Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:10
Ik heb onlangs een nieuwe monitor aangeschaft, te weten de LG 34WQ75C-B. Deze monitor komt met een USB-C aansluiting, één van de redenen waarom ik hem heb gekocht.

Mijn werklaptop kan ik daardoor vrij eenvoudig aansluiten waardoor ik thuis kan werken. Ik beschik via mijn werkgever over een HP ZBook Firefly 15 G7. So far, so good.

Echter, mijn vriendin heeft onlangs via haar werkgever een nieuwe laptop gekregen, een Lenovo IdeaPad 3 die tot mijn vreugde ook over een USB-C aansluiting beschikt.

Maar, zodra ik haar laptop probeer te koppelen met de monitor krijg ik geen beeld. Ik heb al een andere kabel geprobeerd maar daar lijkt het niet aan te liggen. Via de helpdesk van de leverancier krijg ik geen informatie waar ik wat aan heb, behalve het advies om een docking station te kopen.

Mijn voornaamste vraag is eigenlijk: waarom kan ik deze Lenovo laptop niet via USB-C aansluiten op de LG monitor? Ligt dat aan de videokaart? Of aan de generatie/type USB-C op de laptop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-04 20:43
vermoedelijk ondersteund de usb-c poort op de laptop geen beeld.

Dat is het grootste nadeel aan de usb-c standaard. De connector kan bijna alles, maar het is vaak onduidelijk wat je specifieke poort op een toestel daarvan ondersteund.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:35

D4NG3R

kiwi

:)

Helaas:
1x USB-C® 3.2 Gen 1 (support data transfer only)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Welkom tot de onduidelijkheid over wat een USB-C poort kan en niet kan. Jouw scherm heeft een displayport signaal nodig over de USB-C aansluiting (displayport alt mode) en dat heeft die laptop simpelweg niet. Op de meeste duurdere laptops zit het tegenwoordig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrit13
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-05 19:36
Het staat ook letterlijk in de handleiding:
5. USB-C®-aansluiting

Hierop kunt u externe opslag- of gegevensapparaten aansluiten.
Opmerking: Mogelijk hebt u een passende adapter nodig om
externe apparatuur aan te sluiten. Deze aansluiting kan niet worden
gebruikt om externe beeldscherm apparaten aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
Dank voor de snelle reacties, dat is inderdaad jammer dan. @dengregg @Admiral Freebee vooral die onduidelijkheid is vervelend inderdaad, zo is het voor zover ik begrijp op basis van de specificaties van Tweakers niet mogelijk om te bepalen of deze USB-C poort dus geschikt is.

Dan wordt het dus inderdaad een docking station, bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-05 16:42
Een docking station kopen kan. Let we op dat je dan een exemplaar moet hebben die gebruik maakt van DisplayLink technologie. En niet een die net als je display gebruik maakt van USB-C alt mode Displayport of Thunderbolt.

Eerlijk gezegd zou ik kijken of je niet een andere laptop kan krijgen. Als je de meer prijs van een dock bij de laptop op telt dan zou dat makkelijk moeten kunnen. Daarnaast levert DisplayLink naar mij ervaring altijd problemen op met drivers en technische beperkingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ronker32 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:05:
Ook een docking station gaat een Thunderbolt of DisplayPort alt mode connectie vereisen over de USB-C connector.

De enige alternatieven die je dan hebt zijn:
• Sluit de monitor aan via HDMI
• Gebruik een docking station met DisplayLink technologie

DisplayLink is een technologie waarbij een driver het videosignaal capteert op je laptop en deze gecomprimeerd over de USB verbinding stuurt naar het docking station. Deze maakt er dan weer een videosignaal van die op zijn beurt naar de monitor gaat. Grootste nadeel is dat de compressie soms zichtbaar is en dat het niet zo geschikt is voor snelle beelden zoals film en gamen. Voor kantoorgebruik is het prima, ik heb het jaren gebruikt zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ronker32 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:05:
Dank voor de snelle reacties, dat is inderdaad jammer dan. @dengregg @Admiral Freebee vooral die onduidelijkheid is vervelend inderdaad, zo is het voor zover ik begrijp op basis van de specificaties van Tweakers niet mogelijk om te bepalen of deze USB-C poort dus geschikt is.

Nee hoor, je kunt gewoon kijken bij de aansluitingen. Daar staat bij
“Video uit” alleen maar “HDMI” en geen USB-C.

Een veelgebruikte oplossing voor een goedkoop dockingstation is de Dell D6000/D6000S.

Dat is een dock die via Displaylink 2x een 4K-monitoren aankan en voor een leuke prijs 2e hands te krijgen is. Het dock kan ook nog Powerdelivery doen en een 3e monitor aansturen via Alternate mode, maar beide zijn hier niet van toepassing.

https://tweakers.net/aanb...DDQUSqpLEgtVrKKVkpUiq0FAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
@White Feather check, dank voor de tip! Ik ga daar voortaan op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
Om dit nog even af te ronden, ik heb het advies van @White Feather opgevolgd en een Dell D6000 via V&A aangeschaft. Via de bijgeleverde connector van USB-C naar USB-A kan ik de laptop koppelen aan het docking station en werkt beeldscherm/muis/toetsenbord. Opladen is niet mogelijk via het docking station, dus dat gaat op de ouderwetse manier via de oorspronkelijke lader.

Uiteindelijk een prima oplossing zo, dank allemaal voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05 14:22
@Ronker32: Had je niet gewoon de laptop van je vriendin direct met HDMI op het scherm aan kunnen sluiten? Dat scheelt je een dockingstation met kabels en stroomaansluiting. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-05 17:46
Lenovo IdeaPad 3 heeft geen Thunderbolt of DP alt mode.

Bij de aansluiting moet een bliksem of P icoontje staan.
https://www.club-3d.com/technologyfotos/800x600/51_1.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 31-07-2023 10:18 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
bazzemans schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:09:
@Ronker32: Had je niet gewoon de laptop van je vriendin direct met HDMI op het scherm aan kunnen sluiten? Dat scheelt je een dockingstation met kabels en stroomaansluiting. Of zie ik iets over het hoofd?
Dan werkt het bedrade toetsenbord en de bedrade muis niet rechtstreeks, die zou je dan individueel nog moeten aansluiten op de laptop. Het is nu één USB-A-kabel (van het docking station) die ze in haar laptop moet inpluggen en de stroomvoorziening dus, het docking station regelt muis/toetsenbord en in dit geval is hij ook van een ethernetkabel voorzien. In totaal scheelt het dus een handjevol kabels ompluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05 14:22
Ronker32 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:20:
[...]

Dan werkt het bedrade toetsenbord en de bedrade muis niet rechtstreeks, die zou je dan individueel nog moeten aansluiten op de laptop. Het is nu één USB-A-kabel (van het docking station) die ze in haar laptop moet inpluggen en de stroomvoorziening dus, het docking station regelt muis/toetsenbord en in dit geval is hij ook van een ethernetkabel voorzien. In totaal scheelt het dus een handjevol kabels ompluggen.
Ja, duidelijk! Je hebt er ongetwijfeld goede redenen voor om je muis en toetsenbord bedraad aan te sluiten :Y)

Ik had namelijk een vergelijkbare uitdaging met een scherm in bruikleen van mijn werkgever, ook met USB-C aansluiting. Werkt perfect op mijn eigen werklaptop(s). De laptop van mijn vriendin (HP Pavilion) heeft geen USB-C met Displayport. Dus voor het beeld gebruiken we de HDMI-kabel, bluetooth muis en toetsenbord en internet kan via het scherm of direct op de HP aan worden gesloten. In ons geval is de dock dan (onnodig) een extra apparaat.
Pagina: 1