Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:11
Hallo! Ik bouw al jaren computer voor mezelf of voor anderen, maar voor deze keer zou ik wat extra advies willen vanuit jullie. ik upgrade tussendoor steeds mijn bestaande computer en nu is de beurt om over te stappen naar AM5
Ik zoek een?
nieuwe Moederbord/geheugen/processorf

Wat is je budget?
niet specifiek budget, moet natuurlijk niet uit de pand lopen maar ook niet goedkoop = duurkoop

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
ASUS ROG, Gigabyte.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
ik zou graag een AMD Ryzen 9 7950X3D erin willen icm 2x32gb geheugenstrips, ruimte voor 3 M2 schijven, genoeg usb poorten, MINIMAAL 2.5gbit lan

Volgende ben ik in bezit
Corsair iCue 7000X RGB Tempered Glass Black Big Tower behuizing
Corsair HX1000i, 1000 Watt voeding
GIGABYTE GeForce RTX 4090 GAMING OC 24G grafische kaart
Samsung 970 EVO 1TB M.2 SSD
Samsung 970 EVO PLUS 2TB M.2 SSD
Corsair Hydro H100i RGB PLATINUM
Wat hierboven staat wordt overgezet, en maak natuurlijk weer een clean pc.
ik had zelf volgende combinatie na gekeken, alleen wil dus extra zekerheid vanuit jullie, Werkt de Geheugenkaart goed icm moederbord/processor?

wat heb ik zelf gevonden
Corsair Vengeance RGB CMH64GX5M2B6000C40
AMD Ryzen 9 7950X3D
Gigabyte AORUS X670 ELITE AX

Twijfel heel erg tussen deze gigabyte
of deze
Asus TUF GAMING X670E-PLUS WIFI
uitvoering: ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI

[ Voor 18% gewijzigd door Soppyscroll op 27-06-2023 21:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-10 19:51
De memory heeft wat hoge subtimings. Er zijn voor een vergelijkbare prijs betere setjes, zoals bijv: uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR

Wat bedoel je precies met 'Over de Gigabyte lees ik wel reviews over traag, werkt niet lekker icm 4090.'

Heb je het dan over het traag opstarten? En waarom zou het niet lekker werken met een 4090? In principe zou een dergelijk moederbord prima om kunnen gaan met een 4090, enige wat ik kan bedenken is dat de pcie slot wat moeite heeft met automatisch selecteren van pcie protocol, maar dat kan je ook handmatig op pcie4 zetten.

[ Voor 19% gewijzigd door Raphire op 27-06-2023 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Raphire schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:31:
De memory heeft wat hoge subtimings. Er zijn voor een vergelijkbare prijs betere setjes, zoals bijv: uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR

Wat bedoel je precies met 'Over de Gigabyte lees ik wel reviews over traag, werkt niet lekker icm 4090.'

Heb je het dan over het traag opstarten? En waarom zou het niet lekker werken met een 4090?
Reviews op Tweakers,
Traag opstarten van Bios heb ik met mijn huidige set up ook gehad, na 2 jaar is dit eindelijk verholpen met bios update, en zou zoiets niet weer willen.

Voorkeur gaat naar 1 van deze 2, Vind qua style de ASUS wel mooier (ivm open kast)

[ Voor 5% gewijzigd door Soppyscroll op 27-06-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphire
Soppyscroll schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:32:
[...]

Reviews op Tweakers,
Traag opstarten van Bios heb ik met mijn huidige set up ook gehad, na 2 jaar is dit eindelijk verholpen met bios update, en zou zoiets niet weer willen.

Voorkeur gaat naar 1 van deze 2, Vind qua style de ASUS wel mooier (ivm open kast)
Ik zou niet kopen op de hoop dat iets in de toekomst gefixt wordt. Als er veel reviews zijn die het traag opstarten benoemen zou ik voor een ander bord kiezen die dat niet heeft. Check wel even of de aansluitingen op het asus bord voldoen aan je wensen. Qua looks lijk je al een voorkeur te hebben, en de prijs is verder gelijk.

Zorg wel dat je de bios update, ivm de voltage problemen die oude bios'en hebben met vooral x3d cpu's. Met nieuwe bios versies is dat volgensmij geheel opgelost.

[ Voor 10% gewijzigd door Raphire op 27-06-2023 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Raphire schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:40:
[...]

Ik zou niet kopen op de hoop dat iets in de toekomst gefixt wordt. Als er veel reviews zijn die het traag opstarten benoemen zou ik voor een ander bord kiezen die dat niet heeft. Check wel even of de aansluitingen op het asus bord voldoen aan je wensen. Qua looks lijk je al een voorkeur te hebben, en de prijs is verder gelijk.
Qua voorkeur kom ik idd op asus uit, welke geheugen strips raad je hierbij aan? Die jij stuurde zijn beter dan die ik aangestuurd had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphire
Degene die ik heb gestuurd hebben betere subtimings dan het corsair setje. Hierdoor is de true latency bij het G-skill setje 10ns ipv 13,33ns. Je kan hierop filteren in de pricewatch 🙃

Ook lijkt de corsair set een intel xmp variant te zijn. GSKILL Neo is specifiek voor de ryzen memory controller getuned. Corsair heeft ook setjes getuned voor ryzen, die hebben geloof ik een Z in de modelnaam.

DDR5 is nog best finicky met ryzen, dus een ryzen specifiek setje is wel aan te raden.

[ Voor 46% gewijzigd door Raphire op 27-06-2023 21:48 ]

Pagina: 1