Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwsgier
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-07 11:09
Ik heb mijn pc uitgebreid met een extra ssd.

Omdat ik ook de oude ssd graag wil blijven gebruiken kom ik nu een kabeltje tekort. Ik weet echter niet hoe zo'n kabeltje wordt genoemd, maar volgens mij is het voor de stroomvoorziening.

op het moederbord (Asus HB1M-PLUS) zitten twee van dit soort kabels aangelsoten, en voor zover ik kan zien is er geen plek voor een derde.
Bestaan er splitters voor een dergelijke kabel en is dat veilig te gebebuikenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jr0qnfoBkLV-V2yoJ-Hc0VsoM84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2t7t4b1XvZKYKr2qNlgT57B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzGRC6pP2hy1tUYKAb7puoqrG6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5SOX1hH1QN20ZpcTWL6ibOF.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:41

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

sata kabel. is voor data.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:09
Je kan een sata kabel niet splitten, je hebt gewoon een poort te weinig op je moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-09 20:22

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Je moederbord zal een H81M-Plus zijn vermoed ik. Volgens de afbeeldingen die ik op de link zie heeft je moederbord 4 sata-aansluitingen (2 gele onderaan (SATA-600/SATA6G_1 en 2) en iets daarboven zitten 2 zwarte (SATA-300/SATA3G_1 en 2)). Die kun je allemaal gebruiken maar het beste is de ssd's op de SATA-6G-aansluitingen te doen en een eventuele dvd-brander op de SATA3G.

Zoals @prein2 al zegt zijn de kabels op je foto voor de data, maar je ssd zal ook nog stroom moeten hebben dus je zult ook even moeten kijken of je voeding nog een extra sata-stroomaansluiting heeft.
Mocht je voeding die niet over hebben dan kun je kijken voor een molex-sata-verloopstukje.

[ Voor 19% gewijzigd door FlipFluitketel op 27-06-2023 16:37 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwsgier
Bedankt voor jullie snelle reactie. Aan de SSD zit ook nog zo'n brede zwarte "steker" ik dacht dat die voor de data is. Is die dan voor de stroom ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat is je stroomkabel. Die wil je ook niet splitten als het niet hoeft, die dingen zijn lang niet altijd even van goede kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikverhaar
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 00:00
FlipFluitketel schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:34:
Mocht je voeding die niet over hebben dan kun je kijken voor een molex-sata-verloopstukje.
Maar let er dan wel op dat het een veilige adapter is. zie: YouTube: How To Spot Molex To SATA Adapters That Won't Catch Fire
Het gezegde "molex to sata, lose all your data" is niet zomaar ontstaan...

https://customkabels.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwsgier
Dan kom ik nu dus een sata verbinging te kort (twee HDD, twee SDD en een dvd-brander/lezer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:04
hoe vaak heb je de dvdspeler nodig gehad het afgelopen jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nieuwsgier schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:11:
Dan kom ik nu dus een sata verbinging te kort (twee HDD, twee SDD en een dvd-brander/lezer
2 HDD's of 2 SSD's vervangen door een enkele die groter is. Een externe DVD drive kopen. Een PCI-E kaartje plaatsen voor extra SATA poorten. Opties genoeg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
Mooi moment om je twee HDD's te vervangen door één SSD. SSD's zijn laatste tijd veel goedkoper geworden, en een HDD in je systeem vertraagt de hele boel, zelfs al gebruik je 'm niet constant.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:39
PCI SATA kaartje: https://azerty.nl/product...oller-voor-opslag/4655523

Check wel even of je genoeg van die zwarte/stroom kabels hebt?

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwsgier
Bedankt voor jullie reactie de HDD's zijn beide een Terrabyte, dus om die nou te vervangen. Ik denk dat ik de SDD van 128 GB er eerst maar even uit laat.

Dank allen voor jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
Nieuwsgier schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:35:
Bedankt voor jullie reactie de HDD's zijn beide een Terrabyte, dus om die nou te vervangen.
Zou ik alsnog wel doen, of op z'n minst één vervangen. Het komt de snelheid alleen maar ten goede, en een SSD van 1TB heb je tegenwoordig al voor 4-5 tientjes.
Ik denk dat ik de SDD van 128 GB er eerst maar even uit laat.
Dat kan ook, alhoewel ik erbij blijf dat geen HDD's altijd beter is. Een tijd geleden de laatste HDD vervangen door een SSD, en dat had ik veel eerder moeten doen :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:15
Nieuwsgier schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:35:
Bedankt voor jullie reactie de HDD's zijn beide een Terrabyte, dus om die nou te vervangen. Ik denk dat ik de SDD van 128 GB er eerst maar even uit laat.

Dank allen voor jullie reactie.
Als ik jou was zou ik ook al voorzichtig gaan kijken naar überhaupt een ander systeem. Je moederbord komt uit 2013, dus alles is bijna 10 jaar oud.
In die tijd is alles zoveel sneller en beter geworden dat een simpel systeem van een paar honderd euro al voldoende is.

Maar om op de opslag terug te komen, momenteel worden SSD's bijna gratis weggegeven. 2TB voor 90 euro of rond de 50 voor 1 TB. Die 128 GB is al niet meer te koop. 256GB is nu te koop voor 18 euro.
Voor 85 euro koop je een hardeschijf van 4TB.
Dus je kan redelijk goedkoop bijna alles vervangen, heb je weer 2 aansluitingen vrij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
chrisborst schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:41:
[...]

Als ik jou was zou ik ook al voorzichtig gaan kijken naar überhaupt een ander systeem. Je moederbord komt uit 2013, dus alles is bijna 10 jaar oud.
In die tijd is alles zoveel sneller en beter geworden dat een simpel systeem van een paar honderd euro al voldoende is.
Ligt aan wat er mee wordt gedaan. Indien internetten, youtube en mailen is iets nieuws ook nutteloos. Je kan prima 300 euro uitgeven of zelfs 3000 euro, het maakt niets uit. Hier een tijdje terug een 7 jaar oude 6700K vervangen, maar alleen omdat het met gamen niet meer genoeg was. Verder was er geen enkele reden om iets nieuws te kopen. Met de standaard dingen op de desktop is er nu ook 0 verschil. Dat iets oud is wil niet zeggen dat iets nieuws merkbaar beter is.
Pagina: 1