Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipm14
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 28-06-2023
Hoi,
Ik heb een vraagje.
Ik heb een camera gekocht die duurder dan 450,- is. Deze heb ik zakelijk gekocht.
Ik heb alleen de btw in 1x eraf gehaald ipv als investering aan te geven. Kan dit nog terug worden gedraaid zodat ik de camera alsnog kan afschrijven?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-07 16:11

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Wat zegt je boekhouder? Ik neem toch aan dat je die hebt bij een zakelijke boekhouding?
Volgens mij kun je dit niet terugdraaien, maar dat weet je boekhouder beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Je schrijft toch af op het exclusief btw bedrag? Of heb je eigenlijk geen BTW verrekening?
Maar gezien je vraag raad ik je aan om met je boekhouder of accountant contact op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Of je het nu in de kosten (winst en verlies) of via de materiële vaste activa (balans) boekt: BTW haal je er sowieso uit. Is de camera ook duurder dan 450 euro exclusief BTW?

Wanneer heeft de koop plaatsgevonden? Als het vorig jaar is, zou het niet kunnen om het terug te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:34
Er zijn hier een aantal dingen belangrijk denk ik:

1. Ben je een btw-ondernemer? Zo ja, dan mag/moet je de btw opvoeren als voorbelasting, deze krijg je terug met de kwartaalaangifte waar de aankoop in valt.
2. Als het antwoord op 1 ja is: is de aanschafprijs exclusief btw lager dan 450 euro? Dan mag je deze niet activeren op de balans en moet je hem op voeren als kosten, en niet als investering.
3. Als het antwoord op 1 nee is: is de aanschafprijs inclusief btw hoger dan 450 euro? Dan mag je deze activeren op je balans en moet je de camera inderdaad afschrijven. De btw mag dan logischerwijs niet worden teruggevorderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:34
tdn135 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:35:
Of je het nu in de kosten (winst en verlies) of via de materiële vaste activa (balans) boekt: BTW haal je er sowieso uit. Is de camera ook duurder dan 450 euro exclusief BTW?

Wanneer heeft de koop plaatsgevonden? Als het vorig jaar is, zou het niet kunnen om het terug te draaien.
BTW haal je er alleen af als je ondernemer bent voor de omzetbelasting en niet onder de Kleine Ondernemersregeling valt.

[ Voor 3% gewijzigd door KoningsGap op 27-06-2023 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:34
Je kunt denk ik een aanpassing van je aangifte doorvoeren zolang je nog niet je definitieve aanslag heb ontvangen. Dus dat is alleen wanneer je hem in 2022 heb aangeschaft, wanneer dat eerder was ben je sowieso te laat.

https://www.belastingdien...aar%20van%20ingebruikname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipm14
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 28-06-2023
tdn135 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:35:

Exclusief btw kostte de camera ook meer dan 450,-. Aanschaf was dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Als je de BTW wil terug vorderen (of aangeven) uit een afgelopen tijdvak van de afgelopen 5 jaar dan
kan je altijd een her aangifte (suppletie) doen van de BTW als het verschil groter is als 1000 euro
Is het bedrag kleiner dan kan je het via je normale aangifte doen
Bron

Echter volgens mij heb je het juist gedaan, volledige btw terug gevorderd en afschrijven op bedrag ex btw als je ondernemer voor de btw bent (tenzij je versneld kan afschijven)

[ Voor 8% gewijzigd door jeanj op 27-06-2023 14:09 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Kan je de vraag van @KoningsGap beantwoorden, of je BTW ondernemer bent? Ik vermoed van wel, anders wordt je niet uitgenodigd voor een BTW aangifte.

De BTW is geen investering; want niet van jou. Je bent alleen het doorgeefluik :) Dus de BTW zet je in je aangifte van het kwartaal waarin je de aanschaf gedaan hebt, en de afschrijving doe je over 5 jaar (20% per jaar, verrekenen per maand).

Maar, gezien de vraag die je stelt: of je wel of geen btw-ondernemer bent, ik denk dat je er veel aan hebt om een uurtje advies van een boekhouder te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:03

Lordy79

Vastberaden

Stel je investeert voor 605 euro incl btw

Dan geef je 105 euro aan in de btw aangifte als voorbelasting (die mag je dus 'aftrekken')

De resterende 500 euro boek je als inventaris en elk jaar boek je dan 100 euro kosten en de inventaris wordt elk jaar 100 euro minder waard.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Pagina: 1