Excel kolommen exporteren naar txt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Xenad_
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-03-2024

_Xenad_

PSN: Xenad

Topicstarter
Mijn vraag
In een database moet een voorraad telling geïmporteerd worden.
Dit kan met een tekst bestand waar het formaat er als volgt uitziet.

Bestemming(20)Artikel(20) Aantal(5) nvt(20)Locatie(20)
M000----------------A5138--------------8------------------------A-19-05-02
(streepjes - horen het niet bij maar GOT toont anders de afstanden niet.)

Belangrijk in deze is de positie. Wanneer gewoon naar txt exporteer bepaald Excel waar de tweede kolom begint maar ik wil dit kunnen sturen.
De waarde van "Locatie" in het voorbeeld moet in het tekstbestand op positie (20+20+5+20+1) 66 komen.

In Excel export naar TXT gaat prima maar hoe kan ik invloed uitoefenen op de positie van de te exporteren kolommen?

Mijn dank is groot voor het meedenken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Office 365 en Notepad

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gezocht op internet maar niet gevonden of dit überhaupt kan.

PS3, PS4. IPAD3 PC: P35C-DS3R | E6750 @2.66Ghz | 4GB geheugen | Geforce 9800 GTX

Beste antwoord (via _Xenad_ op 27-06-2023 20:46)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:04

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

JukeboxBill schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:46:
Met LibreOffice kan je met 'opslaan als' kiezen voor .csv en dan vaste kolombreedte aanvinken.
Het lijkt mij dat in Excel ook wel zoiets mogelijk is.
De kolombreedte wordt dan bepaald door de langste tekst in een kolom. Als je dat wil beïnvloeden, dan een dummy regel toevoegen.
Ja, dat kan door te kiezen voor Save As > Space-delimited txt .prn

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 19:22
Werkt het niet 100x beter als je een delimiter (";" bijvoorbeeld) instelt? Dan hoef je namelijk niet de waarde op een bepaalde character te laten komen. Normaal kan iedere database die file inlezen (csv file is normaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:29
Kan dit niet gewoon met csv en dan zelf je seperator bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 17:36
Normaal gesproken is de tekstfile renamen van .txt naar .csv al genoeg.
Dan kan je die gewoon in excel openen. tekst naar kolommen selecteren en opgeven wat de separator is.
Wegschrijven als xlsx en klaar.

Importeren is ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:02
D-dark schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:29:
Normaal gesproken is de tekstfile renamen van .txt naar .csv al genoeg.
Dan kan je die gewoon in excel openen. tekst naar kolommen selecteren en opgeven wat de separator is.
Wegschrijven als xlsx en klaar.

Importeren is ook mogelijk.
Heb je de topicstart gelezen?
@_Xenad_ heb je toevallig ook Access? Die kan het wel als het goed is.

[ Voor 8% gewijzigd door sig69 op 27-06-2023 18:38 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:53
Met LibreOffice kan je met 'opslaan als' kiezen voor .csv en dan vaste kolombreedte aanvinken.
De kolombreedte wordt dan bepaald door de langste tekst in een kolom. Als je dat wil beïnvloeden, dan een dummy regel toevoegen.

[ Voor 30% gewijzigd door JukeboxBill op 27-06-2023 18:47 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Gewoon importeren met spatie als delimiter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Xenad_

_Xenad_

Topicstarter
EnerQi schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:46:
Werkt het niet 100x beter als je een delimiter (";" bijvoorbeeld) instelt? Dan hoef je namelijk niet de waarde op een bepaalde character te laten komen. Normaal kan iedere database die file inlezen (csv file is normaal)
Dbase kent genoeg imports. Maar deze import is geschreven voor een scanner en daar is de format van. Dus probeer deze scanner import te gebruiken om een eigen import te doen. Daarom is import geen csv of xls.

PS3, PS4. IPAD3 PC: P35C-DS3R | E6750 @2.66Ghz | 4GB geheugen | Geforce 9800 GTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Xenad_

_Xenad_

Topicstarter
sig69 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:33:
[...]

Heb je de topicstart gelezen?
@_Xenad_ heb je toevallig ook Access? Die kan het wel als het goed is.
Klopt via access kan het ook maar dat beheers ik niet. Een collega wel dus dat is mijn backup.

Wil het alleen graag zelf live doen op locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Kan je niet een nieuwe kolom maken waar je alle waarden rpad met spaties en dan concatenate.
Heel grof met twee kolommen:
code:
1
A1&rept(" ",20-len(A1))&A2&rept(" ",20-len(A2))

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:04

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:02

Dummy regel, goed idee inderdaad (y)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Xenad_

_Xenad_

Topicstarter
Microkid schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:20:
[...]

Kijk! dat zocht ik. Het is gelukt om een tekst bestand met spaties op die manier te maken.
Heb ik mijn excelbestand op A2, B2, C2 ect dummie tekst/cijfers ingevuld met de gewenste lengte.
Dit vervolgens opgeslagen als Spatie in scheidingsteken .prn format (NL) en krijg precies wat ik wil hebben!

Nu nog een test doen met 10.000+ regels om de performance te meten, maar geweldige stap vooruit gekomen.

Voor jullie allemaal, maar vooral Microkid _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Moet bekennen dat ik de libreoffice een beetje een dooddoener vind.

Daarbij zet ik sterk mijn vraagtekens bij de noodzaak van die spaties, want een willekeurige RDBMS import wil die spaties helemaal niet. En aangezien het hier om een voorraad systeem gaat en dat meestal oltp systemen zijn, wil je die ook helemaal niet. Dus ik zou zelf verwachten dat evt spaties er bij de import weer uit gehaald worden :)

Ik zou even met de dba gaan praten die de import verzorgt over hoe ie zijn data wil hebben. Dikke kans dat ie zegt "oh, doe maar gewoon character separated, en let er even op dat je velden geen komma's bevatten als je een komma kiest als separator".

In welk dbms moet het geïmporteerd worden? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 21:19
The Eagle schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:56:
Moet bekennen dat ik de libreoffice een beetje een dooddoener vind.

Daarbij zet ik sterk mijn vraagtekens bij de noodzaak van die spaties, want een willekeurige RDBMS import wil die spaties helemaal niet. En aangezien het hier om een voorraad systeem gaat en dat meestal oltp systemen zijn, wil je die ook helemaal niet. Dus ik zou zelf verwachten dat evt spaties er bij de import weer uit gehaald worden :)

Ik zou even met de dba gaan praten die de import verzorgt over hoe ie zijn data wil hebben. Dikke kans dat ie zegt "oh, doe maar gewoon character separated, en let er even op dat je velden geen komma's bevatten als je een komma kiest als separator".

In welk dbms moet het geïmporteerd worden? :)
De export naar text-bestanden in libre-office is wel gewoon echt heel veel beter. Het is letterlijk de enige reden dat ik het met regelmaat gebruik. Als je een csv met andere karakters als delimeter wil creëeren moet je in Excel de localisatieinstellingen van je OS aanpassen |:(
In Libreoffice krijg je een net scherm met keuze voor delimiter, en gebruik van aanhalingstekens. Dat is objectief beter. O+

[ Voor 5% gewijzigd door Teun_2 op 28-06-2023 11:31 ]

Pagina: 1