Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-07-2023

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Hoi ik wil mijn RPI pico vervangen. Natuurlijk helemaal vast gesoldeerd zonder headers. Nu heb ik buiten koper vlecht draad en een soldeerbout niks.

Wat heb ik nodig om dit als succes te maken

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:56

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Ik zou ook wat flux gebruiken verder dan desoldeerlint/wick is er vrij weinig om het makkelijker te maken, je moet oppassen dat je snel werkt en niet andere componenten aantikt of beschadigd en of de hele zooi over verhit, soms kan een headgun helpen maar dan moet je ook oppassen dat je een groot deel verhit en ook veel tin vloeibaar maakt.

Dus flux in combinatie met wick is the way to go desoldeerpompen in mijn ervaring wil je niet in de buurt hebben van kleine populated PCB's en zijn leuk voor trafo's desolderen geen klein spul.

En wat voor tin heb je gebruikt om het te solderen ongelood tin heeft een hoger smeltpunt dan gelood.

Dus heb je ongelood gebruikt doe er wat gelood bij en het smeltpunt is sneller.

Zorg sowieso dat je bij desolderen een afzuiging hebt ga niet in de dampen hangen.

[ Voor 20% gewijzigd door 42dpi op 27-06-2023 19:49 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
42dpi schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:45:
Ik zou ook wat flux gebruiken verder dan desoldeerlint/wick is er vrij weinig om het makkelijker te maken, je moet oppassen dat je snel werkt en niet andere componenten aantikt of beschadigd en of de hele zooi over verhit, soms kan een headgun helpen maar dan moet je ook oppassen dat je een groot deel verhit en ook veel tin vloeibaar maakt.

Dus flux in combinatie met wick is the way to go desoldeerpompen in mijn ervaring wil je niet in de buurt hebben van kleine populated PCB's en zijn leuk voor trafo's desolderen geen klein spul.

En wat voor tin heb je gebruikt om het te solderen ongelood tin heeft een hoger smeltpunt dan gelood.

Dus heb je ongelood gebruikt doe er wat gelood bij en het smeltpunt is sneller.

Zorg sowieso dat je bij desolderen een afzuiging hebt ga niet in de dampen hangen.
Nog tips voor flux? Want dat heb ik dus echt niet

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Wil de oude pico bewaren?
Je zou als die toch afval is met een kniptang de printplaat kunnen wegknabbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
SA007 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 00:06:
Wil de oude pico bewaren?
Je zou als die toch afval is met een kniptang de printplaat kunnen wegknabbelen.
Opzich niet. Maak ik daar niet de pcb mee kapot?

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:16

dragonhaertt

@_'.'

Afknippen geeft een hoge kans dat je pads beschadigd/lostrekt.
Persoonlijk vind ik het erg lastig om elke pin los te krijgen met litze. Een heatgun heeft voor mij de voorkeur bij microchips.
Misschien zit er wel een makerlab o.i.d. bij je in de buurt waar je gebruik kan maken van hun hot air station.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-09 23:39
Als je geen losse flux hebt kun je ook (nieuwe) soldeerdraad gebruiken. Als deze een fluxkern heeft natuurlijk. Hierdoor vloeit ook de oude tin vaak beter. Al moet je soms wat nieuwe toevoegen, met litze/desoldeer pompje weghalen en dat een paar keer herhalen.

Het beste is wel met losse flux en een hot air station of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Een 7x7mm QFN met GND pad aan de onderkant desolderen met alleen een soldeerbout 8)7
Ik heb aardig ervaring met prototypes bouwen en QFN chips vervangen, maar ik zou werkelijk niet weten hoe je dat zonder hot-air voor elkaar zou kunnen krijgen :?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:09

No13

/me was here

DaWaN schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:43:
Een 7x7mm QFN met GND pad aan de onderkant desolderen met alleen een soldeerbout 8)7
Ik heb aardig ervaring met prototypes bouwen en QFN chips vervangen, maar ik zou werkelijk niet weten hoe je dat zonder hot-air voor elkaar zou kunnen krijgen :?
En daar zit het verschil in de chip (de RP2040 in QFN form-factor) en de module (RPI Pico, een pcb met de RP2040 chip) :)

De module moet op zich wel lukken met een soldeerbout, als je bij het desolderen steeds andere pads weer opnieuw vast maakt kan het soms helpen de module met een kleine schroevendraaier iets onder spanning te zetten (let op, niet loswrikken en alle pads eraf slopen! Gewoon licht onder spanning houden zodat hij bij ieder pad iets omhoog komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 13:48
Als je een solide koperdraad neemt, dan kan je die ook over verschillende eilanden leggen om warmte sneller te begeleiden. En idd zoals eerder al aangehaald genoeg Flux en een schroevendraaier eronder om wat druk uit te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
ik noem maar een zijstraat, het hele zooitje ook voorverwarmen in de oven op de hoogste stand? Je pads komen er niet mee los maar dan heb je er alvast wat warmte in zitten.

[ Voor 29% gewijzigd door leecher op 28-06-2023 17:33 ]

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

No13 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:56:
[...]

En daar zit het verschil in de chip (de RP2040 in QFN form-factor) en de module (RPI Pico, een pcb met de RP2040 chip) :)
Oh ja natuurlijk, stomme vergissing van mij |:(
De module moet op zich wel lukken met een soldeerbout, als je bij het desolderen steeds andere pads weer opnieuw vast maakt kan het soms helpen de module met een kleine schroevendraaier iets onder spanning te zetten (let op, niet loswrikken en alle pads eraf slopen! Gewoon licht onder spanning houden zodat hij bij ieder pad iets omhoog komt)
Ja dat is wel te doen inderdaad, eerst met litze zo veel mogelijk tin verwijderen en dan pad voor pad losmaken.

Toch is het wel makkelijk een heteluchtpistool te hebben, zeker ééntje waarvan je de temperatuur kunt instellen kun je best aardig mee solderen.
Zoiets voor zo'n 40 euro bijvoorbeeld .
Kun je ook gebruiken om heel je PCB te verwarmen tot 200*C.

Een dure optie is ChipQuik Alloy, speciaal tin met lagere smelttemperatuur.
Kan soms een goede optie zijn voor hele dure PCBs voor reparatie.
Voor een Pi pico van 5 euro lijkt het mij zonde :D

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Volgens mij kun je beter niet het soldeer wegzuigen, maar juist een dikke blob soldeer neerleggen langs de pootjes waarmee je 1 kant heetstookt. Wat kracht uitoefenen om hem wat op te wippen zodra het vloeit, laten stollen, overkant met de klodder soldeer heetstoken, ook daar opwippen. En dat herhalen tot hij loskomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-09 20:40
Je kunt de verbindingen met lage temperatuur soldeer "overvloeien", vervolgens met litze of een soldeerpomp alles weghalen. Een of 2 keer herhalen en alle verbindingen zullen loskomen.. _ferry_ legt het loswieberen goed uit

[ Voor 24% gewijzigd door tweazer op 30-06-2023 21:11 . Reden: xtra url & ferry ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mechanisch verwijderen kan ook met een dremel. Alle pootjes door snijden, chip verwijderen en daarna de pads desolderen.
(En dan kun je soms ook weer iets met een tinzuiger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09 23:23
40 pins vrij maken met litze zonder ervaring of apparatuur en daarbij de print niet beschadigen is bij voorbaat kansloos. Gewoon met flush cutters 1 voor 1 de pinnen losknippen en dan per pin de restanten eruit met een tangetje in de ene hand en soldeerbout in de andere.
Pagina: 1