Toon posts:

[HARDWARE] Welke grafische kaart voor Linux ???

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op dit ogenblik heb ik een TNT2ultra en een GF256DDR,
maar met beide ondervind ik problemen in XFree86 4.1.0

Aangezien ik er van uit ga dat deze "glitches" te wijten zijn aan troubles tussen de NVidia drivers en XFree,
zoek ik een kaartje met Open-Source drivers.

Matrox komt natuurlijk als eerste in mij op,
maar ik wil geen nieuwe kaart kopen en qua performance
achteruitgaan. Ik review zo nu en dan een game,
(UT+mods, Q3+mods, SOL, etc.)
en deze moeten goed lopen.

Iemand goede ervaringen met 3D performance van een
G400 (kan ik via-via krijgen), G450 (DDR?), of G550?

Ik houd er niet van op een "NVidia-dieet" gezet te worden,
maar ja, hun OpenGL is zo RETESNEL...

Gaarne suggesties!!!

VOORDAT IK HET VERGEET:

Ik wens tevens zo nu en dan gebruik te maken van een TV-OUTPUT, ten behoeven van het kijken naar media op een 72cm. Televisie. Optie?

Verwijderd

volgensmij zouden die nvidea kaartjes gewoon moeten werken...
ik heb er zelf geen ervaring mee....

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
De nvidia kaarten geven idd wat problemen onder linux, ik heb zelf een Geforce 2mx (hercules prophet IImx) en deze krijg ik idd onder X niet in hardware acceleration, dit komt mede doordat nvidia een hele vage license op z'n drivers heeft waardoor distro's em niet mee mogen leveren :(
Er zijn echter tientallen howto's te vinden over het installen van die drivers, maar het is mij ook nog steeds nooit gelukt helaas :(

Voor 3D zijn op dit moment onder linux de 3dfx voodoo kaarten het beste, maar matrox maakt idd ook hele goeie kaarten, maar ik vraag me af of de 3D performance van deze kaarten goed genoeg is...

Veel succes verder, BezurK

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

Topicstarter
Installeren is niet het probleem, ze doen het prima en ook ERG HARD!!!

Alleen, als ik 10 minuten hardware-OpenGL draai,
gaat het beeld flikkeren en doet m'n muis het nog maar voor de helft. (op-neer).

Kill ik de PID waarin OpenGL-hardware draait (bijv. UT),
werkt alles weer normaal.
Puur een NVidia-X-probleem dus...

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Tsja, dan kom je uit bij een ati radeon denk ik.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:16

Sjonny

Fratser

iemand ervaring met een Radion onder linux hier?
lijkt me dat deze goede 3d heeft, en open source is?
(hmm net te laat ;))

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• Dethroned
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Dethroned

Liev

Ik heb toevallig een Ati, maar weinig ervaring met Linux en dan heb ik het over RedHat 7.0

Moet zeggen dat dat wel goed ging. redelijke 3d snelheid met Q3 en wat belangrijk is is dat mijn tv-out en dergelijke ook werkt(e).

(werkte in de zin dat mijn proc ermee ophield.)

I got a problem-solver and its name is revolver

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
De drivers van matrox voor linux zijn goed (3d zuigt echter, wel goede tv out had ik begrepen)
De drivers van 3dfx onder linux zijn traag
De dri-drivers van de radeon zijn er wel maar zijn (nog) trager dan die van nvidia

Ik draai hier zelf de laaste nvdia drivers en hoewel ze (net als de 3dfx drivers) enigzins onstabiel kunnen zijn heb ik er geen echte problemen mee (met geen enkele versie)

Het enige "grote" probleem dat ik ken is dat de laaste drivers geen beeld geven als je op runlevel 5 draait (inloggen met kdm bijvoorbeeld)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• deadinspace
  • Laatst online: 10:10

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 03 september 2001 15:19 schreef blouweKip het volgende:
De drivers van matrox voor linux zijn goed (3d zuigt echter, wel goede tv out had ik begrepen)
Nou niet overdrijven he... 3D met mijn g450 is hier sneller dan in windows (win98se).
Quake3 draait gewoon op 1024x768, 30-40 fps (dus ongeveer 75% van de snelheid van een gf2mx).

De g800 zou (afaik) een snellere (games-?) kaart worden.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 14:36

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

NVidia werkt prima bij mij!

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-08 16:18
Een Diamond Viper V550 (NVidia Riva TNT, vrij oud, maar toch goed!) doet het ook uitstekend onder Linux.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar ik wil graag OPEN SOURCE drivers...

Een oude kaart in een nieuwe kast maakt nog geen Open Source, zei m'n oma altijd...

Verwijderd

Topicstarter
En voor de mensen die zeggen "Hij werkt prima bij mij";

X-F-r-e-e-8-6 4.1.0, niet 4.0.2 of 4.0.3 of 3.3.6 of iets anders...

Verwijderd

matrox

geen G450, die dingen zuigen. MAtrox weigert specs te geven en dat moet je niet belonen. Een G400 ofzo, dus. Werkt vrij goed :)

Alle ander merken zijn of niet opensource of zuigen nog harder

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 03 september 2001 20:31 schreef beelzebubu het volgende:
matrox

geen G450, die dingen zuigen. MAtrox weigert specs te geven en dat moet je niet belonen. Een G400 ofzo, dus. Werkt vrij goed :)

Alle ander merken zijn of niet opensource of zuigen nog harder
Begin je nou weer?
Op zondag 02 september 2001 19:31 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Ehm, ik heb hier gewoon een g450 werkend met 3d accel en alles in Debian GNU/Linux, en dat met de mga.o van kernel 2.4.9 en de mga_drv.o van XFree86 4.1.0. Dus zonder closed-source drivers van matrox. Puur met de (afaik volledig opensource) drivers van de kernel en XFree.
Lijkt me zeer sterk dat het dan dus niet aan de praat te krijgen is.
Verder is de g450 afaik heel erg gelijk aan de g400 (ik gebruik gewoon de g400 fb driver en de g400 DRI driver).

Alleen het tvout-gedeelte is niet opensource (afaik), omdat de technologie hiervan van een ander bedrijf is, zodat matrox het niet kan/mag opensourcen (afaik).

Dus wat jij hier zegt klopt bij mijn weten helemaal niet. In mijn ervarig is Matrox Zeer Lief (tm) met drivers: zelf linux drivers schrijven en ze dan opensourcen, zodat de kernel en XFree developers ze zelf kunnen optimaliseren en integreren.
Correct me if I'm wrong.
Zie Deze thread waar ik mezelf uit quootte.

Voor de duidelijkheid: bij mijn beste weten heeft Matrox linux drivers voor de g450 geschreven, en van deze drivers de source vrijgegeven. Lijkt mij dat dat volstaat als 'specs geven'.

Alleen van de tvout worden geen drivers (en ook geen specs) gegeven, omdat deze technologie van een ander bedrijf zou zijn. Hier zou ook nog aan gewerkt worden.

Verwijderd

ik had 1/2 jaar geleden onder redhat 6.1 en 7.1 probleemloos een viper 550 draaien.
toch vreemd dat je tnt 2 het dan niet doet.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
btw: Ik draai de nieuwste nvidia drivers met xfree 4.10

Ik vind het ook vervelend dat nvidia zn drivers niet volledig open-source maakt (daardoor duurt het weer langer voordat eventuele bugs zijn gefixt)
De meeste Opne-source drivers echter (zoals die van 3dfx) zijn simpelweg te traag ik heb hier nog een v2 en die is langzamer dan in windows terwijl mn nvidia drivers sneller presteren dan in windows (xp,2k,me,98 etc))

van ati weet ik alleen dat ze nooit happig waren op het vrijgeven van hun specificaties (net als nvidia) en ik weet dus niet of ze die houding hebben laten varen bij hun dri-drivers (volgens mij wel btw: hoeven ze zelf geen drivers te maken)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Op maandag 03 september 2001 20:53 schreef deadinspace het volgende:
Voor de duidelijkheid: bij mijn beste weten heeft Matrox linux drivers voor de g450 geschreven, en van deze drivers de source vrijgegeven. Lijkt mij dat dat volstaat als 'specs geven'.

Alleen van de tvout worden geen drivers (en ook geen specs) gegeven, omdat deze technologie van een ander bedrijf zou zijn. Hier zou ook nog aan gewerkt worden.
Niet alleen de tvout, iig. Ook voor de MJPEG encoder/decoder chips op de kaart wordt niks vrijgegeven. Ik weet hier zelf weinig vanaf want ik zit niet aan de "matrox kant" maar aan de "dc10+ kant", maar het komt erop neer dat een aantal mensen drivers voor de marvel g200/g400 in combinatie met een rainbow runner G-series hebben geschreven en dan ze dit dolgraag ook voor de G450 willen doen maar dat Matrox geen specs wil geven. Dat moet je niet belonen. Ook al kan Matrox er niks aan doen. [/persoonlijke mening]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:03
Op dinsdag 04 september 2001 00:28 schreef blouweKip het volgende:
btw: Ik draai de nieuwste nvidia drivers met xfree 4.10

Ik vind het ook vervelend dat nvidia zn drivers niet volledig open-source maakt (daardoor duurt het weer langer voordat eventuele bugs zijn gefixt)
De meeste Opne-source drivers echter (zoals die van 3dfx) zijn simpelweg te traag ik heb hier nog een v2 en die is langzamer dan in windows terwijl mn nvidia drivers sneller presteren dan in windows (xp,2k,me,98 etc))

van ati weet ik alleen dat ze nooit happig waren op het vrijgeven van hun specificaties (net als nvidia) en ik weet dus niet of ze die houding hebben laten varen bij hun dri-drivers (volgens mij wel btw: hoeven ze zelf geen drivers te maken)
Als ik de homepage van DRI lees begrijp ik eruit dat Ati de jongens van DRI dus wel specs geeft over de Radeon.
Ik heb de radeon op Linuxfromscratch aan de gang, met direct render enabled.
Heb alleen NIETS getest. dus ik weet niet of het daadwerkeleijk werkt. Ik kan niets zeggen over porformance noch stabiliteit. (ik heb de libs voor 3daps er gewoon nog niet opgecompiled)
Als ie in zijn huidige setup goed werkt is het aan de gang brengen van de radeon in 3d een eitje!

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 04 september 2001 08:18 schreef beelzebubu het volgende:
Niet alleen de tvout, iig. Ook voor de MJPEG encoder/decoder chips op de kaart wordt niks vrijgegeven. Ik weet hier zelf weinig vanaf want ik zit niet aan de "matrox kant" maar aan de "dc10+ kant", maar het komt erop neer dat een aantal mensen drivers voor de marvel g200/g400 in combinatie met een rainbow runner G-series hebben geschreven en dan ze dit dolgraag ook voor de G450 willen doen maar dat Matrox geen specs wil geven. Dat moet je niet belonen. Ook al kan Matrox er niks aan doen. [/persoonlijke mening]
g450 met een MJPEG en/decoder? Is dat misschien de g450 etv :?

* deadinspace weet niks van de en/decoders van matrox.

Verwijderd

Op dinsdag 04 september 2001 19:59 schreef deadinspace het volgende:

[..]

g450 met een MJPEG en/decoder? Is dat misschien de g450 etv :?

* deadinspace weet niks van de en/decoders van matrox.
Weetikniet, ik heb er geen.

Het is zo'n kaart in combinatie met de Rainow Runner G Series ofzo.....

Maargoed, evenzogoed nog geen specs ;)
Pagina: 1