Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-06 15:42

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Nog steeds ben ik de trotse eigenaar van een (oude) gsm, meer bepaald een Nokia 6230i uit 2005. Waarom nog steeds dit ding? Het doet wat het moet doen: bellen en sms'en EN gaat op een acculading nog steeds 7 dagen mee (tot nu tot slechts 1 keer de accu vervangen).

Ding werkt perfect, neemt niet veel plaats in; dus waarom dit topic. Ik heb één probleem, namelijk elke keer dat ik in Duitsland kom valt de gsm uit. Dan kan ik wel de aan/uitknop induwen, terug pin code ingeven om terug ... uit te vallen. En dit zo tot ik terug Duitsland verlaten heb.

Nu ga ik graag op reis naar onder andere Zweden en Oostenrijk, dus elke keer dwars door Duitsland. En elke keer heb ik heel die tijd niets van gsm. Is natuurlijk niet echt handig als je eens een keer pech zou hebben of zo, want je kan geen hulp inroepen, ook geen nooddiensten aangezien het toestel niet aan wil blijven.

Dit is nu zo al enkele jaren bezig, weet niet precies van wanneer dit begonnen is, maar vergeet elke keer om hier achteraan te gaan om te zien wat er nu juist fout loopt. Tot nu dus.

Heb al aan het zoeken geweest, maar nog nergens een verklaring tegen gekomen hoe dit zou komen en of er wat aan te doen valt. En dat is dus ook mijn vraag, zijn er mensen met dezelfde ervaring en die ondertussen wel weten wat de oorzaak is en of er iets aan te doen is?

Ps: aangezien het ding in alle andere landen doet wat ik ervan verwacht zie ik niet echt het nut ervan in om iets nieuws te kopen.

Volvo Classic Club Belgium

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

Zou het kunnen dat die telefoon alleen 3G doet?
(Ze schijnen er ook in een 4G variant te zijn, maar 4G is pas in 2009 breed geintroduceerd)
En dat in Duitsland 3G (zo goed als) uitgefaseerd is?

https://www.smartviser.co...y%20the%20end%20of%202021
June 2021 brought the shutdown of 3G in two operators in Germany Vodafone and Deutsche Telekom. Telefonica is also expected to shut down 3G by the end of 2021.
Youk schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:09:
Ps: aangezien het ding in alle andere landen doet wat ik ervan verwacht zie ik niet echt het nut ervan in om iets nieuws te kopen.
Er is binnenkort geen enkel land meer waar die telefoon doet wat je wil. Hoewel je er misschien wel snake op kunt blijven spelen?

[ Voor 37% gewijzigd door Dido op 28-06-2023 14:21 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-05 13:17
Het enige wat ik kan bedenken is dat in duitsland al een behoorlijke tijd het 2G en CDMA netwerk is uitgeschakeld en dat de gsm niet met de nieuwe frequenties werken kan.

Aangezien in Nederland en andere landen dit netwerk ook een keer afgesloten gaat worden zou ik toch wel aanraden om naar een nieuwe gsm te gaan kijken.

De nieuwe versie van de nokia 6310 staat wel in de pricewatch en is nog net zo goed met batterijduur als de oude naar mijn inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:39
@Dido 3G is in duitsland alweer uitgeschakeld in 2021... Dit toestel praat alleen 2g, dus er is niets meer te doen?

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 28-06-2023 14:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
@Dido jij spreekt van 2021, volgens mij had ik dit probleem reeds in 2017, maar je spreekt ook over 3G, misschien dat in 2017 2G is uitgeschakeld?

Wat ik vooral niet snap, waarom blijft het toestel niet aan staan maar dan zonder verbinding, maar schakelt het zichzelf uit?

Ow en snake staat er niet op, wel Golf Tour, Backgammon II en Street Race, vooral die laatste is leuk, is een beetje een Outrun look a like.
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/WiWiTXq4yYY/hqdefault.jpg

Er zal wel eens een moment komen dat ik eraan moet geloven en een ander toestel moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

Volgens de eerste link die ik postte gaat 3G er op sommige plekken eerder uit dan 2G, maar tegen 2025 is het over en uit voor beiden.

Maar goed, een toestel dat niet minimaal 4G praat is een museumstuk, al dan niet in wording. 14 jaar (!) na de introductie van 4G is dat ook niet heel erg gek, lijkt me.

* Dido aait zijn oude bakelieten draaischijftelefoon. Dat ding is (met een converter!) nog even te gebruiken :+

Goede oude tijd, dat je gewoon nog telefooncellen had, en praatpalen waarmee je de wegenwacht kon bellen. Toen je nog niet elke 20 jaar(!) een nieuwe mobiele telefoon hoefde te kopen om mensen te kunnen bellen onderweg.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:29

kevin33

Welkom in Utopia.

Maar TS is er een reden waarom je een 6230i houdt?
Wil je gaan smartphone? Dan zou je ook nog naar een 'ouderwetse' 6310i kunnen kijken als bijv.
https://www.conrad.nl/nl/...V4zLtu8W5VL0aAs0FEALw_wcB

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
@kevin33 Zolang dat ding doet wat die moet doen zie ik geen reden tot vervanging.

Heb wel al meermaals aan het kijken geweest naar smartphones, maar denk dat ik te kieskeurig ben/te strenge eisen stel want ik vind niks naar mijn zin. Grootste probleem voor mij is het formaat. Die dingen zijn allemaal zo groot en worden nog steeds groter en groter. Vroeger had je van Sony ten minste nog de Xperia compact reeks. Die leken mij nog interessant: performance in een relatief kleine verpakking.

Als ik overstap naar iets nieuws dan wel liefst iets smartphoneachtig om wat extra dingen te kunnen doen. Dit zal ook mijn mobiele kosten doen stijgen aangezien ik nu aan ongeveer €20 per 5 a 6 maanden zit (prepaid kaart).

Mijn google agenda bijhouden zou wel handig zijn, maar als ik dan toch overstap waarom dat niet ineens deftig GPS en een goede camera zodat ik mijn Canon Ixus kan thuis laten (ook gekocht omwille van formaat), ... en dan ben je vertrokken en wil ik toch een redelijk performant toestel en dan loop ik weer tegen het formaat aan. (weet het ben een moeilijke mens op dat gebied)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:17
Mijn verwachting is dat er iets in het netwerk signaal zit van de Duitse aanbieders waar je telefoon niet mee overweg kan, in een error loop komt en zichzelf uitschakelt.
Dat zou je mogelijk via een software update kunnen oplossen, alleen de vraag is of die ooit gemaakt is, en zo ja of die dan nog vindbaar is.

Welke versie besturingssysteem staat op je telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Youk schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:21:
een goede camera zodat ik mijn Canon Ixus kan thuis laten (ook gekocht omwille van formaat)
Staar je hier niet blind op, er zijn op wat niche toestellen vooralsnog geen telefoons die zelfs de goedkopere klein formaat point & shoot camera's kunnen matchen in kwaliteit. Alle diepte komt uit AI die je foto voor je bewerkt, maar dat zie je er wel echt aan.

Hetzelfde geldt voor performance, zelfs een budgettoestel van <100 euro komt tegenwoordig meer performance uit dan de meeste mensen nodig hebben.

Het grote nadeel aan smartphones is dat de interfaces niet meer gemaakt zijn voor (hele) kleine schermpjes, dus het voelt al snel klungelig. Ik ben recent van een OnePlus 9 Pro (6.7 inch) naar een Pixel 7A (6.1 inch) gegaan, horizontaal scheelt het weinig en verticaal ongeveer een centimeter, maar je merkt meteen dat alles wel heel weinig ruimte heeft.

Ik zou zelf graag teruggaan naar een wat oudere smartphone (ouderwetse BlackBerry) of ook gewoon een feature phone, maar die zijn er geen meer die wel nog WhatsApp e.d. kunnen wat voor mij wel een eis is. Als jij nog tevreden bent met je feature phone zou ik daar lekker bij blijven en je niet laten overtuigen om een telefoon te nemen die meer geld kost, minder lang mee gaat (in batterij en levensduur), en waar je leven niet makkelijker van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:39
Koop gewoon een nieuwe nokia?
Pagina: 1