Waarom is TLC de standaard bij Flash Memory?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertDeDikkerd
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07-05 00:04
Beste,

Ik ben opzoek naar een 2TB SSD, en heb wat research gedaan over hoe Flash Memory onderliggend werkt.
Hoe minder bits per cell, hoe beter de performance en endurance van de drive.

Ik was dus opzoek naar een MLC drive (aangezien SLC meestal enkel voor servers en enterprise systemen wordt gebruikt). Echter vindt ik amper MLC drives in de M.2. form factor op tweakers pricewatch, hoe komt dit?
(Degene dat ik vond waren slechter qua snelheid dan de TLC :+ )

Is TLC gewoon de standaard geworden omdat deze goedkoper te produceren is?
Kan iemand mij hierover wat info geven?

Alvast bedankt,
Mvg,
Bert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:03

Dido

heforshe

Geld.

https://www.reneelab.com/difference-slc-mlc-tlc.html
TLC, or Triple Level Cell, is a type of NAND flash memory that is capable of storing three bits of information per cell. Initially introduced by Toshiba in 2009, this technology was adopted and mass-produced by Samsung Electronics in 2010. TLC NAND flash is known for its high storage density and low cost per bit, making it an attractive option for manufacturers.
En ja, ze gaan minder lang mee. Maar voor een producent is dat niet echt een beperkende factor. De consument koopt over een paar jaar een nieuwe PC, en daar moet weer een goedkope SSD in ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertDeDikkerd
Dido schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:15:
Geld.

https://www.reneelab.com/difference-slc-mlc-tlc.html

[...]

En ja, ze gaan minder lang mee. Maar voor een producent is dat niet echt een beperkende factor. De consument koopt over een paar jaar een nieuwe PC, en daar moet weer een goedjkope SSD in ;)
Bedankt, artikel is ook zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:23
Dido schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:15:
En ja, ze gaan minder lang mee. Maar voor een producent is dat niet echt een beperkende factor. De consument koopt over een paar jaar een nieuwe PC, en daar moet weer een goedkope SSD in ;)
Vraag me wel af waarom ze dan niet nog verder gaan met het gebruik van QLC. Want nog goedkoper dan TLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
BertDeDikkerd schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:58:
Is TLC gewoon de standaard geworden omdat deze goedkoper te produceren is?
Ja.
Verder is de mindere snelheid voor de gemiddelde gebruiker niet zo'n probleem. Of dit is te compenseren door wat extra DRAM of SLC cache. Daarnaast denk ik ook niet dat de gemiddelde gebruiker tegen problemen met levensduur aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

skimine schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:11:
Vraag me wel af waarom ze dan niet nog verder gaan met het gebruik van QLC. Want nog goedkoper dan TLC.
https://www.purestorage.com/nl/knowledge/qlc-vs-tlc.html
QLC SSD's kunnen meer data opslaan dan TLC SSD's en ze kosten ook minder. Ze presteren echter niet zo goed of gaan niet zo lang mee, en ze kunnen foutgevoeliger zijn. TLC SSD's presteren beter en gaan langer mee dan QLC SSD's, maar slaan minder data op en kosten meer.
Lijkt erop dat ze vooral in specifieke toepassingsgebieden erg nuttig zijn, maar voor de gemiddelde consument (op dit moment) minder. Over een paar jaar is deze hele discussie waarschijnlijk een lachertje en slaan we volledige imdb-collecties op in een paar schaaltjes DNA :+

Prijs is belangrijk, maar niet het enige. Als je goedkoop langdurig data wilt bewaren kun je voor tapes gaan. Dat zou ik de gemiddelde consument ook niet aanraden, en er zijn ook verdacht weinig datatapes op de consumentmarkt verkrijgbaar :P

[ Voor 7% gewijzigd door Dido op 27-06-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertDeDikkerd
Ik denk dat mijn moederbord enkel PCIE 3.0. support.

Op het internet lees ik dat 1 data lane = 985 MB/s (bij PCIE 3.0.) .
Aangezien M.2. er 4 heeft komt dit uit op een max speed van = 3.940 MB/s.

Kan dit kloppen?
Zoja dan heeft het niet veel nut dat ik een snellere SSD pak dan 4000MB/s?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertDeDikkerd
Bovenstaande klopt,

Ik ben dus op zoek gegaan naar een SSD met snelheid rond de 4000MB/s.
Ik ben hierop uitgekomen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 87,89€ 87,89
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 84,99€ 84,99
1Solid state drivesWD Blue SN570 2TB€ 89,94€ 89,94
Totaal€ 262,82

Lexar is Gen 4 en heeft de snelste snelheid en benchmarks tonen aan dat dit echt zo is op internet en tweakers zelf. Samsung ziet er ook zeer goed uit, en heeft bovendien een cache. De WD zag er ook zeer goed uit maar de TBW is veel lager (hoe komt dit?).

Momenteel neig ik naar de Lexar, wat denken jullie?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Alledrie prima SSD's denk ik. De Lexar wordt tegenwoordig vaak aangeraden als budget SSD. Zelf heb ik goede ervaringen met de 970 Evo Plus 2TB. Kijk ook even naar de garantievoorwaarden als dat belangrijk is voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertDeDikkerd
Admiral Freebee schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:58:
Alledrie prima SSD's denk ik. De Lexar wordt tegenwoordig vaak aangeraden als budget SSD. Zelf heb ik goede ervaringen met de 970 Evo Plus 2TB. Kijk ook even naar de garantievoorwaarden als dat belangrijk is voor jou.
Normaal hebben ze allemaal 5 jaar garantie, ben toch nog aan het twijfelen tussen de Lexar en de Samsung, aangezien samsung wel een cache heeft, en volgens deze video YouTube: What Are DRAM-less SSDs? is dit wel een plus.

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
Dit sluit wel aan bij wat ik zelf ook al dacht. Was vooral een beetje in de war omdat je eerste bron over QLC zei:
Disadvantages: The performance and life span of QLC is so good as SLC or MLC, but is nearly equal to TLC.
Dus daaruit werd het niet zo duidelijk waarom je QLC niet zou verkiezen boven TLC.
Over een paar jaar is deze hele discussie waarschijnlijk een lachertje en slaan we volledige imdb-collecties op in een paar schaaltjes DNA :+
Denk dat je hier eerder moet denken aan minimaal een paar decennia. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
BertDeDikkerd schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:50:
Ik denk dat mijn moederbord enkel PCIE 3.0. support.

Op het internet lees ik dat 1 data lane = 985 MB/s (bij PCIE 3.0.) .
Aangezien M.2. er 4 heeft komt dit uit op een max speed van = 3.940 MB/s.

Kan dit kloppen?
Zoja dan heeft het niet veel nut dat ik een snellere SSD pak dan 4000MB/s?

Alvast bedankt!
Voor zover ik kan zien ondersteund dit MB maximaal M.2 PCI-e 3.0 x4. Het heeft dus geen meerwaarde om bijv. een PCI-e 4.0 x4 SSD te plaatsen want die snelheid ga je toch niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

skimine schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:38:
Denk dat je hier eerder moet denken aan minimaal een paar decennia. ;)
offtopic:
Ik loop tegen de 50. Decennia voelen nu meer zoals jaren voelden toen ik 20 was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertDeDikkerd
Oke, bedankt allemaal dan juist nog mijn laatste vraag:

Ik ben toch nog aan het twijfelen tussen de Lexar en de Samsung, aangezien Samsung wel een cache heeft, en volgens deze video YouTube: What Are DRAM-less SSDs? is dit wel een plus.

Welke zouden jullie nemen?
Pagina: 1