Nederlandse website, geen kvk dus buiten wetgeving EU?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-06 14:47
Mijn vriendin heeft een paar schoentjes bestelt die nep blijken te zijn.
Website is
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
. Maar ik kan geen kvk vinden.

betekend dat webshop zich niet aan eu wetgeving hoeft te houden?

Op dit moment zeg ik al, reken je verlies.
En dat retour beleid -> naar China sturen |:(
vergeet het maar dat je ooit nog een euro terug ziet.

Geval hopeloos of zal ik nog mooie brief opstellen?

advies tips:

[ Voor 1% gewijzigd door Perkouw op 28-06-2023 17:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:29

D4NG3R

kiwi

:)

Om een lang verhaal kort te maken: Recht hebben en recht krijgen zijn een wereld van verschil, ik weet niet om wat voor bedrag het gaat - maar ik acht de kans klein dat je deze zonder slag of stoot terug gaat krijgen.

Trek webwinkels sowieso altijd even door Google als je er voor het eerst besteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjeUtYnn6x4dzqqAscDMMMfZs9M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FuUYX3NZySwopqcZDFjvUd1q.png?f=user_large

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:32
Als je rechtsbijstand hebt zou ik het daar neerleggen, en anders zou ik m'n verlies nemen en er verder geen tijd en moeite in steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

Hoe heb je betaald, als dat met een creditcard (of paypal) is kan je via die weg geld terugkrijgen.
En nep artikel terugsturen mag je niet aangezien jij dan problemen kan krijgen met douane.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister-White
Was het woord Vriendin vergeten toe te voegen in de eerste zin.

Ik heb nog even mooie mail geschreven , ik verwacht er niks van melding bij acm.nl doen als er binnen 14 dagen nog geen fatsoenlijk retour adres is afgegeven.

Ik zeg niks naar China sturen, zonde van geld. 35 euro verlies nemen en leermoment van maken.

Maar de slotvraag: hoeft een webshop zich buiten de eu niet aan onze wetgeving te houden?

Ik lees bij Acm en ECC dat er zeker wel regels zijn maar kan niks vinden die mijn vraag specifiek beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[edit] IANAL

[ Voor 143% gewijzigd door Bigs op 28-06-2023 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:35

Dido

heforshe

Mister-White schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:33:
Maar de slotvraag: hoeft een webshop zich buiten de eu niet aan onze wetgeving te houden?
Jawel, als ze in de EU iets verkopen, moeten ze aan EU regels voldoen. Maar veel succes met het afdwingen daarvan ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-06 16:18
Elke firma die zich specifiek richt tot de lokale markt dient zich aan de lokale wetgeving te houden. Moeilijke is om hen er zich toch aan te laten houden...

iRacing Profiel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De website is bepaald misleidend. Onderaan de pagina staat:
Members only:

Je kunt met iDeal betalen. Onderaan de bestelpagina staat:
Members only:

Hiermee wordt de indruk gewekt van een Nederlands bedrijf of althans een bedrijf met een vestiging in Nederland. Door zich specifiek op Nederland te richten, moet de winkel aan de Nederlandse wetgeving voldoen.

Pas als je de Algemene Voorwaarden raadpleegt dan blijkt het bedrijf in Hong Kong te zitten. Aan de Algemene Voorwaarden is verder weinig aandacht geschonken. Zo staat er "De ondernemer beschikt over een voldoende bekendgemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure", maar die procedure wordt nergens bekendgemaakt. In het bestelproces wordt niet gewezen op de Algemene Voorwaarden. De pagina met het retourbeleid maakt het niet duidelijk dat het retouradres niet in Nederland zit. Een webwinkel moet goed en direct bereikbaar zijn, maar ze hebben alleen een e-mailadres en zeggen dat je tot 12 uur moet wachten op een reactie. Je kunt de ACM tippen over deze winkel.

Mij bekruipt toch het idee dat hier een Nederlander achter schuilgaat. Het opzetten van zo'n illegale webwinkel met een Chinese stropop kun je juridisch aanpakken als je weet wie er achter de winkel schuilgaat. Het gaat je wel veel tijd of geld kosten om daar achteraan te gaan. Een oude versie van de website vermeldt een 06-nummer.
Members only:

Er is geen zekerheid dat het 06-nummer echt bij de winkel hoort, maar door een aantal berichtjes uit te wisselen kun je daar wel achter komen. Shopify en Mollie weten ook wie er achter de winkel schuilgaat. Op grond van de criteria uit Lycos/Pessers moeten ze die gegevens afgeven.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:04
Maar is er iets mis met die schoenen, afgezien van het feit dat het nep is?
Echte merkschoenen blinken vaak ook niet uit in kwaliteit.

€35 is niet veel voor een paar schoenen. Leergeld dus. Het is eenvoudiger om ze gewoon te gaan dragen i.p.v. je recht proberen te halen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:14
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07 10:45
Uit nieuwsgierigheid heb ik ook even gekeken op de website.

Het is nogal een typische dropship website, maar volgens mij bieden ze geen nep artikelen aan?

Ja de modellen zijn nogal dubieus genaamd (Clark i.p.v. Clarks, Gabour i.p.v. Gabor), maar naar mijn idee dus niet nep toch?

Uiteraard wel vervelend TS, maar ik denk dat het lastig wordt hier verder iets mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-06 17:04
Mister-White schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:51:
Mijn vriendin heeft een paar schoentjes bestelt die nep blijken te zijn.
Website is
Members only:
. Maar ik kan geen kvk vinden.

betekend dat webshop zich niet aan eu wetgeving hoeft te houden?

Op dit moment zeg ik al, reken je verlies.
En dat retour beleid -> naar China sturen |:(
vergeet het maar dat je ooit nog een euro terug ziet.

Geval hopeloos of zal ik nog mooie brief opstellen?

advies tips:
offtopic:
Even wilde gok, dropshipper die 1 van die youtube cursusje gevolgd heeft en zoals gebruikelijk worden daar niet wetten, rechten en retour behandeld. Geen goed woord over voor dat snel geld mensen (zowel de aanbieders van de cursussen als de afnemers).

Was het niet zo dat websites die zich richten op Nederlandse klanten ook moeten voldoen aan de Nederlandse wetgeving? Want dat was toch waarom tot recent de overheid achter buitenlandse gokwebsites ging die geen licentie had, maar wel zich op Nederlanders richtte.

[ Voor 0% gewijzigd door Perkouw op 28-06-2023 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Wanneer je met die gegevens verder zoekt kom je bij een hele rits aan Nederlandse/Duitse/Zweedse nepsites terecht. De kans is groot dat ook dat KVK niet bij hunzelf hoort.

Het gaat gelukkig niet om een groot bedrag, maar als je hier vanuit principe werk van wil maken zou ik inderdaad eens kijken of je via de payment provider achter wat informatie kan komen zoals @fopjurist hierboven aangeeft.

Op z'n minst zou het mooi zijn als die de boel intern gaan onderzoeken en stoppen met zakendoen.

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 28-06-2023 16:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:50
Trasmolenlaan 12
3447 GZ Woerden

614 BV’s op dat adres. Bizar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

fopjurist schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:40:
Het opzetten van zo'n illegale webwinkel met een Chinese stropop
De Chinese stropop is volgens mij nog nep ook. De "identiteit van de ondernemer" vermeldt een bedrijfsnummer. Als je dat nummer controleert bij de KvK van Hong Kong dan kom je uit bij een bedrijf uit 1989 dat inmiddels is ontbonden en een compleet andere naam heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

delpit schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:16:
Effectief niet veel meer dan een postbus: https://www.ad.nl/woerden...im-verdienmodel~ace66faa/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1989
Pompi schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:10:
[...]

offtopic:
Even wilde gok, dropshipper die 1 van die youtube cursusje gevolgd heeft en zoals gebruikelijk worden daar niet wetten, rechten en retour behandeld. Geen goed woord over voor dat snel geld mensen (zowel de aanbieders van de cursussen als de afnemers).

Was het niet zo dat websites die zich richten op Nederlandse klanten ook moeten voldoen aan de Nederlandse wetgeving? Want dat was toch waarom tot recent de overheid achter buitenlandse gokwebsites ging die geen licentie had, maar wel zich op Nederlanders richtte.
Ik deel je mening over de dropshippers hoor, allemaal "echte ondernemers" en allemaal discutabel.
Over het algemeen erg twijfelachtige producten en websites, irriteer me er ook mateloos aan.

Maar in de voorwaarden staat wel een Chinees retouradres. De producten worden niet aangeboden als échte merk producten. Ik zie nog geen enkele reden om aan te nemen dat deze webshop nu de wetten overtreed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1989
fopjurist schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:40:

Mij bekruipt toch het idee dat hier een Nederlander achter schuilgaat. Het opzetten van zo'n illegale webwinkel met een Chinese stropop kun je juridisch aanpakken als je weet wie er achter de winkel schuilgaat. Het gaat je wel veel tijd of geld kosten om daar achteraan te gaan. Een oude versie van de website vermeldt een 06-nummer.
Waarom zijn deze websites illegaal?

Edit: Puur een interessevraag.

[ Voor 3% gewijzigd door Dave1989 op 28-06-2023 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-06 17:04
Als ze inderdaad bij Mollie zitten, zou je daar ook nog een fraude/oplichting melding kunnen doen. Daar heb jij waarschijnlijk niks aan, maar als zij het bedrijf van hun systeem afsluiten kan je daar wel andere mogelijke slachtoffers redden.
Wij beoordelen elke webshop die zich bij ons aanmeldt volgens wet- en regelgeving en ons eigen beleid. Daarnaast controleren we bestaande klanten regelmatig. Op deze manier proberen wij oplichters en frauduleuze verkopers te weren.

Heb je toch het gevoel slachtoffer te zijn geworden van fraude? Vul dan het formulier in en klik op Rapporteer deze betaling. We nemen iedere melding serieus, onderzoeken de klacht en ondernemen waar nodig actie. Als een klant zich niet aan onze regels houdt, kunnen we bijvoorbeeld besluiten betalingen (tijdelijk) te blokkeren.
https://www.mollie.com/nl/consumers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:33
Er lijken twee B.V. s tussen te zitten en uiteindelijk kom je dan uit bij een Nederlandse bestuurder....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Dave1989 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:23:
[...]

Waarom zijn deze websites illegaal?
Zie mijn eerste post voor een opzetje, maar er worden teveel wettelijke voorschriften niet nageleefd om ze allemaal uit te zoeken en te benoemen. Zo op het eerste oog zie ik art. 3:15d BW, art. 6:230l BW en art. 326 Sr. Het merkenrecht speelt hier ook nog, in tegenstelling tot wat je denkt is het niet voldoende om een lettertje te veranderen (Clark i.p.v. Clarks en Gabour i.p.v. Gabor).
Daar staat ook een KvK-nummer, en als je even verderzoekt kom je bij iemand die in '95 is geboren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:19
delpit schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:16:
[...]

Trasmolenlaan 12
3447 GZ Woerden

https://virtualoffice24.nl/
Daar kan je een "virtueel kantoor" huren. Oftewel een postadres en de mogelijkheid om een kantoorruimte te gebruiken.
Vermoed dat ze echt niet voor iedereen uitgebreid gaan checken dat al hun klanten ook legitiem te werk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-06 19:31
Bij de Politie zijn er ook meldingen over deze webshop/dropshipper.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:50

Perkouw

Moderator General Chat
@Mister-White zie ook ons beleid. Webshop naam volgende keer even tussen mo tags a.u.b., zojuist even zelf doorgevoerd

Rest van users, lekker bezig met de MO tags! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:33
Members only:

*knip*, laten we geen persoonsnamen e.d. gaan delen mensen dat gaat net wat té ver.

[ Voor 19% gewijzigd door Perkouw op 28-06-2023 17:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-06 08:03
Ten eerste kun je direct een melding maken bij Mollie. De payment service provider is immers de schakel die de betalingen mogelijk maakt. En ook zij zijn ermee gemoeid om betalingen veilig mogelijk te maken consumenten. Meldingen pakken zij op en hoewel het voor jou geen 100% garantie biedt, kunnen wel degelijk voorkomen dat er meer klanten gedupeerd gaan raken door deze website. Daarnaast kun je daar eventueel ook contactgegevens krijgen. En als die je nergens naartoe leiden, maak je daar weer opnieuw een melding van. Hoe meer meldingen hoe sneller zoiets ook gaat. Mollie is ook niet gek en heeft (helaas) dagelijks met dit soort shops te maken.

https://www.mollie.com/nl/consumers

Doe daarnaast ook melding bij de politie via 0900 8844. Het verkopen van namaak artikelen is, ook al is het logo en/of merknaam niet éxact gelijk aan het origineel, niet toegestaan en is dan ook strafbaar. Aangezien de ondernemer niet zo moeilijk te vinden is, is dit voor de politie dan ook niet een heel lastige zaak, maar dan moeten er wel meldingen plaatsvinden om het prioriteit te kunnen geven. Daarnaast is er sprake van bewuste misleiding, omdat de ondernemer voordoet alsof het gaat om een webwinkel gevestigd in Nederland: Nederlands domein, Nederlandse taal (check), Nederlandse betaalmethoden (check), Nederlandse voorwaarden. Deze ondernemer denkt waarschijnlijk eenvoudig een centje te kunnen bijverdienen.

Als laatste stap, kun je ook nog melding maken bij de diverse media (Denk aan Opgelicht!?, BOOS, Radar). Het laatste wat een oplichter wil is permanente televisie/internet bekendheid genereren. Hoewel de vermoedelijke dader nog redelijk jong is, zal hij je later ook wel dankbaar zijn als hij ooit een echte baan heeft gevonden zonder mensen op te lichten. :)

En voor jou natuurlijk te laat, maar in de toekomst check jij of je vriendin natuurlijk altijd voortaan voor je een aankoop doet:

- Too good to be true: Realistische prijsstellingen, keurmerken, spel- en taalfouten (je herkent soms letterlijk of iets door een mens of robot is geschreven).
- Of er eerdere ervaringen zijn (Trustpilot, webshopnaam + reviews geeft je vaak voldoende info). Zijn het realistische ervaringen of enkele vage extreem positieve reviews, vaak niet in het Nederlands geschreven?
- Wat zijn de contactgegevens van de site, en zijn ze consistent (AV, contactpagina, helppagina) (e-mail/tel nr/ fysiek adres en klopt dat ook of is het een postbus adres)
- Check op de kvk gegevens (vage bedrijfsstructuren)
- Check who.is / sidn.nl voor domeingegevens (hoe lang bestaat een website kan een indicatie / red flag zijn)
- Wat zijn de betaalmethoden? (Indien mogelijk op de site; altijd met creditcard betalen, dan ben je in véél, niet alle, gevallen verzekerd)
- Of er een melding staat op https://www.politie.nl/aa...roleer-handelspartij.html

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
Wat een geweldige adviezen, bedankt voor alle nuttige informatie!

[ Voor 3% gewijzigd door Mister-White op 06-07-2023 13:31 ]

Pagina: 1