Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeviginti
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-04 16:56
Beste Tweakers,

Ik nader (eindelijk) mijn afstuderen (MSc) waarin ik heb gefocust op data / AI, maar ook bekend ben met process control / optimalisatie. Qua toekomst weet ik nog niet op welk kennisgebied ik mij wil richten. Natuurlijk liggen in deze tijd de banen nog redelijk voor het oprapen. Uiteindelijk heb ik er twee waartussen ik moet kiezen. Gezien dit mijn eerste 'grote-mensen-baan' is, is z'n keuze niet gemakkelijk te maken. Hopelijk kunnen jullie mij wijzer maken.

Aanbieding A
+ groot bekend bedrijf, (vermoedelijk) goede doorgroei mogelijkheden
+ veel vakantiedagen (> 35)
+ (vermoedelijk) uitdagende functie
+ prima salaris, 13e maand en kansen op trainingen
+ mogelijkhed om beide gebieden van kennis toe te passen

- reistijd van minimaal 30 minuten, en waarschijnlijk vaak langer
- huiverig qua hybride werken
- oud mederwerker gaf aan dat de support aan de mindere kant was (zelfde functie)
- bedrijf bevind zich in een moeilijke markt en is de laatste jaren niet per se winstgevend geweest

Aanbieding B
+ hoger salaris t.o.v. A (netto +150 - 200) -> voor mij niet leidend sinds beide prima zijn
+ de helft van de reistijd t.o.v. A -> met de fiets zelfs te overzien
+ op het oog goede sfeer
+ staan wat meer open voor hybride

- focus op data, waarbij ik dus een deel van mijn kennisgebied helemaal niet zal toepassen
- 26 vakantiedagen
- minder bekend bedrijf
- (vermoedelijk) wat minder uitdaging
- onzekere groeimogelijkheden

Enerzijds zie ik in A een mooie uitdaging die denk ik goed is voor mijn carrière, anderzijds zit ik er wel mee dat ik daarvoor 1uur+ per dag aan het reizen ben. B is qua voorwaarden en reistijd interessanter, maar zou slechts focus leggen op een van mijn "expertises", ik weet niet in hoeverre dit een beperkende factor is voor de toekomst.

Al het advies is welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 16:58
Persoonlijk zou ik A kiezen vanwege uitdaging, breedte van de functie en kans op training (en dus ontwikkeling) en de grootte (en dientengevolge de kans op interne doorgroei). Hybride werken is leuk, maar als starter leer je veel van collega's. Me dunkt dat dat fysiek net wat handiger en laagdrempeliger gaat dan remote. Een halfuur enkele reis lijkt mij te overzien.

[ Voor 35% gewijzigd door wheel op 28-06-2023 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Juist als de reistijd belangrijk is, is duidelijk omtrent hybride werken belangrijk

A ) huiverig qua hybride werken
B ) staan wat meer open voor hybride

Zegt me beide niet zoveel. Vraag hier duidelijkheid over, het maakt nogal uit of je 1, 2 of 3 dagen thuis kunt werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:43
Persoonlijk vond ik altijd het half uurtje reizen van en naar kantoor (ook wel de max voor mij persoonlijk) wel lekker. In mijn geval s'ochtends even rustig wakker worden (koffie mee) met een lekker muziekje en aan het eind van de dag met snoeiharde techno weer lekker een half uurtje uitblazen voor ik "werkvrij" weer thuis kwam.

Dat gezegd hebbende, thuis werken is ook lekker rustig, maar staar je daar niet teveel blind op.

Aangezien salaris niet leidend is, deze factor gewoon negeren. Extra veel verlofdagen zijn echter zeer welkom. De ex medewerker heeft bij bedrijf A mindere ervaringen (minder support) maar ook dit is deel van het "grote mensen werk", genoeg van ons googlen zich een weg door al het werk en aldoende leert men.

Over de vooruitzichten van bedrijf A kan ik weinig zeggen, vor hetzelfde geld kan het 10 kaar op deze manier doorgaan, of ze vallen om na 1 jaar. Hoe dan ook heb je werkervaring opgedaan en ben je nog jong, dat zijn dingen die )toekomstige) werkgevers graag zien in zulke gevallen.

Persoonlijk zou ik (gebaseerd op de weinige data van beide bedrijven) voor A kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-04 15:58
Persoonlijk zou ik A kiezen. Lijkt alsof je daar veel minder snel uitgekeken zal zijn. Als het schip zinkt door de cijfers, kun je altijd springen. Reistijd lijkt me prima, maar dat is persoonlijk. Bedrijf B klinkt vooral als lekker klein bubbeltje voor die non-carriere mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23-04 17:56
Het ligt er ook wat zwaarder voor je weegt d.w.z. de uitdaging & groei aan de ene kant versus de betere persoonlijke omstandigheden aan de andere kant. Ik denk dat dat de hamvraag is die je jezelf moet stellen en waarbij je je meer happy voelt op dit moment.

Ik had vorig jaar 3 aanbiedingen (met waarschijnlijk een 4e aanbieding on the way) en ik heb uiteindelijk gekozen voor de aanbieding met de meeste professionele groei. Maar ik begrijp ook heel goed dat voor anderen de priveomstandigheden zwaarder wegen en zij dus voor iets anders kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Gezien je nog jong bent en in het begin van je werkende leven staat zou ik A kiezen. Nu zoveel mogelijk leren en zo snel mogelijk doorgroeien, settlen voor een bedrijf als B kan altijd later nog.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:03

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Undeviginti schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:10:

Enerzijds zie ik in A een mooie uitdaging die denk ik goed is voor mijn carrière, anderzijds zit ik er wel mee dat ik daarvoor 1uur+ per dag aan het reizen ben. B is qua voorwaarden en reistijd interessanter, maar zou slechts focus leggen op een van mijn "expertises", ik weet niet in hoeverre dit een beperkende factor is voor de toekomst.

Al het advies is welkom :)
kijkend naar je leeftijd en de verschillende genoemde pro's afwegend, zou ik je aanraden eerder voor A te gaan:

- B heeft een hoger salaris, maar dat is best minimaal en te verwachten is dat je snel kunt doorgroeien en relatief snelle stappen zult zetten, waarbij dat initiele verschilletje heel snel volledig kan verdwijnen, zeker aangezien je aangeeft dat A je brede ontwikkelmogelijkheden bied en meer doorgroei-mogelijkheden.

- B heeft minder reistijd ... nu vind ik dat idd best belangrijk op de langere termijn, maar als je zeer jong bent en begint aan je carriere juist ook iets dat dan nog minder essentieel is, en iets dat je juist dan snel kunt wegsteken of soms ook veel meer flexibiliteit hebt (of kans dat zoiets snel kan veranderen als je misschien andere woonruimte zoekt)

- Dat je aangeeft dat B 'op het oog een goede sfeer heeft', terwijl je van A ook in een geprek met een medewerker gewezen werd op enkele mindere kanten;
Zoiets kan enorm vertekenen... het kan goed zijn dat in B een gekunstelde cultuur bestaat waarin werknemers gepushed worden vooral op het eerste oog positief te lijken, terwijl in A juist een eerlijke maar ook open ruimte voor kritiek op wat er mis gaat ondersteund wordt.
Het laatste zou voor mij een absoluut plus zijn: persoonlijk ga ik eerder voor een bedrijf waar kritiekpunten ook openlijk en snel geuit worden, dan zo'n "gezellig knuffel-kroel"-uistraling van mensen die doen alsof ze de allerbeste vrienden zijn en alles onderling super, waarvan je dan binnen een weekje al merkt dat er heel veel binnenskamers speelt.

''Gevoel' kan volgens mij best belangrijk zijn afwegingen te maken, maar ook met voorzichtigheid betracht worden... zelf zou ik vooral kijken naar 'negatieve voorgevoelens' ... als je bij een bedrijf ergens het 'gevoel'hebt dat er iets niet helemaal klopt, is dat een belangrijk teken om voorzichtig te zijn (maar ik vind zelf dat als kritiekpunten openlijk aangegeven worden, dat zeker niet negatief)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:26
@Undeviginti B: want denk je dat een eerste grote-mensenbaan niet al genoeg uitdagingen heeft ?
Verschil in reistijd is 30 minuten per dag, 2,5 uur per week, 125 uur per jaar (bij elke dag op kantoor) = 15 dagen.
En je kunt altijd alsnog opnieuw solliciteren. (dat geldt bij beide keuzes)

[ Voor 50% gewijzigd door W1ck1e op 28-06-2023 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Undeviginti
Dank voor al het advies, het bevestigd wat ik misschien (onbewust) al dacht. Natuurlijk kan je vooraf nooit helemaal inschatten hoe een functie + organisatie gaat zijn, maar op het oog lijkt A een betere keuze op de lange termijn.

Edit: ik kan altijd proberen er meer thuiswerk dagen uit te halen.
W1ck1e schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:54:
@Undeviginti B: want denk je dat een eerste grote-mensenbaan niet al genoeg uitdagingen heeft ?
Verschil in reistijd is 30 minuten per dag, 2,5 uur per week, 125 uur per jaar (bij elke dag op kantoor) = 15 dagen.
En je kunt altijd alsnog opnieuw solliciteren. (dat geldt bij beide keuzes)
Dat is natuurlijk ook waar. Gegeven de vakantiedagen zou je qua netto tijd op hetzelfde uitkomen dan. Welke uitdagingen doel jij nog meer op behalve die van de functie zelf?

[ Voor 58% gewijzigd door Undeviginti op 28-06-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
W1ck1e schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:54:
[...]
Verschil in reistijd is 30 minuten per dag, 2,5 uur per week, 125 uur per jaar (bij elke dag op kantoor) = 15 dagen. [...]
Daarvan kan je er al 9 wegstrepen, doordat A 9+ meer vakantiedagen heeft dan B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@Caelorum Ik bedoelde dat je daarmee het verschil in dagen deels kunt compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Undeviginti schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:02:
Dank voor al het advies, het bevestigd wat ik misschien (onbewust) al dacht. Natuurlijk kan je vooraf nooit helemaal inschatten hoe een functie + organisatie gaat zijn, maar op het oog lijkt A een betere keuze op de lange termijn.

Edit: ik kan altijd proberen er meer thuiswerk dagen uit te halen.

[...]

Dat is natuurlijk ook waar. Gegeven de vakantiedagen zou je qua netto tijd op hetzelfde uitkomen dan. Welke uitdagingen doel jij nog meer op behalve die van de functie zelf?
Wennen aan het bedrijf: de organisatie, de cultuur, de medewerkers. In het begin zal je als het goed is wel relatief vaak op kantoor werken, zodat het bedrijf beter leert kennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:50

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Undeviginti schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:10:
[ ... ]
[ ... ]
Er is meer in het leven dan werk & carriere & bijbehorende 'uitdagingen'.

Neem B aan en geniet van een andere, bredere horizon, met fijne work/life balance.
Wil je in jouw comfortzone blijven hangen en geen nieuwe zaken meer leren naast wat je al kunt, kies A.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

DeBolle schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:16:
[...]

Er is meer in het leven dan werk & carriere & bijbehorende 'uitdagingen'.

Neem B aan en geniet van een andere, bredere horizon, met fijne work/life balance.
Wil je in jouw comfortzone blijven hangen en geen nieuwe zaken meer leren naast wat je al kunt, kies A.
Doe dit vooral niet. B is namelijk je comfort zone. Niet A.

Kies voor dat wat je de beste uitdaging voor je persoonlijke ontwikkeling biedt. Kies wat bij je persoonlijke ambities past. Dat geeft naast een goede balans tussen werk en privé namelijk ook heel veel voldoening. De dag door snoozen zoals je bij B gaat kunnen doen wordt heel rap vervelend.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-04 19:49
SmurfLink schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:55:
Gezien je nog jong bent en in het begin van je werkende leven staat zou ik A kiezen. Nu zoveel mogelijk leren en zo snel mogelijk doorgroeien, settlen voor een bedrijf als B kan altijd later nog.
Dit is ook mijn gedachte. Toen ik net klaar was en geen gezin had, koos ik voor uitdaging en ontwikkeling. Reistijd, vrije dagen en secundaire voorwaarden maakten niet zoveel uit.
Nu ik een gezin heb, kies ik voor de situatie waarin werk maar werk is. Ik heb de ontwikkeling doorgemaakt dat ik nu kan kiezen wat ik wil, met een prima salaris. Een leuke baan, met uitdaging en binnen een half uur reizen van huis, met de flexibiliteit die nodig is voor een gezin met jonge kinderen.
Salaris zegt naar mijn mening verder niks als je met andere zaken (reistijd/flexibiliteit/uitdaging) niet gelukkig bent. Hoe gelukkig ben je met een hoog salaris als je op maandag of dinsdag al denkt “was het maar vrijdag” of je weer strontchagrijnig na 19:00 thuis komt vanwege de reistijd.
En ja, dat zeg ik nu heel makkelijk vanuit een positie waarin er thuis om geldzaken geen zorgen meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

Ik zou A kiezen, maar puur omdat ik 26 vakantiedagen te weinig vind...

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:25
Mijn eerste (echte) baan na het afstuderen was bij een big4 op 1,5 uur reisafstand.
Ja lange dagen en hard werken maar ik heb daardoor wel in een paar jaar kunnen ontdekken welk type bedrijven en welk type IT werk ik leuk vond.
Daarna ben ik naar een interne functie gegaan bij een groot bedrijf in de regio.

Maar het ligt ook wel een beetje aan de persoon, ik ben best leergierig en wil graag overal beetje aan geproefd hebben voordat ik keuze maak. Voor mij was het belangrijkste bij de eerste baan:
- Breed kunnen orienteren in vakgebied en verschillende bedrijven (daarom consultancy)
- Stijle leercurve met veel mensen om mij heen waar ik veel van kan leren
- Goede ondersteuning op educatie etc etc

Die eerste baan zou ik nu, gezinsleven, voor geen goud meer willen maar ben nog steed blij met de basis die het heeft gelegd.

Ik heb ook vrienden die direct na afstuderen bij een bedrijf in de regio zijn gaan werken en hier 15 jaar later nog steeds zitten (en misschien wel voor altijd). Is ook helemaal prima, hangt echt van de persoon af.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-04 22:27
Groot bekend bedrijf wat huiverig is voor hybride werken. Blijf dat toch echt bijzonder vinden.
Desondanks; 30 minuten reistijd is niet veel, en de andere voorwaarden compenseren dat. Wat betreft salaris kan je aangeven dat je ook nog een ander bod hebt wat 200€ netto verschil maakt. Anderzijds zou je nog een keer kunnen bluffen bij B. Over de jaren heen scheelt je dat heel wat als je hoger start ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:39
Montaner schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:39:
Groot bekend bedrijf wat huiverig is voor hybride werken. Blijf dat toch echt bijzonder vinden.
Desondanks; 30 minuten reistijd is niet veel, en de andere voorwaarden compenseren dat. Wat betreft salaris kan je aangeven dat je ook nog een ander bod hebt wat 200€ netto verschil maakt. Anderzijds zou je nog een keer kunnen bluffen bij B. Over de jaren heen scheelt je dat heel wat als je hoger start ;).
Uiteindelijk is niet hybride werken als starter juist wel chill, dan heb je veel meer face to face tijd met je collega's, en zul je ook sneller dingen vragen en leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:08
Zou persoonlijk voor A gaan. Als je eenmaal 1 a 2 grote namen op je cv hebt, dan wordt het switchen er een stuk makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-04 13:18
Caelorum schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:04:
[...]

Daarvan kan je er al 9 wegstrepen, doordat A 9+ meer vakantiedagen heeft dan B.
Die extra vrije dagen lijken me ook veel handiger. Daar heb je al snel meer aan dan wat minder reistijd. Netto natuurlijk niet, maar in mijn ogen kun je met een halfuur per dag niet superveel extra doen, terwijl je met een vrije dag ineens een flink blok tijd hebt waar je mee kunt doen wat je wilt. Dat is vooral gevoel hoor, ik heb het idee dat minder reistijd al snel verwaterd. Neemt niet weg dat minder reistijd absoluut beter is, het blijft gewoon zonde om tijd kwijt te zijn aan niets. Maar 30-45 minuten enkele reis vind ik persoonlijk niet veel en soms ook wel lekker voordat je thuis weer meegezogen wordt in het leven daar (niet verkeerd ofzo, maar even verplicht niks is ook lekker). Minder reistijd merk je vooral in de ochtend en de avond, maar als je even gaat zitten voordat je gaat koken ben je dat ook zo weer kwijt. Als ik laat thuis kom ga ik vaak direct koken ipv eerst even zitten. Dus hoeveel ik echt aan die tijd heb vraag ik me soms af. Daar heb ik uiteraard zelf invloed op, maar in de praktijk doe ik er weinig mee. Een vrije dag daarentegen is wel echt heel lekker :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 12:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Uiteindelijk wil je natuurlijk wel voor een winstgevende organisatie werken, maar mijn uitgangspunt is altijd naar het opbouwen van kennis gegaan.

Persoonlijk zou ook ik voor optie A gaan, dit omdat het uit je beschrijving lijkt alsof je hier het beste tot recht gaat komen.

Daarnaast studeer je pas net af, dus is het nu de tijd om ervaring op te doen en de komende jaren bekijken wat je nu echt leuk vind. Optie A is ook dan de betere optie voor je.

Het blijft natuurlijk wel iets persoonlijks

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

+ groot bekend bedrijf, (vermoedelijk) goede doorgroei mogelijkheden
Let hierbij wel op. Voor doorgroei heb je ook doorleermogelijkheden nodig. Bij mijn eerste werkgever (bekend bedrijf) was qua funties veel mogelijk, maar alle groei moest in je vrije tijd gebeuren. Het enige wat je kon verwachten was interne trainingen (van wisselende kwaliteit), toegang tot pluralsight en eerste examenkosten. De rest moest je zelf doen. Uiteindelijk heb ik er niet veel aan gehad, omdat ik er niet de tijd voor vrij kon/wou maken omdat ik na een werkweek vaak wel klaar was met werk.

Wellicht ook iets om nog even achter aan te gaan en/of in overweging te nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Gropah op 28-06-2023 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-04 16:53
FirePuma142 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:21:
[...]

Doe dit vooral niet. B is namelijk je comfort zone. Niet A.
Als het echt je eerste full-time baan is, dan heb je nog helemaal geen comfortzone. Je hebt nog nul (WO) of alleen stage ervaring (HBO) bij een echt bedrijf. De meeste weten nog helemaal niet hoe werkt in een professionele setting, wat je dagelijkse uitdagingen zijn etc. Alles is dan nieuw en zeker het eerste jaar zul je in elke baan veel leren. Bij de keuze van een eerste baan is IMHO het meest belangrijke:
  1. Ligt de benodigde kennis enigszinds in het verlengde van jouw opgebouwde kennis. Dit maakt het een stuk makkelijker om nieuwe dingen te leren.
  2. Kun je met het financiële aanbod op de korte termijn bereiken wat je wilt? Kun jij bijvoorbeeld op jezelf wonen in de buurt van je werk (koop/huur) als je nu niet al op jezelf woont bijvoorbeeld?
In principe moet een eerste baan je gewoon kunnen voorzien in levensonderhoud, daarna is veel kunnen leren gewoon belangrijk. Ik zou bij een eerste baan vooral kijken naar wie worden je directe collega's en welke van de twee heeft de beste / kun je het meeste van leren. Om echte carriére stappen je maken wil/moet je na 1-3 jaar toch overstappen naar iets anders. Dus zo "groot" hoef je deze keuze nu ook weer niet te maken.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:52

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Undeviginti Mocht je nog meer parameters nodig hebben, zou je bij beide bedrijven kunnen vragen of je een half dagje mee kan lopen om de cultuur te proeven en alvast je team te leren kennen.

Voor mij is het team en cultuur echt het belangrijkste om aansluiting bij te vinden, het uitdagende werk kan je uiteindelijk zelf altijd organiseren.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Davidshadow13 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:06:
[...]

Als het echt je eerste full-time baan is, dan heb je nog helemaal geen comfortzone.
Ik zie genoeg afgestudeerden die het wel best vinden en zichzelf niet uitdagen en dus in hun comfortzone zitten. Prima als je daar tevreden mee bent, maar ik denk dat jezelf uitdagen best gezond is. Ik denk wel dat we er ongeveer hetzelfde over denken, als ik zo je verdere post lees. We verwoorden het alleen wat anders

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeviginti
Davidshadow13 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:06:
[...]

Als het echt je eerste full-time baan is, dan heb je nog helemaal geen comfortzone. Je hebt nog nul (WO) of alleen stage ervaring (HBO) bij een echt bedrijf. De meeste weten nog helemaal niet hoe werkt in een professionele setting, wat je dagelijkse uitdagingen zijn etc. Alles is dan nieuw en zeker het eerste jaar zul je in elke baan veel leren. Bij de keuze van een eerste baan is IMHO het meest belangrijke:
  1. Ligt de benodigde kennis enigszinds in het verlengde van jouw opgebouwde kennis. Dit maakt het een stuk makkelijker om nieuwe dingen te leren.
  2. Kun je met het financiële aanbod op de korte termijn bereiken wat je wilt? Kun jij bijvoorbeeld op jezelf wonen in de buurt van je werk (koop/huur) als je nu niet al op jezelf woont bijvoorbeeld?
In principe moet een eerste baan je gewoon kunnen voorzien in levensonderhoud, daarna is veel kunnen leren gewoon belangrijk. Ik zou bij een eerste baan vooral kijken naar wie worden je directe collega's en welke van de twee heeft de beste / kun je het meeste van leren. Om echte carriére stappen je maken wil/moet je na 1-3 jaar toch overstappen naar iets anders. Dus zo "groot" hoef je deze keuze nu ook weer niet te maken.
Ik heb zowel HBO als WO, dus wel wat ervaring :)

offtopic: M.b.t. wonen, ik zou uiteraard graag een eigen huis willen kopen samen met mijn vriendin. Maar zelfs met twee prima salarissen kan dit nog een uitdaging zijn :/ . Ligt er natuurlijk ook aan wat je eisen zijn, maar de woning markt ziet er nog niet heel aantrekkelijk uit op dit moment voor mij/ons.
Pagina: 1