Welk type accu voor deze toepassing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:39
Vraag over type accu/batterij voor onderstaande toepassing.

Achtergrond: Voor een escape-room achtige setting ben ik op zoek naar een fail-safe slot. Oftewel een slot waarvan zeker is dat deze na verloop van tijd open gaat, zonder dat iemand het slot moet bedienen. Ook bij een eventueel defect.
Een optie die ik wil verkennen is het gebruik van een deurmagneet. Dit is een electromagneet die een deur dicht houdt zolang die stroom krijgt. Als de stroom uitvalt gaat de deur van het slot. Als ik dan als stroombron een batterij/accu gebruik is het zeker dat na verloop van tijd, als de accu leeg is, de deur van het slot gaat.

Ik kwam een deurmagneet tegen met houdkracht van 180kg (is met grof geweld of een paar stevige mensen alsnog open te krijgen, soit). Deze werkt op 12V en vraagt 0,3A. Per uur dus 3,6Ah. Stel dat ik wil dat het slot na 2 uur open gaat, dan zou ik in principe een accu van 7,2Ah nodig hebben.

Vervolgens gezocht op (oplaadbare) batterijen/accu's. Voordeligste accu/batterij op 12V/7,2Ah die ik kan vinden zijn loodaccu’s. Echter naar ik begrijp zijn loodaccu’s gevoelig voor ontladen worden en gaan ze daarvan kapot. Gezien het principe van deze fail-save oplossing dat de accu op een gegeven moment zo ver leeg is dat het slot open gaat, vraag ik me af of de accu dan niet erg snel afgeschreven raakt.

Ik kan me voorstellen dat als de spanning zakt onder een bepaalde grens, dat dan de magneet niet meer werkt. Mogelijk al voordat een accu zo ver is ontladen dat schade ontstaat. Dat zou mooi zijn, maar ik kan hierover niet iets vinden.
Heeft iemand enig idee/kennis/ervaring?

...

Beste antwoord (via inhico op 29-06-2023 06:37)

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:51
Je hoeft je totaal geen zorgen te maken dat een noodschakelaar niet werkt. het voltage voor deze toepassingen is laag en de schakelaars zijn bedoeld om hoge spanningen te doorbreken.
Als je de schakelaar van een goed merk koopt welke gecertificeerd is dan is er geen enkele reden waarom deze in geval van nood niet de stroom zou kunnen onderbreken.

Sterker nog, het gebruik van een accu is zelfs gevaarlijker.
Stel dat de mensen in de escape room kortsluiting veroorzaken waardoor de verlichting uitvalt of zelfs brand zou ontstaan.
Als je netspanning gebruikt en de gehele escape room zit achter een automaat, dan gaan de deuren automatisch van slot. Als je een accu gebruikt blijven de deuren op slot, wat juist voor verwarring en gevaar zorgt.

Wat hier ook al aangedragen wordt is het gebruik van een rookmelder in combinatie met een relais om de deuren automatisch van slot te doen, zeker doen, je wilt geen paniek in je escape room.

Wat betreft accu technologie.

Lood accu's (auto accu bijv) kun je weggooien als je deze een paar keer leeg trekt. Onder de 60% ontlading treed al schade op.
Ni-Cd en Ni-Mh accus houden van het ontladen, maar hebben ook een sterk beperkt aantal cycli.

Li-Po/Li-Ion kan ook niet tegen diepontlading, maar daarvoor hebben alle lithium accu's een beveiligingssysteem er voor zitten die de accu beschermt tegen diepontlading. Hierbij gaat het voltage opeens naar 0v om de accu te beschermen.
Het gebruik van een lithium accu voor deze toepassing zou ik afraden omdat deze accu's bij misbruik gevaarlijk kunnen zijn.

Het veiligste is een sluitplaat die je met alkaline batterijen voed, maar of dat nou goed voor het milieu is?

[ Voor 28% gewijzigd door eltweako op 28-06-2023 23:38 ]

Alle reacties

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Met 0,3 A heb je 0,3 Ah per uur.

Is het de bedoeling dat het slot na een vastgestelde tijd open springt?
Wat wil je precies dicht houden en wat is het gevolg als het slot niet doet wat je wilt?

• inhico
TBTL schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:34:
Met 0,3 A heb je 0,3 Ah per uur.

Is het de bedoeling dat het slot na een vastgestelde tijd open springt?
Wat wil je precies dicht houden en wat is het gevolg als het slot niet doet wat je wilt?
Fout in mijn redenatie inderdaad. Nogal stomme fout (Wh en Ah door elkaar gehaald).... Excuus en dank!
Dus 0,6Ah nodig. En daarmee wordt de reden om voor een loodaccu te kiezen ook minder sterk. Aangezien mijn vraag ook getriggerd is door de werking van de accu blijft mijn vraag staan: is een loodaccu hiervoor geschikt? Alternatief zou een houder zijn met 10 oplaadbare batterijen.

Niet direct relevant, maar het doel is een deur dicht te houden tot de tijd om is. Komt niet heel nauw. Een deurmagneet houdt de deur vast totdat de stroom van de magneet af gaat. En dat gebeurt automatisch als de accu leeg is, zo is het idee.

Zou ook kunnen met schakelklokken, en om het meer fail-save te maken met meerdere schakelklokken in serie. Maar blijft in principe minder fail-save (alle schakelklokken kunnen kapot) dan de accu oplossing.

...

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-01 17:00
Dit ga je met een accu nooit in de buurt van nauwkeurig krijgen, een accu verliest spanning/vermogen tijdens gebruik en de magneet zal na een tijdje dus steeds zwakker worden uiteindelijk krijg je dan een omslagpunt waarbij een persoon de deur open kan trekken en dat punt is mede afhankelijk van hoe hard die persoon trekt/duwt. Gewoon simpel doen en een vaste voeding leggen en een tijdrelais gebruiken en dan de magneet op een NO contact zetten. Dan kun je ook simpel met een pulsdrukker de deurmagneet net zo vaak open/dicht zetten als je wilt en zal de magneet telkens als je wilt nauwkeurig 2 uur op vol vermogen werken, en als je wilt kun je ook een rood en groen licht boven de deur zetten.

Aangaande het defect raken van de tijdsrelais, ik kom die dingen al decennia tegen in de industrie en zolang je een goed merk gebruikt zou ik mij daar niet druk om maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Groningerkoek op 28-06-2023 15:14 ]

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Goed, je zou nog aan een mechanische oplossing kunnen denken waarmee de stroom onderbroken wordt.

• eltweako
Tijdrelais gebruiken.
Je baseren op de accu is een slecht idee, geen enkele accu vindt het leuk om leeg getrokken te worden, na verloop van tijd wordt capaciteit minder en zal het slot eerder open gaan, en veel accu's zullen hun vermogen laten zakken waardoor de magneet los laat voordat de accu leeg is.

Als je het failsafe wilt maken zet je er een noodschakelaar (drukknop) langs met een deksel er overheen dat het geen onderdeel is van het spel. Daarmee onderbreek je dan de spanning naar de magneet.

In de plaats van een magneet kun je ook een elektrische sluitplaat gebruiken welke onder spanning sluit, is netter en verbruikt minder spanning. Probleem met mageneten is dat ze warm kunnen worden en dat als je flink aan de deur trekt of duwt de deur open gaat of dat je de deur vernield.

Als alternatief kun je ook een microcontroller zoals een Arduino met een relais gebruiken.

[ Voor 31% gewijzigd door eltweako op 28-06-2023 15:21 ]

• El_kingo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-03-2025
Ik zou ook even nadenken over veiligheid in geval van brand o.i.d. Deze deuropener moet (op z'n minst) gekoppeld zijn aan een brandalarm (en mogelijk andere systemen) waardoor in het geval van brand / ongeval / onvoorziene omstandigheden de deur automatisch opengaat...

Ik gok dat een verzekeringsmaatschappij ook niet blij is met een houtje-touwtje oplossing die de veiligheid van de mensen in de escape-room in gevaar brengt....

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:53
Waarom niet gewoon een magneetslot op een 230 volt voeding en zowel binnen als buiten de kamer een noodknop die de stroom naar het magneetslot onderbreekt? Op die manier kunnen zowel de spelleider als de spelers de deur openen in geval van nood, of wanneer de tijd op is. Dat is de standaard manier die ik in tientallen escape rooms heb gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door Thy... op 28-06-2023 15:41 ]

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:18

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik zou werken met een tijdschakelaar en dan binnen en buiten een knop als deze in serie met de magneet.
Eventueel ook nog in serie met een brandmelder of ander alarm dat kan schakelen en als er dan ergens op die punten de stroom onderbroken wordt, is de deur altijd open. Daar kan weinig misgaan.
Afbeeldingslocatie: https://www.eijlander.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/f/afbeelding2_26_23.jpg
Dat soort knoppen blijven in principe uit totdat je ze handmatig reset door eraan te draaien. Indrukken is uit, draaien is weer aan.

[ Voor 13% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 28-06-2023 15:48 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• inhico
Dank allen voor de reacties zover. Ik moet toegeven dat het allemaal wat ver voert.
Het hele idee komt voort uit een theoretische situatie (vgl film Frozen) waarin een externe operator om wat voor reden dan ook is weggevallen. Stel dat dan ook een eventuele noodknop niet werkt. Wat dan.
Prima om het met een tijdrelais of schakelklok te doen, maar dat werkt alleen als tijdrelais/schakelklok naar behoren functioneert.
Als de nood aan de man zou komen is een deur (of een raam) prima te vernielen.

Fijn dat hierover wordt meegedacht, maar mijn vraag is eigenlijk vooral gericht op het begrijpen van de werking van de accutechnologie. Kan ik een accu meteen wegggooien als die eenmaal zover is ontladen dat de magneet loslaat? Of is een diepe ontlading daarvoor helemaal niet nodig en kan die accu nog een paar keer worden gebruikt.

...

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:53
Een loodaccu kan je inderdaad kan je inderdaad weggooien na een paar keer volledig ontladen. Je zou dan moeten kijken naar lithiumaccu's, die kunnen beter tegen volledig ontladen.

Maar ik zou je ten zeerste afraden een accu te gebruiken als halfbakken versie van een tijdschakelaar. Een noodknop aan de binnen- en buitenkant van de kamer in serie met het magneetslot is echt the way to go.

Acties:
  • Beste antwoord

• eltweako
Je hoeft je totaal geen zorgen te maken dat een noodschakelaar niet werkt. het voltage voor deze toepassingen is laag en de schakelaars zijn bedoeld om hoge spanningen te doorbreken.
Als je de schakelaar van een goed merk koopt welke gecertificeerd is dan is er geen enkele reden waarom deze in geval van nood niet de stroom zou kunnen onderbreken.

Sterker nog, het gebruik van een accu is zelfs gevaarlijker.
Stel dat de mensen in de escape room kortsluiting veroorzaken waardoor de verlichting uitvalt of zelfs brand zou ontstaan.
Als je netspanning gebruikt en de gehele escape room zit achter een automaat, dan gaan de deuren automatisch van slot. Als je een accu gebruikt blijven de deuren op slot, wat juist voor verwarring en gevaar zorgt.

Wat hier ook al aangedragen wordt is het gebruik van een rookmelder in combinatie met een relais om de deuren automatisch van slot te doen, zeker doen, je wilt geen paniek in je escape room.

Wat betreft accu technologie.

Lood accu's (auto accu bijv) kun je weggooien als je deze een paar keer leeg trekt. Onder de 60% ontlading treed al schade op.
Ni-Cd en Ni-Mh accus houden van het ontladen, maar hebben ook een sterk beperkt aantal cycli.

Li-Po/Li-Ion kan ook niet tegen diepontlading, maar daarvoor hebben alle lithium accu's een beveiligingssysteem er voor zitten die de accu beschermt tegen diepontlading. Hierbij gaat het voltage opeens naar 0v om de accu te beschermen.
Het gebruik van een lithium accu voor deze toepassing zou ik afraden omdat deze accu's bij misbruik gevaarlijk kunnen zijn.

Het veiligste is een sluitplaat die je met alkaline batterijen voed, maar of dat nou goed voor het milieu is?

[ Voor 28% gewijzigd door eltweako op 28-06-2023 23:38 ]

Pagina: 1