Hoe krijg ik mijn ex uit huis?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedrosa88
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-11-2023
Beste,

Ik ben op zoek naar antwoorden.

Situatie is als volgt. Ik ben de huurder van een woning. Ik sta hier ingeschreven en ben verantwoordelijk voor de woning. Dat gezegd hebbende, heb ik een partner met wie de relatie is stukgelopen. Ik wil graag dat deze persoon mijn huurwoning verlaat; echter, de persoon wilt niet het huis uit.

De partner staat ook niet ingeschreven in het BRP op het adres v/d woning. Theoretisch gezien verblijft mijn partner dus illegaal bij mij.

Kan ik de politie inschakelen voor deze situatie om de persoon in kwestie uit huis te krijgen?

Wat zijn mijn instrumenten?

Moet ik een juridisch traject starten of kan ik gewoon de politie inschakelen?

Ik voel me onveilig en kan het huis niet meer in, aangezien mijn partner zich daar bevindt.

Antwoorden graag.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:05

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Uit ervaring kan ik je vertellen: ja je kunt de politie hiervoor bellen om je partner uit huis te krijgen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:45

Tys

Ja, dit is een makkie. Paar keer aangeven dat je partner moet vertrekken en daarna de wijkagent/politie bellen, sloten vervangen en klaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Tys op 28-06-2023 19:14 ]

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:06
Ja, iemand die jouw woning op verzoek niet wil verlaten pleegt huisvredebreuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hoe lang wonen jullie al samen? En zijn jullie getrouwd of hebben jullie een geregistreerd partnerschap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pedrosa88
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-11-2023
Nee, niet getrouwd en geen geregistreerd partnerschap.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:34
Deur open.
Ex buiten zetten.
Deur dicht.

Je ex heeft nergens recht op. Het makkelijkste is gewoon de sloten vervangen als je partner een keer niet thuis is. Anders de politie bellen.
https://www.juridischloke...huurwoning-na-samenwonen/

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zoals je het beschrijft klinkt het heftig van niet het huis uit willen en dat jij niet naar binnen durft. Gebruikt hij-zij geweld tegen je? Want in dat geval is de politie de aangewezen instantie. En dan niet enkel vanwege het huis, maar vooral vanwege het geweld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:32
Knip

ontopic

kan ze wel ergens terecht of wordt ze dakloos?

[ Voor 48% gewijzigd door Notna op 28-06-2023 20:35 . Reden: Het is hier niet de HK, dus dergelijke opmerkingen horen hier niet ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 11:02
bie100 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:20:
Dit is uiteraard, naar mijn mening, iets waar TS geen rekening mee hoeft te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:32
Tartarus schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:27:
[...]

Dit is uiteraard, naar mijn mening, iets waar TS geen rekening mee hoeft te houden.
nee dat niet maar dan begrijp ik wel waarom ze het huis niet uit wil

[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 28-06-2023 20:36 . Reden: Met voorgaande; het is niet de HK ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:32

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Klinkt eerder als een hij. Maar zowel het geslacht als de al dan niet aankomende dakloos status is voor de topicstarter toch echt niet relevant meer. Dat station zijn ze kennelijk al gepasseerd.

@TS: Politie inschakelen. Wellicht eerst wijkagent.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:49

AlphaRomeo

FP PowerMod
Pedrosa88 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:12:
Ik voel me onveilig en kan het huis niet meer in, aangezien mijn partner zich daar bevindt.
Op basis hiervan is het enige juiste advies om contact te zoeken met de politie.

IANAL: Je staat juridisch sterk, maar dan ga je de civiel juridische hoek in, als je je onveilig voelt hoef je niet te gaan procederen, maar is de politie de aangewezen partij. Je praat dan over huisvredebreuk en potentieel intimidatie. Dat moet strafrechtelijk opgevolgd worden en de eerste stap daarvoor is de politie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
veiligheid staat voorop en als dat niet meer zeker is dan is de Politie betrekken de beste optie.

tip: zorg voor een eigen getuige bij de confrontatie tussen Politie en ex-partner bij uithuis-begeleiding.
want stel dat ex-partner doet alsof TS huiselijk geweld heeft gepleegd inclusief overtuigende huilbuien, dan kan het zijn dat dat eenzijdig in het politierapport genoteerd gaat worden en later tegen TS gebruikt gaat worden samen met een (al dan niet valse) aangifte. Als de aangifte vervolgens door het OM wordt opgepikt zijn de rapen gaar voor TS.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenpc
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06 20:59
Als zij / hij niet ingeschreven staat. Poliitie bellen. Echter is het wel zo als het een hij is de politie eerder die gene naar de Nachtopvang brengt dan een vrouw. Maar dit is de weg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sabbas-nl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:37
Moeilijke casus. Iemand bouwt nogal snel ‘woonrecht’ op. Als hij/zij zou kunnen aantonen daar al langere tijd te verblijven maakt een ontbrekende GBA inschrijving niet perse veel uit.

De politie is er voor strafrecht. Wellicht dat de wijkagent wil bemiddelen maar meer ook niet. Dit valt onder het civiele recht en je kunt het beste juridisch advies inwinnen bij een jurist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-06 09:26
De politie heeft hier werkelijk niets mee te maken. Kan bemiddelen, maar heeft in principe geen taak in dezen. Dat gezegd hebbende...
Huurwoning
Als jullie een woning huren moet er eerst gekeken worden naar het contract. Staat alleen jouw naam op het contract? Dan ben jij de hoofdhuurder. Dit betekent in beginsel dat jij mag bepalen wie er in de woning verblijft.

Dit is echter niet het geval als je partner medehuurder is geworden. Je partner kan in de volgende situaties medehuurderschap hebben:

Huwelijk of geregistreerd partnerschap
Wanneer jullie getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan. Je partner is dan automatisch medehuurder.

Duurzaam gemeenschappelijk huishouden
Als jullie alleen samenwonen is het ook mogelijk dat jouw partner een medehuurder is. Dit gaat echter niet automatisch. Als jullie langer dan twee jaar een duurzaam huishouden voeren kun je hierover een mededeling doen bij de verhuurder. Deze moet vervolgens het verzoek accepteren. Doet de verhuurder dit niet binnen twee maanden? Dan kun je een aanvraag bij de rechtbank indienen.

Als je partner medehuurder is, heeft deze net zo veel recht op de woning als jij. Komen jullie er samen niet uit wie in de woning mag verblijven? Dan kun je de rechter verzoeken een beslissing te nemen. De rechter weegt dan de belangen van jullie beiden af. Als er kinderen in het spel zijn zal de rechter dit zwaar in de beslissing laten meewegen. Vaak is het zo dat de ouder waar de kinderen het meest zullen verblijven de woning krijgt.

Mijn partner wil de woning niet verlaten na de echtscheiding
Heb je alleen recht op de woning? Dan heb je het recht om je ex-partner uit de woning te zetten. Door middel van een aangetekende brief kun je je ex-partner laten weten dat hij/zij de woning moet verlaten.

Verlaat je ex de woning dan nog steeds niet?
Neem contact op met een advocaat. Indien jouw ex partner de woning niet wil verlaten na de aangetekende brief, kan je een advocaat benaderen. De advocaat kan een kort geding bij de rechter in gang zetten. De rechter zal dan beoordelen of je ex inderdaad geen recht meer heeft om in de woning te verblijven.

Als dit het geval is zal de rechter in de beslissing zetten dat je ex-partner uit de woning moet. Hier zal een redelijke termijn voor worden gegeven. De rechter kan daarbij een dwangsom opleggen voor elke dag dat jouw ex na de uitspraak in de woning verblijft.

Bron: Schiedingsinformatie.nl
Ik kan helaas niet de juistheid van deze informatie beoordelen. Maar je zult dus je rechtsbijstand of een advocaat moeten inschakelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 10:58

Prx

Flavius schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:51:
De politie heeft hier werkelijk niets mee te maken. Kan bemiddelen, maar heeft in principe geen taak in dezen. Dat gezegd hebbende...

[...]
Ik kan helaas niet de juistheid van deze informatie beoordelen. Maar je zult dus je rechtsbijstand of een advocaat moeten inschakelen. :)
Reken maar dat ze de persoon gaan verwijderen uit de woning. Vaker voorbij gekomen op het YouTube kanaal van Jan-Willem.

Die persoon heeft het recht niet daar te zijn. Einde relatie is einde relatie. Spullen pakken en wegwezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Prx op 28-06-2023 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-06 09:26
Prx schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:19:
[...]

Reken maar dat ze de persoon gaan verwijderen uit de woning. Vaker voorbij gekomen op het YouTube kanaal van Jan-Willem.
Dat zullen ongetwijfeld andere casussen zijn geweest of was er al sprake van een uitspraak van een rechter. zie dan liever dat je met jurisprudentie komt dan verwijzen naar honderden YouTube video's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-06 23:19
Gewoon de politie bellen, die kunnen je ook vertellen of ze je hierbij kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:38
Prx schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:19:
[...]

Daar is altijd al een heel traject vooraf gegaan wat jij niet te zien krijgt in het Youtube kanaal.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Beste,

Ik ben op zoek naar antwoorden.

Situatie is als volgt. Ik ben de huurder van een woning. Ik sta hier ingeschreven en ben verantwoordelijk voor de woning. Dat gezegd hebbende, heb ik een partner met wie de relatie is stukgelopen. Ik wil graag dat deze persoon mijn huurwoning verlaat; echter, de persoon wilt niet het huis uit.

De partner staat ook niet ingeschreven in het BRP op het adres v/d woning. Theoretisch gezien verblijft mijn partner dus illegaal bij mij.

Kan ik de politie inschakelen voor deze situatie om de persoon in kwestie uit huis te krijgen?

Wat zijn mijn instrumenten?

Moet ik een juridisch traject starten of kan ik gewoon de politie inschakelen?

Antwoorden graag.
hoe lang wonen jullie al samen en sinds wanneer is het uit? Betaalt de ex ook mee aan de huur?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-06 01:35
Als je ex huur betaald en dat valt te bewijzen dan kan je hem/haar er niet zo simpel uitzetten. Is dat niet het geval dan is het makkelijker. Huurders, zelfs 'illegale' huurders (ofwel huurders die wel degelijk huren maar voor wie het papierwerk niet geregeld is), hebben namelijk rechten.

[ Voor 34% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 28-06-2023 22:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 13:02

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Flavius schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:51:

[...]
Ik kan de juistheid van deze informatie bevestigen

Ik heb in dezelfde situatie gezeten. Mijn ervaring met de politie is dat die zich er niet mee wil bemoeien, want er is geen sprake van een strafbaar feit.

Je kan dit makkelijk of moeilijk doen:
- makkelijk: verander de sloten als je ex 'n keer van huis is. Geef hen de gelegenheid hun spullen op te halen, in redelijkheid.
- moeilijk: ga het (civiele) juridische traject in. Duur, traag, onzeker.

Beiden zijn juridisch correct. In jouw geval zou ik de sloten veranderen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:03
Ardana schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:58:
[...]

Beiden zijn juridisch correct. In jouw geval zou ik de sloten veranderen.
Zonder gehinderd te worden door kennis hieromtrent, vermoed ik dat het wel verstandig is om ook met de verhuurder af te stemmen (of op zijn minst ter kennisgeving te melden) dat de sloten vervangen worden om deze reden. Wellicht dat zij ook nog eisen stellen aan de sloten óf dat het via hen moet (of met hun materiaal).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 13:02

Ardana

Moderator General Chat

Mens

bazzemans schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 23:09:
[...]
Zonder gehinderd te worden door kennis hieromtrent, vermoed ik dat het wel verstandig is om ook met de verhuurder af te stemmen (of op zijn minst ter kennisgeving te melden) dat de sloten vervangen worden om deze reden. Wellicht dat zij ook nog eisen stellen aan de sloten óf dat het via hen moet (of met hun materiaal).
Nope, dat hoeft niet. Enige eis die er ligt is dat de woning bij vertrek in de staat wordt opgeleverd waarin de huurder hem gekregen heeft.

Sloten mag je altijd vervangen. Zeker als je ze bij vertrek weer terug zet.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:02
Volgens mij gaat dat niet zomaar. Als je ex al jaren met toestemming bij je heeft gewoond en heeft meebetaald aan de huur, dan kun je hem er niet zomaar uit zetten. Zelfs niet als hij niet bij de GBA staat ingeschreven. Je zult moeten proberen om er samen met hem uit te komen. Maak een afspraak, zet het op papier en onderteken het allebei. Houd een redelijke termijn aan dat hij er nog kan blijven wonen, want hij zal toch de gelegenheid moeten krijgen om een nieuwe woning te zoeken.

Als er sprake is van geweld of mishandeling, dan is de situatie natuurlijk anders. Het gaat daarbij om de situatie dat er daadwerkelijk gevaar is, niet dat jij dat zo voelt. Als hij al eerder geweld heeft gebruikt, of daarmee heeft gedreigd, dan kun je dat gebruiken als argument. Doe aangifte van het geweld en vervang je sloten. Als hij naar binnen wil om z'n spullen op te halen, laat 'm dan eerst een afspraak maken, zodat je kunt zorgen dat er iemand bij je is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:28
Misschien in dit geval slim eerst de posthistorie van de topicstarter te bekijken. Dan af te vragen: we gaan hier uit van enige zelfredzaamheid. Wat heb je zelf al gedaan, gezocht, gevonden?

Dus politie bellen voor op. Rest: Slotje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
wheez50 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 03:33:
Misschien in dit geval slim eerst de posthistorie van de topicstarter te bekijken. Dan af te vragen: we gaan hier uit van enige zelfredzaamheid. Wat heb je zelf al gedaan, gezocht, gevonden?

Dit dus.

Vandaar dat ik mij afvraag hoe de situatie nu is. De OP is hier en daar wat cryptisch en het is niet duidelijk hoe serieus de situatie is.

Uit de OP: "Ik wil graag dat deze persoon mijn huurwoning verlaat; echter, de persoon wilt niet het huis uit."
Hoe is dit gegaan? Een keer gezegd "ga mijn huis uit" en de ex zegt iets in de trant van "waar moet ik dan wonen? Ik moet dat uitzoeken en regelen, dat kan niet a la minute?" Of dat hij-zij na vele ruzies en gedoe pontificaal weigert en zegt dat de TS het maar uit moet zoeken en dat hij-zij niet van plan is weg te gaan?

Uit de OP: "Ik voel me onveilig en kan het huis niet meer in, aangezien mijn partner zich daar bevindt."
Onveilig voelen is een ruim begrip. Gebruikt hij-zij geweld? Of is het reageren zoals ik hierboven in de eerste situatie van het niet weg willen beschrijf al genoeg voor de TS om zich onveilig te voelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
PhilipsFan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 02:03:
Volgens mij gaat dat niet zomaar. Als je ex al jaren met toestemming bij je heeft gewoond en heeft meebetaald aan de huur, dan kun je hem er niet zomaar uit zetten. Zelfs niet als hij niet bij de GBA staat ingeschreven. Je zult moeten proberen om er samen met hem uit te komen. Maak een afspraak, zet het op papier en onderteken het allebei. Houd een redelijke termijn aan dat hij er nog kan blijven wonen, want hij zal toch de gelegenheid moeten krijgen om een nieuwe woning te zoeken.

Als er sprake is van geweld of mishandeling, dan is de situatie natuurlijk anders. Het gaat daarbij om de situatie dat er daadwerkelijk gevaar is, niet dat jij dat zo voelt. Als hij al eerder geweld heeft gebruikt, of daarmee heeft gedreigd, dan kun je dat gebruiken als argument. Doe aangifte van het geweld en vervang je sloten. Als hij naar binnen wil om z'n spullen op te halen, laat 'm dan eerst een afspraak maken, zodat je kunt zorgen dat er iemand bij je is.
Enige goede antwoord, als je ex heeft meebetaald dan zijn er wel degelijk huurrechten opgebouwd. BRP, medehuurder, maakt allemaal niets uit. Dus politie heeft hier weinig mee te maken, ik denk dat een kantonrechter hier uitspraak over zal moeten doen voordat je die persoon ‘uit huis’ kunt laten plaatsen.

Nu kan het zijn dat je ex vrij weinig kennis heeft van de wet, in dat geval zou ik zelf kiezen voor de optie van @PhilipsFan; sloten vervangen en kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Een cilindertje vervangen is een peulenschil. Ik weet niet hoe gek je ex is, maar ik vermoed enigszins gek gezien de hoofdvraag. Dus dan krijg je alsnog vervelende situaties dat hij/zij voor je deur staat te wachten o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:42
Even vanaf de andere kant.

Ze zal toch een keer het huis moeten verlaten om iets te doen, zoals boodschappen, werkt etc ? Als ze andere cilinders heeft geplaatst "breek in" in je eigen huis (klein raampje intikken, het is niet anders) en vervang de cilinders. Laat haar niet meer binnen, Alles kan via vuilniszakken via ramen naar buiten.

Als ze het dirty wil, dan ze het krijgen toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:36

World Citizen

FreeReef.nl

Ik weet niet of de medebewoner jouw maandelijks heeft betaald via overschrijving (dus niet zwart).

Als dat is dan is het volgens mij zo dat aantoonbaar gemaakt kan worden dat ze gehuurd heeft bij je. Dit kan jouw in de problemen brengen, en kan de medebewoner sterker laten staan.

Maar dat weet ik niet helemaal zeker.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beheare
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-05 18:38
Ik kan mij enigzins voorstellen dat de reden achter de angst om in je eigen woning te verblijven met je ex en de wil om je ex te laten vertrekken de situatie enkel meer escaleert.

Voor dergelijke situaties overleggen met en mediator (neutrale gezamelijke vriend = lastig) of de wijkagent informeren en raadplegen.

Een andere optie, die misschien ook meer rust met zich meebrengt en voorkomt dat je op een plek blijft met nare herinneringen.. Zeg de huur op en zoek iets anders. Dan starten jullie beiden weer vanaf 0 en verwijder je mogelijk een reden die boosheid bij je ex voedt.

Het opzeggen van de huur en tijdelijk zelf even door een "thuisloze" situatie lijkt mij m.i. beter dan een ellenlange heftige strijd die nog wel even zal gaan aanhouden.

Ik weet niets van je situatie af, of je elders onderkomen kunt krijgen, dus zie dit als een alternatieve out-of-the-box suggestie aanvullend op bovenstaande reacties. Jij kunt uiteindelijk zelf het beste beoordelen wat voor jou het beste is.

Succes met het vervolg en het hervinden van rust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
beheare schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:57:
Ik kan mij enigzins voorstellen dat de reden achter de angst om in je eigen woning te verblijven met je ex en de wil om je ex te laten vertrekken de situatie enkel meer escaleert.

Voor dergelijke situaties overleggen met en mediator (neutrale gezamelijke vriend = lastig) of de wijkagent informeren en raadplegen.

Een andere optie, die misschien ook meer rust met zich meebrengt en voorkomt dat je op een plek blijft met nare herinneringen.. Zeg de huur op en zoek iets anders. Dan starten jullie beiden weer vanaf 0 en verwijder je mogelijk een reden die boosheid bij je ex voedt.

Het opzeggen van de huur en tijdelijk zelf even door een "thuisloze" situatie lijkt mij m.i. beter dan een ellenlange heftige strijd die nog wel even zal gaan aanhouden.

Ik weet niets van je situatie af, of je elders onderkomen kunt krijgen, dus zie dit als een alternatieve out-of-the-box suggestie aanvullend op bovenstaande reacties. Jij kunt uiteindelijk zelf het beste beoordelen wat voor jou het beste is.

Succes met het vervolg en het hervinden van rust.
Mooie alternatieve visie :)

Het blijft ook lastig op een forum waar we maar één kant van het verhaal horen en dan ook nog eens niet heel concreet. Jouw oplossing is er echter eentje die voor iedereen de boel even op nul zet. Niet één persoon die zijn-haar zin krijgt of juist niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Roenie schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:10:
[...]
Jouw oplossing is er echter eentje die voor iedereen de boel even op nul zet. Niet één persoon die zijn-haar zin krijgt of juist niet.
Maar dat is toch complete onzin? 8)7

TS staat ingeschreven, ex niet. Ex heeft nul rechten, want ex is geen huurder en woont er officieel niet eens. TS wordt zijn/haar huis uitgeduwd door iemand die geen toestemming meer heeft om daar te zijn.

De enige juiste optie is gewoon de politie bellen en zeggen mijn ex die hier niet woont wil mijn huis niet verlaten, daarbij helpen ze in de meeste plaatsen graag. De ex van TS is immers op dit moment gewoon even legaal bezig als een inbreker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beheare
Oon schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:15:
[...]

TS staat ingeschreven, ex niet. Ex heeft nul rechten, want ex is geen huurder en woont er officieel niet eens. TS wordt zijn/haar huis uitgeduwd door iemand die geen toestemming meer heeft om daar te zijn.

De enige juiste optie is gewoon de politie bellen en zeggen mijn ex die hier niet woont wil mijn huis niet verlaten, daarbij helpen ze in de meeste plaatsen graag. De ex van TS is immers op dit moment gewoon even legaal bezig als een inbreker.
Juridisch (vermoedelijk) ja, dat weten wij pas na afloop :)

Hoe mensen daarbuiten je nog het leven zuur kunnen maken is een ander verhaal, vandaar de alternatieve visie.

[ Voor 3% gewijzigd door beheare op 29-06-2023 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

beheare schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:16:
[...]

Juridisch ja

Hoe mensen daarbuiten je nog het leven zuur kunnen maken is een ander verhaal, vandaar de alternatieve visie.
Maar TS moet geen kosten gaan maken (gemiddelde huur zal inmiddels niet goedkoper zijn geworden en verhuizen is ook niet gratis) om dit op te lossen, want als je daar zelf voor kiest krijg je die nooit terug.

TS moet gewoon nu de politie bellen en als het is opgelost meteen de sloten laten vervangen. Als ex terug komt meteen weer politie bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

Ligt iets genuanceerder. Helemaal als ex kan bewijzen (b.v. door post te ontvangen om dat adres) dat ze er al langere tijd verbleven heeft. En kan aantonen dat haar spullen daar binnen staan. Politie zal niet zo snel ingrijpen.

Ander verhaal is haar buitensluiten. Op het moment dat ze dan zich toegang tot de woning verschaft is het inbreken. Wel de verplichting om dan haar spullen te retourneren.

En als het iemand is zonder noodzakelijk zorg, is de kans dat de opvang krijgt van de gemeente zo goed als nul. Helaas, de maatschappelijke opvang is overvol. Ga maar naar vrienden, op een camping of andere oplossing. Urgentie kun je ook vergeten. ;w

[ Voor 4% gewijzigd door Cyberpope op 29-06-2023 10:25 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
[...]

We weten toch niet wat er allemaal gebeurd is? En we horen één kan van het verhaal. Misschien is het een geval van: waar twee vechten... Alleen de TS zou dat kunnen weten. En dan is dus voor beiden iets nieuws zoeken een alternatieve oplossing die de boel kan neutraliseren. Daarbij: we weten niet of de ex nul rechten heeft en/of toestemming heeft in dat huis te zijn.

Overigens valt het mij op dat posters het hebben over een hij of een zij (zijnde de TS of juist de ex), maar dat weten wie hier eigenlijk helemaal niet. En uiteindelijk maakt het wellicht ook niet uit. Misschien alleen voor een bevestiging van vooroordelen en de kans op mogelijke oplossingen.

[ Voor 13% gewijzigd door Roenie op 29-06-2023 10:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beheare
Ik vermoed dat we vanuit TS uiteindelijk wel vernemen wat voor TS de beste keuze is geweest.

Ik hoop dat TS gevoel van veiligheid terug krijgt en het leven weer kan oppakken.

Voor de rest is het voor ons koffiedik kijken voor ons als medeTweakers en heeft het m.i. weinig nut om onze eigen visie/waarheid op te dringen.

Ik merk dat bij ons als Tweakers geld en juridische zaken prevaleren (doorgaans trouwens) geen waardeoordeel, dan het mensgevoel. Ik kan zelf uit ervaring spreken dat het gelijk hebben, uiteindelijk krijgen en geld over te houden niets waard is ten opzichte van rust in je leven. En dan kun je het zien als investering.

Ik vermoed dat de situatie namelijk niet zo zwart-wit is als dat wij vermoeden en dat het per definitie complexer is dan we kunnen overzien.

Bij mij leven de volgende vragen:
- Waarom het onveilig gevoel?
- Wat ligt hieraan ten grondslag?
- Hoe simpel of hoe lastig is het om je gelijk te halen en je er goed/veilig bij te voelen?
- Welke route past bij TS?
- Kan TS zich hard opstellen (politie, sloten) als het samen zijn in 1 ruimte al onveilig wordt ervaren?
- Kan de verhuurder van het pand TS de huurovereenkomst beëindigen mocht de situatie escaleren (goed huurderschap) bepaalde/onbepaalde tijd?
- etc.

Als je ex een spierbundel is met gevaarlijke vrienden (huurwoning, vooroordeel), ja, dan kan ik mij voorstellen dat je deze route vanuit vergelding niet wilt volgen. Maar wederom, koffiedik kijken. We zullen het vernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
beheare schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:38:
Ik vermoed dat we vanuit TS uiteindelijk wel vernemen wat voor TS de beste keuze is geweest.

Ik hoop dat TS gevoel van veiligheid terug krijgt en het leven weer kan oppakken.

Voor de rest is het voor ons koffiedik kijken voor ons als medeTweakers en heeft het m.i. weinig nut om onze eigen visie/waarheid op te dringen.

Ik merk dat bij ons als Tweakers geld en juridische zaken prevaleren (doorgaans trouwens) geen waardeoordeel, dan het mensgevoel. Ik kan zelf uit ervaring spreken dat het gelijk hebben, uiteindelijk krijgen en geld over te houden niets waard is ten opzichte van rust in je leven. En dan kun je het zien als investering.

Ik vermoed dat de situatie namelijk niet zo zwart-wit is als dat wij vermoeden en dat het per definitie complexer is dan we kunnen overzien.

Bij mij leven de volgende vragen:
- Waarom het onveilig gevoel?
- Wat ligt hieraan ten grondslag?
- Hoe simpel of hoe lastig is het om je gelijk te halen en je er goed/veilig bij te voelen?
- Welke route past bij TS?
- Kan TS zich hard opstellen (politie, sloten) als het samen zijn in 1 ruimte al onveilig wordt ervaren?
- Kan de verhuurder van het pand TS de huurovereenkomst beëindigen mocht de situatie escaleren (goed huurderschap) bepaalde/onbepaalde tijd?
- etc.

Als je ex een spierbundel is met gevaarlijke vrienden (huurwoning, vooroordeel), ja, dan kan ik mij voorstellen dat je deze route vanuit vergelding niet wilt volgen. Maar wederom, koffiedik kijken. We zullen het vernemen.
Helemaal eens met je posting met uitzondering van je eerste zin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 20:40

...
De partner staat ook niet ingeschreven in het BRP op het adres v/d woning....
Hij/zij staat nergens ingeschreven. Dus strikt/formeel genomen is ze al dakloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:04
boswandeling schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:29:
Even vanaf de andere kant.

Ze zal toch een keer het huis moeten verlaten om iets te doen, zoals boodschappen, werkt etc ? Als ze andere cilinders heeft geplaatst "breek in" in je eigen huis (klein raampje intikken, het is niet anders) en vervang de cilinders. Laat haar niet meer binnen, Alles kan via vuilniszakken via ramen naar buiten.

Als ze het dirty wil, dan ze het krijgen toch ?
Ja, en de volgende keer dat je weg bent doet zij hetzelfde.
Tenminste, dat is wat ik zou doen als iemand opeens de sloten heeft veranderd in het huis waar m'n spullen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Wat lees ik hier weer een hoop onzin, er zal eerst antwoord moeten komen op de volgende vragen:

- Hoe lang wonen/woonde jullie daar samen? Langer dan 2 jaar, dan heb je pech en is hij/zij medehuurder. Edit: dit werkt blijkbaar niet meer zo. Was vroeger wel. Moet nu echt aangevraagd worden bij verhuurder.

- Heeft hij of zij meebetaald aan de huur, en is dat te bewijzen?

Verder wens ik je sterkte en hoop ik dat jullie er samen uit kunnen komen.

[ Voor 25% gewijzigd door Segafreak83 op 29-06-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:50
PROnline schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:47:
[...]

[...]

Hij/zij staat nergens ingeschreven. Dus strikt/formeel genomen is ze al dakloos.
Dat is een aanname, dat hij/zij niet ingeschreven staat in het huis van TS houd niet in dat je dan nergens ingeschreven staat. Dat kan nog altijd bij ouders/oud adres etc. zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Vervelend wat er gaande is en sterkte. In mijn geval, ik ben de hoofdbewoner van mijn sociale huurwoning waar ik sinds 2010 in woon en de huur staat alleen op mijn naam geschreven op het contract.

De woningbouw heeft mij vooraf verteld, toen ik ging samenwonen met mijn huidige vrouw nu 9 jaar (2014). Omdat wij niks op papier hebben staan, geen samenlevingscontract hebben of notariële samenlevingscontract en geen geregistreerde partnerschap samen hebben en niet getrouwd zijn, moet zei het huis verlaten van mij mocht er iets gebeuren. Mijn vrouw staat alleen als medebewoner bij mij ingeschreven. Wij hebben ook geen kinderen samen.

In de toekomst willen wij 50/50 waarschijnlijk een huis samen kopen

Dus jou ex moet het huis verlaten. Een belletje naar jou woningbouw/verhuurder

[ Voor 18% gewijzigd door Van der Berg op 29-06-2023 11:38 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
Segafreak83 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:07:
Wat lees ik hier weer een hoop onzin, er zal eerst antwoord moeten komen op de volgende vragen:

- Hoe lang wonen/woonde jullie daar samen? Langer dan 2 jaar, dan heb je pech en is hij/zij medehuurder.
Daar heb je vast wel een bron voor?
Niet getrouwd, geen samenlevingscontract en niet als medehuurder aangegeven bij de verhuurder...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
matthijst schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:36:
[...]

Daar heb je vast wel een bron voor?
Niet getrouwd, geen samenlevingscontract en niet als medehuurder aangegeven bij de verhuurder...
Heb het al aangepast. Vroeger werd je wel automatisch medehuurder, inmiddels dus niet meer, excuse me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Ik zie enorm
Veel ruis langskomen op een simpele vraag
Ik ben het eens met de eerste paar antwoorden op de vraag van TS
Gewoon politie bellen en klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:19
Zonder formeel medehuurder te zijn is het volgens het juridisch loket als volgt:

Quote:

Wilt u allebei in de huurwoning blijven wonen en komt u er samen niet uit? Misschien lukt het wel met hulp van een mediator. Lukt mediation niet? Vraag dan de rechter om te beslissen. De rechter weegt de belangen tegen elkaar af en bepaalt wie in de woning mag blijven. De hulp van een advocaat is niet verplicht, maar kan wel verstandig zijn.

End Quote

Politie komt bij mij weten pas in beeld bij geweld of bedreiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

GeeEs schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:29:
Zonder formeel medehuurder te zijn is het volgens het juridisch loket als volgt:

Quote:

Wilt u allebei in de huurwoning blijven wonen en komt u er samen niet uit? Misschien lukt het wel met hulp van een mediator. Lukt mediation niet? Vraag dan de rechter om te beslissen. De rechter weegt de belangen tegen elkaar af en bepaalt wie in de woning mag blijven. De hulp van een advocaat is niet verplicht, maar kan wel verstandig zijn.

End Quote

Politie komt bij mij weten pas in beeld bij geweld of bedreiging.
Maar dit gaat om een situatie waar je beiden bewoner van een huurwoning bent, TS heeft al aangegeven dat de ex niet staat ingeschreven. Tenzij ze dus samen een rekening hebben, samen boodschappen doen, en van elkaars inkomen genieten, is de ex gewoon juridisch gezien geen bewoner.

Geweld of bedreiging lijkt me ook zeker van toepassing aangezien TS aangeeft zich niet veilig te voelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• broederdt
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-06 12:36
Ik heb in dezelfde situatie gezeten.
Mijn ex wilde toendertijd ook niet vertrekken, en niet meebetalen of wat dan ook.

Ik heb uiteindelijk de huur opgezegd en dat telefonisch doorgegeven. Ze was best kwaad, maar ik ben er wel vanaf gekomen op die manier.

The less I know about other people's affairs, the happier I am

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
Zatervan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:45:
Ik zie enorm
Veel ruis langskomen op een simpele vraag
Ik ben het eens met de eerste paar antwoorden op de vraag van TS
Gewoon politie bellen en klaar
TS is niet zo spraakzaam, dat politie bellen en klaar ligt voor de hand. Benieuwd of we nog gaan horen wat de poltie gezegd heeft, of dat dit het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Oon schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:37:
[...]

Maar dit gaat om een situatie waar je beiden bewoner van een huurwoning bent, TS heeft al aangegeven dat de ex niet staat ingeschreven. Tenzij ze dus samen een rekening hebben, samen boodschappen doen, en van elkaars inkomen genieten, is de ex gewoon juridisch gezien geen bewoner.

Geweld of bedreiging lijkt me ook zeker van toepassing aangezien TS aangeeft zich niet veilig te voelen.
Ze waren/zijn als ik het goed begrijp ook beide bewoners van het huurhuis toch? (Dat is iets anders dan medehuurder zijn)
Wat je zegt kan overigens wel kloppen hoor . Het kan zijn, doordat ex ook niet in het BRP staat op dat adres, dat het nog anders is in dit geval.

Ex was niet formeel medehuurder. Want dan was het sowieso anders geweest ja. Dan hadden ze beiden net zoveel rechten (en plichten) gehad betreffende de woning.

Het stukje dat ik aankaartte gaat echt over medebewoners, zonder dat die formeel medehuurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Laatst online: 05-06 15:16

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Heeft je ex ook meebetaald aan de huur?

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

GeeEs schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:45:
[...]

Ze waren/zijn als ik het goed begrijp ook beide bewoners van het huurhuis toch? (Dat is iets anders dan medehuurder zijn)
Wat je zegt kan overigens wel kloppen hoor . Het kan zijn, doordat ex ook niet in het BRP staat op dat adres, dat het nog anders is in dit geval.

Ex was niet formeel medehuurder. Want dan was het sowieso anders geweest ja. Dan hadden ze beiden net zoveel rechten (en plichten) gehad betreffende de woning.

Het stukje dat ik aankaartte gaat echt over medebewoners, zonder dat die formeel medehuurder zijn.
Als de ex niet in het BRP op dat adres staat ingeschreven én niet medehuurder is dan zal zouden ze dus dusdanig samengeleefd moeten hebben dat de ex kan stellen wel daar te wonen, maar dan heb je het over jaren lang alles delen.

Gewoon een paar maanden lang bij je vriend(in) slapen is niet hetzelfde als bewoner zijn.

Maar er worden in dit topic allerlei aannames gedaan over wat de exacte situatie is en TS heeft zelf nog niet gereageerd, dus er is weinig over te zeggen. Ik wilde alleen even highlighten dat je wettelijk gezien echt niet zomaar ineens bewoner bent als je een tijdje een relatie hebt en veel bij elkaar slaapt.

Daarbij is het dan overigens wel weer relevant of de ex zelf een huis heeft (of bijv. nog een kamer bij zijn/haar ouders waar hij/zij welkom is) of echt afhankelijk is van TS, want die afhankelijkheid kan er dus wel weer voor zorgen dat het wel gezien zou worden als één huishouden met twee bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Dat geloof ik direct.
Maar er is veel onduidelijk.
Het BRP verhaal doet me inderdaad wel vermoeden dat er of iemand heel nalatig is geweest (ex)... of dat de TS dat heeft tegengehouden. Want je kan je zonder medewerking van de hoofdhuurder ook niet zomaar op zijn/haar adres inschrijven. Daar heb je 2 handtekeningen voor nodig.
Daarbij, ook al had ex wel formeel op dat adres ingeschreven gestaan in de BRP. Dan nog ben je niet automatisch medehuurder!

Maar het kan ook zijn dat ze al 10 jaar een huishouden hadden samen en dit gewoon nooit hebben geregeld/geformaliseerd. Het zou de eerste niet zijn. Zolang alles goed gaat zijn dat vaak dingen die men vergeet?.... Geen idee.

Te weinig info.

[ Voor 22% gewijzigd door GeeEs op 29-06-2023 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-06 21:44
@Pedrosa88
En? Is ze al het huis uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-06 09:58
Ga naar het Juridische loket https://www.juridischloket.nl/ en vraag daar wat en hoe je moet handelen.
Goede adviezen hier maar hun kunnen je echt helpen.

https://www.juridischloke...en/uit-elkaar-samenwonen/

[ Voor 21% gewijzigd door audb op 29-06-2023 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-06 11:38
GeeEs schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:53:
Dat geloof ik direct.
Maar er is veel onduidelijk.
Het BRP verhaal doet me inderdaad wel vermoeden dat er of iemand heel nalatig is geweest (ex)... of dat de TS dat heeft tegengehouden. Want je kan je zonder medewerking van de hoofdhuurder ook niet zomaar op zijn/haar adres inschrijven. Daar heb je 2 handtekeningen voor nodig.
Daarbij, ook al had ex wel formeel op dat adres ingeschreven gestaan in de BRP. Dan nog ben je niet automatisch medehuurder!

Maar het kan ook zijn dat ze al 10 jaar een huishouden hadden samen en dit gewoon nooit hebben geregeld/geformaliseerd. Het zou de eerste niet zijn. Zolang alles goed gaat zijn dat vaak dingen die men vergeet?.... Geen idee.

Te weinig info.
In veel gemeenten kan iedereen zich op elk willekeurig adres inschrijven.
https://zoek.officielebek...l/ah-tk-20192020-368.html
Een handtekening van een eigenaar/ andere huurder is meestal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

noppus schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:14:
[...]

Daar wordt je wel als hoofdbewoner van op de hoogte gesteld en kun je binnen x tijd tegen ageren.
Dan wordt de inschrijving ongedaan gemaakt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
https://rechtsbijstandpor...oning-na-de-relatiebreuk/
Er zijn verschillende soorten huurders:

Hoofdhuurder: op het huurcontract staat uw naam staat als enige naam.
Medehuurder: u woont in bij de hoofdhuurder. Uw naam staat dan niet op het huurcontract. U woont daar wel met medeweten/toestemming van de verhuurder.
Contractuele medehuurder: u en uw partner zijn contractuele medehuurders als u allebei op het huurcontract staat. Er is in dat geval geen hoofdhuurder.

Wat voor soort huurder u bent heeft invloed op uw situatie.
Ik ben hoofdhuurder. Betekent dit dat ik in de huurwoning mag blijven?

Ja, in de meeste gevallen wel. Uw naam staat namelijk op de huurovereenkomst. U moet het laten weten aan de verhuurder dat uw partner uit de woning weggaat. Let op! Dit geldt niet wanneer u getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt. Zie voor meer hierover de vraag hierboven.
Ik ben medehuurder. Mag ik in de huurwoning blijven wonen na de relatiebreuk?

U hoeft de woning niet gelijk uit. Uw naam staat weliswaar niet op het huurcontract, maar u heeft wel toestemming gevraagd aan de verhuurder om medehuurder te worden. Dat betekent dat u dezelfde rechten heeft op de woning als de hoofdhuurder. hoofdhuurder staat namelijk op het huurcontract en u niet. Dat betekent dat u geen aanspraak maakt op de huurwoning.
Mijn partner is hoofdhuurder, maar ik ben geen medehuurder. Wat nu?

U bent geen medehuurder. U hebt dan geen toestemming aan de verhuurder om medehuurder te worden. U moet dan de woning verlaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
noppus schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:14:
[...]

Weet je dat zeker? Lijkt me naast onwenselijk ook nog eens heel onwaarschijnlijk...?

En... Uit het 1e antwoord:

Een burger kan zich niet op een willekeurig adres in een gemeente inschrijven. De opneming van het adresgegeven in de BRP geschiedt door het college van burgemeester en wethouders op grond van de verplichte aangifte van de burger of, indien deze in gebreke blijft met het doen van aangifte, ambtshalve.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-06 11:38
Cyberpope schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:16:
[...]

Daar wordt je wel als hoofdbewoner van op de hoogte gesteld en kun je binnen x tijd tegen ageren.
Cyberpope schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:16:
[...]

Dat gebeurt ook niet overal. En als een bewoner ageert, dan wordt er een onderzoek gedaan naar de feiten. En dan kan het heel goed zo zijn dat de ambtenaar burgerzaken van oordeel is dat de persoon er wel woont.

Juist om situaties zoals @GeeEs beschrijft (inschrijving tegengehouden door TS) te voorkomen hebben veel gemeenten geen "macht" toegekend aan eigenaren en zgn hoofdbewoners. De BRP moet immers de feitelijke woonsituatie weergeven.

Maar we dwalen af. TS heeft aangegeven dat ex, om ons onbekende reden, niet ingeschreven is.
GeeEs schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:23:
[...]

Weet je dat zeker? Lijkt me naast onwenselijk ook nog eens heel onwaarschijnlijk...?

En... Uit het 1e antwoord:

Een burger kan zich niet op een willekeurig adres in een gemeente inschrijven. De opneming van het adresgegeven in de BRP geschiedt door het college van burgemeester en wethouders op grond van de verplichte aangifte van de burger of, indien deze in gebreke blijft met het doen van aangifte, ambtshalve.
Dat is politiek. De staatssecretaris kan niet hardop zeggen dat dat mogelijk is, want dat wil de Kamer niet horen. Uit de rest van de antwoorden blijkt dat dat vaak wel kan. Maar dat er een controlemogelijkheid achteraf is.

het is een kwestie van geld en van gemak. Vaak kun je je met je DigiD inschrijven, waar ja maar wilt. De gemeente gaat achteraf controles uitvoeren waar ze inschrijving (bewoning) ongewenst of onwaarschijnlijk vindt. Bijvoorbeeld dertig mensen in één huis, of inschrijving op een camping.

Als je elke nieuwe bewoner aan de balie wilt hebben met de juiste papieren, dan kost dat enorm veel ambtelijke capaciteit, en het levert veel frustratie op bij de burger. Juist omdat 98% van de inschrijvingen gewoon klopt. Je kunt je aandacht/capaciteit beter op incidenten richten.

Ook dit dwaalt af ;)

[ Voor 39% gewijzigd door noppus op 29-06-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Ok, cool... Maar wel contra intuïtief zeg...

Maw. Ik kan me gewoon op ieder random adres in NL inschrijven, zonder dat een eventuele hoofdbewoner daar van weet als de ambtelijke molen 1x faalt of te laat checkt... Ik kan dus ook nog zomaar rechten hebben op dat adres als er niet wordt geprotesteerd binnen een bepaalde termijn en ik aannemelijk kan maken dat ik daar toch echt wel woon?

Bizar en ook onvoorstelbaar... Maargoed. Offtopic idd.

Ik kan me niet herinneren dat dit zo simpel was destijds toen wij gingen samenwonen....
Ik had schriftelijk toestemming nodig van de hoofdhuurder of die wel accoord ging dat er iemand in datzelfde huis bij kwam wonen... En dat was bij de gemeente. De coöperatie wilde ook toestemming van de hoofdhuurder en mijn gegevens uiteraard.
We praten wel 15 jaar geleden...

[ Voor 7% gewijzigd door GeeEs op 29-06-2023 14:09 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-06 16:50
Als ik kijk naar je vorige topics en dat je hier op het forum nog nooit een ander hebt geholpen of iets anders hier gedaan hebt dan advies vragen voor juridische zaken en conflicten is mijn advies om ons te laten weten hoe het is afgelopen en een rechtsbijstand verzekering te nemen voor volgende gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

noppus schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:28:
Dat gebeurt ook niet overal. En als een bewoner ageert, dan wordt er een onderzoek gedaan naar de feiten. En dan kan het heel goed zo zijn dat de ambtenaar burgerzaken van oordeel is dat de persoon er wel woont.
Maar dan woont die persoon er feitelijk ook. Duh..
Dat is dan ook fair. Als zijn vriendin de afgelopen <x> jaar daadwerkelijk in die woning gewoond heeft, is het natuurlijk ook TS en de ex te verwijten dat zij nooit is ingeschreven.
Juist om situaties zoals @GeeEs beschrijft (inschrijving tegengehouden door TS) te voorkomen hebben veel gemeenten geen "macht" toegekend aan eigenaren en zgn hoofdbewoners. De BRP moet immers de feitelijke woonsituatie weergeven.

Maar we dwalen af. TS heeft aangegeven dat ex, om ons onbekende reden, niet ingeschreven is.
Juist! de feitelijke situatie. Of zij er wel of niet gewoond heeft is inschrijving in de GBA of medehuurder zijn bij de woningbouw slechts een deel van de bewijslast. Belangrijk deel, maar niet het enige.

Dus TS moet even met de nodige feiten op de proppen komen
- Heeft zijn ex er daadwerkelijk gewoond of niet?
- Hoe lang?
Deze en overige vragen zijn al vaker hier gesteld. Maar TS heeft (nog) niet geantwoord.

Vervangen van sloten als ze weg is makkelijkste optie. Dan ligt bewijslast bij haar dat ze er wel woont en niet aan het inbreken is. Dat is nogal een forse om te bewijzen en gaat haar waarschijnlijk niet lukken. Die weg is een stuk makkelijker als dat TS moet bewijzen dat zij er niet woont.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:37
Vandaag in de krant:
https://www.ed.nl/eindhov...-te-ontspringen~aa11983e/

De eerste weken daarna bleef de vrouw in het huis wonen van de man, die zelf tijdelijk naar zijn ouders ging. ,,Hij kreeg haar het huis maar niet uit”, vatte een getuige samen. Pas toen er politie aan te pas kwam, vertrok de vrouw, die donderdag bij de rechtbank in Den Bosch had moeten verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:42
matthijst schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:00:
[...]

Ja, en de volgende keer dat je weg bent doet zij hetzelfde.
Tenminste, dat is wat ik zou doen als iemand opeens de sloten heeft veranderd in het huis waar m'n spullen staan.
Dat noemen we inbreken, en dat is puur strafbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

boswandeling schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:21:
[...]

Yep en gezien TS de hoofdhuurder is en in GBA staat, is haar zaak een stuk zwakker als ze dat doet.
Andere kant is bezig het halve recht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
boswandeling schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:21:
[...]

Gok dat sloten vervangen terwijl iemands spullen in het huis staan ook niet heel legaal is. Of op z'n minst geen frisse werkwijze.

[ Voor 3% gewijzigd door matthijst op 29-06-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

matthijst schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:32:
[...]

Gok dat sloten vervangen terwijl iemands spullen in het huis staan ook niet heel legaal is. Of op z'n minst geen frisse werkwijze.
Fris als een moreel oordeel bedoel je?

En dat andere is onjuist. Volledig legaal, zolang je de spullen maar op aanwijzing c.q. aanvraag teruggeeft.
De motor van een bekende staat in mijn schuur. Mag ik daar dan nooit het slot van veranderen? Tuurlijk wel, zolang ik hem maar (op afspraak!) toegang tot zijn eigendom geef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
Goeie vergelijking, want je bekende woont ook in je schuur? 8)7
En hij heeft zijn motor nodig om niet naakt over straat te gaan.

Enige voordeel van sloten veranderen is dat zijn/haar/hets vriend/vriendin/het naar de politie kan gaan en een rechtzaak kan beginnen om d'r spullen terug te krijgen.
In plaats van dat TS die moeite moet doen om haar eruit te krijgen.

Maar goed, dit is weer zo'n typisch topic waar straks 10 pagina's vol staan en TS nooit meer reageert.

[ Voor 59% gewijzigd door matthijst op 29-06-2023 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

matthijst schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:42:
Goeie vergelijking, want je bekende woont ook in je schuur? 8)7
En hij heeft zijn motor nodig om niet naakt over straat te gaan.

Enige voordeel van sloten veranderen is dat zijn/haar/hets vriend/vriendin/het naar de politie kan gaan en een rechtzaak kan beginnen om d'r spullen terug te krijgen.
In plaats van dat TS die moeite moet doen om haar eruit te krijgen.

Maar goed, dit is weer zo'n typisch topic waar straks 10 pagina's vol staan en TS nooit meer reageert.
Rechtzaak is onnodig als TS op verzoek de spullen direct teruggeeft. Maar alleen stellen dat sloten niet vervangen mogen worden omdat er spullen binnen liggen (wat zojuist hier geponeerd is) is onjuist.
En als ze al buiten is, is ze waarschijnlijk al niet naakt. De kleren kunnen in een tas gedaan worden en direct overhandigd op het moment dat ze aanbelt omdat de sleutel niet meer past.

En de vraag is ook of ze er wel of niet woont. Die bewijslast ligt daarna bij degene die dan buitengesloten is.
Dat er spullen binnen liggen is onvoldoende. De ex zal moeten aantonen dat ze er woont en dan ook nog bepaalde woonrechten zou hebben. Gok dat dit voor haar heel lastig zal zijn om aan te tonen. Echter als ze dat wel kan aantonen mag ze zich weer toegang tot de woning verschaffen. Zelfs als dat beschadigen van de deur betekend.

De vraag is (die wij hier nooit kunnen beantwoorden) of ze er daadwerkelijk woont en woonrechten heeft.

En ja, deel je mening dat TS waarschijnlijk niet meer reageert.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 13:05
ucsdcom schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:32:
Als ik kijk naar je vorige topics en dat je hier op het forum nog nooit een ander hebt geholpen of iets anders hier gedaan hebt dan advies vragen voor juridische zaken en conflicten is mijn advies om ons te laten weten hoe het is afgelopen en een rechtsbijstand verzekering te nemen voor volgende gevallen.
Eens. Ik begrijp dat de situatie van TS erg vervelend is.

Al met al een vreemde situatie. Als je je onveilig voelt lijkt mij dat een legitieme reden om de wijkagent in te schakelen. Tenzij de medebewoner geen enkel familielid heeft, is er geen reden om aan te nemen dat hij of zij dakloos wordt.

Maar goed, we hebben hier nauwelijks tot geen context. Ik vind TS niet erg sympathiek overkomen, met een soort dwingende oproep in de vorm van; "Antwoorden graag".

Dus op die weegschaal (van sympathie) staat TS bij mij al met 0-1 achter.

Ik zou voorstellen om, zolang er geen enkele reactie van TS komt, niet meer te reageren in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Fornoo schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:09:
Ik zou voorstellen om, zolang er geen enkele reactie van TS komt, niet meer te reageren in dit topic.
Dat gaat alleen op als je doelstelling is dat TS antwoord krijgt

Onderlinge discussie is veel meer relevant en kan nieuwe inzichten geven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Cyberpope schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:36:
[...]

Dat gaat alleen op als je doelstelling is dat TS antwoord krijgt

Onderlinge discussie is veel meer relevant en kan nieuwe inzichten geven.
eens, hoewel als er een patroon zit in geopende topics door dezelfde user met een hit&run karakter op allerlei onwaarschijnlijke casuïstiek als in: neigt naar conceptuele proliferatie van subjectieve fantasie, dan kan je je afvragen of we met z'n allen onze tijd niet aan het verdoen zijn met het meedenken hierin.

~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Meerdere posts over het feit dat @Pedrosa88 niet reageert, terwijl hij/zij niet getagd wordt en het topic amper 24 uur bestaat... Mag iemand ook even de tijd krijgen om te reageren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
wheez50 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 03:33:

Waarom een slotje? Iemand zit in de knel, stelt een vraag en jij wil meteen een slotje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 13:05
Een slotje is overbodig inderdaad.

Dat gezegd hebbende, je kunt ook andersom redenen. Als iemand zo in de knel zit, waarom dan zo lang wachten met een reactie? Ik dwing niemand om snel te reageren, TS mag er zo lang over doen als nodig is. Echter, op dit moment is feedback van TS nodig om het topic op een zinvolle manier voort te zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Fornoo op 30-06-2023 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Fornoo schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:12:
Een slotje is overbodig inderdaad.

Dat gezegd hebbende, je kunt ook andersom redenen. Als iemand zo in de knel zit, waarom dan zo lang wachten met een reactie?
Ik denk dat ik niet wil weten hoe chaotisch zijn/haar leven nu is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Fornoo schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:12:Echter, op dit moment is feedback van TS nodig om het topic op een zinvolle manier voort te zetten.
Dat is dan wel weer waar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

<knip> Posthistorie erbij betrekken is onnodig. Niet doen. Als je denkt dat TS er niks mee gaat doen, staat het je vrij niet te reageren.

[ Voor 77% gewijzigd door Ardana op 30-06-2023 11:55 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Quote en reactie verwijderd. OT.

[ Voor 84% gewijzigd door Ardana op 30-06-2023 11:56 ]

Pagina: 1