PC geeft onregelmatig geen beeld tijdens opstarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:27
De onregelmatigheid waarmee dit probleem zich voordoet maakt het erg lastig om te achterhalen waarom dit gebeurt. Als ik mijn pc aanzet, dan gemiddeld 1 van de 10x zie ik mijn monitor switchen tussen hdmi 1, hdmi 2 en display port en er komt vervolgens geen beeld, de monitor gaat in standby. Soms, en met de nadruk op soms springt de monitor na een minuutje wel ineens aan en prompt staat het inlogscherm voor m'n neus. Andere keren kan ik blijven wachten en gebeurt er niets. Dan reset ik de pc maar in de hoop dat het beter gaat. De pc is aangesloten via de display port en de kabel zit goed (in zowel de monitor als de videokaart).

Ik dacht dat ik de oorzaak van het probleem achterhaald had, maar recentelijk gebeurde het weer. Ik heb namelijk een RTX 3090Ti videokaart, die is van Nvidia, en de cpu is een Ryzen 9 7900X processor op een Asus Prime B650-Plus moederbord en 128GB DDR5 ram. Dit moederbord heeft geen aansluiting voor onboard video terwijl de CPU wel een onboard GPU heeft. Het viel me namelijk op dat naast de Nvidia drivers er ook een AMD Radeon driver was geïnstalleerd. Dus ik ben de bios ingedoken en deze onboard video uitgeschakeld. Maar jammer genoeg bleef het probleem.

Het probleem gebeurt zo onregelmatig dat er geen patroon in te herkennen valt. Wanneer wel en wanneer niet. Het is:
- Pc start normaal op, zie ook het bootscherm en uiteindelijk het inlogscherm
- Pc start vertraagt op, een minuut geen beeld, pc is even een ijsje aan het eten, start dan op en ik zie enkel het inlogscherm
- Pc start niet op en ik kan wachten totdat ik een ons weeg, en doe maar een spontane reset in de hoop dat ik wel beeld krijg.

Dit allemaal maakt toch wel een beetje nerveus, want tegenwoordig doe je zoveel zaken via je pc. Betalingen, online correspondentie, savegames, (actuele) documenten, opgeslagen cookies etc. En nu heb ik wel een 2e pc naast mijn hoofdpc staan die ik zoveel mogelijk synchroon met de 1e wil houden, maar in de praktijk is dit toch wel omslachtig. Heeft iemand een mogelijke 'reden' waarom de pc soms gewoon niet wil doorstarten en beeld geven? De Nvidia drivers zijn actueel, bios versie ook de meest recente.

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
Als de monitor uitschakelt is dat direct als het UEFI scherm actief is of pas als het systeem boot vanaf de SSD?

[ Voor 5% gewijzigd door EricJH op 27-06-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
De monitor krijgt simpelweg geen input. Wel is het zo ze beide via 1 stekkerdoos 'aangezet' worden, puur stroom er op en dan de pc aan. Ik zet de monitor dus nooit handmatig aan, die krijgt stroom en gaat uit zichzelf dan wel aan.

[ Voor 27% gewijzigd door Snowwie op 28-06-2023 15:00 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideburnn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:26

Sideburnn

I just "poked" salad

Hi Snowie,
heb je het probleem al opgelost?
Ik heb op mijn 4090 3 monitoren en die doen ook maar wat...
Soms start montor 3 niet op en dan moet ik de stroom eraf halen voordat er weer iets gebeurt.
8)7

ook interessant :
https://forums.tomshardwa...ring-boot-reboot.3799775/

[ Voor 25% gewijzigd door Sideburnn op 02-08-2023 13:21 ]

Asus Prime x399-A, AMD Threadripper 1950X, MSI 1080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Sideburnn schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:17:
Hi Snowie,
heb je het probleem al opgelost?
Ik heb op mijn 4090 3 monitoren en die doen ook maar wat...
Soms start montor 3 niet op en dan moet ik de stroom eraf halen voordat er weer iets gebeurt.
8)7

ook interessant :
https://forums.tomshardwa...ring-boot-reboot.3799775/
Nee, het probleem blijft zich onregelmatig zonder een vast patroon herhalen. Het is:
- Normaal booten (gemiddeld 60%)
- Vertraagd booten, pc neemt meer de tijd, duurt ruim een minuut en 'kickt' alsnog in (gemiddeld 30%)
- Pc gaat aan, maar geen beeld en het power ledje blijft knipperen (gemiddeld 10%)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Heb je de mogelijkheid om een andere voeding te testen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RB3108
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik heb een hele tijd hetzelfde probleem gehad. Enige wat bij mij hielp was beeldscherm pas handmatig aanzetten nadat de pc was opgestart. Dan ging het in 95% van de gevallen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Yaksa schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:37:
Heb je de mogelijkheid om een andere voeding te testen?
Nee, niet echt, bovendien is de voeding die ik heb wel een kwalitatief goede voeding, de Seasonic Focus GX-1000, 80+ Gold.

Ik heb niet zo even een andere voeding hier liggen om dit te testen. Maar het niet altijd willen opstarten (doorstarten) gebeurt gelukkig niet al te vaak, dus ik neem het maar voor lief.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Update: Misschien, maar even met de nadruk op misschien, heb ik een oorzaak gevonden van dit probleem. Het is iets dat ik in het verleden ook al eens heb meegemaakt dat een pc niet lekker wou booten, en ook hier kwam ik er achter dat al een hele poos geleden ik een keer een kabel aan een USB poort heb geplaatst met daaraan aangesloten een Playstation 3 controller. Ik weet alleen dat het al maanden geleden is dat ik mijn PS3 even afstofte om te kijken of deze het nog deed, en natuurlijk was de controller leeg. Na het testen waar bij de PS3 nog steeds goed werkt heb ik de controller weer terug aan de pc gedaan om op te laden. Daarna ben ik het volledig vergeten.

Misschien dat dit de oorzaak was, dit moet nog uitblijken. PC startte tot dusver nu 2x op zonder problemen, zonder de controller.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1