Vergunning nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11-09 20:17
Goedemiddag,

Heb ik een vergunning nodig als ik de houten vloer inclusief balken eruit haal en hier schuimbeton in stort een (omgeving)vergunning nodig?

Iemand van de gemeente gaf aan dat als je houten balken eruit haalt dat je een aanpassing maakt aan de constructie van de woning. Maar diegene wist het niet precies. Helaas is de afdeling vergunning slecht te bereiken.

Het lijkt mij sterk dat ik hier een vergunning voor nodig heb maar wil toch even zekerheid

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Vergunningcheck doen op https://www.omgevingsloket.nl/

Jouw verzoek valt denk ik onder " Overige veranderingen aan bestaande bouwwerken" maar check dat goed.

[ Voor 68% gewijzigd door Oogje op 28-06-2023 13:58 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:00
Ja. De draagconstructie wijzigt --> vergunningsplichtig (maar eerlijk gezegd ken ik niemand die daar ooit een vergunning voor heeft aangevraagd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
Krijnemans schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:04:
Ja. De draagconstructie wijzigt --> vergunningsplichtig (maar eerlijk gezegd ken ik niemand die daar ooit een vergunning voor heeft aangevraagd).
Maar deze houten balken liggen in de muur, de muur draagt toch deze balken dan?
Als ik iets aan die muren zou veranderen, dan snap ik dat ik een vergunning nodig heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:02
Als je zekerheid wilt zul je toch echt bij de gemeente moeten zijn. Wij kunnen wel zeggen dat het niet hoeft maar als de gemeente zegt dat je het wel had moeten doen ga je toch echt niet genoeg hebben aan het excuus dat een vreemde op internet zei dat het niet hoefde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:23
Heb je de bouwtekeningen van je huis? En heb je foto's van de situatie? Balken kunnen onderdeel van de constructie zijn, maar dat hoeft niet. Je kan, als je tekeningen hebt, ook een constructeur of architect of ook wel een aannemer raadplegen.

In ons huis waren de balken onder de vloer geen onderdeel van de draagconstructie en deze zijn dus allemaal verwijderd. Ik kon ze er zonder moeite uithalen. Daarna wel de gaten laten dichtmetselen zodat de krachten in de muur goed verdeelt worden.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Laatst online: 14-09 15:25

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Zoals gezegd: de gemeente zou je hier advies over moeten geven. Zij weten wat je wel een niet mag, want zij stellen regels op.

Ik vermoed trouwens dat het om een begane grond gaat? In dat geval is de kans groot dat het vergunningsvrij is.
Een paar jaar geleden heb ik mijn eigen betonnen vloer laten vervangen door een geïsoleerde betonvloer (incl 30cm ontgraven) een dat was niet vergunningsplichtig. Maar, n=1 en andere gemeente waarschijnlijk.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Laatst online: 12-09 15:00
swijkman schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:19:
[...]

Maar deze houten balken liggen in de muur, de muur draagt toch deze balken dan?
Als ik iets aan die muren zou veranderen, dan snap ik dat ik een vergunning nodig heb.
De houten balklaag maakt onderdeel uit van de draagconstructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Krijnemans schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:35:
[...]

De houten balklaag maakt onderdeel uit van de draagconstructie.
En de balklaag draagt de vloer.

Officieel zal dit vergunningsplichtig zijn, in de praktijk wordt er voor werkzaamheden binnen zelden een vergunning aangevraagd.

Maar in veel gemeentes zul je wel weer een vergunning moeten aanvragen voor het plaatsen van een puincontainer op gemeentegrond, het afsluiten van de weg voor een eventuele betonvrachtwagen etc.

[ Voor 21% gewijzigd door pagani op 29-06-2023 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
Ik heb iemand van de gemeente gesproken en ik heb geen vergunning nodig.
Er is blijkbaar in 2018 een uitspraak geweest door de Raad van State dat een vloer geen onderdeel is van de draagconstructie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 13:10
swijkman schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:16:
Er is blijkbaar in 2018 een uitspraak geweest door de Raad van State dat een vloer geen onderdeel is van de draagconstructie
Kun je dit zwart-op-wit krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swijkman
Zou vast mogelijk zijn maar heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:06
Dat zal alleen begane grond vloeren betreffen, en alleen wanneer er geen kelder eronder aanwezig is. In alle andere gevallen lijkt me een vloer gewoon een draagconstructie. En een vloer kan ook een ander constructieve functie hebben dan dragen, zoals stabiliteit bv. Net zoals een muur geen draagmuur hoeft te zijn maar wel een stabiteitswand kan zijn om windbelasting op te vangen. Bij twijfel een constructeur raadplegen aub!

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-09 13:47
https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@6725/201701175-1-a1/

De uitspraak behandelt het vervangen van een houten dekvloer door een betonnen dekvloer. De onderliggende draagconstructie (houten balkenlaag) bleef ongewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik zat met dezelfde vraag en vond deze jurisprudentie:

https://www.omgevingsweb....vloer-vergunningplichtig/

In het kort: niet verguningsplichtig want de balken en de vloer dragen niet bij aan de draagconstructie van het gebouw.

Met deze thread ben ik overigens wel blij want de vloer wordt meegenomen met het verwijderen van een dragende muur en aanbrengen van een schuifpui waarvoor een vergunning is verleend. De kans is rond de 100% dat de gemeente zal komen kijken voor deze werkzaamheden en mogelijk vragen zal stellen over de vloer.

[ Voor 34% gewijzigd door Tijgert op 04-04-2024 11:35 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-09 13:47
Tijgert schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:27:
Ik zat met dezelfde vraag en vond deze jurisprudentie:

https://www.omgevingsweb....vloer-vergunningplichtig/

In het kort: niet verguningsplichtig want de balken en de vloer dragen niet bij aan de draagconstructie van het gebouw.
Misschien moet je de uitspraak toch even lezen, zie mijn post hierboven. De jurisprudentie gaat over een betonnen DEKvloer, met zwaluwstaartplaten op de bestaande houten balkenconstructie.

In de uitspraak staat letterlijk:
quote: RvS
In dit geval vormen de draagbalken de constructieve elementen die de woning mede dragen. De op de draagbalken aangebrachte vloer biedt weliswaar enige stevigheid, maar is geen onderdeel van deze draagconstructie, zodat het vervangen van de vloer geen verandering van de draagconstructie van de woning van [belanghebbende] inhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ok, interessant. Dan ga ik het wellicht toch eens voorleggen aan de gemeente.

Edit: Het leek even alsof het een andere zaak was, blijkt echter dezelfde jurisprudentie te zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Tijgert op 04-04-2024 13:24 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Pagina: 1