Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Taken die mijn computer moet kunnen (op volgorde van prioriteit):
Echt het liefst tussen de €1000 en €1500. Eventueel richting de €1800, maar heb dan liever een systeem dat ik later makkelijk kan upgraden. Ik heb nog geen Windows-key, maar die hoeft niet in de prijs worden meegenomen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb nog geen desktop, maar wel een muis, keyboard en (simpele) hdmi monitor (die ik later zal upgraden).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik verwacht een processor, moederbord, videokaart, behuizing, processorkoeling, RAM, voeding en een SSD nodig te hebben.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb twee voorkeuren, namelijk Intel en Nvidea. Beide eigenlijk met name oppervlakkig omdat ik ze langer ken en ik ze beter snap in de naamgeving hoe ze tot elkaar vergelijken. Maar bij Nvidea speelt echter ook mee dat ik (via bv TwoMinutePapers) van hun vaker nieuwe research stappen hoor, en ook soms hoor dat sommige nieuwe software (in de creator-sferen of bv ray-tracing in MC Bedrock) beter of enkel werkt met Nvidea.
Ik sta wel open voor andere merken, met name tov Intel. Bij Nvidea nijg ik pas naar concurrentie als die hetzelfde aanbieden voor >75-100e goedkoper. (Als dit onzinnig is, hoor ik het graag).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Groot genoeg om makkelijk in elkaar te zetten en genoeg ruimte om in de toekomst niet tegen upgrade-wensen aan te lopen. Energiezuinig is natuurlijk altijd leuk, maar het zou mooi zijn als de computer niet energie zou slurpen bij enkel Chrome-gebruik (geen eis, weet niet of het realistisch is).
Ga je overklokken?
Geen ervaring met overklokken, ik las dat het je wat extra FPS kan geven, daar zou ik het niet voor doen. Als mensen hier hun mening over willen geven: graag.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb eigenlijk drie vragen:
Wat heb je zelf tot nu toe gevonden?
Taken die mijn computer moet kunnen (op volgorde van prioriteit):
- Video editing (incl 360 footage, vooralsnog 5.7k)
- Minecraft met shaders
- VR Gaming met Oculus Quest 2 (en later 3) (o.a. Half-life Alyx, Minecraft)
- Blender modelling, Unity VR-apps building
- Andere games, hoeft geen hoge framerate
Echt het liefst tussen de €1000 en €1500. Eventueel richting de €1800, maar heb dan liever een systeem dat ik later makkelijk kan upgraden. Ik heb nog geen Windows-key, maar die hoeft niet in de prijs worden meegenomen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb nog geen desktop, maar wel een muis, keyboard en (simpele) hdmi monitor (die ik later zal upgraden).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik verwacht een processor, moederbord, videokaart, behuizing, processorkoeling, RAM, voeding en een SSD nodig te hebben.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb twee voorkeuren, namelijk Intel en Nvidea. Beide eigenlijk met name oppervlakkig omdat ik ze langer ken en ik ze beter snap in de naamgeving hoe ze tot elkaar vergelijken. Maar bij Nvidea speelt echter ook mee dat ik (via bv TwoMinutePapers) van hun vaker nieuwe research stappen hoor, en ook soms hoor dat sommige nieuwe software (in de creator-sferen of bv ray-tracing in MC Bedrock) beter of enkel werkt met Nvidea.
Ik sta wel open voor andere merken, met name tov Intel. Bij Nvidea nijg ik pas naar concurrentie als die hetzelfde aanbieden voor >75-100e goedkoper. (Als dit onzinnig is, hoor ik het graag).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Groot genoeg om makkelijk in elkaar te zetten en genoeg ruimte om in de toekomst niet tegen upgrade-wensen aan te lopen. Energiezuinig is natuurlijk altijd leuk, maar het zou mooi zijn als de computer niet energie zou slurpen bij enkel Chrome-gebruik (geen eis, weet niet of het realistisch is).
Ga je overklokken?
Geen ervaring met overklokken, ik las dat het je wat extra FPS kan geven, daar zou ik het niet voor doen. Als mensen hier hun mening over willen geven: graag.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb eigenlijk drie vragen:
- Passen deze componenten eigenlijk wel bij elkaar?
- Zou ik ook wegkomen met goedkopere componenten? Of moet ik juist duurdere voor mijn use-case?
- Hoe future proof (kwa upgradebaarheid) is dit systeem?
Wat heb je zelf tot nu toe gevonden?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-13600K Boxed | € 329,- | € 329,- |
1 | Moederborden | ASRock B650M-HDV/M.2 | € 140,27 | € 140,27 |
1 | Videokaarten | Inno3D GeForce RTX 4070 Twin X2 | € 629,- | € 629,- |
1 | Behuizingen | DeepCool Macube 110 Zwart | € 49,90 | € 49,90 |
1 | Processorkoeling | DeepCool AK400 | € 34,90 | € 34,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 111,90 | € 111,90 |
1 | Voedingen | NZXT C650 Gold v2 | € 79,90 | € 79,90 |
1 | Solid state drives | Lexar NM710 2TB | € 87,89 | € 87,89 |
Totaal | € 1.462,76 |