 in wall rechtstreeks met men ubiquiti pro machine dan haal ik Gigabit connectie.Maar goed, die gebruikte UTP kabel is ander merk dan wat er in men muur zit. Heeft ook andere UTP male plugs erop en is in de fabriek wss getest voor die in de winkel te koop werd aangeboden.

[ Voor 23% gewijzigd door Qinshi op 03-07-2023 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:22
Het kan van alles zijn:
- Verkeerde kwaliteit utp kabel?
- Verkeerde kopjes op de kabel of slecht geknepen
- Verkeerde wandcontactdoos of slecht gemonteerd
- Verkeerde kleurvolgorde aangehouden

Een basis kabel tester zegt iets maar niet alles, je kunt prima alle lampjes aan krijgen maar alsnog maar max 100mbit halen.

Paar punten zou ik controleren:
- Weet je heel zeker dat de kleurvolgorde goed gegaan is?
- Gebruik je een kabel met een soepele of stugge kern? (hoort stug te zijn)
- Op kabels van stugge kern mag je officieel niet direct een kopje op knijpen. Die moet een patchpaneel/LSA strook in of op speciale stugge kopjes. Je foto impliceert dat je er direct kopjes op hebt zitten.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:31
Kan je een scherpe foto maken van één van de geknepen stekkers? En ook van de aansluitingen op je wandcontactdoos?

Verder, heb je bij die kabeltesters beide kanten bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qinshi
laurens0619 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:01:
Het kan van alles zijn:
- Verkeerde kwaliteit utp kabel?
- Verkeerde kopjes op de kabel of slecht geknepen
- Verkeerde wandcontactdoos of slecht gemonteerd
- Verkeerde kleurvolgorde aangehouden

Een basis kabel tester zegt iets maar niet alles, je kunt prima alle lampjes aan krijgen maar alsnog maar max 100mbit halen.

Paar punten zou ik controleren:
- Weet je heel zeker dat de kleurvolgorde goed gegaan is?
- Gebruik je een kabel met een soepele of stugge kern? (hoort stug te zijn)
- Op kabels van stugge kern mag je officieel niet direct een kopje op knijpen. Die moet een patchpaneel/LSA strook in of op speciale stugge kopjes. Je foto impliceert dat je er direct kopjes op hebt zitten.
Alle utp kabels hadden zo'n stugge plastieken kern in zitten. Die ik dan afknipt om inderdaad die stugge utp kabel rechtstreeks in een 'cat 6' RJ 45 plugje te krimpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxYBLyzoenyBd4OeEgtkyxSmjWQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HT6uQ7HtAgketU12waB0UyWk.jpg?f=user_large
Dus dit kan wel een issue zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qinshi
_JGC_ schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:05:
Kan je een scherpe foto maken van één van de geknepen stekkers? En ook van de aansluitingen op je wandcontactdoos?

Verder, heb je bij die kabeltesters beide kanten bekeken?
Ik heb niet alle slechte utp verbindingen aan beide kanten getest. Dus dit doe ik zo meteen even.
Een close up (van de UTP CAT6 kabel die wel degelijk via lan verbinding 900mbps doorgeeft):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sP-54U77UTTyZg-Hg_MRaC287A0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AffbWHU8MP8GVa3GE4DbQHtX.jpg?f=user_large

Het zijn JM doorsteek RJ 45 cat 6 rj45 connectoren, gekrimpt met een JM RJ45 krimptang
Gekocht via bol.com: https://www.bol.com/be/nl...en/9300000144773006/?s2a=

alles zou via CAT B volgorde aangesloten zijn. Zowel mijn eigen gekrimpte RJ45 als de utp wand contactdozen in de muur (1 UTP kabel per 1 female RJ45)

[ Voor 74% gewijzigd door Qinshi op 03-07-2023 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Qinshi
Een utp kopje op een stugge kabel kan werken maar garanties tot de voordeur :P
Beste is om een patchpaneeltje op te hangen oid en daar de kabels op af te monteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:31
Qinshi schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:20:
[...]

Ik heb niet alle slechte utp verbindingen aan beide kanten getest. Dus dit doe ik zo meteen even.
Een close up (van de UTP CAT6 kabel die wel degelijk via lan verbinding 900mbps doorgeeft):
[Afbeelding]

Het zijn JM doorsteek RJ 45 cat 6 rj45 connectoren, gekrimpt met een JM RJ45 krimptang
Gekocht via bol.com: https://www.bol.com/be/nl...en/9300000144773006/?s2a=

alles zou via CAT B volgorde aangesloten zijn. Zowel mijn eigen gekrimpte RJ45 als de utp wand contactdozen in de muur (1 UTP kabel per 1 female RJ45)
Die kabel lijkt weinig mis mee. Enige wat me opvalt is dat de laatste pin bij bruin dieper lijkt te liggen dan de rest. Als je nog foto's hebt van de kabels die niet goed werken zou dat misschien een aanwijzing geven.

Wat ik bedoel met beide kanten controleren: die kabeltesters sturen gewoon een stroompje door een draadje, komt via de tester aan de andere kant terug. Maar op welke pin dat aan de andere kant gebeurt zie je niet op de tester zelf, dat zie je aan het lampje op de andere kant. Als de lampjes 1 t/m 8 doen op je tester betekent dat niet dat die lampjes aan de andere kant ook die volgorde aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qinshi
_JGC_ schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:41:
[...]

Die kabel lijkt weinig mis mee. Enige wat me opvalt is dat de laatste pin bij bruin dieper lijkt te liggen dan de rest. Als je nog foto's hebt van de kabels die niet goed werken zou dat misschien een aanwijzing geven.

Wat ik bedoel met beide kanten controleren: die kabeltesters sturen gewoon een stroompje door een draadje, komt via de tester aan de andere kant terug. Maar op welke pin dat aan de andere kant gebeurt zie je niet op de tester zelf, dat zie je aan het lampje op de andere kant. Als de lampjes 1 t/m 8 doen op je tester betekent dat niet dat die lampjes aan de andere kant ook die volgorde aanhouden.
Ik ben wel gaan kijken naar de ontvanger, van mijn kabel tester. Zo heb ik inderdaad eens opgemerkt dat ik verkeerd gekrimpt had en dat de zender 1-8 ging en de ontvanger 1-5-8-6-7 toonde. Dan wist ik dat ik verkeerd gekrimpt had.

Welke RJ45 plug zou ik dan wel moeten gebruiken als ik een cat6 kabel heb met stugge kern?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Laatst ook met een kabel waarbij met testen alles goed verbonden was maar had uitval (package drop) en maar geen Gbit verbinding. Dat was vervangen en toen deed alles het weer. Ik zou eerst even met losse kabels proberen en werkt dan alles, dan heb je antwoord ofwel dat wordt vervangen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qinshi
laurens0619 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:25:
@Qinshi
Beste is om een patchpaneeltje op te hangen oid en daar de kabels op af te monteren
Bedoel je dan zoiets:
https://www.patchkast.be/...05061746368362d38465450db

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ja of zoiets:
https://www.kabeldirect.n...-per-stuk-8p-utp-wit.html
maar een patchstrookje is vaak wat goedkoper/netter

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 03-07-2023 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:41
@Qinshi https://www.fs.com/de-en/products/163572.html ben ik erg tevreden over.
Ik gebruik dan een Dogger (PunchDown) om op de kleurcode van B, de aders er in te drukken: https://www.elektramat.nl...chaar-dogger-dc-tool-lsa/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jkuip
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-09 20:16
Hi,

Wellicht is dit allang uitgesloten. Maar bij deze toch in het kader van ‘je weet maar nooit’.

Ondersteunen de wandcontact dozen wel 1000Base- t?
(Je kan overigens ook op je NIC in je OS kijken of deze wel op de juiste snelheid draait 10/100/1000 base )

Naast je kabel tester kun je eventueel ook het daadwerkelijke protocol testen over de kabel en de snelheid hiervan.

Koppel in dit geval aan beide einden van de kabel een pc, laptop o.i.d. en draai eens een iperf speedtest tussen deze twee.

Hopelijk kun je hier iets meer mee uitsluiten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 15:20
laurens0619 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:25:
@Qinshi
Nooit problemen mee gehad, en ik heb er meer dan duizend zo geknepen. Kwestie van handigheid, goed materiaal en gereedsschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qinshi
Jkuip schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:51:
Hi,

Wellicht is dit allang uitgesloten. Maar bij deze toch in het kader van ‘je weet maar nooit’.

Ondersteunen de wandcontact dozen wel 1000Base- t?
(Je kan overigens ook op je NIC in je OS kijken of deze wel op de juiste snelheid draait 10/100/1000 base )

Naast je kabel tester kun je eventueel ook het daadwerkelijke protocol testen over de kabel en de snelheid hiervan.

Koppel in dit geval aan beide einden van de kabel een pc, laptop o.i.d. en draai eens een iperf speedtest tussen deze twee.

Hopelijk kun je hier iets meer mee uitsluiten?
Hoe kan ik testen of mijn wandcontact UPT dozen wel degelijk 1000base-t ondersteunen?
Het zijn gewoon Niko UTP wand contact dozen, de afspraak was dat het CAT 6 UTP wandcontact dozen zouden zijn.
itsalex schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:45:
Laatst ook met een kabel waarbij met testen alles goed verbonden was maar had uitval (package drop) en maar geen Gbit verbinding. Dat was vervangen en toen deed alles het weer. Ik zou eerst even met losse kabels proberen en werkt dan alles, dan heb je antwoord ofwel dat wordt vervangen.
Ik heb net via powershell eens gekeken naar m'n packet loss, '100% packet recieved'. Dus geen packet loss.

[ Voor 36% gewijzigd door Qinshi op 06-07-2023 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

Qinshi schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:36:

Ik heb net via powershell eens gekeken naar m'n packet loss, '100% packet recieved'. Dus geen packet loss.
Hoe lang heb je de ping laten lopen? Ff met ping -t een uurtje laten pingen. Packet loss is zelden zo groot dat je het detecteerd met een minuutje of minder.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
@Qinshi Dat had ik dus ook, geen packetloss of wat dan ook maar wel dat mijn Unifi AP geen softwareupdate doorkreeg en allerlei "vreemde" issues. Dacht eerst dat het de AP was maar toen bij aansluiten op een andere kabel, tada alles deed het. Dan was er maar één conclusie mogelijk. Probeer gewoon eens een losse kabel aan te sluiten en je hebt een antwoord.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:44
Qinshi schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:36:
[...]

Hoe kan ik testen of mijn wandcontact UPT dozen wel degelijk 1000base-t ondersteunen?
Het zijn gewoon Niko UTP wand contact dozen, de afspraak was dat het CAT 6 UTP wandcontact dozen zouden zijn.

[...]

Enkel professionele testers met rapporten kunnen zeggen of deze 1000base-t ondersteunen.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:35

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Maak anders een foto van de zijkant en bovenkant van de geknepen connectoren. Misschien zien we dan nog op het oog wat er mis kan zijn.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Ik denk dat je LAN speed van je NIC ook maar 100Mbit oplicht/aangeeft.
Dan heb je een 'correcte' cat3 verbinding gemaakt. Ofwel de aderparen op 1+2 en 3+6 correct doorverbonden. Voor 1Gbit zijn namelijk 4 correct verbonden aderparen nodig. En dat is toch wat anders dan 8 lampjes die branden, dat is namelijk wat die goedkope adertesters testen: of er per ader een verbinding is, en dat 8 keer.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Qinshi
Ik heb de elektricien nog eens laten langskomen.
Na een test met een vers gekrimpte RJ45 (ander merk) en met andere krimp tang, behaalde ik de 1 GBPS connectie op die UTP kabel waarheen dat voordien maar 100mbps was.
https://www.bol.com/be/nl...en/9300000144773006/?s2a=

Dus de JMS RJ45 doorsteek connectoren + JMS RJ45 krimptang is blijkbaar niet goed. (of ik heb niet goed gekrimpt.). Maar de 'it man' van de firma waar de elektricien toe behoorde, vermelde dat die RJ45 van JMS niet goed zijn.

Die tang + connecties van JMS heeft me 55€ gekost, evenveel als wat ik nu ga betalen voor die 'IT MAN' zijn werkuren + fiches.
vincedd schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:01:
[...]

Dit dus, goed materiaal: wat ik dus blijkbaar met die JMS RJ45 en JMS Krimptang niet had.

Dusja, deze topic kan dus als 'opgelost' word beschouwd. Zoals mensen hier suggereerden was het wel degelijk slechte male RJ45 connectie/slecht gekrimpt.

Alvast bedankt voor alle hulp!

[ Voor 27% gewijzigd door Qinshi op 07-07-2023 13:52 ]

Pagina: 1