Zonnepanelen (ballastvrij?) bijleggen op/voor dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-05 00:40
(ETA: Voor offerte zie hier.)

Ik heb een tussenwoning van iets minder dan 5 meter breed en een schuin dak van ca. 35 graden.

De oostkant van mijn dak is volgelegd met 7 panelen van 385wp. Ze zijn in serie gelegd. In 2022 was de opbrengst goed voor 2453kWh en had ik uiteindelijk had ik een netto verbruik van 115kWh.

Dit jaar willen wij L/L warmtepompen installeren voor zowel koeling als (hoofd)verwarming; als dat bevalt gaan volgend jaar de radiatoren en CV-ketel eruit en een warmtepompboiler erin. Oftewel, het energieverbruik gaat flink omhoog. Ik onderzoek de mogelijkheden om zonnepanelen bij te leggen om dit verbruik zoveel mogelijk af te dekken. Ik wil dit graag door iemand laten verzorgen; zelf zijn we niet comfortabel op het dak.

De westkant van mijn dak is een tikkeltje naar het zuiden gedraaid, zo'n 15 graden. Op deze kant ligt een dakkapel van ca. 4 meter breed. Naast en boven de dakkapel is geen ruimte. Onder/voor de dakkapel is nog ca. 160cm bruikbare ruimte op het schuine dak tussen de dakkapel en de dakrand. Hier zou ik dus twee zonnepanelen horizontaal kunnen plaatsen. 's Ochtends is hier geen zon, vroeg in de middag wat schaduw door de dakkapel, en de rest van de dag staan er geen obstakels in de weg.

De dakkapel zelf is ca. 4 meter breed en iets meer dan 2 meter diep. Geen obstakels zoals bomen of schoorstenen, en hij ligt slechts een paar daktegels van de nok vandaan, dus er komt al vroeg zon op. We weten echter niet wat voor gewicht de constructie van de dakkapel aankan. Ik zoek dus bedrijven die bereid zijn zonnepanelen ballastvrij te leggen; bij zoektochten springt het bedrijf Zongeschikt eruit, echter met verder rondsnuffelen lijken er wat negatieve ervaringen te zijn, betalen ze voor goede recensies, en hebben de eigenaren ook al twee andere zonnepaneel-bedrijven in hun geschiedenis liggen.

Andere bedrijven reppen zelden ook maar over de mogelijkheid van ballastvrije plaatsing.

Ik zou graag advies voor deze situatie krijgen. Specifieke vragen:

1. Kennen jullie bedrijven die ballastvrij panelen leggen op dakkapellen?

2. Gezien het om maar weinig panelen gaat en de plaatsing ingewikkeld (dus vermoedelijk duur) zal zijn door de dakkapel-situatie, heeft het sowieso zin om bij te leggen? Wat als de dakkapel geen optie is en het enkel om de twee panelen op het schuine gedeelte gaat?

3. Zal het misschien rendabel zijn om een constructieberekening van de dakkapel te laten maken voor het geval er toch met ballast gewerkt kan worden? Zo ja, zijn er enige bedrijven die jullie aanraden?

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 19:08
Ballastvrij op een plat dan is vaak wel lastig.

Het vereist verankering aan de dakconstrucitie, wat in principe wat lekgevoelig is. Maar er bestaan wel systemen voor. Of een zonnepanelen toko dat voor zo’n klein dakje aangaat met onbekende staat van huidige dakbedekking etc is echter de vraag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
Dat is inderdaad ook waar ik bang voor ben. Voor zo'n plek is het natuurlijk veel werk en risico voor weinig opbrengst. Of ze moeten veel rekenen waardoor het ook een minder aantrekkelijk idee wordt voor mij.

Moet gewoon een groter dak zien te regelen denk ik. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online

hfa

En je hebt geen schuur(tje) waar panelen op kunnen? Hier ook een tussenwoning, en ivm extra panelen uitgeweken naar onze schuur/garage. Kost vooral wat werk om de grondkabel in te graven, maar verder is het (dan) evt. ook grotendeels zelf goed te doen om de panelen te leggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCory
hfa schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:26:
En je hebt geen schuur(tje) waar panelen op kunnen? Hier ook een tussenwoning, en ivm extra panelen uitgeweken naar onze schuur/garage. Kost vooral wat werk om de grondkabel in te graven, maar verder is het (dan) evt. ook grotendeels zelf goed te doen om de panelen te leggen
We hebben een schuurtje, maar daar past niet heel veel op, en ook krijgt deze niet heel veel zon. Ik vermoedelijk dat het niet heel rendabel zal zijn, maar ik ga het wel uitpluizen.

#

Ik heb ondertussen een offerte ontvangen:

5x 430 Wp Jinko Solar (2x schuin dak, 3x ballastvrij op dakkapel)
Enphase IQ8+
Verbinding met meterkast via de wasmachinegroep
€4042,50
€1,88 per Wp

10-25 jaar garantie op alle onderdelen (iig 25 op de panelen en omvormers), 5 jaar garantie op de volledige installatie inclusief defect materiaal en werkuren.

Volgens hun berekeningen (met 1800kWh p/j) is het binnen 5 jaar terugverdiend; ik heb het met mijn huidige stroomprijs berekend en dan zit het op ~6 jaar terugverdientijd. Mogelijke afbouw van saldering is hierbij niet meegerekend gezien daar nog veel onduidelijkheid over is.

De prijs per Wp is misschien niet top, maar gezien niet veel bedrijven zich wagen aan deze situatie vind ik het toch interessant. Die 1800 p/j zou mijn extra verbruik voor de twee airco's die begin augustus geplaatst worden volledig afdekken. Ook kunnen we voor de 4k een rentevrije lening krijgen.

Thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Veel geld voor 5 panelen.

Kun je geen dual betonvoeten kwijt? Maak de achterkant dicht met het windscherm (zorgt voor extra stevigheid aan de constructie)
https://www.sun-solar.nl/...e-set-2580wp-op-voorraad/

Edit: 10 graden als je er nooit komt om schoon te maken

4 op de growatt (Aps of hoymiles 1500) en hang je die 2 aan een hoymiles -800 of APS DS3-L ofzo

Ga je de PV verdeler (2 pv groepen dus) ook gebruiken voor je WP boiler en wasmachine?

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-07-2023 15:21 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:16:
Kun je geen dual betonvoeten kwijt? Maak de achterkant dicht met het windscherm (zorgt voor extra stevigheid aan de constructie)
https://www.sun-solar.nl/...e-set-2580wp-op-voorraad/
Probleem is dat veel dakkapellen niet gemaakt zijn om veel gewicht te dragen. In het verleden was de waterafvoer van de dakkapel verstopt waardoor er veel water op het dak kwam te staan, waardoor we problemen kregen met lekkage en ook verzakking merkten door het gewicht van het water.

Vandaar dat we het liefst een ballastvrije constructie willen.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:16:
Ga je de PV verdeler (2 pv groepen dus) ook gebruiken voor je WP boiler en wasmachine?
Dat is wel het idee - goed punt dat dat te veel kan zijn. Er is echter wel omheen te werken. (Schakelaars waardoor maar één apparaat tegelijk aankan, of stroom pakken van de kamer onder het washok, gezien er amper iets draait op die groep.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 10:17

BLN

Kunnen de panelen niet aan de dakconstructie verankerd worden?

Ik wordt wel enigszins zenuwachtig als in een offerte staat: verbonden aan wasmachine groep. Bij een 1800 watt piek systeem vind ik een eigen groep niet overdreven.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:26
BLN schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:13:
Ik wordt wel enigszins zenuwachtig als in een offerte staat: verbonden aan wasmachine groep. Bij een 1800 watt piek systeem vind ik een eigen groep niet overdreven.
Een eigen groep is natuurlijk mooi maar als er een goede reden is om voor een PV verdeler te kiezen kan dat gewoon prima; zelfs met het dubbele Wp.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
BLN schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:13:
Kunnen de panelen niet aan de dakconstructie verankerd worden?
Dat is inderdaad hoe dit bedrijf het wil doen, ja :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:02
1,88 voor een systeem van 5 panelen wat bovendien echt wel met micro’s moet valt me niet eens heel erg tegen.

Je eigen berekening voor terugverdienen is denk ik realistischer. De offerte software is vast niet van je bestaande systeem uitgegaan.

Terugverdienen in 6 jaar valt me niet tegen gezien de situatie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheCory
Bij de schouwing heeft het bedrijf wat gepuzzeld en ze denken dat ze zelfs 9 panelen (3600Wp) kwijt kunnen in totaal oOo Het eerste plan was twee panelen in landschap op het schuine dak voor de dakkapel. Door een kleiner paneel te gebruiken kunnen ze deze in portretopstelling plaatsen, waardoor er gelijk vier geplaatst kunnen worden. Ook denken dat twee van die kleinere panelen wel op het schuine dak boven de dakkapel passen.

De nieuwe offerte (5k) komt neer op 1,39 euro per Wp. Heb deze offerte vanmorgen geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-05 21:39
Hi! Ik zit met ongeveer dezelfde situatie. Ik heb alleen een monsterlijk grote dakkapel van 16m breed x 3,5m diep. Hier is dus flink wat ruimte voor zonnepanelen. Zou je de geaccepteerde offerte/werkwijze kunnen toelichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCory
Ik heb hier een afbeelding van hoe het uiteindelijk is geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTJtRvfyG4tpLGc3K1w3RnMKjsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CP0sgn30rFsBBFgALxFOPo5g.jpg?f=fotoalbum_large

Drie panelen op de dakkapel zelf; hier hadden er vier gepast, echter er staat ook een buitenunit van een airco op.

De andere zes panelen zijn voor/boven de dakkapel geplaatst. De reden dat het ene paneel in landschap ipv portret opstelling staat is zodat er nog makkelijk uit het raam geklommen kan worden om op de dakkapel te komen (voor bijvoorbeeld onderhoud van de airco buitenunit).

Op de dakkapel hebben ze dus uiteindelijk ballastvrij gewerkt, wat betekent dat ze in het dak zelf zijn verankerd. Dit is allemaal prima gegaan, en ik ben heel tevreden met het eindresultaat.

Nieuwere dakkapellen kunnen hoogstwaarschijnlijk gewoon het gewicht van zonnepanelen+ballast dragen, maar bij ons wisten we te weinig over de constructie en wilden we het risico dus niet nemen.

[ Voor 14% gewijzigd door TheCory op 08-10-2023 19:02 ]

Pagina: 1