Gebruikte SSD in nieuwe laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iquinox
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-05 11:54
Hoi Allen,

Ik heb vandaag een nieuwe laptop gekocht welke beschikt over een SSD. Nu heb ik in mijn oude laptop nog een vrij nieuwe SSD met daarop o.a. de windows installatie en al mijn data. Idealiter wil ik deze "oude SSD" gebruiken als hoofd SSD voor mijn nieuwe laptop en de nieuwe SSD als tweede schijf gebruiken. (De laptop biedt in ieder geval de mogelijkheid om een extra SSD te plaatsen). Ik loop echter tegen de volgende vragen aan:

Kan ik zomaar de oude SSD aansluiten op mijn nieuwe laptop? Of is het verstandig eerst de nieuwe laptop op te starten, windows installatie door te lopen en pas als alles voltooid is de oude SSD er in te plaatsen?

De oude SSD beschikt momenteel over een windows installatie, stel dat ik ervoor kies om de oude SSD als Bootdrive te gebruiken in de nieuwe laptop, werkt dit dan wel? Gezien er o.a. een compleet ander moederbord, CPU en GPU aanwezig is uiteraard. Het liefste behoud ik natuurlijk mijn data op de oude SSD.

Edit: wellicht goed om er bij te melden; ik beschik evt. over een bootable Windows 10 USB

Kortom. ik ben er nog niet uit hoe ik dit het beste kan aanvliegen. Iemand een idee?

Heel erg bedankt alvast!

[ Voor 4% gewijzigd door iquinox op 28-06-2023 13:29 ]

Beste antwoord (via iquinox op 28-06-2023 16:48)

• pixeled
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 19:50
Als je de SSD in je oude laptop als boot schijf wil gaan gebruiken in je nieuwe laptop denk ik dat je op 2 dingen moet letten:

- Windows versie: Draai je op je oude laptop dezelfde versie van Windows als op je nieuwe laptop? Dat is belangrijk omdat Windows zijn keys tegenwoordig opslaat in het UEFI (BIOS), dat op een chip op het moederbord van je laptop aanwezig is. Als de Windows versies hetzelfde zijn, bijv. allebei Windows 11, moet dat goed gaan.
- Hardware en bijbehorende drivers: De Windows installatie op je oude laptop bevat de drivers voor dat apparaat. Denk aan drivers voor processor/chipset, videokaart, geluidskaart, USB interfaces etc. Is het verschil in hardware tussen je oude en je nieuwe laptop groot (je oude laptop heeft bijv. een Intel CPU en je nieuwe een AMD, of je oude laptop heeft een NVidia videokaart en je nieuwe een geintegreerde Intel videokaart) dan kan dat als je de SSD over hebt geplaatst naar je nieuwe laptop wat problemen opleveren omdat Windows die hardware niet verwacht. In sommige gevallen kan Windows dit zelf oplossen als deze via Windows Update toegang heeft tot het internet, maar dat is niet gegarandeerd. Zeker videokaartdrivers staan er tegenwoordig om bekend problemen te geven als je binnen eenzelfde Windows installatie switched van merk. Er zijn zelfs speciale tools om oude GPU drivers grondig te verwijderen, zoals DDU.

Persoonlijk schat ik de kans dat je nieuwe laptop meteen zal booten met de SSD van je oude laptop in als behoorlijk klein. Daarom zou ik in jouw schoenen waarschijnlijk lekker op de nieuwe laptop beginnen met een clean install en je relevante bestanden overzetten van je oude naar je nieuwe laptop middens een externe schijf of cloud oplossing en de SSD uit je oude laptop gebruiken als secundaire schijf.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:01
Ik zou er niet vanuit gaan dat je je nieuwe laptop probleemloos kunt booten vanaf je oude ssd.

Ik zou inderdaad eerst de windows installatie afronden om te voorkomen dat je perongeluk je oude ssd overschrijft. Maar je kunt de oude SSD daarna zonder problemen aansluiten en zolang je niets veranderd aan je bootinstellingen zal je laptop gewoon vanaf je nieuwe SSD booten denk ik.

Let op dat je niet te rigoureus bestanden verwijderd van je oude ssd. In verborgen folders zoals Appdata zit soms belangrijke data.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• pixeled
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 19:50
Als je de SSD in je oude laptop als boot schijf wil gaan gebruiken in je nieuwe laptop denk ik dat je op 2 dingen moet letten:

- Windows versie: Draai je op je oude laptop dezelfde versie van Windows als op je nieuwe laptop? Dat is belangrijk omdat Windows zijn keys tegenwoordig opslaat in het UEFI (BIOS), dat op een chip op het moederbord van je laptop aanwezig is. Als de Windows versies hetzelfde zijn, bijv. allebei Windows 11, moet dat goed gaan.
- Hardware en bijbehorende drivers: De Windows installatie op je oude laptop bevat de drivers voor dat apparaat. Denk aan drivers voor processor/chipset, videokaart, geluidskaart, USB interfaces etc. Is het verschil in hardware tussen je oude en je nieuwe laptop groot (je oude laptop heeft bijv. een Intel CPU en je nieuwe een AMD, of je oude laptop heeft een NVidia videokaart en je nieuwe een geintegreerde Intel videokaart) dan kan dat als je de SSD over hebt geplaatst naar je nieuwe laptop wat problemen opleveren omdat Windows die hardware niet verwacht. In sommige gevallen kan Windows dit zelf oplossen als deze via Windows Update toegang heeft tot het internet, maar dat is niet gegarandeerd. Zeker videokaartdrivers staan er tegenwoordig om bekend problemen te geven als je binnen eenzelfde Windows installatie switched van merk. Er zijn zelfs speciale tools om oude GPU drivers grondig te verwijderen, zoals DDU.

Persoonlijk schat ik de kans dat je nieuwe laptop meteen zal booten met de SSD van je oude laptop in als behoorlijk klein. Daarom zou ik in jouw schoenen waarschijnlijk lekker op de nieuwe laptop beginnen met een clean install en je relevante bestanden overzetten van je oude naar je nieuwe laptop middens een externe schijf of cloud oplossing en de SSD uit je oude laptop gebruiken als secundaire schijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:22

mrc4nl

Procrastinatie expert

Je schrijft niet hoe oud de oude laptop is, maar als de ssd past lijkt mij de kans groot dat je nieuwe laptop gewoon opstart met de oude schijf, heb het zelden meegemaakt dat je geen beeld hebt. Meestal is er wel een basis driver aanwezig zodat je nog iets van beeld hebt (vaak lagere resolutie, en geen acceleratie) maar dan kan je altijd nog de juiste drivers installeren. Je kan het altijd proberen, niets mis mee.

Maaar.... hierboven werd het al even genoemd, Windows slaat keys op in de UEFI. Grote kans dat als je vanaf de oude schijf in de nieuwe laptop start dat windows gaat zeggen dat ie niet geactiveerd is. En dat is wat moeilijker netjes te krijgen. zou ook zo niet snel weten hoe je dat op kan lossen, zeker als de nieuwe laptop een andere windows versie draait.

Wil je het netjes doen, tja het is even een karweitje, maar je software gewoon opnieuw installeren op de nieuwe Windows installatie en gegevens overzetten is wel een betere en nettere methode, minste kans op problemen

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iquinox
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-05 11:54
Dank allen! Ik kies er dan voor om eerst de nieuwe laptop volledig te installeren en dan op een later moment de oude SSD in de nieuwe laptop te plaatsen en als tweede SSD te gebruiken inderdaad.Daarover dan de volgende vraag:

Kan ik deze gewoon in de nieuwe laptop plaatsen, windows starten en de data die ik wil bewaren overzetten naar mijn nieuwe SSD en vervolgens de oude SSD formatteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:22

mrc4nl

Procrastinatie expert

iquinox schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:02:
Dank allen! Ik kies er dan voor om eerst de nieuwe laptop volledig te installeren en dan op een later moment de oude SSD in de nieuwe laptop te plaatsen en als tweede SSD te gebruiken inderdaad.Daarover dan de volgende vraag:

Kan ik deze gewoon in de nieuwe laptop plaatsen, windows starten en de data die ik wil bewaren overzetten naar mijn nieuwe SSD en vervolgens de oude SSD formatteren?
ja dat moet lukken, zolang de oude schijf niet met bitlocker oid is versleuteld. dan is de data van je oude schijf gewoon te benaderen vanaf de nieuwe installatie, het kan zijn dat je je oude wachtwoord moet invullen, maar denk dat je er gewoon bij kan zonder problemen.

let bij het plaatsten van een de 2e ssd dan wel even op de bootvolgorde, en dat de laptop start vanaf de nieuwe ssd en niet de oude.

ora et labora

Pagina: 1