Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:31
Omdat mijn woning onaangenaam warm wordt in de zomer (29 graden is geen uitzondering) ben ik op zoek naar een airco. Hieronder een schets van mijn tussenwoning met bouwjaar 2016 en energielabel A. Ik heb momenteel een overschot van mijn zonnepanelen van ~1800kWh en wil eventueel restant gebruiken om te verwarmen in de winter. (Gasverbruik is ~600 m3 per jaar.)

Mijn plan is een multisplit airco met 3 binnenunits, 1 in de woonkamer, en 2 op de 1e verdieping (slaapkamer en kantoor), dit zijn ook de ruimtes die ik koel wil hebben. Ik heb een eerste idee qua locatie binnenunits aangegeven met rode boxen. 3.5kw voor de woonkamer, 2x 2.5kw voor de slaapkamer en kantoor. De buitenunit zal tegen de achtergevel komen (oranje box).

Graag jullie feedback op mijn keuze of andere zaken waar ik rekening mee kan houden voordat ik offertes ga opvragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPB8hMDIHMoKuYBtQ_8NYf533f0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gXQSU3wqyXkFIJuXrwsPelzE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:47

Zenix

BOE!

Ben je ook van plan om te verwarmen boven? Multisplit heeft een hoger minimaal vermogen. Een overweging zou kunnen zijn om een multisplit voor boven en een single split voor beneden. Of een multisplit met minder vermogen kiezen, die lager kan. Met het gasverbruik heb je aan een multi die 5kW kan wel genoeg, units op de kamers dan 2 kW.

Ik heb alleen een airco in mijn trapgat dat werkt ook prima, maar moeten de deuren altijd open blijven en je hebt een waaier nodig om koude lucht soms goed te sturen. Dan kan je twee single splits nemen van 3.5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:31
Zenix schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 23:51:
Ben je ook van plan om te verwarmen boven? Multisplit heeft een hoger minimaal vermogen. Een overweging zou kunnen zijn om een multisplit voor boven en een single split voor beneden. Of een multisplit met minder vermogen kiezen, die lager kan. Met het gasverbruik heb je aan een multi die 5kW kan wel genoeg, units op de kamers dan 2 kW.

Ik heb alleen een airco in mijn trapgat dat werkt ook prima, maar moeten de deuren altijd open blijven en je hebt een waaier nodig om koude lucht soms goed te sturen. Dan kan je twee single splits nemen van 3.5kW.
Wat verwarmen betreft zouden kantoor (de ruimte rechtsonder op de 1e verdieping) en woonkamer verwarmd worden dus denk dat ik het vermogen wel kwijt kan. Twee single split buitenunits zijn bij zo'n beperkte ruimte aan mijn achtergevel (tuin is 5.1 meter breed) ook best heftig natuurlijk vandaar mijn keuze voor multisplit. 2kw voor de slaapkamers zal inderdaad vast ook genoeg zijn dus een 5kw buitenunit is een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
hoe is het met de zonwering? wat doe je om de warmte buiten te houden? daar is vaak heel veel te winnen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:01

Tazzios

..

Ben je de laatste op het rijtje? Zo niet zet je de buitenunit wel dicht bij de erfgrens met kans op klagende buren/overschrijden van de norm. (afhankelijk wat er als schutting tussen staat)