Toplaag bitumen laat los

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightfield
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-06 21:26
Hallo!
Mijn vraag gaat over +\_ 15 jaar oud bitumen op mijn aanbouw.
Ik zie dat het bitumen een soort toplaag heeft, en die toplaag laat los.
Ik kan niet goed online het antwoord vinden of dit nu aangepakt moet worden of niet. Ik lees tegenstrijdige dingen die waarschijnlijk ook gaan over verschillende aandoeningen van het bitumen. Het dak lekt niet.
Alvast dank voor degenen die weten wat hier het beste te doen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLWEnyUZfmHWfuMa3i02p3Pu7UI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMVUlHHzyNX6DqFghqoxYvph.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXCp3JyCAwGpSirIj-AuOL8baME=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qzeZ8YQD6TicQIJFmkSI94F9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Mi2bk_254-aoao83iGlmHdwyP0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QSrE5UW0wmCOQC4kTRnih5im.jpg?f=fotoalbum_tile

Beste antwoord (via knightfield op 29-06-2023 19:40)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:41

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit is een APP bitumen variant, die kan gewoon zo in de zon liggen en is niet meteen de oorzaak van het afbladderen van de toplaag.

Stilstaand water met rommel wat weer opdroogt in de afgelopen hitte is vaak eerder wat dit veroorzaakt. Is het meteen iets wat lekkage geeft?

Nou ja en nee, dat is ook de reden dat je tegenstrijdige antwoorden krijgt. Zeker in het bouwjaar waar deze dakbedekking is aangebracht, gebruik je een gesloten onderlaag waar je de toplaag volledig op aanbrengt.

Gebeurd dit goed dan kan een dak heel lang mee voordat de bitumen zo poreus of is versleten dat het daarom gaat lekken. Een losse naad of een gat in de dakbedekking is dan een makkelijkere oorzaak van een lekkage.

Als het dak niet lekt, mooi zo laten en een nieuwe laag aanbrengen over ongeveer 5 jaar. Een goed dak moet normaal wel 20 - 25 jaar mee kunnen gaan.

Dat naadje wat heel iets open lijkt te staan, geeft ook geen zorg. De daktrim is netjes met een extra laag afgewerkt, dat geeft niet snel problemen.

Tweakers Discord

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Laatst online: 05-06 10:14
Het is 15 jaar oud. Het kan wel eens aan vervanging toe zijn. Mogelijk is het beter om het nu al te doen dan te wachten tot het gaat lekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:45
Bij mij gebeurt sinds een paar maanden precies hetzelfde, zo ook bij het hele rijtje aan buren hier. Ik zat een paar weken geleden ook al te denken dat ik het mogelijk moest gaan vervangen (geen idee hoe lang het er bij mij op zit, maar zal ook minimaal 10-15 jaar zijn). Maar volgens mij vader is die toplaag niet zo heel boeiend en is er nog niks aan de hand.

Disclaimer: mijn pa is een goede klusser, maar dakbedekking is niet per se zijn specialiteit, dus als iemand met echt verstand van zaken hier wat zinnigs over kan zeggen, vooral doen ;)
RonnieKo schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:06:
Het is 15 jaar oud. Het kan wel eens aan vervanging toe zijn. Mogelijk is het beter om het nu al te doen dan te wachten tot het gaat lekken.
Bitumen zou 30 tot 40 jaar mee moeten gaan. 15 jaar is een redelijk tijdje, maar om nou 15 tot 25 jaar voor tijd het te gaan vervangen, op basis van een heel licht vermoeden, lijkt me wat voorbarig :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Laatst online: 05-06 10:14
@Hahn Daar heb je gelijk in :-D Het is meer even een deskundige erbij en vragen of het er nog mee kan. De eerste schrale plekken bij ons bitumendak komen ook. Volgens de dakdekkers bij de buren 3 jaar terug kon het nog wel 15 jaar. Locatie en richting van het dak doet ook nog wel eens wat.

[ Voor 11% gewijzigd door RonnieKo op 27-06-2023 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-06 21:38
Het is van belang om te weten welke bitumen je hebt, niet alle bitumen zijn UV-bestendig en dan is er een extra toplaag nodig om je bitumen te beschermen. Laat de oude laag los dan kun je het schilderen/coaten (Maak het gelijk wit, is koeler op zonnige dagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:45
Bitumen heeft meerdere kwalitsklasssen die voor 10-15j staan of zelfs 30-40j.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 07:40

Croga

The Unreasonable Man

Ik zou me meer zorgen maken over die scheur in de lasnaad op het tweede plaatje..... Met een goede hoosbui gaat het daar zeer zeker wél lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:27
Ik zou hier preventief een laagje epdm op plakken. Eventueel ineens extra isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightfield
Croga schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 05:52:
Ik zou me meer zorgen maken over die scheur in de lasnaad op het tweede plaatje..... Met een goede hoosbui gaat het daar zeer zeker wél lekken.
Bedoel je deze?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDIlQ-aov6ddRum6DZDt9DLsMrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9M1kIJAhsoDoOMuxrfUD1ABb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door knightfield op 28-06-2023 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb hier een bitumen plat dak wat er al zeker 25 jaar op ligt. Het ziet er niet uit, de loodgieter die de regenpijp elk jaar komt reinigen zegt al 8 jaar dat het op is.

Maar ondertussen lekt het nergens dus ik laat het lekker zo.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:41

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit is een APP bitumen variant, die kan gewoon zo in de zon liggen en is niet meteen de oorzaak van het afbladderen van de toplaag.

Stilstaand water met rommel wat weer opdroogt in de afgelopen hitte is vaak eerder wat dit veroorzaakt. Is het meteen iets wat lekkage geeft?

Nou ja en nee, dat is ook de reden dat je tegenstrijdige antwoorden krijgt. Zeker in het bouwjaar waar deze dakbedekking is aangebracht, gebruik je een gesloten onderlaag waar je de toplaag volledig op aanbrengt.

Gebeurd dit goed dan kan een dak heel lang mee voordat de bitumen zo poreus of is versleten dat het daarom gaat lekken. Een losse naad of een gat in de dakbedekking is dan een makkelijkere oorzaak van een lekkage.

Als het dak niet lekt, mooi zo laten en een nieuwe laag aanbrengen over ongeveer 5 jaar. Een goed dak moet normaal wel 20 - 25 jaar mee kunnen gaan.

Dat naadje wat heel iets open lijkt te staan, geeft ook geen zorg. De daktrim is netjes met een extra laag afgewerkt, dat geeft niet snel problemen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-06 22:12
Zelfde probleem hier op de garage gehad. Precies zoals @tweakduke beschrijft, op een stuk dak waar na regenval altijd een plas water bleef staan. Na een jaar of 14 bladderde de toplaag ook af.
Ik heb toen het hele dak met Aquaplan Universele Dakdichting volgesmeerd. We zijn inmiddels 7 jaar verder en alles nog in prima staat, zonder enige lekkages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightfield
Dankjewel, hier kan ik iets mee!
tweakduke schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:54:
Dit is een APP bitumen variant die kan gewoon zo in de zon liggen en is niet meteen de oorzaak van het afbladderen van de toplaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Effe met de kitspuit met bitumen er tussen en het zit weer dicht lijkt me ook een mogelijkheid
Pagina: 1