Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:00
Ik heb een setje liggen van 4 stuks risen solar 390wp aan 2x een apsystems DS3. Het viel mij op dat er al een aantal weken op 1 paneel vrijwel geen opbrengst meer was (1-2 watt)

Ik heb terug gekeken en daar zag ik dat hij de laatste keren dat hij gewerkt heeft aan het schommelen was van wel vermogen en dan geen vermogen en ineens helemaal niets meer.

Mijn vermoeden was dat er een kanaal defect was en deze DS3 is keurig vervangen. Ik heb hem vandaag vervangen en hij heeft nog steeds hetzelfde probleem.

Kortom na het vervangen van de micro omvormer krijg ik nog steeds geen vermogen uit de omvormer.

Nu zie ik vaak dat omvormers, micro omvormers en optimizers defect gaan maar defecte panelen zonder fysieke schade kom ik niet vaak tegen.

Heeft iemand dit eerder gehad en een gouden tip waar te zoeken?

Alle reacties

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-11 19:30

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Borne
Thx, ik ga morgen eens mailen!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-11 19:30

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou bellen; heb in hetzelfde schuitje gezeten. Gemaild en nooit reactie gehad; na een week gebeld en het werd live verholpen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Thijsmans op 27-06-2023 21:41 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-11 21:51
Is er niet gewoon iets mis met dat zonnepaneel?

De kans dat 2 verschillende DS3’en het wel doen maar hetzelfde defecte kanaal hebben is natuurlijk niet mega groot..

Hier 13 van die dingen probleemloos, naar ik zou ook is omwisselen van kanalen etc om defect paneel uit te sluiten, gezien je de micro al hebt vervangen

• Borne
Net de panelen gewisseld op de omvormer en 1 paneel heeft geen opbrengst.

Dit paneel had een stukje verlengkabel, daar heb ik net ook een nieuwe voor gemaakt en die ertussen gezet maar nog steeds blijft die op 0 staan. Er moet dus wat met het paneel zijn.

Wat kan er nu van het één op andere moment defect gaan aan een zonnepaneel zonder fysieke schade en hoe kan ik dit troubleshooten?

Het betreft een Risen paneel met 20 jaar garantie maar ik kan nergens vinden hoe ik deze kan claimen. Ik heb de set panelen nieuw van iemand overgenomen en dus geen winkelier waar ik op terug kan vallen.

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-11 21:51
Waarschijnlijk ofwel connector ofwel diodes.

Als er een diode kapot is heb je nog maar 2/3e van de spanning en dat is waarschijnlijk onvoldoende voor de aps.

Dit kun je eenvoudig bepalen door het zonnepanee los te koppelen, in de zon te leggen en te kijken met een multimeter welke spanning ie levert.

Os dit 0v dan is er ergens een connectie kapot, is het 1 of 2 derde, dan is er 1 of 2 diodes kaduuk.

• Borne
Kan ik dat gewoon met mijn Fluke multimeter doen? Ik lees overal over dure solar diagnose apparaten.

Of beter gewoon even de connectoren eraf knippen en nieuwe aanzetten als eerste stap?

• Borne
Even een zijspoor, heeft iemand een idee hoe ik garantie kan claimen bij Risen (of Nederlandse importeur)?

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-11 22:27
Borne schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:55:
Kan ik dat gewoon met mijn Fluke multimeter doen? Ik lees overal over dure solar diagnose apparaten.

Of beter gewoon even de connectoren eraf knippen en nieuwe aanzetten als eerste stap?
ja hoor met fluke, komt niet boven de 40v max let op DC
Pagina: 1