Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-09 21:44
Vanochtend is mijn HDD in mijn NAS er spontaan mee gestopt na een reboot van de NAS. De HDD klikt alleen nog maar en meldt zich niet aan. Zo ver ik weet heb ik de belangrijkste gegevens op deze schijf ook nog ergens anders, dus dat komt wel goed.

Nu heb ik het probleem dat er pakketten zijn in het Package Center die ik niet kan herstellen, vermoedelijk omdat ze op volume 1 geïnstalleerd staan, wat nu gechrashed is.

Het gaat onder andere om:
  • Web Station
  • phpMyAdmin
  • PHP7.4
MariaDB werkt nog wel gelukkig. Daarin zitten wat belangrijke DB's.

Ik kan de pakketten verwijderen en opnieuw installeren, maar dat gaat niet omdat ik in een loop terecht kom.

Ik kan webstation niet verwijderen omdat dan eerst phpmyadmin verwijderd moet worden. phpmyadmin kan ik niet verwijderen omdat ik dan webstation en php7.4 moet verwijderen (of herstellen). PHP 7.4 kan ik niet verwijderen omdat ik dan phpmyadmin moet verwijderen.

Wanneer ik een van de pakketten probeer te herstellen krijg ik:
Kan "<PAKKETNAAM>" niet updaten. Kan deze bewerking niet uitvoeren, mogelijk omdat de netwerkverbinding niet stabiel is of het systeem bezet is. Probeer het later opnieuw.

Via SSH geprobeerd, maar daar krijg ik de melding

code:
1
2
3
4
sh-4.4# synopkg uninstall  phpMyAdmin
{"action":"prepare","error":{"code":314,"description":"failed to run preuninst s                             cript"},"stage":"prepare","success":false}
sh-4.4# synopkg uninstall  PHP7.4
{"action":"prepare","error":{"code":268,"deppkg":"phpMyAdmin","description":"failed to uninstall a package who has dependers installed"},"stage":"prepare","success":false}

Weet iemand een oplossing?

EDIT: ik heb een HyperBackup van de MariaDB applicatie. Wanneer ik die herstel, kan ik dan een nieuw volume kiezen en worden dan ook de afhankelijke pakketten daar opnieuw geinstalleerd?

[ Voor 5% gewijzigd door wautah91 op 28-06-2023 11:37 . Reden: zie edit ]

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:19
Wat is de configuratie van je NAS? 2 schijven met 2 losse volumes? Geen SMR of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
RonnieKo schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:57:
Wat is de configuratie van je NAS? 2 schijven met 2 losse volumes? Geen SMR of iets dergelijks?
2 schijven met 2 losse volumes

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
wautah91 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:36:

EDIT: ik heb een HyperBackup van de MariaDB applicatie. Wanneer ik die herstel, kan ik dan een nieuw volume kiezen en worden dan ook de afhankelijke pakketten daar opnieuw geinstalleerd?
Ik ben inmiddels de MariaDB backup aan het terug plaatsen. Ik kon niet kiezen voor een ander volume. Ik vind het wel lang duren. Kan ik op een of andere manier data loshalen uit deze HyperBackup bestanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
Terugzetten duurde circa 3 uur voor 900MB. Databases zijn terug. Nu even zoeken naar een backup script dat ook een back up doet naar sql file. Iemand een tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Waarom heb je voor 2 schijven en 2 volumes gekozen? Dan heb je 0 redundantie en is dit soort gedrag helaas realiteit. Had je beter een 4 bay NAS kunnen kopen met 2 mirrors :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:56
Ik ben absoluut geen RAID expert ofzo, maar waarom verwissel je de defecte schijf niet met een nieuwe?
Dan herstelt de NAS zich daarna toch weer, of snap ik jouw situatie niet?
Of heb je RAID 0 ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:07
Hij heeft geen raid, dus ook geen oplossing.
Gewoon uithuilen en opnieuw beginnen en dan goed.
Disken gaan nu eenmaal per definitie een keer stuk, de enige vraag is wanneer.

In mijn ogen is een Nas zonder raid nutteloos, kun je net zo goed een USB disk nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 29-06-2023 16:02 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
Klopt, ik heb geen raid setup dus inderdaad alles kwijt. De belangrijkste dingen heb ik op mijn desktop en onedrive staan. Voor nu wil ik een 4TB schijf kopen, dan die in SHR zetten met de schijf die er nu al in zit. Dan heb ik 2TB in raid. Op termijn de 2tb vervangen voor 4tb en dan heb ik 4tb raid.

Mijn eigenlijke vraag voor dit topic was bedoeld voor het repareren van de packages die op volume 1 stonden.

Pagina: 1