Voeding opgeblazen door versterker?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etimm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-06 19:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMGPy4ekGXzxiP0Q9s9i_axb4kQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1HdMFLFgqxjYit9hA6XF9j7h.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een aliexpress audiospeler met ingebouwde versterker gekocht die automatisch muziek kan afspelen als hij 9-24v krijgt. Hierop heb ik een 30w 4ohm speaker aangesloten en dit alles met een amazon 12V 10A schakelende voeding (120W) tot leven gewekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9u9Lwt-Iru-EsGc2BTGdAa5IhPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldkB7Nkrxnr6H57uhNvFY1ei.jpg?f=fotoalbum_large
(Deze foto is genomen voordat ik de 12v had aangesloten)

Na ongeveer 10minuten hoorde ik een “pop” geluid en begon de voeding te roken (zo te zien bij een grote condensator).

Heb ik hier te maken met een slechte voeding of kan het versterkertje op een of andere manier de oorzaak zijn geweest?
De muziek bleef nog spelen totdat ik de stekker uit het stopcontact haalde. Met een zelfgeknutselde usb-c pd naar 12v kabeltje en een usb-c laadblok heeft hij minstens een 30minuten probleemloos gespeeld.
Doe ik iets fout of heb ik pech gehad met de voeding?

Beste antwoord (via etimm op 28-06-2023 09:35)

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Het uitgangsvermogen van de versterker is maximaal 30W, dat is iets heel anders dan opgenomen vermogen, die 30W zal alleen in extreme pieken heel misschien gehaald worden. Het is een klasse d versterker, rendement is dus ook hoog.

Zo’n adapter van Gamma zou ik juist niet niet doen, is rommel, veelal hebben deze ook geen gestabiliseerde uitgang. De Meanwell uit mijn link is dan zeker een veel betere optie. En sterk zat.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Een voeding die ontploft is eigenlijk altijd een teken van een slechte voeding, een goede voeding heeft beveiliging tegen oververhitten/kortsluiten/etc.

Wat voor voeding is dit? compleet merkloos of is het een meanwell of delta of...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 22:21
SA007 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 00:09:
Een voeding die ontploft is eigenlijk altijd een teken van een slechte voeding, een goede voeding heeft beveiliging tegen oververhitten/kortsluiten/etc.

Wat voor voeding is dit? compleet merkloos of is het een meanwell of delta of...?
Een goede voeding is inderdaad beveiligd. Dan gaat ie vaak power cyclen. Helemaal met overbelasting. Dat is vaak ook de reden als je een te lichte PSU in de PC hebt, en je deze teveel belast. Als je PC abrupt opnieuw opstart tijdens een zwaarder proces, dan is de voeding te licht.

En zo hoort het ook te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etimm
SA007 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 00:09:

Een ledmo. Ik kan dus beter opzoek naar een meanwell of delta zo te horen.
Bestaat er een kans dat de voeding te licht was voor de versterker? Zo ja, wat adviseren jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etimm
xoniq schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 00:37:
[...]

Een goede voeding is inderdaad beveiligd. Dan gaat ie vaak power cyclen. Helemaal met overbelasting. Dat is vaak ook de reden als je een te lichte PSU in de PC hebt, en je deze teveel belast. Als je PC abrupt opnieuw opstart tijdens een zwaarder proces, dan is de voeding te licht.

En zo hoort het ook te werken.
Een duidelijk verhaal. Bedankt! Het is een slechte voeding dus. Is er een kans dat hij te licht was? Naar mijn idee zou deze makkelijk een 12v 30amp versterker kunnen voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Denk eerder dat de voeding veel lichter kan, 10A is echt wel overkill. Voeding van 30W is waarschijnlijk al zat, stuk goedkoper ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Deze zou al overkill zijn lijkt me. https://www.tinytronics.n...ng-power-supply-lrs-50-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Stokertje schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:06:
Denk eerder dat de voeding veel lichter kan, 10A is echt wel overkill. Voeding van 30W is waarschijnlijk al zat, stuk goedkoper ook weer.
30W is net te krap denk ik, dit apparaat heeft een rating van 30W, dan zou ik kiezen voor een klein beetje overhead. Als je er iets bij aansluit later, dan zit je over de limiet van de voeding met wat het apparaat kan gebruiken.

Ik weet ook niet hoe die huidig gebruikte voeding om kan gaan met stroom pieken. Zulke bordjes kunnen ook een korte stroompiek geven bij verbinding waarna ze idle gaan.

OP zou ook een gewone adapter kunnen proberen, zoals de Gamma heeft voor 11 euro een universele adapter, die zijn 3.6 amp, dat zou genoeg moeten zijn om mee te testen. Die levert dan ruwweg 43,2W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
etimm schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:04:
[...]

Een duidelijk verhaal. Bedankt! Het is een slechte voeding dus. Is er een kans dat hij te licht was? Naar mijn idee zou deze makkelijk een 12v 30amp versterker kunnen voeden.
Bij 3D printers worden ook altijd zulke voedingen gebruikt, maar die zijn nog iets langer, meer componenten om stroompieken op te vangen omdat 3D printen best piekjes kan veroorzaken.

Overigens, heb je niet een oude PC voeding liggen om even mee te testen? Kijken of daarmee hetzelfde gebeurt? Die leveren ook gewoon 12V en genoeg watts. Een gele + zwarte draad doorknippen en in de schroef terminal, en testen maar.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Het uitgangsvermogen van de versterker is maximaal 30W, dat is iets heel anders dan opgenomen vermogen, die 30W zal alleen in extreme pieken heel misschien gehaald worden. Het is een klasse d versterker, rendement is dus ook hoog.

Zo’n adapter van Gamma zou ik juist niet niet doen, is rommel, veelal hebben deze ook geen gestabiliseerde uitgang. De Meanwell uit mijn link is dan zeker een veel betere optie. En sterk zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je nog een oude laptop voeding hebt liggen, deze zijn veelal 19v-3A

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etimm
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb een Meanwell 12V 50W voeding besteld. Hopelijk levert dit geen problemen meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etimm
xoniq schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:15:
[...]

Bij 3D printers worden ook altijd zulke voedingen gebruikt, maar die zijn nog iets langer, meer componenten om stroompieken op te vangen omdat 3D printen best piekjes kan veroorzaken.

Overigens, heb je niet een oude PC voeding liggen om even mee te testen? Kijken of daarmee hetzelfde gebeurt? Die leveren ook gewoon 12V en genoeg watts. Een gele + zwarte draad doorknippen en in de schroef terminal, en testen maar.
Ik heb nog een oude voeding, maar die is ingezet als floppotron :+ daar ga ik dus liever niet mee testen.
De meanwell die ik nu besteld heb zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
Prima keuze, het volle opgegeven vermogen doet deze versterker waarschijnlijk ook alleen als je hem met 24V voed, tenminste, dat is bij dit soort versterkertjes vaak zo. Op 12V is het uitgangsvermogen waarschijnlijk minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• etimm
Het draait weer als een zonnetje met de aanbevolen voeding. Bedankt!
Pagina: 1