Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Versterken ZigBee signaal spiegelkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Skv
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-04-2024
Hi allemaal,

Ik heb mijn smart home draaien op Fibaro (Home Center 3). Alle lampen zijn aangesloten door middel van smart dimmers met Z-Wave protocol. Onlangs heb ik een smart spiegelkast aangeschaft voor in de badkamer. Deze werkt op het Zigbee protocol. Het is gelukt deze toe te voegen aan de HC3, wanneer ik HC3 in de badkamer neer zet.

Helaas is de afstand tussen badkamer (2e etage) en meterkast (Begane Grond, waar de Home Center 3 staat) te groot, waardoor er geen signaal doorkomt. Ik ben wat gaan testen en als ik de HC verplaats van badkamer (2e) naar woonkamer (1e) dan is er al geen bereik meer. Laat staan als er meer afstand/muren tussen zitten naar de BG.

Daarom ben ik op zoek naar een oplossing. Opties waar ik aan denk zijn:
-> (1) het ZigBee signaal dusdanig te versterken dat er beneden wél bereik is, óf
-> (2) het ZigBee signaal om te zetten naar een ander protocol dat over Wifi wordt gedeeld, óf
-> (3) een hele simpele ZigBee-hub aan te schaffen voor in de badkamer die ik alleen gebruik voor de spiegelkast (ik weet dan alleen niet goed welke; ivm privacy sluit ik de voice control apparaten uit).
-> (4) het hele huis volhangen met ZigBee apparaten die samen een mesh netwerk vormen. Maar dat lijkt me vrij kostbaar en overbodig, omdat alle lampen al worden aangestuurd door smart dimmers.

[ Voor 12% gewijzigd door Skv op 27-06-2023 17:00 ]

Alle reacties

• Skv
Een vijfde optie die ik bedenk, is het aanschaffen van een Amazon Echo die ik alleen als 'domme' speaker gebruik in de badkamer (dus: voice control uit) én als ZigBee hub voor de spiegel. Dan kan ik mogelijk via de Alexa app de spiegelkast bedienen. Wel wat omslachtig.

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-11 13:54

Vos

AFCA

Kan je niet ergens Zigbee lampen plaatsen? Die versterken ook je netwerk.

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-11 17:27

bebopper

I'm an absolute beginner...

Was hierboven al gezegd wordt, je zigbee netwerk versterken (de mesh) door meer (niet batterij) zigbee devices toe te voegen. Als je deze slim plaatst zou je misschien met 2 'hops' bij je badkamer kunnen zijn. Dan heb je wel direct ook 2 single points of failure natuurlijk, dus voor stabiliteit zou je meer devices moeten toevoegen.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-11 18:17
Een IKEA Tradfri signaalversterker is volgens mij ook gewoon een ZigBee router, niet specifiek voor IKEA spul.

[ Voor 9% gewijzigd door OnTracK op 27-06-2023 17:13 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-11 07:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

OnTracK schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:13:
Een IKEA Tradfri signaalversterker is volgens mij ook gewoon een ZigBee router, niet specifiek voor IKEA spul.
Dit inderdaad.

Heb ze in de uithoeken van ons huis geplaatst waardoor we zowel binnen als buiten een perfect dekkend Zigbee netwerk hebben.

Professioneel Heftruck Syndroom

• Skv
Ik bedenk me dat ik toch wel een speaker in mijn badkamer zou willen hebben. Als die ook functioneert als ZigBee hub dan ben ik een stap verder. Heeft iemand ervaring met de Amazon Echo (4th Gen)?

De setup zou kunnen zijn:
- Telefoon via bluetooth pairen met de Echo voor afspelen muziek/podcasts.
- Microfoon uitschakelen op de Echo, zodat Alexa niet meeluistert.
- Echo pairen met spiegelkast via ZigBee zodat Echo als Zigbee hub functioneert.
- Echo aansluiten op WiFi.
- Op telefoon via de Alexa app de spiegelkast bedienen. Liefst met Android Alexa widgets (als dit bestaat) voor snel instellen spiegel zonder de Alexa app te openen.

Misschien is er iemand met een Echo die kan laten weten of dit zou werken?

[ Voor 23% gewijzigd door Skv op 28-06-2023 15:06 ]

• Skv
Ik heb een Echo (4th gen) besteld en ga bovenstaande proberen. Resultaten volgen..

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:24
offtopic:
wat voor spiegelkast heb je gekocht dat deze zigbee enabled is?

Mijn advertenties op V&A

• Skv
DaLass schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:40:
offtopic:
wat voor spiegelkast heb je gekocht dat deze zigbee enabled is?
https://www.villeroy-boch...t-Rechthoek-A4571300.html

• Skv
Skv schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:05:
Ik heb een Echo (4th gen) besteld en ga bovenstaande proberen. Resultaten volgen..
Resultaat is redelijk:
- Echo aangesloten op Wifi, dus ik kan vanaf mijn telefoon muziek afspelen.
- Echo microfoon staat uit, dus geen voice control. Wel blijft de rode ring branden, maar omdat de Echo op de spiegelkast staat, een probleem.

Koppelen en bedienen spiegelkast via de Alexa app werkt aardig. Kleur/brightness is instelbaar en er zijn 'snelknoppen' te maken naar bepaalde instellingen ('fel', 'standaard', 'bad'). Groot nadeel is dat deze snelknoppen niet als widget op het homescreen van Android weergeven kunnen worden. Dus ik moet telkens de app openen, naar de lamp navigeren en dan de snelknop gebruiken. Iemand die hier nog een oplossing voor weet, om dit makkelijker toeganklijk te maken?

Ook is het mogelijk om via Alexa -tijdsgebonden- de spiegelkast in bepaalde settingen te laten werken. Dus zonsopkomst tot 10u volle brightness, overdag op 70% met iets geel licht en 's avonds na zonsondergang 25% en geel licht.

Jammergenoeg stopte de boel er mee na een halve dag. De spiegelkast werd 'unresponsive' in de Echo app. Na het verwijderen uit de app is de spiegelkast helemaal niet meer koppelbaar. Ik heb mijn Fibaro HC3 er naast gezet en daar is de spiegelkast ook niet meer vindbaar. Het lijkt er dus op dat de ZigBee module van de spiegelkast niet goed werkt.

Next step: vervangen ZigBee module van de spiegelkast.. Wat een gedoe allemaal.. :/

[ Voor 10% gewijzigd door Skv op 03-07-2023 13:40 ]

Pagina: 1