Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Kan een 1 fase PV systeem naast een 3 fase pv systeem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tijn1976
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:52
Mijn vraag:

Huidige situatie: 3 fase SMA met 21 panelen, 2 strings, wp 5300 richting zuid. Recent heb ik een 1 fase systeem met Delta solvia 2.5 omvormer en 10 x (250wp) gekregen. Deze heb ik geïnstalleerd, ook ri zuid. Afgelopen weekend zag ik dat de 1 fase omvormer steeds in en uitschakelde. Uit het simpele menu (hij is uit 2013) zag ik dat bij 253v, zoals het zou moeten, het systeem uitschakelt. Dit wel 15/20 keer afgelopen zonnige zondag.

Via Home assistant lees ik de P1 meter uit, waarbij opvalt dat daar het maximale voltage 243 is, op L1. L2 en L3 zijn een paar volt lager. Via de P1 meter van thuisbatterij zie ik dezelfde waardes. Daarom heb ik gisteren de bekabeling (3g2,5mm) tussen de Delta omvormer en de meterkast vervangen door 3g 6mm. Het is vandaag minder zonnig maar daar straks zag ik weer hetzelfde gebeuren: 253v. Op dat moment ook geen andere noemenswaardige gebruikers aan in huis. WP uit, thuisbatterij opgeladen. In de groepenkast zit hij aangesloten op een mks 516 b16. Kan ik daar nog iets anders doen? Ivm de waardes uit de P1 meters lijkt het eerder tussen de stoppenkast en de omvormer te zitten. Of is de meting van de omvormer niet correct?

Wat zou ik nog kunnen doen? Ik zou de panelen uiteraard nog richting het westen kunnen leggen om de druk te verdelen. Maar ik wil graag in de winter wat opbrengst erbij ivm de warmtepomp en infraroodverwarming. De beveiliging ophogen met een paar volt wil ik ook niet. Zijn er alternatieven? Waar kan ik nog aan denken?

Alvast bedankt! :)

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:16
10V over 6mm2 bij 2,5kW zou een kabel van tientallen meters betekenen…

Dus eerste gedachte is slechte contacten?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• tijn1976
Dank voor de reactie!
De 6mm2 kabel is nieuw, netjes getript, werkschakelaar ertussen ook nieuw. De 2,5mm2 die er eerst zat, natuurlijk al een aantal jaren oud, de mks 516 b16 is ongeveer uit 2015 toen de hele meterkast is vervangen. De weilandstekker aan de omvormer is ook nieuw. Het systeem is werkend bij de vorige eigenaar gedemonteerd. De bekabeling van de panelen, zijn natuurlijk niet nieuw, allen hergebruikt. De MC4 stekkers aan de omvormer kant zijn vernieuwd. De omvormer geeft zelf verder geen andere problemen aan in het logboek, behalve de 253v..... Is het schadelijk, wanneer dit in en uit schakelen vaak gebeurt?

Lengte tussen meterkast en omvormer is 13 meter.

[ Voor 3% gewijzigd door tijn1976 op 28-06-2023 15:17 ]

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Vreemd verhaal, ik zou met een multimeter het voltage gaan meten in de meterkast, en bij de omvormer. Misschien meet de omvormer niet meer correct, of toch een los contact? Heb je een werkschakelaar bij de omvormer waar je wellicht kan meten?

• tijn1976
Dat is een prima idee. De werkschakelaar kan ik openschroeven en daar meten. Wanneer deze vergelijkbare waardes heeft als de P1 meters, dan lijkt de meting van de omvormer niet correct. Misschien is dan de stap om het beveiligingsplafond van 253v, iets te verhogen niet echt risicovol.......

• tijn1976
Zojuist gemeten aan de toevoer en afvoer kant van de werkschakelaar, alletwee dezelfde waarden die overeenkomen met de waardes op het scherm van de omvormer. Volgende actie aansluiten op een andere fase?

• Ronald
Is dat met omvormer in bedrijf?
Goede kans dat het vandaag ook bij jouw niet hard gaat.

Je wil spanning weten in de buurt van omvormer, in buurt van meterkast en vermogen op dat moment.

Dat spanning verschil moet kloppen met verwachtte kabel diameter/lengte

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• tijn1976
Omvormer in bedrijf, met op dat moment een gat in het wolkendek. 252 en daarna 253 v, met meteen het uitschakelmoment van de omvormer. Net voor dat moment met de multimeter op de contacten van de werkschakelaar, 251 en daarna 252v. Afstand tussen. Omvormer en werkschakelaar 12 meter, tussen werkschakelaar en meterkast 1 meter. Diameter kabel is 3 x 6mm2.
Voor de volgende stap toch maar een electricien laten komen. Meten in de meterkast doe ik liever niet en omzetten naar een andere fase eigenlijk ook niet. Wat ik gewoon typisch vind is dat beide P1 meters op dat moment maximaal 241/242 Volt aangegeven. Die meten vanuit de slimme meter, die zit natuurlijk voor de groepenkast......

• Ronald
Kun je meten over bijvoorbeeld de schroeven van de automaat in de meterkast?

Er klopt iets niet namelijk. Om 10V over 12m 6mm2 te hebben praat je over een vermogen dat elke consumenten aansluiting hoofdzekering er uit trapt.

De p1 meting zou ook correct moeten zijn.

• tijn1976
Net weer even de meterkast ingedoken. Het bewolkt, de 253v heb ik niet zien gebeuren. 248v. En dan zie ik dit voltage over alle drie de fases. Ik meet dan op de aardlekschakelaar contacten, en die zijn dan alle drie even hoog. Er zit dus geen verschil in de drie groepen. Meer dan dit kan ik zelf niet doen.
In Home Assistant heb ik nu een overzicht gemaakt waaruit ik het maximale voltage per groep, per dag kan uitlezen. Ik heb contact gemaakt met de installateur van mijn warmtepomp, om ze maar eens een uur in te huren. Ik wil nu wel weten wat er aan de hand is.
Bedankt voor de input.
Pagina: 1