Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 13-05 12:08
Zehnder heeft een extra optie om een verwarming / koeling aan de WTW unit te hangen.
Deze kan aangesloten worden op de aardwarmte installatie.

max verwarming 2,5 KW en Koeling 2,8 KW.
Vooral voor koeling zie ik aanvullende mogelijkheden (naast koeling via de vloerverwarming).

Heeft iemand er eravring mee?
Het kost namelijk best wel wat extra centjes.

Gezien je moeite moet doen om zo'n extra doos te bestellen, denk ik dat het weinig tot heden gebruikt wordt, of ontzettend nieuw is.

( de Zenhder zou dan een 600 m3/h doos worden met deze ernaast).

Ik ben toevallig op dit merk gestuit vanwege dat zij geen bijpas gebruiken maar de lucht in de zomer koelen via de warmte wisselaar (in de zomer) dat sprak mij aan.....en dan kom ik dit weer tegen

[ Voor 15% gewijzigd door koningen op 28-06-2023 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Let even goed op de specificaties:
https://www.zehnder.nl/do...d9a9947ef8fe682a8b430c625

Bij 600 m3/h is de supply temperature 20,3 °C bij een buitentemperatuur van 35 °C. Echter, is dit niet het netto koelvermogen! Als het binnen 25,3 °C is, is je koelvermogen nog maar 1 kW en dat is voor een hele woning wel heel weinig.

Komt bij dat je je ventilatiesysteem wel op je max moet laten draaien en dus 600 m3/h moet ventileren. Levert veel geluid op.

Als ik er even van uit ga dat de ComfoAir Q-series ongeveer net zo werken als de WHR91 (deze laatste heb ik), dan staat bij warme dagen de bypass dicht en wordt dus passief koude uitgewisseld. Als er 25 °C lucht wordt afgezogen, dan is de toevoer ongeveer 26 °C ipv van de 35 °C buiten.

Koel je die 26 °C naar 16 °C af, heb je al 2 kW netto koelvermogen.

Tweede vraag is natuurlijk of je uberhaupt 600 m3/h nodig hebt. De meeste woningen kunnen toe met 350 m3/h

Ik snap dus niet helemaal hoe de comfoFond bedoelt is. Misschien even checken bij Zehnder?

[ Voor 5% gewijzigd door Skyaero op 28-06-2023 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Skyaero schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:12:
Let even goed op de specificaties:
https://www.zehnder.nl/do...d9a9947ef8fe682a8b430c625

Bij 600 m3/h is de supply temperature 20,3 °C bij een buitentemperatuur van 35 °C. Echter, is dit niet het netto koelvermogen! Als het binnen 25,3 °C is, is je koelvermogen nog maar 1 kW en dat is voor een hele woning wel heel weinig.

Komt bij dat je je ventilatiesysteem wel op je max moet laten draaien en dus 600 m3/h moet ventileren. Levert veel geluid op.

Als ik er even van uit ga dat de ComfoAir Q-series ongeveer net zo werken als de WHR91 (deze laatste heb ik), dan staat bij warme dagen de bypass dicht en wordt dus passief koude uitgewisseld. Als er 25 °C lucht wordt afgezogen, dan is de toevoer ongeveer 26 °C ipv van de 35 °C buiten.

Koel je die 26 °C naar 16 °C af, heb je al 2 kW netto koelvermogen.

Tweede vraag is natuurlijk of je uberhaupt 600 m3/h nodig hebt. De meeste woningen kunnen toe met 350 m3/h

Ik snap dus niet helemaal hoe de comfoFond bedoelt is. Misschien even checken bij Zehnder?
Als eerste bedankt voor je oplettende reactie.
Voor mijn te bouwen woning is (helaas) 600 m3.h nodig. Het is net krap voldoende.

Inderdaad zal in de zomer het apparaat niet doorlopend op standje maximaal staan.
Met een CO2 regeling kan deze wel (met een 0-10V regeling) traploos geregeld worden.

De Zehnder gebruikt de by-pas regeling niet, dus het aan te zuigen (verse) lucht wordt al deels afgekoeld.
De temperatuur (binnen) zal naar verwachting nooit hoger worden dan een graad of 23-23,5 daarbij rekeninghoudend dat aardwarmte water nooit kouder dan 15 graden het apparaat vertrekt, is de maximale delta T een graad of 8.
Als ik even snel reken kom ik dan (ook) op een maximale koelcapaciteit van 1,2 KW.
Het is weinig.....maar dan bovenop e koelcapaciteit van de vloerverwarming (285 m2, met ongeveer 2.500 meter slang). Dit zou een (maximale capaciteit hebben van 9.4 KW)

De aardwarmtepomp is 9 KW waarbij de max koelcapaciteit ongeveer 8 KW is.

Het enige voordeel wat ik dan zie is dat die 1200 watt koelvermogen lucht is wat al is afgekoeld.
(de opwarming komt dan niet meer door de WTW (verse lucht toevoer).

Een flink extra bedrag of dat het waard is....ik weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
De Zehnder Q600 komt ook gewoon met bypass.

Laat de comfofond zitten en koop een paar Jaga Briza 12 en plaats die op plaatsen waar je verwacht wat meer koeling nodig te hebben (bijv. slaapkamer/ zolder). Kun je mee condenserend koelen.

Overigens mag 15 °C niet in je vloerafgiftesysteem, dan krijg je condens op de vloer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Skyaero schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:33:

Overigens mag 15 °C niet in je vloerafgiftesysteem, dan krijg je condens op de vloer!
Ik heb dat nu ook en heb geen last van condens.
Moet er bij zeggen dat ik nu ook een WTW (vasco) heb, die breng droge lucht binnen.
(Bypas rechtstreeks van buiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitIsDeLeven
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-03 19:21
koningen schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:00:
[...]

Als eerste bedankt voor je oplettende reactie.
Voor mijn te bouwen woning is (helaas) 600 m3.h nodig. Het is net krap voldoende.

Inderdaad zal in de zomer het apparaat niet doorlopend op standje maximaal staan.
Met een CO2 regeling kan deze wel (met een 0-10V regeling) traploos geregeld worden.

De Zehnder gebruikt de by-pas regeling niet, dus het aan te zuigen (verse) lucht wordt al deels afgekoeld.
De temperatuur (binnen) zal naar verwachting nooit hoger worden dan een graad of 23-23,5 daarbij rekeninghoudend dat aardwarmte water nooit kouder dan 15 graden het apparaat vertrekt, is de maximale delta T een graad of 8.
Als ik even snel reken kom ik dan (ook) op een maximale koelcapaciteit van 1,2 KW.
Het is weinig.....maar dan bovenop e koelcapaciteit van de vloerverwarming (285 m2, met ongeveer 2.500 meter slang). Dit zou een (maximale capaciteit hebben van 9.4 KW)

De aardwarmtepomp is 9 KW waarbij de max koelcapaciteit ongeveer 8 KW is.

Het enige voordeel wat ik dan zie is dat die 1200 watt koelvermogen lucht is wat al is afgekoeld.
(de opwarming komt dan niet meer door de WTW (verse lucht toevoer).

Een flink extra bedrag of dat het waard is....ik weet het niet.
Inmiddels een jaartje verder en ik ben benieuwd of je uiteindelijk voor de ComfoFond bent gegaan en indien wel/niet je overwegingen waren.

Ik heb een Nibe S1155 met een vermogen van 16 Kwh, daarbij heb ik een losse koelmodule van Nibe, de PCM S42. Exacte koelcapaciteit weet ik niet.

Ik wil een Zehnder ComfoAir plaatsen en overweeg ook de combi met de ComfoFond. Geen goedkoop apparaat, maar de bodemcollector ligt er immers al (9 circuits van 100 meter p/s op +/- 2 meter diepte). Kortom: energie uit eigen bron zonder dat ik daar nog extra kosten aan heb.

Sowieso is er op dit forum nauwelijks iets te vinden over de ComfoFond dus alle bevindingen van tweakers omtrent dit product zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
DitIsDeLeven schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:20:
[...]

Inmiddels een jaartje verder en ik ben benieuwd of je uiteindelijk voor de ComfoFond bent gegaan en indien wel/niet je overwegingen waren.

Ik heb een Nibe S1155 met een vermogen van 16 Kwh, daarbij heb ik een losse koelmodule van Nibe, de PCM S42. Exacte koelcapaciteit weet ik niet.

Ik wil een Zehnder ComfoAir plaatsen en overweeg ook de combi met de ComfoFond. Geen goedkoop apparaat, maar de bodemcollector ligt er immers al (9 circuits van 100 meter p/s op +/- 2 meter diepte). Kortom: energie uit eigen bron zonder dat ik daar nog extra kosten aan heb.

Sowieso is er op dit forum nauwelijks iets te vinden over de ComfoFond dus alle bevindingen van tweakers omtrent dit product zijn welkom :)
Over twee weken is deze gemonteerd Zehnder 600 enthalpie wisselaar.
De comfofond heb ik op hold gezet.
Is best prijzig.

Ik weet inmiddels wel dat het vooral voor verwarming je woning sneller verwarmt. Als je deze seperaat koppelt aan je (bodem)warmte pomp. 1000-1500 watt. Let hierbij vooral op de aangebode temperatuur.
Tegenwoordig is dit allemaal modulerend (dit verlaagd de warmte afgifte).
Als je deze los van je VW aansluit (bv zwembad aansluiting) kun je deze hoger instellen en heb je er meer comfort van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitIsDeLeven
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-03 19:21
koningen schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:22:
[...]

Over twee weken is deze gemonteerd Zehnder 600 enthalpie wisselaar.
De comfofond heb ik op hold gezet.
Is best prijzig.

Ik weet inmiddels wel dat het vooral voor verwarming je woning sneller verwarmt. Als je deze seperaat koppelt aan je (bodem)warmte pomp. 1000-1500 watt. Let hierbij vooral op de aangebode temperatuur.
Tegenwoordig is dit allemaal modulerend (dit verlaagd de warmte afgifte).
Als je deze los van je VW aansluit (bv zwembad aansluiting) kun je deze hoger instellen en heb je er meer comfort van
De comfofond is inderdaad een prijzig apparaat. Ik heb deze inmiddels voor een wat zachter prijsje op Marktplaats kunnen kopen en zoals gezegd heb ik de bodemcollector al. Ik ga er dus toch mee aan de slag.

Kun je aangeven wat je bedoeld met het separaat koppelen aan de wamtepomp? Ik snap dat verhaal nog niet helemaal. Bedoel je dan dat je de ComfoFond niet aansluit op de bodemcollector met glycol, maar rechtstreeks op het gesloten water circuit waar bijv. ook de vloerverwarming op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArievanderHarst
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-11-2024
Dat was precies ook mijn idee; een ComoFond aansluiten op mijn water/water warmtepomp. De warmtepomp is aangesloten op een extern bronnet, dus daar kan/mag ik de ComoFond niet op aansluiten.
De ComoFond heeft een eigen pomp. Op mijn warmtepomp heb ik een voorraadvat. Ik zou de ComoFond dus moeten kunnen aansluiten op mijn vloerverwarmingssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
DitIsDeLeven schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:19:
[...]

De comfofond is inderdaad een prijzig apparaat. Ik heb deze inmiddels voor een wat zachter prijsje op Marktplaats kunnen kopen en zoals gezegd heb ik de bodemcollector al. Ik ga er dus toch mee aan de slag.

Kun je aangeven wat je bedoeld met het separaat koppelen aan de wamtepomp? Ik snap dat verhaal nog niet helemaal. Bedoel je dan dat je de ComfoFond niet aansluit op de bodemcollector met glycol, maar rechtstreeks op het gesloten water circuit waar bijv. ook de vloerverwarming op zit?
Dat was inderdaad de bedoeling om hem rechtstreeks aan de (bodem) warmtepomp aan te sluiten.
Als deze een eigen pomp heeft gaat dat hem niet worden denk ik.

Ik heb de zenhder inmiddels draaien. Prima ding.
Wel ontzettend fijn om een LAN kastje erbij te nemen zodat je hem helemaal kan instellen zoals je wenst.
Pagina: 1