Afwerking hoeklijnen nieuwe kozijnen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram-dh
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 10-11-2023
De afgelopen week zijn bij ons kozijnen geplaatst. Ter afwerking zijn er boven de kozijnen hoeklijnen geplaatst. Hier ben ik helaas niet tevreden over. Punten die ik opmerk:
  • Sommige hoeklijnen hebben geen 90 graden hoek
  • Vrijwel alle hoeklijnen (1 uitzondering) vallen te ver over het kozijn heen waardoor er kieren ontstaan. Ze liggen niet op het kozijn maar ze hangen ervoor.
  • De hoeklijnen zijn in veel gevallen breder dan de kozijnen.
Ondanks deze punten is me verzekerd dat de boel wel waterdicht is. Als reden dat de hoeklijnen ver naar voren hangen heeft de installateur aangegeven dat het beton dat er achter ligt naar voren steekt en dat dit simpelweg niet op te lossen is.

Nou begrijp ik zijn punt, maar ik vind dit gewoon niet netjes in het aanzicht. Ik ben geen expert, maar naar mijn mening had dit voorkomen kunnen worden door:
  • Bredere kozijnen te installeren
  • De kozijnen meer naar buiten te plaatsen
  • Het beton in te korten
Naar mijn mening is installateur verantwoordelijk voor de afwerking en had hij ons belemmeringen gaandeweg moeten informeren zodat we tijdig onze mening hadden kunnen geven.

Nou hoor ik van mijn wederhelft dat ik wel heel erg precies ben, en dat we van een bestaand huis niet kunnen verwachten dat alles perfect is. Ik sta hier open voor, toch twijfel ik erg om de tweede factuur over te maken en ik ben daarom erg benieuwd hoe jullie hier in staan.

Zie onderstaande foto's ter verduidelijking. Zie vooral de laatste foto's de vergelijking met hoeklijn links (tevreden) en rechts (ontevreden).

Tot slot ter info: Een paar huizen verderop zijn de hoeklijnen wel netjes afgewerkt. Het kan dus blijkbaar wel.

Alvast bedankt voor jullie mening!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfFNC41Fjc_uDjq0xIlWf6FtJf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjIUjGR4ktCd4dprJJy4zyHI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjQAB9CDv-Etizgg3xTpiXGfZOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7CHuOPuY77ggyKRreqEIl7ty.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAQSTZeGlfwB6PxIhXPBpTxDfxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOkj0PbshZxZlUHAlnOiMg1S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2H10_2T5_2TqEuy4Kmw1sD_k50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awmuOYU7NoXAvWTAaiUVcZnA.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaande foto zie het kozijn links hoe ik de oplevering verwacht. Rechts hoe ik het niet verwacht.

[ Voor 14% gewijzigd door bram-dh op 27-06-2023 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:14
Dit is prutswerk, aannemer terug laten komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:56

MLLL

Palm Treo 650

Ik snap sowieso die hele hoeklijn niet.
Lijkt net of de kozijnen verkeerd ingemeten zijn en op deze manier 'opgelost' is.
Kozijn had een centimeter of 4 hoger moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram-dh
MLLL schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:05:
Ik snap sowieso die hele hoeklijn niet.
Lijkt net of de kozijnen verkeerd ingemeten zijn en op deze manier 'opgelost' is.
Kozijn had een centimeter of 4 hoger moeten zijn.
Op zich is dat niet zo gek. Boven alle kozijnen zitten lateien van beton. Ik zie het in de straat ook afgewerkt met hoeklijnen. Het zijn juist deze lateien die momenteel voor het kozijn uitkomen waardoor hetzelfde geld voor de hoeklijnen.

[ Voor 11% gewijzigd door bram-dh op 27-06-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:18
Ik zou eens goed navragen waarom die hoeklijnen nodig zijn.

Zoals ik het zie is het kozijn niet goed is ingemeten en probeert men zo hun fout te herstellen. Of het nu een nieuw of bestaand huis is, het zit er niet netjes op gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Heb je ook een foto van voordat de kozijnen geplaatst zijn, ik ben wel benieuwd hoe die betonnen latei er uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik snap de praktische oplossing van de bouwer wel. Maar dit hadden ze toch op zijn minst moeten overleggen.

Want er waren ook genoeg andere opties. Dit klinkt als een gevalletje oeps ik heb mijn voorwerk niet goed gedaan en dat gaan we eventjes oplossen met een keralit hoekprofiel.

Niet netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram-dh
MLLL schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:19:
Heb je ook een foto van voordat de kozijnen geplaatst zijn, ik ben wel benieuwd hoe die betonnen latei er uitziet.
Jazeker, bij de oude kozijnen was er ook een lat van hout op gemonteerd. Behalve bij de achterdeur. Zie voorbeelden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AZnBBC5Z_3wkv5oXi53GLVRIAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FzRSaidh25ETKgtX3e2XdrZt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hElVhq41I4s-ldW0EwJSSZHSKbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NfAydIGyqzrPb1CdXDxDxMq0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil wel nog even benadrukken dat het gebruik van hoeklijnen in overeenstemming is met ons. Dit was ons vooraf bekend en dat hebben we vooraf gezamenlijk besloten. Een paar huizen verder op heeft exact dezelfde afwerking. Echter, daar sluiten de hoeklijnen wel netjes op het kozijn aan. En als dat hier ook zou zijn was ik prima tevreden.

Ik hoop dus dat er geen discussie gaat ontstaan over het wel of geen gebruik van hoeklijnen :) Het gaat mij puur om de afwerkingen hiervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Oke, dan zijn de kozijnen wél goed ingemeten.

Is de binnenafwerking al gedaan?
Zo is het niet heel moeilijk om het kozijn een paar millimeter naar voren te zetten, wat ik sowieso al gedaan zou hebben om die lelijke kit/verfsporen te verbergen die aan de neggekant van de stenen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram-dh
MLLL schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:36:
Oke, dan zijn de kozijnen wél goed ingemeten.

Is de binnenafwerking al gedaan?
Zo is het niet heel moeilijk om het kozijn een paar millimeter naar voren te zetten, wat ik sowieso al gedaan zou hebben om die lelijke kit/verfsporen te verbergen die aan de neggekant van de stenen zit.
Helaas is de binnenkant al afgewerkt en daar ben ik wel tevreden over. Maar wat mij betreft geen probleem als dit alsnog opnieuw gedaan wordt als dat het probleem aan de buitenkant oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram-dh
Bedankt trouwens allen voor het met me meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:14
Ze hadden het kozijn uit moeten lijnen met de lateien dan waterpas zetten, de hoeklijn zit dan vlak op de latei over het kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram-dh
Ben blij dat ik de tweede helft nog niet overgemaakt heb. Bedankt allemaal voor de tips. Ik ga erover in gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:33
wat lelijk, ik zou dat ook niet willen zo.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-06 19:01

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Om het even in perspectief te plaatsen: ik heb moeten zoeken naar het probleem op de laatste foto :) Ik zou de aannemer vragen of de hoeklijn aan de achterkant niet kan worden ingekort, zodat deze wel helemaal op het kozijn valt. En vraag of anders de naad wit kan worden afgekit. Dat zal al een hoop schelen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Pagina: 1