Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-06 08:48
Hallo Tweakers,

Even een carrièreoverzicht:

Vanaf 2000 (op mijn 18e) was ik al jong ongediplomeerd aan het werk bij een drukkerij voor kleding. Hier had ik al ervaring opgedaan in het maken / bewerken van vector bestanden. Ik vond dit best leuk, maar wist dat ik meer te bieden had, en had spijt dat ik niet verder gestudeerd had.

In 2009 (op mijn 27e) toch nog een opleiding gedaan. Hoewel ik nog twijfelde om toen een grafische opleiding te doen had ik vanwege de interesse in computers en techniek toch voor een carrièreswitch naar ICT gekozen.
welke ik in 2012 heb afgerond (BBL MBO 4 ICT beheerder). Daarna een tijdje werkzaam geweest in de IT maar al gauw bleek ik dit niet zo leuk te vinden.

In 2014 ben ik vader geworden en omdat mijn vrouw een goede baan heeft, ben ik fulltime huisvader geworden. In tussentijd had ik "freelance" grafisch web/-graphicdesign opdrachten voor vrienden, kennissen en vereniging etc uitgevoerd (allemaal niet officieel, maar wel regelmatig voor een vergoeding). Grafische vormgeving is dan ook altijd een soort hobby gebleven.

Eind vorig jaar (op mijn 40e) had ik een gat in mijn CV van 8 jaar. De kinderen gingen inmiddels naar school en ging weer rondkijken naar een flexibele baan welke paste in de gezinssituatie.
Begin dit jaar vond ik een leuke baan in de buurt bij een drukkerij. Het is veel standaard drukwerk maar ook custom drukwerk, en dus aanpassen en opmaken in Adobe Illustrator komt regelmatig voor. Verder is het werk relatief simpel.

Nu mag ik van dit bedrijf een opleiding gaan volgen (a 3000 euro). Ik zit te denken om MBO / HBO Grafisch vormgeven (Kort) te gaan doen. Dit is geen volledige opleiding maar zijn dus alleen de relevante modules. Zou dit (i.c.m. mijn huidige MBO4 niveau) de kansen op werk in de grafische sector enigszins vergroten? Of zou ik hiervoor beter losse Adobe certificaten kunnen gaan behalen? Of eventueel beide?

Een volledige opleiding ben ik dan ook niet meer van plan om te gaan doen. Ik zit niet meer te wachten op Nederlands en rekenen etc.
Als ik kort MBO Grafisch Vormgeving zou doen dan heb ik in feite alsnog een volledige opleiding aangezien ik de overige modules waarschijnlijk al met mijn ICT opleiding afgerond heb, zie ik dat goed? Ik kan helaas geen vrijstelling meer krijgen omdat ik mijn MBO al meer dan 10 jaar geleden heb afgerond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:15
Is het niet zo dat je in de grafische sector, wanneer je een portfolio hebt opgebouwd en kan laten zien wat je allemaal kan maken, dat je dan al een goede indruk maakt bij een bedrijf waar je solliciteert, en dat een opleiding minder relevant is?

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
In die opleiding leer je hoe je de tools gebruikt, daar leer je niets over creativiteit. Dus als je met de recente software overweg kunt, creatief genoeg bent (en inderdaad een portfolio hebt) dan lijkt me dat meer dan voldoende en zie ik vrij weinig aanvulling van een MBO opleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-06 08:48
@ZpAz & @ZpAz

Bedankt voor jullie snelle antwoorden.

Ja dat zal zeker zo zijn. Echter krijg ik de mogelijkheid om om dit "gratis" te doen. Gratis tussen aanhalingstekens omdat de afspraak dan wel is om 2 jaar te blijven.

De opleiding hoeft echter niet relevant te zijn aan mijn werk. Omdat de kennis die ik heb voldoende is voor mijn huidige baan. Maar voor een toekomstige baan zou dit wel mooi staan. De meeste creaties die ik gemaakt heb zijn ook niet voor een werkgever gemaakt, maar meer voor mezelf, vrienden, vereniging etc.

Het komt er op neer dat ik voor 2000 a 3000 euro een opleiding mag doen. Misschien zijn er andere certificaten waar ik meer aan heb voor dat geld? Grafisch (Adobe o.i.d.) of algemeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:15
Ik zou zelf meer focussen op de opleiding waar jij denkt het meeste te leren qua creativiteit. Ik denk dat het uiteindelijk minder relevant is of je nu met software x of software y tot een resultaat komt.

Voorheen bijvoorbeeld, kreeg ik altijd ontwerpen aangeleverd in Adobe formaten om om te zetten naar applicaties en websites. Tegenwoordig zie ik juist veel Figma langskomen.

Hoe het er uiteindelijk uitziet is belangrijker dan het formaat. (Hoewel hier vast uitzonderingen zijn waar een bepaald bedrijf een bepaald formaat verwacht). Maar dan pak je een ander software pakket vast zo op.

Let wel: Ik zit werk niet in de grafische sector, ik werk er enkel mee samen.

[ Voor 6% gewijzigd door ZpAz op 28-06-2023 14:55 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox