Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Feedback op offerte zonnepanelen op clubgebouw

Pagina: 1
Acties:

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:53
Onze club heeft een eigen gebouw met een 5 graden dak, met vermoedelijk de beste oriëntatie in oostelijke richting (zegge 80 graden vanaf noord) vanwege bomen aan de westkant. Ik ben gevraagd om feedback te leveren op een offerte voor zonnepanelen. Nou heb ik wel mijn eigen mening over wat er in de offerte staat. Maar ik zou graag wat feedback horen van mensen die er een bredere kijk op hebben.

Feitelijk staat er niet zo veel in de offerte:
• 48 x Trina Solar 425 WP Vertex-S W Black Frame Mono zonnepanelen (15 jaar garantie)
• 2 x Enphase 3 fase Q relay controllers (25 jaar garantie)
• Van der Valk Steeldeck Installatiemateriaal (10 jaar garantie)
• 5 jaar garantie op installatie
EUR 23187 excl. BTW

Het staat niet echt expliciet in de offerte. Maar uit de rest van het stuk valt logischerwijs te concluderen dat Enphase micro-omvormers worden voorgesteld.

Ik heb als eerste de volgende vragen terug gesteld aan de persoon van het bestuur die de offerte heeft aangevraagd:

1. "Ik zie niet staan welke micro-omvormers ze daadwerkelijk willen gebruiken."
Antwoord: Enphase IQ8MC

2. "Ik mis o.a. ook wat ze aan elektrische installatie gaan aanbrengen. Of ze 2.5mm2, 4mm2 of 6mm2 kabel leggen naar de installatie."

(achtergrond, de voorgestelde locatie op de offerte zorgt voor een kabelrun van naar ik verwacht zo'n 50 meter)

Hier wordt het interessant.
Antwoord: Het zou gaan om een kabel met een doorsnee van 1 centimeter

Mijn reactie: "Daar gaat iets mis, mischien in communicatie alleen. Maar aderdiktes geef je in oppervlak (mm2, vierkante millimeters) niet in doorsnee als maat. Een aderdikte van 1cm2 (1 vierkante centimeter) is wat onwaarschijnlijk want dat is 100mm2 (honderd vierkante millimeter). Als de totale kabel een doorsnee heeft van 1 cm is het juist een relatief dunne kabel. Al helemaal als dat de totale kabeldikte voor 3-fasen is. Zou je dit nog een keer kunnen uitvragen?"

(achtergrond, communicatie gaat naar deze persoon van het bestuur via Whatsapp, ik heb daadwerkelijk mijn vraag zo duidelijk mogelijk uitgetypt om te voorkomen dat er nog een keer een vaag antwoord terugkwam. Ik weet niet of mijn vraag verbatim is doorgezet)

Antwoord: "Wat ik te horen kreeg is dat er 3 typen kabels zijn. Een met 3/4/5 aders. Het wordt een kabel met 4 of 5 aders. En de totale diameter is een dikke cm"

Goed. Ik ben zeer ontevreden met dit antwoord. Maar let op dat ik dus communiceer met een persoon bij de vereniging. Niet met de persoon die de offerte maakt. Echter vermoed ik dat deze persoon ook niet persé verstand er van heeft? En in werkelijkheid uiteindelijk iemand anders het komt installeren. (mag ik hier de naam van het bedrijf waar de offerte vandaan komt noemen?)

Mijn vragen aan jullie:
1. Ben ik te vervelend met deze vragen? Moet ik me geen zorgen maken over de voltage-drop van deze vermogens? Het zou kunnen dat ze twee 3-fase kabels leggen omdat er 2 Q-relays genoemd worden. Gezien de max 20A die een Q-relay kan snap ik dat wel. Maar ik weet niet of ze de Q-relays juist in de buurt van de omvormers stoppen en het dan alsnog over één kabel willen sturen.

2. Hoe zit dat eigenlijk tegenwoordig met BTW als het niet privé wordt aangeschaft?

3. Andere dingen die nog onduidelijk zijn?

4. Op zich maak ik me niet persé zorgen over de IQ8MC's 325W aftopping op 425W panelen. Maar ik heb het niet gesimuleerd? Iemand daar nog opmerkingen over?

Ik heb gezegd dat ik liever heb dat ze meer offertes opvragen in plaats van maar ééntje.

Voor het gemak van jullie:
datasheet Enphase IQ8 series
datasheet Trina solar Vertex-S

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:16
Ik zou zeggen dat de kabel riant onvoldoende is.

Elektramat geeft voor 5x2,5mm2 ymvk al 14mm buitendiameter op

Buiten dat dit op geen enkele manier de juiste is om kabels te beschrijven.

Ik steek mijn natte vinger even in de lucht: 5x6mm2 is nodig om verliezen acceptabel te houden, misschien meer… vooral met Enphase achter zo’n eind kabel.

Waarom Enphase? Meestal overbodig duur.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:05
Hoe ziet het clubgebouw eruit? Heb je een foto?
Voornamelijk mbt schaduwwerking / bomen / pijpjes etc

Want als het een standaard "clubgebouw in open veld, zonder enig pijpje op t dak" is, dan is een microomvormer nutteloos.

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-11 11:55
Panelen 7000
Omvormer 1200 Goodwe 17kw
Montage materiaal 1800
Installatie 3000
Totaal 13000
Ex btw

Alleen voor woningen is het 0% btw

• OnTracK
Afbeelding uit offerte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnUf4AYH_b7YRtzNrUcFvIoE7X8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J7Kl4x9SI7WMhFB74xBslLnb.jpg?f=user_large

(we hebben al een set zonnepanelen, dat zijn de 17 bovenste lichtgekleurde panelen)
De meest zuidelijk 9 meter van het gebouw is een extra verdieping. Deze is zo'n 4 meter hoger dan het dak.
De bak direct naast de onderste panelen is ingang/uitgang luchtverversing. Ik geloof dat deze zo'n 50cm hoog is. Voor de rest zijn er geen opstakels behalve de bomen.

Uiteindelijk is het wel/niet micro-omvormers vooral de prijs in deze situatie lijkt me? Nouja dat er dus een AC-kabel van 50m gelegd moet worden lijkt me een concreet nadeel.

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-11 11:55
Wat hebben jullie voor aansluiting?

• OnTracK
3x80A weet ik zo goed als zeker.

[ Voor 40% gewijzigd door OnTracK op 27-06-2023 22:40 ]

Pagina: 1