Landelijk wonen, grote tuin, toch klagende buren

Pagina: 1
Acties:
  • 3.959 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-01 13:36
.

[ Voor 99% gewijzigd door CryptosGoBrrr op 29-06-2023 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

CryptosGoBrrr schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:42:
[knip]
Ik heb de buurman laatst op de man aangesproken en gevraagd of er niet iets anders speelt gezien ze zo veel "last" van ons hebben, maar die speelde de onschuld zelve en wist van niks.
[knip]
De buurman wist niet dat zijn vrouw aan het klagen was of bedoelde je dat het normaal gedrag was van de vrouw?

Ik kan me voorstellen dat als iemand komt vragen of vrouwlief misschien iets mankeert en onredelijk is dat er dan ontkenning volgt van haar man. Sowieso redelijk vrijpostig als je iemand maar amper kent.
Wat denken jullie? Toch water bij de wijn doen en nóg meer rekening met ze houden, of maling aan dat geklaag hebben en gewoon mijn eigen ding doen?
Even rond de tafel gaan met z'n vieren en open kaart spelen. Vandaar uit weer verder kijken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik heb geen antwoord op je vraag, en ook niet direct advies, maar wil wel opmerken dat je post niet echt veel inlevend vermogen toont. Overlast is een heel subjectief iets, en dat jullie prima ergens mee om kunnen gaan wil nog niet zeggen dat de overlast die een ander ervaart dus "niet zo erg is".
Ja, je hoort het dingetje op afstand lopen maar we zitten zelf met regelmaat in datzelfde tuinhuis, op zo'n 4 á 5 meter afstand van de pomp te eten en te praten dus zo erg is het allemaal niet.
Lawaai van jezelf is per definitie minder storend dan lawaai van een ander.
Ondanks dat we beiden joekels van tuinen hebben hebben ze op een of andere manier last van enkele takken en bomen die bij hun over de (overigens erg onderkomen en verwaarloosde) tuin/weide hangen.
Dit zijn allemaal kwalificaties die niet echt overkomen alsof je begrip hebt voor je eigen aandeel in de situatie.
Ondertussen hangen vanuit hun tuin de brandnetels en onkruid op flink wat stukken een meter over onze tuin heen en hebben we op eigen initiatief al meerdere van hun struiken/bomen gesnoeid omdat mijn grasmat het op flink wat plekken moest ontgelden.
Waarom niet gewoon netjes aangeven aan de buren dat jullie last hebben van de overhangende brandnetels? Dit doen ze immers bij jullie ook. Vind het ook niet meer dan normaal om zelf te zorgen dat je eigen tuin niet overhangt in de tuin van de buren, hoe groot je tuin ook is...
Maar ook dat mag niet meer baten. Ondanks dat de wind vorige week de andere kant op stond, had de buurvrouw op miraculeuze wijze weer last van "hele pluimen rook" die "de hele tijd hun kant op kwamen".
Uhm, een beetje wind (vorige week stond er geen storm) zorgt er echt niet voor dat directe buren nul overlast kunnen ervaren van houtstook. Juist als er weinig wind is, kan dergelijke rook / stank nogal lang blijven hangen.

Ik denk dat het al zou helpen als je iets meer begrip toont voor de buurvrouw en iets minder blijft hangen in wat je zelf wel of niet acceptabel vind :) En dan samen even om tafel om wat afspraken te maken. (ok, misschien toch een klein beetje advies :+ )

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 28-06-2023 14:05 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-06 16:14
Er zit veel frustratie in je bericht, althans zo interpreteer ik dat. Je benadrukt veelvuldig dat jullie tuinen zo groot zijn en dat er daarom minder 'recht' op overlast/zeuren zou bestaan. Laat die gedachte ietwat los, als je namelijk je gehele tuin wilt benutten kan je op elke plek overlast hebben. Als de buurman-/vrouw aankomt met "ja, jammer van je gras, maar je hebt nog genoeg gras over dus wij gaan ons onkruid niet snoeien" dan heb jij daar vermoed ik ook een negatieve emotie bij.

Snoeiafval opstoken in de tuin is, in het overgrote deel van de Nederlandse gemeenten, aan regels verbonden tot zelfs verboden. En je kunt rekening houden met de windrichting, maar elk vuur zal af en toe een rookwolkje de verkeerde kant op sturen.

Je tuinpomp hoor je dus zelf ook. Lawaai van jezelf ervaar je anders dan lawaai van je buren. Als je in alle andere onderwerpen niks doet zal de focus van de buurvrouw hier alleen maar meer op komen te liggen.

Dat gedoe over overhangende takken kun je ook gewoon parkeren. Jij bent daarin de betere partij die inderdaad direct de overlast komt oplossen. Dat je buren daar wat flauw zijn en zeggen dat je dit zelf maar moet doen is niet leuk, maar je mag dan wel zelf aan de gang. En je moet je buren ook wel even de tijd geven dit op te lossen. (https://www.juridischloke...uren/overhangende-takken/).

Samengevat: ja, wellicht is buurvrouw een zeur over wat onderwerpen. Maar als jij er net zo principieel tegenin gaat dan maak je dat alleen maar erger. Als notoir klagende buren eenmaal een 'doel' in hun vizier hebben dan zullen ze niet ophouden met de fixatie op élk kleine deeltje 'overlast'. Zorg dat jij niet zo'n 'doel' wordt anders kom je er nooit vanaf.

Laat wat dingen los, leef in harmonie en trek gewoon een glimlach. En bij klachten, praat met de buurMAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:49
Omdat ik veel dode en opgedroogde bomen rooi in de tuin stook ik zo nu en dan een flinke portie op om niet elke week 3 keer naar het milieupark te hoeven rijden. In het begin hebben andere buren (nog meer verderop in de straat) daar wel eens over geklaagd, sindsdien kijk dan altijd even hoe de wind staat zodat eventuele rook richting het natuurgebied waait en de buren er geen last van hebben. Maar ook dat mag niet meer baten. Ondanks dat de wind vorige week de andere kant op stond, had de buurvrouw op miraculeuze wijze weer last van "hele pluimen rook" die "de hele tijd hun kant op kwamen".
Voor het opstoken van bomen in je tuin (=open vuur; geen fakkels, vuurkorf of tuinhaard) heb je in de meeste gemeenten een stookontheffing nodig, sommige gemeenten gaan nog verder en verlenen die stookontheffing alleen wanneer de bomen door ziekte zijn aangetast en daarna doodgegaan. Dus dat is al iets wat je even na moet kijken alvorens je je eigen gang kunt gaan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 10:44
Voor ons allemaal koffiedik kijken, maar op basis van verhaal van TS denk ik juist precies het tegenovergestelde. Ik zou juist zeggen dat TS prima zijn best om de relatie werkbaar te houden. Een beetje overlast hoort er af en toe gewoon bij.

Als buurvrouw niet wil dat er "zo nu en dan" (hoe vaak is dat?) een fikkie brandt (van een uurtje?) dan moet ze indd in een hutje op de hei gaan wonen. Bij ons straat staat er in de zomer elke dag wel ergens een bbq aan die je ruikt - daar leg je je gewoon bij neer.

Idem voor takken die overhangen: daarvoor klagen snap ik, maar zorg dan in ieder geval dat je eigen takken niet in de weg hangen.

Tuinverlichting ook zelfde, maar je zou ze misschien tegemoet kunnen komen door er een timer op te zetten zodat het 's nachts niet brandt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
naitsoezn schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:03:
Wat niet wegneemt dat overdrijven ook een kunst is. Als wij er met ons gezin en bezoek op een paar meter afstand vandaan kunnen zitten is het lawaai zo erg nog niet.
Waarom niet gewoon netjes aangeven aan de buren dat jullie last hebben van de overhangende brandnetels? Dit doen ze immers bij jullie ook.
Dit doen wij ook. Echter doen zij er vervolgens niks mee. Sterker nog, deze buurman (nogal betweterig van aard) gaat dan nog nét niet met de meetlat op de grond liggen om te betwisten in hoeverre de brandnetels naast de gedeelde erfscheiding niet van onszelf zijn terwijl ze overduidelijk vanuit hun kant onze tuin ingroeien. We halen ze zelf uit ellende maar weg elke keer.
Vind het ook niet meer dan normaal om zelf te zorgen dat je eigen tuin niet overhangt in de tuin van de buren, hoe groot je tuin ook is...
Kleine nuancering, het betreffende bosje hebben we pas 2 jaar geleden gekocht en het heeft al die voorgaande jaren voordat het van ons was (en überhaupt niet duidelijk was van wie het was) gewoekerd. We zijn er al flinke meters in aan het maken en de boel aan het rooien. Gaat natuurlijk niet van de een op de andere dag. Neemt niet weg dat we het onzin vinden dat ze "last" hebben van een tak of struik die iets boven hun weide uitsteekt, die overigens enorm onderkomen is en waar ze zelf weinig tot geen onderhoud aan doen.
Uhm, een beetje wind (vorige week stond er geen storm) zorgt er echt niet voor dat directe buren nul overlast kunnen ervaren van houtstook. Juist als er weinig wind is, kan dergelijke rook / stank nogal lang blijven hangen.
Als we in een rijtjeshuis in een volksbuurt zou wonen zou ik het met je eens zijn. Maar de reden dat ik onze grote tuinen benoem is juist dat ik mijn stookplek al zo'n 100 meter van de huizen vandaan heb en tevens aangeef alleen te stoken als er juist wind richting het natuurgebied staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
JDillinger schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:16:
Tuinverlichting ook zelfde, maar je zou ze misschien tegemoet kunnen komen door er een timer op te zetten zodat het 's nachts niet brandt?
Staat 's nachts nooit aan, met uitzondering van een enkele keer dat we het vergeten zijn uit te zetten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-06 12:00
Lekker maling aan hebben TS. Volgens mij ben je een prima buur.

Tolerantie is zo onderhand in dit land omgedraaid.

Ik weet overigens dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan, maar laat je woongenot (klinkt alsof je prachtig woont) niet te veel beïnvloeden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Dave1989 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:18:
Tolerantie is zo onderhand in dit land omgedraaid.
Ach gossie toch, is het zo zwaar hier in Nederland?

Tolerantie komt van twee kanten.

[ Voor 7% gewijzigd door armageddon_2k1 op 28-06-2023 14:27 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:39
Ik denk dat omdat je buurvrouw een tijd ziek thuis heeft gezeten, ze daarom zich irriteert aan allerlei dingen. Dat is dan niet ineens weg. Als je thuis zit en niets te doen hebt, kunt doen of mag doen, dan ga je je al snel ergeren aan van alles. Of dat nu gegrond is of niet.

Als er bij ons wanneer we de tuin doen wat overhangt naar de buren, pak ik dat meteen automatisch mee.
Andersom als er van de buren wat in onze tuin hangt en ik ben eerst bezig, dan haal ik dat gewoon weg.
Ik merk wel dat de andere kant overhangend snoeit en over de schutting in onze tuin flikkert. Verder een aardige vrouw, maar goed. Pick your battles zullen we maar zeggen. :+

Maar terug op het punt, ik denk dat mijn eerst alinea de hele sleutel is. Alleen bij de buurman je opmerking plaatsen, zorgt er alleen voor dat je krijgt wat hij doet. Bij mij zou je ook tegen een muur aan lopen. Over mijn vrouw en dochter praat je niet op die manier. Of je nu gelijk hebt of niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
Yaksa schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:15:
[...]

Voor het opstoken van bomen in je tuin (=open vuur; geen fakkels, vuurkorf of tuinhaard) heb je in de meeste gemeenten een stookontheffing nodig, sommige gemeenten gaan nog verder en verlenen die stookontheffing alleen wanneer de bomen door ziekte zijn aangetast en daarna doodgegaan. Dus dat is al iets wat je even na moet kijken alvorens je je eigen gang kunt gaan.
Dat laatste is hier letterlijk het geval. Het zijn allemaal dode (naald)bomen waar navraag voor is gedaan bij de gemeente. Doordat ze al een tijdje dood zijn vallen er bij elke storm wel een paar om omdat ze helemaal opgedroogd zijn en dode wortels hebben. Je stookt ze ook zo weg. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-06 12:00
armageddon_2k1 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:19:
[...]

Ach gossie toch, is het zo zwaar hier in Nederland?
Allesbehalve, dus ik snap je opmerking niet echt.

Maar als ik soms lees maar ook merk dat mensen al last hebben van een BBQ of zwembadpomp..

Leven en laten leven, dat wil ik ermee zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
naitsoezn schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:03:
En dit klopt helemaal. Niet alleen omdat je dan er zelf het genot van hebt maar ook vooral omdat jij bepaalt wanneer en hoe lang het lawaai duurt. Als buur heb je er geen controle over en dat kan het extra storend maken.

En het stoken... houtstook zou simpelweg verboden moeten zijn maar wederom gaat het hier misschien nog een stuk over de onvoorspelbaarheid.

Ik heb geen advies voor jou maar het lijkt alsof je zelf geen aanpassingen meer wil doen. Dan weet ik niet wat iemand je nog kan zeggen eerlijk gezegd. De buren gaan blijven klagen of stilletjes zaken opkroppen en je vrouw gaat er zenuwachtig van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Dave1989 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:21:
[...]

Allesbehalve, dus ik snap je opmerking niet echt.

Maar als ik soms lees maar ook merk dat mensen al last hebben van een BBQ of zwembadpomp..

Leven en laten leven, dat wil ik ermee zeggen.
Tja, er zijn mensen die last hebben van een BBQ of zwembadpomp. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. Het gaat om de mate ervan. Als ik elke avond onder jouw raam ga BBQ'en ga jij echt wel klagen hoor.

Jij komt met een overdreven statement dat tolerantie in Nederland omgedraaid is. Dan is mijn vraag logisch toch?

[ Voor 6% gewijzigd door armageddon_2k1 op 28-06-2023 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
Hippocampus schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:01:
[...]

De buurman wist niet dat zijn vrouw aan het klagen was of bedoelde je dat het normaal gedrag was van de vrouw?
Ze klagen beiden wel, al is het wanneer hij het komt doen overduidelijk in opdracht van zijn vrouw. ;) Nogal ongemakkelijk vanuit zijn kant uit ook trouwens, hij geeft letterlijk aan dat het HEM allemaal niet zo veel uitmaakt maar zijn vrouw daarentegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
CryptosGoBrrr schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:23:
[...]

Ze klagen beiden wel, al is het wanneer hij het komt doen overduidelijk in opdracht van zijn vrouw. ;) Nogal ongemakkelijk vanuit zijn kant uit ook trouwens, hij geeft letterlijk aan dat het HEM allemaal niet zo veel uitmaakt maar zijn vrouw daarentegen...
Dus omdat het hem niet zoveel uitmaakt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:55

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Admiral Freebee schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:22:
[...]

En dit klopt helemaal. Niet alleen omdat je dan er zelf het genot van hebt maar ook vooral omdat jij bepaalt wanneer en hoe lang het lawaai duurt. Als buur heb je er geen controle over en dat kan het extra storend maken.

En het stoken... houtstook zou simpelweg verboden moeten zijn maar wederom gaat het hier misschien nog een stuk over de onvoorspelbaarheid.
Met zowel het eerste als tweede statement helemaal eens!

Mijn dochter in de tuin die loopt te gillen? Geen probleem (voor mij), de buurkinderen die hetzelfde doen? Overlast! Althans zo ervaar ik dat dan.

En inderdaad, als mijn buurman constant bomen staat te verbranden zoals TS dan zou ik daar op z'n zachts gezegd ook niet blij mee zijn. Die smerige rooklucht gaat overal inzitten. En dan kun je wel aankomen met een verhaal als "de wind staat de andere kant op", wind draait altijd wel.

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
CryptosGoBrrr schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:23:
[...]

Oh my, ik ben ook weleens die buurman geweest. Dan voel je je ook echt niet prettig, maar ja. Tegen je vrouw zeg je dan weer geen nee. :+
Ging overigens over de hond van de buren. We moesten aangeven wanneer de hond blafte.
We horen het beestje totaal niet en was zelfs vergeten ondertussen dat ze een hond hadden. Heb dat ook wel tegen ze gezegd de laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-06 16:14
CryptosGoBrrr schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:16:
[...]
Wat niet wegneemt dat overdrijven ook een kunst is. Als wij er met ons gezin en bezoek op een paar meter afstand vandaan kunnen zitten is het lawaai zo erg nog niet.

[...]
Dit doen wij ook. Echter doen zij er vervolgens niks mee. Sterker nog, deze buurman (nogal betweterig van aard) gaat dan nog nét niet met de meetlat op de grond liggen om te betwisten in hoeverre de brandnetels naast de gedeelde erfscheiding niet van onszelf zijn terwijl ze overduidelijk vanuit hun kant onze tuin ingroeien. We halen ze zelf uit ellende maar weg elke keer.

[...]
Kleine nuancering, het betreffende bosje hebben we pas 2 jaar geleden gekocht en het heeft al die voorgaande jaren voordat het van ons was (en überhaupt niet duidelijk was van wie het was) gewoekerd. We zijn er al flinke meters in aan het maken en de boel aan het rooien. Gaat natuurlijk niet van de een op de andere dag. Neemt niet weg dat we het onzin vinden dat ze "last" hebben van een tak of struik die iets boven hun weide uitsteekt, die overigens enorm onderkomen is en waar ze zelf weinig tot geen onderhoud aan doen.

[...]
Als we in een rijtjeshuis in een volksbuurt zou wonen zou ik het met je eens zijn. Maar de reden dat ik onze grote tuinen benoem is juist dat ik mijn stookplek al zo'n 100 meter van de huizen vandaan heb en tevens aangeef alleen te stoken als er juist wind richting het natuurgebied staat.
Het overgrote deel zijn hier 'ja, maar' verweren. "Ja ik lever stookoverlast, maar.... Ja mijn takken hakken over, maar.... Ja de lampen branden 's nachts maar......"

Laat die hele 'maar' bijzijn gewoon los. Kijk alleen naar het onderwerp en de feiten zelf: is daar sprake van overlast of overtreding los het dan op of laat zien aan de buurvrouw dat je een flinke poging doet dit op te lossen als het echt niet anders kan.

En daar waar ze feitelijk geen gelijk heeft en het antwoord dus 'nee' is kun je de keuze maken op je strepen te gaan staan.

Anders maak het je het inderdaad bewust erger: "jij niet snoeien? Ik niet snoeien" ;w

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Zo is de verlichting van ons tuinhuis hen te fel, terwijl ons tuinhuis zo'n 100 meter diep in de tuin staat en het sfeerlantaarns betreft met warm witte peertjes van maar een paar lumen. Zelf hebben ze een enorm felle LED breedstraler naar ons gericht waar je half door verblindt wordt.
Ik sluit me aan bij @Mr. Stom. Two wrongs don't make a right.

Het is echt zinloos om je te verweren met 'ja, maar hullie hebben een LED breedstraler'. Als je daar last van hebt én dat is onrechtmatige hinder, dan kun je daar de buren op aanspreken. Dat kun je doen. Het hoeft dus niet.
We hebben altijd aangegeven, bij alle buren overigens, dat als iemand ergens last van heeft dat zeer zeker kenbaar gemaakt mag worden en dat daar over gepraat kan worden.
Niet iedereen gaat klagen, dus het is geen bewijs dat je geen overlast veroorzaakt als niemand klaagt.
Wat denken jullie? Toch water bij de wijn doen en nóg meer rekening met ze houden, of maling aan dat geklaag hebben en gewoon mijn eigen ding doen?
Dit soort 'burenoverlast' topics zijn er heel veel op dit forum en andere fora. Lang verhaal kort: niemand kan je op een forum vertellen of de overlast over en weer onrechtmatig is. Er komen later heel heeel veel reacties van tweakers die allemaal denken te weten hoe de vork in de steel zit. Iedereen gaat daarbij af op een eigen referentiekader en een beeld dat samenhangt met wat jij beschrijft. Tweakers met zeurburen zullen al snel roepen dat je gelijk hebt, tweakers zonder zeurburen het omgekeerde. Tweakers met een kort lontje die extrovert zijn zullen roepen dat je actie moet ondernemen en tweakers die introvert zijn zullen het omgekeerde beweren. Je krijgt dus geen antwoord waar je echt wat mee kunt vermoed ik.

Wat je denk ik vooral moet voorkomen is dat dit een slepende burenruzie wordt. Gelukkig zit er nog een huis tussen, maar dat geldt voor de tuin dus niet.

Wellicht zou je onderstaande website kunnen bekijken om ideeën op te doen, maar uiteindelijk blijft nu eenmaal de situatie zo dat buren elkaar horen, zien, ruiken etc. Waar de grens van onrechtmatige hinder ligt hangt af van de omstandigheden. Een haan die kraait op het platteland hoort erbij, maar in de binnenstad is het al snel onrechtmatig. Maar honderden hanen op het platteland kan ook onrechtmatig zijn.

https://www.hetccv-woonoverlast.nl/woonoverlast

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:12
Arunia schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:27:
[...]

Oh my, ik ben ook weleens die buurman geweest. Dan voel je je ook echt niet prettig, maar ja. Tegen je vrouw zeg je dan weer geen nee. :+
NOFI, maar dat vind ik dan weer echt slappe hap O-)

Ik ben blij dat mijn partner en ik het gewoon tegen elkaar zeggen als we vinden dat de ander zeurt :+

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_kingo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-03 11:17
Glenfiddich schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:46:
[...]

NOFI, maar dat vind ik dan weer echt slappe hap O-)

Ik ben blij dat mijn partner en ik het gewoon tegen elkaar zeggen als we vinden dat de ander zeurt :+
Helemaal mee eens, zelfs even doorvragen hoeveel overlast ze er nou echt van heeft of dat ze gewoon even "zeurt" om te "zeuren" helpt soms al. (en ja, dat doet zij ook bij mij, ik kan soms ook zeuren om te zeuren...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-06 16:27
Als ik het zo lees, denk ik dat je te maken hebt met een borderliner die opzoek is naar conflicten.
Niet kijkende naar hun eigen 'overlast' en altijd wijzen naar een ander, hoe miniem het ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Glenfiddich @El_kingo Natuurlijk is het wel wat genuanceerder en heb ik ook gevraagd of ze er ook echt last van had alvorens naar de buren te lopen. De hond begon te blaffen nadat ze een paar minuten vertrokken waren en hield niet op.

Ik merk dat ik niet altijd even duidelijk ben. Dat commentaar krijg ik ook van mijn vrouw. :+ Uiteraard ook met de enige nuance.

Andersom is mijn vrouw ook op vakantie een aantal keer aan gaan geven of het wat stiller kon. Dit omdat we er last van hadden en omdat het ook daadwerkelijk voor dat vakantiepark de afspraak is na een bepaalde tijd.
En uiteraard heb ik ook gevraagd

[ Voor 12% gewijzigd door Arunia op 28-06-2023 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:47
Nodig de buren eens uit voor een gesprek, waarvan de strekking zou moeten zijn "we wonen hier nu eenmaal met een aantal mensen bij elkaar, ondanks dat we allemaal flink de ruimte hebben merken we af en toe wat van elkaar, hoe kunnen we het met zijn allen voor iedereen leefbaar en leuk houden, met in het achterhoofd dat je dus af en toe wel iets van elkaar zult merken".

Ga er open en vriendelijk in, luister ook echt naar wat de buren te zeggen hebben, ga niet direct "ja maar jullie doen ook dit of dat", ook niet als de buren dat wel doen. Toon oprecht begrip en empathie voor hoe kut het is als je langdurig ziek thuis bent. Geef aan dat je graag zoveel mogelijk wilt doen om overlast en ergernis te voorkomen, maar dat daar ook grenzen aan zitten.

Oftewel: wees de volwassene.

Misschien werkt dat niet, maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Escaleren naar rijdende rechter/burenruzie kan altijd nog maar zou ik echt als aller- allerlaatste optie beschouwen, pas als ook negeren niet meer helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-06 18:19

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
TS is leeg, dus dan is dit topic ook klaar.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.