54v voeding gaat aan/uit, advies nodig wat stuk kan zijn.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:41

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Ik heb een 54v voeding van een Netgear switch die niet goed is.

De voeding gaat aan als er 230v op staat, maar na een seconde of 10 klikt het relais even en valt de 54v een seconde weg en dan klikt hij weer aan. Dit is wat onregelmatig en de keren dat ik teste bleef hij na een tijdje warm worden wel gewoon aan, maar dat duurt lang.

Wat kan het probleem zijn bij een dergelijke voeding?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7wvQsgfpGwCpky7TKO9HLc5cCc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBpbstqWzhoaUrccXetU7Gib.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pljgPnKeW69TXvZdvyUND9IOKy0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1gRDW5oqAEOq3MBtGb8QC5p.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkTEWFoIZRddIpgctWIsiyAhn-0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWHb3vqPBE9uqltXiFJQIw4p.jpg?f=fotoalbum_small

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
heb je er wel belasting aan hangen :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ja, hij zat in de switch, daar klikte hij aan en uit en weer aan.
Uit de switch deed hij hetzelfde waardoor ik denk dat het niet de switch is maar de PSU.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Dit soort problemen zijn (tenzij je iemand kan vinden die de oplossing al weet) erg moeilijk op te sporen.

Vaak is 'een' component ver genoeg buiten de specificaties gegaan dat de voeding niet meer correct werkt.

Hoe oud is de voeding ongeveer? Als de voeding ouder is (5+ jaar) of vaak/continue warm is dan kan het zijn dat er een condensator uitgedroogd is.
Je kan ze preventief allemaal vervangen (ze zijn niet duur) maar voor goed doormeten moet je een LCR meter hebben. Meestal wordt als eerste de ESR (equivalent series resistance) te hoog.

Kijk ook eens aan de onderkant van de print of er geen gescheurde soldeerverbinding te vinden is.

Een andere diagnoseoptie is dat je zegt dat hij gaat werken als hij warm wordt.
Haal een bus koelspray en ga als hij werkt individuele componenten koelen, als je dan het kan reproduceren kan je beter naar dat component kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
De leeftijd is onbekend, zal wel meerdere jaren zijn dus dat door de leeftijd een component buiten spec gaat lijkt mij zeer aannemelijk.

Een uitgedroogde condensator is een goeie. Ik dacht omdat er niks lekt of bol staat dat die wel ok waren.
Vervangen lijkt me een goeie eerste stap.

De print ga ik morgen ook eens met een sterke lamp bekijken.

Dat hij na warm worden bleef werken was blijkbaar een fluke. Ik liet hem een paar uur aan staan en na een paar stabiele minuten begon het weer te klikken.

Het lijkt mij niet dat spoelen iffy zijn maar dat ze werken of niet. Voordat ik naar de FET's ga kijken probeer ik de condensators eens.

Bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:31

AlphaRomeo

FP PowerMod
Klikt mij als een kortsluitingsbeveiliging. Weet je zeker dat er geen sluiting in de uitgaande draad of stekker zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Hij blijft hetzelfde doen met de uitgaande stekker losgekoppeld.
De ingaande is voleldig gescheiden en gechecked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Heb je ook foto onderkant van de print?

Ben niet slim, maar wel dom

Pagina: 1