Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

CO2 gestuurd Zehnder Comfoair q450 met alternatieve sensoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Poff65
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-04 17:52
Beste forumleden,

Ik heb zojuist mijn WTW project afgerond en mijn Zehnder Comfoair q450 aangesloten en ingeregeld. Momenteel draait de WTW op een klokprogramma, maar ik wil dat het systeem uiteindelijk CO2 gestuurd gaat werken. Ik heb op het systeem tevens de RF kaart gemonteerd en de C LAN module gemonteerd. De WTW heeft een 0-10V ingang voor het traploos aansturen van de ventilatie. Los van de WTW heb ik een RPI met Homebridge draaien met plugins voor Hue, Onkyo, Panasonic en Evohome. Ik kan niet programmeren. Ik kan wel dingen aan elkaar knopen die andere mensen voor dat doel hebben bedacht of gemaakt 😊

Zehnder maakt voor CO2 aansturing gebruik van in- of opbouw modules die qua metingen niet al te best uit de bus komen en bovendien echt heel duur zijn. Ik zou het liefst een goede CO2 meter kopen van een ander merk en die mijn WTW laten aansturen, zoals een Netatmo. Maar wat ik daarover vind kom ik niet helemaal uit.

De WTW is niet homekit gecertificeerd en er is geen (Zehnder) plugin voor de homebridge. Voor de Netatmo Slimme Indoor CO2 meter zijn er wel plugins en die is ook homekit gecertificeerd. Maar als ik die koop, hoe kan ik die Netatmo dan uiteindelijk de WTW laten aansturen. Ik moet dan toch eerst de WTW in mijn homekit krijgen om een automatisering te kunnen maken?

Ik ben hier niet snugger genoeg voor. Kan iemand mij, gezien mijn setup, zeggen wat voor mij de (beste) opties zijn om de WTW CO2 gestuurd te laten draaien met bijvoorbeeld de Netatmo? Ik wil zelfs best afscheid nemen van de Homebridge als een ander systeem beter werkt. Al is de Homey pro mij iets te duur. Ik hoop dat de LAN module of de RF module misschien ook helpt die ik heb gemonteerd.

Alvast bedankt voor reacties.

Alle reacties

• Poff65
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-04 17:52
Iemand een idee?

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:35
Ik volg want ik kan ook niet programmeren :9 . Ik zelf heb ook een Q450 met 2 Netatmo CO2 meters (woonkamer en slaapkamer). Ook heb ik een Loxone smart home. Helaas is het mij ook nog niet gelukt om de ventilatie unit te integreren en aan te sturen mbv van de CO2 metingen.

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-11 09:56
ik heb zelf een WHR930 en gebruik 2 MHz-19 sensoren om de CO2 te bepalen.
Vervolgens een 4 relaybox van sonoff en eigelijk werkt dat al een paar jaar prima.
Maar ik weet niet of dat ook zo 'simpel' te doen is op de q450

[ Voor 16% gewijzigd door darklord007 op 22-09-2023 13:49 ]