Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denn15
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-03 22:43
Ik heb een pioneer vsx-s300 av-receiver/versterker, ongeveer 10 jaar oud.

Aparaat heeft altijd zonder problemen gewerkt, maar vorige week kreeg ik bij het aanzetten de melding ‘overheat’ waarna het apparaat zichzelf weer uitschakelde (er zit denk ongeveer 5s tussen in en uitschakelen). Na een paar keer opnieuw inschakelen bleef ie wel gewoon aan, en functioneerde daarna zonder problemen.

Dit gedrag (meerdere malen proberen in te schakelen, om hem aan te krijgen) bleef ie vanaf dat moment ook vertonen. Tot ik hem gisteren helemaal niet meer aan kreeg. Nou ja ik krijg hem wel aan, maar hij schakelt zichzelf dus weer uit. Melding krijg ik nu niet meer weg, al probeer ik het 100x.

Dus de manual erbij gepakt om te kijken wat er aan de hand is. Die komt alleen niet verder dan dat het apparaat idd te warm is en dat je vooor voldoende ruimte moet zorgen rondom de versterker. De versterker heeft meer dan voldoende ruimte, en na openmaken van de behuizing ben ik er ook vrij zeker van dat er geen opgehoopt stof in zit.

Ik heb uiteraard op internet gezocht wat de oorzaak kon zijn. Er zijn diverse topics te vinden met mensen met soortgelijke problemen. Eertse wat geadviseerd werd is om alles los te halen. Dus ik heb werkelijk alles eruit gehaald behalve de stroomkabel, maar het probleem bleef bestaan. Ik begrijp uit die topics dat het goed kan dat het een defecte sensor is (het heet volgens mij anders, maar ik noem het maar even een sensor). Er wordt in 1 van die topics ook uitgelegd hoe je die kan vervangen, maar dat is helaas voor een ander model.

Is er misschien iemand die weet waar deze ‘sensor’ zich bevindt in de vsx-s300? Of hoe ik die kan herkennen? Ik kan foto’s plaatsen van de pcb’s als dat helpt.

Bvd, Dennis

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denn15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZiyT_lvVOLSdBQ8L-rMlTCox14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4Am7yflA364XcmpVB7nDKl6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Misschien kan je hier wat mee.

De service manual van de VSX-S300-K kan je hier vinden: https://elektrotanya.com/pioneer_vsx_s300k.pdf/download.html
Relevant zijn pagina 15, 17, 18, 28, 33, 68.

Pagina 18: "Is the production lot No. of the product 3000 or lower and does the lot No. of the Amp IC begin with 12? (only SYXCN8, DLXCN model)" Dan moet er een printplaat vervangen worden.

Pagina 28: de sensors zijn TH841 en TH842. Die worden op pagina 68 genoemd en zijn NTCs van 10k. Of dat daadwerkelijk de oorzaak is, is de vraag. Ze zitten op de voedingsprint, dus de printplaat links.

Trek de stekker uit het stopcontact en schakel het apparaat in om de laatste lading weg te laten vloeien, voordat je iets van de binnenzijde aanraakt. Probeer van de voedingsprint niet de -op je foto- bovenste driekwart aan te raken, voordat je de grote elco hebt ontladen. In het ergste geval kan die je elektrocuteren.

[ Voor 30% gewijzigd door TBTL op 27-06-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denn15
Ha TBTL,
Bedankt voor je snelle reactie, en voor de link naar de service manual plus pointers naar relevante info.
Ga er ff induiken zodra ik er tijd voor heb. Ik laat nog weten of ik het heb kunnen fixen.
Groet, Dennis