Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• RobinD
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 15-10-2023
Ik heb een vraag over het aantal lussen voor mijn nieuwe zonnepanelen op mijn schuurtje. Onderstaande foto geeft de situatie weer met de richting van het zuiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpvZRo8RJzKug2bcNP1sjhc2ubw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4UMuOaPlYVMv9U7mdlwttqCN.jpg?f=fotoalbum_large

In totaal kan ik 8 panelen (SolarWatt classic H 2.0 400 Wp) op mijn schuur plaatsen in een oost-west opstelling. Dus uiteraard vier panelen in oost richting en vier panelen in west richting. De panelen worden in serie geschakeld.

Het datablad van de panelen heb ik hieronder gegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCw1W0HeIq7_0hNcGyCUVuiFstE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lKhYtzVoqrttLwjuP4Jsrrp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een omvormer Solplanet ASW-3000S. Het datablad van de omvormer heb ik hieronder gegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJXrHTt4M1BPFYirBmPJ6ziIN8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FmWVagoUbay301kbIy9mY6b5.jpg?f=fotoalbum_large

Nou ben ik geen expert op het gebied van zonnepanelen maar na enig onderzoek lijkt het in mijn ogen mogelijk te zijn om 2 lussen aan te leggen van 4 panelen. Zodat ik de oost georiënteerde panelen in een lus kan leggen en de west georiënteerde panelen in de andere lus.

Mijn beredenering: de omvormer heeft een start ingangspanning van 100 V. En de panelen hebben een Voc van 37,2 V met een verlies van 0,25%/K. Met een temperatuurverschil van 50 K heb ik een verlies van spanning van 12,5% dit levert een spanning op per paneel van 32,5 V. Als ik vier panelen per lus heb heb ik dus 130V. Dus aan de ingangsspanning voldoe ik.

Klopt dit? Of kan ik toch beter alle panelen op 1 lus aansluiten alleen zit ik dan met de westpanelen in de ochtendzon en de oostpanelen in de avondzon die ‘minder’ efficiënt zijn.

Hoeveel lussen kan ik het beste plaatsen voor een zo hoog mogelijk rendement van mijn panelen. Kunnen jullie mij hierbij advies geven?

Verder vroeg ik me af of het veel uitmaakt als mijn kabels van mijn omvormer naar mijn panelen 8 meter afleggen of 2 meter.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:16
Je sluit nooit oost en west in serie met elkaar. De verliezen zijn enorm.

Maar je argumenten zijn correct: de omvormer zou altijd moeten kunnen starten met 2 strings van 4.

Geen schaduw beheer van betekenis overigens. Als dat van belang is kun je beter naar APSystems of hoymiles quad micro’s

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobinD
Hoi Ronald,

Dankje voor je reactie. Het bedrijf waar ik de panelen en omvormer vandaan heb zegt juist dat het op 1 string moet maar ik hoorde een twijfel in hun antwoord waardoor ik zelf op onderzoek uitging…. En wat blijkt….

Oké dus 2 strings van 4 (oost en west) gescheiden moet het worden.

Wat bedoel je met geen schaduw beheer van betekenis?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:16
Als ze überhaupt moeten nadenken over de vraag of dit als 1 of 2 strings moet dan ontbreekt basiskennis zonnepaneel systemen… Dat is voor een consument niet zo erg, voor een verkoper schandelijk

Schaduw beheer: in bypass dwingen van een paneel deel als er schaduw op valt ( en de rest in zon ligt) daarvoor is een reductie in string spanning nodig. Dat kan omvormer niet onder 80V. Je Vmpp is amper 120V: beperkt marge, bij schaduw op meer dan 3 paneel-derden is het vreten wat de schaduw pot schaft

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 28-06-2023 18:59 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom niet gewoon 2 micro omvormers voor die 8 panelen
https://webshop.cedel.nl/...-Micro-Omvormer-1500-Watt

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• RobinD
Ja dat verbaast mij helaas ook..

Awh dat bedoel je, ik had er inderdaad over gelezen. Maar de panelen liggen altijd volledig in de zon (geen bomen, huizen, schoorstenen, schuren o.i.d). Dus volgens mij als ik ze in 2 strings (oost en west gescheiden uiteraard) plaats moet het goedkomen.

En dan zijn de Micro omvormers ook niet nodig.

Maakt de lengte van de kabel tussen omvormer en panelen nog uit voor verlies? Ik kan de dakdoorvoer namelijk zo plaatsen dat de afstand minimaal is, maar zit de doorvoer in het zicht in m’n tuin. Of in plaats hem uit het zicht maar dan zijn de kabels langer.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nee, DC verliezen zijn minimaal altijd.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• RobinD
Oké top dankjewel.

Dan schiet me nog een vraagje te binnen qua kabelmanagement (volgens mij is er niet echt een goed of fout maar even checken). Onderstaande foto heb ik met blauw de string van de westpanelen getekend. Koppel je de eindpanelen direct door maar dat zou betekenen dat het draad op het dak komt te liggen in eventueel water oid. Of gebruik je hiervoor een extra stuk draad die je met klemmen bevestigd en een omleiding maakt door het frame heen (roze lijn).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lw3_O1Yag3NEfM6_9KNl9AAIiDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F89LrHj7BWDiItWvH5gvpRa2.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1