Hulp warmtedoorlaatweerstand klik PVC vs dry back lijm PVC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeJacked
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-04 21:07
Hi all,

Ik zoek hulp m.b.t. de warmtedoorlaatweerstand van klik PVC vs dry back lijm PVC i.v.m. vloerverwarming. De verlijm variant heeft een Warmtedoorlaatweerstand (m² K/W) van : 0,015 . En de klik variant heeft een Warmtedoorlaatweerstand (m² K/W) van : 0,068 . Is dit te verwaarlozen? Of gaat het mij veel geld kosten?

Ik sta dus voor de keuze tussen klik PVC en dry back verlijm PVC. Kwa leggen hoor ik dat klik PVC veel makkelijker is en zeker aan te raden. Maar die warmtedoorlaatweerstand is de doorslaggevende factor.

Ik hoop dat dit de juiste plek is voor deze vraag; mocht hij ergens anders moeten dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,
Jack

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:13

paQ

Vaak heeft klik een geïntegreerde onderlaag. Hetgeen wel weer fijn is trouwens, maar idd daardoor meer weerstand vs dryback. Sowieso is klik tot 4 x dikker dan dryback.
Klik is niet zomaar makkelijker dan lijm hoor, wel naadlozer en iets vergevingsgezinder in geval van het ontbreken van een spiegelgladde ondergrond. Want met lijmen zie je ALLE oneffenheden. Soms niet direct, wel na enkele maanden.

Niet zomaar te verwaarlozen dus, maar veel meer geld zal het niet zijn. Ik denk dat je het in tientjes moet zoeken ipv x100 euro

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 15:06
Waar zie je het verlies? Je betonvloer (?) wordt opgewarmd door de vloerverwarming, en zal door de ene PVC laag ietsje trager in de kamer komen dan door de andere.
Verschil in verliezen die ik zo snel even zie:
- Iets hogere retourtemperatuur (dus lager rendement opwerk): volgens mij volstrekt verwaarloosbaar.
- Betonvloer ietsje warmer waardoor verliezen (naar buitenmuren, fundering, ondergrond) ietsje hoger zijn. Dit zou wel eens hoger kunnen oplopen, een verschil van enkele euro's per jaar lijkt me wel mogelijk.

Hoe zit het met isolatie onder de vloer? Als je een kruipruimte hebt, en je vloer is niet geïsoleerd dan verlies je daar minstens 1000 keer meer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeJacked
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-04 21:07
@naftebakje
Ik nam aan dat de warmtedoorlaatweerstand er voor zorgde dat de warmte slechter zou worden doorgegeven; het vervolgens dus meer zou kosten om de kamer te verwarmen doordat er hitte verloren gaat door de dikke(re) vloer. Maar uit jouw verwoording haal ik dat het op een paar euro na, enkel dus langzamer opwarmt.
En de kruipruimte is geisoleerd. Gelukkig wel.

@paQ
Dankje, tientjes daar maak ik mij vele malen minder druk om dan in de hondertjes. Wordt waarschijnlijk inderdaad klik.