Lidl Livarno zigbee reageren slecht icm Philips Hue Bridge

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18-04 11:50
Ik heb een tijdje terug een Philips Hue Bridge gekocht en een 5 tal Lidl Livarno Zigbee lampen (E27 en GU10) om te testen.
Het idee werkte dus nu een 50 tal GU10 lampen gekocht om alles om te zetten.

Zojuist het pakket gekregen en enkele lampen al geinstalleerd. Nu ben ik eigenlijk onaangenaam verrast. Ik heb de bride in het serverrack op zolder staan. De eerste lamp is een verdieping lager in de hal. Niet verder dan 5 meter er vanaf en alleen een houten deur zit er tussen, en een verdieping hoger maar precies in lijn van de trap. Deze lamp kreeg ik in eerste instantie niet gekoppeld maar door er tijdelijk halverwege en lamp tussen te leggen is het gelukt. In de hal telkens op 2m afstand van elkaar nog 2 lampen bij gehangen en dat lijkt te werken.

Nu ga ik vanuit daar naar de plafond spots in de slaapkamer. Dit zijn 3 die ongeveer 10cm van elkaar af zitten, en ongeveer 3 meter van de laatste lamp in de hal.

Deze werken bizar slecht. Regelmatig geeft een of meerdere lampen aan dat ze niet bereikbaar zijn, en als ze wel bereikbaar zijn reageren ze traaf of gaat er een bv niet aan of uit. Dit terwijl een lamp ernaast dan wel bv werkt (die er 10 of 20cm naast zit)

Ook zet ik de lampen bv op warm wit en in de hue app springt de lamp dan na een paar seconden op bv rood. De lamp blijft op warm wit schijnen maar de app laat dus een verkeerde kleur zien.

Is dit normaal? Wil ik de lampen dan weer van kleur wijzigen dan moet ik hem verslepen maar dan selecteer ik maar weer 1 lamp. Ik moet hem dan over de andere 2 zetten, loslaten en dan weer alle 3 verplaatsen. Het voelt niet zo vloeiend als dat ik gehoord en gelezen had. Klopt dit of is er iets fout bij mij.

Ligt het aan de Lidl lampen? Philips lampen zullen wellicht beter moeten werken maar heb er 90 nodig dus dat is een beetje te duur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:08

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Scott81 volgens deze test zou de Livarno GU10 goed samen moeten werken met een Hue-bridge en de Hue-app.

edit: ik had iets verder naar rechts moeten scrollen in de tabel. Bij Hue API conformity staat expliciet:
Failed (no color gamut returned, wrong CT)
Dit komt eerder omdat Hue zich niet aan de volledige Zigbee-standaard houdt en het bedrijf ook 0,0 moeite lijkt te steken in compatibiliteitsproblemen met producten van anderen die geen 'Friends of Hue' zijn, dan dat Livarno gekke dingen doet.

Je hebt wel veel lampen. Stuur je die als groep aan of als losse lampen? Als je tientallen losse lampen tegelijk een los commando stuurt kan je zigbee-netwerk overbelast raken en krijg je het gedrag dat je beschrijft dat sommige lampen wel reageren en anderen niet. Bij het versturen van een commando aan een groep gaat maar 1 bericht je zigbee-netwerk op. Hoe een groep in de Hue-app werkt weet ik niet meer precies, die heb ik al jaren niet meer gebruikt.

Het zou ook nog kunnen dat je Zigbee-kanaal veel overlap heeft met je wifi-kanaal. Wederom geen idee hoe je dat veranderd bij Hue :P
Philips lampen zullen wellicht beter moeten werken maar heb er 90 nodig dus dat is een beetje te duur
Heb je echt 90 individueel aanstuurbare lampen nodig? Als je alle lampjes in je kamer toch tegelijk gaat aansturen (dimmen), dan is het vaak goedkoper én krijg je een betere lichtkwaliteit als je een zigbee dimmer neemt met 'domme' dimbare lampen, zoals de Philips WarmGlow; die hebben een hogere CRI (lichtkwaliteit) dan Hue-spots en kosten €7 per stuk. Je mist dan wel RGB-kleuren.

Met 90 lampen heb je ook weer 2 Hue-bridges nodig, want Philips heeft het zo gemaakt dat 1 bridge dat niet aan kan. Dus weer meer geklooi.

Samengevat: koop zigbee-lampen op de plekken waar je echt individuele lampen wilt kunnen dimmen. Pak voor groepen lampen die je toch altijd tegelijk aanstuurt (en waarbij het voldoende is dat alleen de kleurtemperatuur verandert en je geen kekke kleurtjes nodig hebt) een dimmer en domme lampen.

[ Voor 15% gewijzigd door Gizz op 28-06-2023 08:50 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Bedankt voor de reactie. Het is me nog even onduidelijk hoe ik groepen aanstuur. Ik kan in de app zones maken maar ik weet niet of philips het dan als groep maakt of niet. Denk eigenlijk van niet want ik kan ook scenes kiezen en dan krijgen de lampen afzonderlijke kleuren.

Ik wil toch wel graag rgb hebben. Het zijn juist de sfeerlampen en rgb maakt het juist interessanter.

Ik had eerst wifi lampen maar omdat het wifi netwerk overbelast raakt ben ik over gegaan naar zigbee. Juist omdat ik dacht dat meer lampen beter was omdat het meshnetwerk dan uitgebreider wordt. Nu met m’n test heb ik maar een stuk of 10 / 15 lampen in gebruik. Een vriend van me heeft 50+ en lijkt wel te werken. Kan toch niet dat de 15 al teveel is nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-04 10:27
15 is niet teveel. Maar mijn ervaring is wel dat lange tijd betrouwbaarheid bij offbrand lager is. Ik heb GU10 Ikea lampen die op een gegeven moment niet meer uitgingen, en dat heb ik nu ook met een livarno lichtslang.

Net een paar Lidl ledpanelen binnen, dus ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
[b]Gizz schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:40

Samengevat: koop zigbee-lampen op de plekken waar je echt individuele lampen wilt kunnen dimmen. Pak voor groepen lampen die je toch altijd tegelijk aanstuurt (en waarbij het voldoende is dat alleen de kleurtemperatuur verandert en je geen kekke kleurtjes nodig hebt) een dimmer en domme lampen.
https://iconnecthue.com/features/
Why we don’t recommend dimmable lights
iConnectHue is all about controlling colors and color temperature. It makes specific use of them in many cases and for several reasons. Using dimmable lights would degrade the app experience – but that is only one part.
When you dim old fashion incandescent lights, they tend to get warmer the lower you dim them, so when they are usually specified at 2700 Kelvin color temperature, this temperature will go lower. If you dim them down to the brightness of a candle, their color temperature will also tend to have candle like color temperature. iConnectHue Pro can replicate this behaviour.
Dimmable LED lightbulbs have a fixed color temperature. When they are specified at 2700 Kelvin, they will stay there. Once you’ve seen the effect of a dimmed fixed-Kelvin LED light bulb, you will usually experience this as unnatural or unpleasant, and it is because of their fixed color temperature. If you take at least white temperature capable bulbs, you can remove this effect by also lowering the color temperature (usually down to 2200 Kelvins are supported, color bulbs, due to added red LEDs, are even usually capable of 2000 Kelvin).
If it’s just your porch or garage light, don’t mind. But don’t get tricked into saving money by only taking dimmable bulbs for your living area. You might regret this – and this is why we don’t recommend such bulbs.
Ben ik het deels mee eens. Hier hier een paar hele mooie spiraalbollen waar geen Hue alternatief voor was achter een dimmer gehangen. Maar het is wel gedoe. En als de hele woonkamer op koudwit staat, staan er nog een paar lampjes warm te branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ik heb net wat rondgezocht en een webshop verkoopt Nedis lampen die zij zeggen perfect werken met Hue. De Lidl lampen heb ik afgelopen week pas gekocht dus ik denk dat ik die retour stuur en de Nedis lampen eens test. Hopen dat die beter werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
en wat maakt dat je denkt dat Nedus nog perfecter werkt dan Livarno?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Scott81 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:37:
Ik heb net wat rondgezocht en een webshop verkoopt Nedis lampen die zij zeggen perfect werken met Hue. De Lidl lampen heb ik afgelopen week pas gekocht dus ik denk dat ik die retour stuur en de Nedis lampen eens test. Hopen dat die beter werken
Installeer de Google Home-app. Dit zal uw centrale punt voor besturing worden.
code:
1
2
3
4
5
Installeer alle smart home producten (lampen) in hun eigen app. Dus zowel Nedis SmartLife als Philips Hue.
Installeer de Google Home-app. Dit zal uw centrale punt voor besturing worden.
Koppel zowel de Philips Hue-producten als de Nedis SmartLife-producten in de Google Home-app. In principe kunt u vanaf dit moment de lampen al handmatig met Google Home aanzetten, uitschakelen of aanpassen naar wens.
Maak tap-to-runs (scenes) aan in de Nedis app. Dit zijn "knoppen" in de app waarmee je meerdere lampen aan kunt zetten op een gewenste helderheid of kleur (uiteraard afhankelijk van de lamp) met slechts één druk op de knop.
Maak eventueel een routine aan in de Google Home-app. Deze routine zou er zo uit kunnen zien dat, wanneer jij zegt "Hey Google, maak het gezellig", Google Home voor zowel Philips Hue als voor Nedis SmartLife een scene uitvoert. Vervolgens communiceert Google Home met de betreffende apps en voert hij de juiste opdrachten.

Als je een brakke oplossing wil, dan is dit "the way to go". Als je goedkoop wil: harder je best doen met de Lidl lampen, als je goed wil, koop Philips lampen (en wacht evt een aanbieding af). Houdt dit in de gaten

[ Voor 3% gewijzigd door arjandijk162 op 28-06-2023 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Dat denk ik niet, de verkoper zei dat het direct te koppelen is met Philips Hue (is bevestigd via mail), Google gebeuren hoef ik uberhaupt niet.

Philips lampen zullen idd een stuk beter zijn, maar met €65 per GU10 wordt het een flinke kostenpost met 90 lampen

Verder vind ik de Livarno (lidl lampen) enorm slecht in kleuren. Blauw heeft het eigenlijk niet eens. Het is of paars, of turquoise.

En of Nedis beter werkt weet ik niet, maar Livarno werkt ook niet perfect en als ik deze koop kan ik testen of ze direct werken en beter werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:08

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Groot deel van die tekst is achterhaald. Ze stellen dat dimbare ledlampen een vaste kleurtemperatuur hebben. Dat is al lang niet meer zo. De Warmglow lampen van Philips (maar je hebt vergelijkbare producten van meer merken) waarnaar ik verwees worden net als een ouderwetse gloeilamp warmer qua kleurtemperatuur als je ze dimt en koeler als je ze feller laat schijnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 29-06-2023 08:32 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1