Free-to-air tv kijken met alleen UTP aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alstroemeria
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-12-2024
Hallo,

In mijn nieuwe woning is straks alleen een UTP aansluiting in de woonkamer beschikbaar, geen coax. Hoe kan ik straks "free-to-air" tv kijken zonder een coax aansluiting?

In de meterkast komt nog wel gewoon CAI binnen. Moet ik straks een DVB-T2 ontvanger aansluiten op de CAI aansluiting in de meterkast en vanaf daar over op UTP?
Of kan ik op een andere manier vanaf de CAI aansluiting in de meterkast over op UTP?

Beste antwoord (via Alstroemeria op 28-06-2023 12:12)

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:59
Er bestaan wel utp <--> coax converters, geen ervaring mee overigens of dat uberhaupt niet werkt.
Maar waarom niet free to air app van NPO en RTL gebruiken bijvoorbeeld?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:59
Er bestaan wel utp <--> coax converters, geen ervaring mee overigens of dat uberhaupt niet werkt.
Maar waarom niet free to air app van NPO en RTL gebruiken bijvoorbeeld?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:35
Zit er nog wel een signaal op de CAI aansluiting?
Oftewel, kan je nog een abonnement afsluiten bij de (lokale) CAI provider. Lijkt mij onwaarschijnlijk.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:09
Wat verwacht je met "free-to-air"? Het woord zegt het zelf al, vrij te ontvangen door de lucht dus je coaxaansluiting valt daar niet echt onder. Hang gewoon een DVB-T2 antenne aan je tv en je moet normaal de NPO en regionale omroep vrij kunnen ontvangen. Als je de coaxaansluiting wil gebruiken dien je een abonnement bij de kabelboer van dienst te nemen, in de meeste plaatsen in Nederland is dat Ziggo. En dan ga je alsnog een coaxkabel naar de woonkamer moeten gaan aanleggen of een of ander omvormsysteem met alle mogelijke nadelen van dien :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:51

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Andros schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:22:
Wat verwacht je met "free-to-air"? Het woord zegt het zelf al, vrij te ontvangen door de lucht dus je coaxaansluiting valt daar niet echt onder.
Die valt daar wel degelijk onder, want als* er Ziggo signaal staat op zijn coax kabel, zitten er tussen alle zenders diversen die zonder CI kaart te bekijken zijn, die worden eveneens FTA genoemd.

*Als: Er staat natuurlijk alleen signaal op de kabel als er A) een abbo bij Ziggo is afgesloten of B ) geen abbo is maar Ziggo is "vergeten" de kabel te ontkoppelen. TS lijkt te doelen op scenario B. Er is maar één manier om daarachter te komen: TV aan coax hangen om te testen. En pas als daar daadwerkelijk beeld uit komt, dan zorgen gaan maken over UTP en dan hopen dat Ziggo niet over 2 weken alsnog de kabel lostrekt.

Ik denk persoonlijk dat in deze tijd TS veel beter af is met de gratis NPO app.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:27
Je zou in je meterkast een HDHomerun of een soortgelijk device aan kunnen sluiten op je coax en netwerk. Vervolgens in een andere kamer met een computer, android tv kastje, telefoon etc tv kijken :)

Zelf heb ik een HDHomerun in de meterkast hangen voor het geval NLZIET storing heeft. Ook kan ik ermee opnemen via TVHeadend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@Ora et Labora voor zover ik weet zijn de coax -> upt media convertors alleen bedoelt voor TCP/ip achtige comunicatie en dus niet voor unicast of wat voor broadcast signaal er dan ook op je cai zit.

daar gebruik je in principe tuners voor. nadeel van een tiner is dat je feitelijk dus een pc in je meterkast moet hebben waar dan ook nog eens één of meerdere van die tuners in moeten, vervolgens moet je overal software gaan draaien om die streams over je lan te krijgen en te zorgen dat elke tv op zijn eigen tuner aangesloten wordt anders is het niet fijn zappen ;)
d
misschien kan één zo'n tuner handig zijn als je werkelijk alleen in de woonkamer met 1 tv te maken hebt - maar ook moet wel direct eerlijk zeggen dat ik ook niet bekend (meer) ben met het ziggo Free-to-cabel aanbod. de publieke omroepen zijn iig ook gewoon via internet benaderbaar en daar zijn bijvoorbeeld ook gewoon apps voor in kodi, bepaalde androidTV devices of de apleTV ... wil je nu iets meer te bekijken hebben dan zou NLziet kunnen werken. dat werkt eigenlijk best wel heel goed (vooral op een apleTV, en in redelijk grote mate ook wel op een moderne chromecast (androidTV)

om eerlijk te zijn zou ik een 2023 niet meer willen investern in een hdhomerun, als ze nog wel te krijgen zijn (want iig niet meer op hun eigen site dus dat betekend wel iets me dunkt).
Pagina: 1