The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis
Ik kan me niet baseren op enig wetsartikel, maar het lijkt me niet dat dit mag. Dit is gewoon het vierde contract, en dat moet dus vast zijn. Dat kun je dan niet weer opeens opknippen door er tijdelijke bepalingen in te zetten, die moeten juist vast zijn, dat is nu net het hele punt.
Ik kan me niet voorstellen dat hier ook maar iets van heel blijft als je het aan een jurist zou voorleggen.
Ik kan me niet voorstellen dat hier ook maar iets van heel blijft als je het aan een jurist zou voorleggen.
In onderwijsland zijn er wat kromme regels opgenomen in de CAO. Lees die eerst even goed na.
In primair onderwijs bijv. is de school met een tussen pauze van x maanden al niet meer verplicht om een vast contract aan te bieden en kunnen ze zodoende hier wat creatiever mee om gaan i.p.v. gelijk vast te zitten aan personeel.
In primair onderwijs bijv. is de school met een tussen pauze van x maanden al niet meer verplicht om een vast contract aan te bieden en kunnen ze zodoende hier wat creatiever mee om gaan i.p.v. gelijk vast te zitten aan personeel.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Ja, hihi, zijn ze die domme Tweede Kamer mooi te slim af! Nee, zo werkt het natuurlijk niet.Red Cell schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:04:
Maar tijdens het verwerken beseffen ze dat hij al 3x een tijdelijk contract gekregen voor 0,6FTE en naar een vast contract moet.
Ze willen hem nu een vast contract aanbieden voor 0,05FTE en dat "tijdelijk" uit te breiden met 0,55FTE om weer uit te komen op zijn 0,6FTE.
Uit art. 7:668a lid 1 aanhef en onder b BW volgt dat de vierde overeenkomst van rechtswege gelijk is aan de derde. De school kan dus niet snel even de arbeidsomvang aanpassen.
Het laat vooral zien dat de school geen advies heeft ingewonnen, want dan was dit waarschijnlijk niet gebeurd.
Wat je zwager het beste kan doen is zelf wél advies inwinnen bij een expert, zoals een arbeidsrechtadvocaat. Ja, dat kost geld, maar die is hier waarschijnlijk in twee tellen mee klaar. Let op: advies inwinnen van bijvoorbeeld een advocaat (of andere expert) betekent niet dat je zwager de advocaat (of andere expert) ook het woord moet laten voeren. Dat laatste kan de arbeidsrelatie ernstig verstoren en dan ben je verder van huis.
Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien en uitzonderingen of omstandigheden relevant zijn. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou en je zwager. Je zwager kan zonodig ook (eerst) advies inwinnen bij het Juridisch Loket bijvoorbeeld, als je zwager een laag inkomen heeft.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
Aanvulling: zie verder onder andere ook art. 7:668a lid 5 BW, want er kan (onder omstandigheden) worden afgeweken van art. 7:668a lid 1 BW in een cao zoals al werd genoemd. Maar de vraag is dan weer of die omstandigheden zich hier wel voordoen.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.