Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hama900
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-06 00:32
Ik heb een Threadripper 3970x (non-OC'd) en heb wat hulp nodig om 'm koel te houden. Staat momenteel een BeQuiet Dark Rock Pro 4 TR4 koeler op maar qua performance gaat dat niet helemaal goed, zo kom ik al gauw met Prime95 uit op 94c.

Nu ben ik geheid niet de enige met een 39xx threadripper dus ben ik benieuwd wat jullie gebruiken om het koel te houden? Na een aantal dagen online gezocht te hebben zegt men dat de keuze aardig beperkt is, namelijk:

Noctua NH-U14S (dual fan setup)
IceGiant Elite

Tot mijn verbazing zijn er (voor zover ik weet) geen goede AIO koelers die goed met een 39xx threadripper overweg kunnen, of heb ik dat mis?

Mijn last resort is een custom loop, maar dat probeer ik toch echt als last resort te houden en wil het liever voorkomen.

Als behuizing heb ik de Fractal Meshify 2 XL
Moederbord is ASUS Rog Zenith II Extreme Alpha.
Fan setup:

Voorzijde 3x 140mm BeQuiet Silent Wing Pro 4 intake fans op 1500RPM
Achterzijde 1x 140mm Fractal GP-12 fan
Bovenzijde 2x 140mm Fractal GP-12 fan

Mocht je een geschikte CPU koeler voor de threadripper hebben vermeld graag ook je ervaring erbij en de performance ervan.

Bvd! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:28
@Hama900
Zelf heb ik de Arctic AIO 420mm, met daarop 6x140mm fans, met een 10850k op 5,6ghz.
En natuurlijk goeie koelpasta van grizzly, dat rode goedje die erg moeilijk uit te smeren is.
https://tweakers.net/pric...-extreme-tg-ke-002-r.html

Daarnaast nog met 3x140 top en 2x140mm achter.

Deze houd hem makkelijk koel... dat zou in jou geval ook denk ik wel moeten lukken!
Weet niet of deze op je socket past 8)7

Verder in jou geval zou ik zeker een 420mm nemen, groter is volgens mij in AIO niet. dan kom je al uit op custom, wat toch een stuk duurder is. (en werk en kennis)

[ Voor 8% gewijzigd door Eskimoo op 27-06-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hama900
@Eskimoo

Dat grizzly koelpasta is een goede tip, ga ik zeker benutten thanks!
En met je AIO doel je dan hierop > uitvoering: Arctic Liquid Freezer II 420 ?

Het vervelende is met nieuwere AIO's is dat ik geen reviews kan vinden voor 32 core threadrippers, wanneer men ze wel reviewed zijn het eerder oudere threadrippers zoals 1950 met minder cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
@Hama900

zeker proberen waard! scheelde bij mij erg veel in temps!
Verder bedoel ik inderdaad het product die jij linkt.

Het maximale in AIO is toch 420mm, tenzij je er zoveel geld in wil stoppen in custom loop.
Wellicht dat je bij een bedrijf gewoon een 420 kan bestellen en vragen of je dit kan testen.

Maar met 6 fans op een 420 moet dat echt wel lukken... check wel even of dat ook in je kast past.
Standaard past wel 3x maar aan beide zijde wordt het een flink dik ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hama900
Ik heb tot zover geen goede AIO kunnen vinden helaas, het is al een opdracht om uberhaupt een AIO te vinden met benchmarks voor een 250-280W CPU =(

Heb dat grizzly koelpasta direct besteld hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
@Hama900

Niet te dik erop smeren, en tijd voor nemen.
check bij het openen de code op hun website voor echtheid.

Er was namaak in omloop. via het nr die bij de koelpasta zit kun je op hun website checken of het officeel product is.

Laat maar weten wat de uitkomst is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:43

br00ky

Moderator Harde Waren
Bedenk dat prime95 kunstmatige loads veroorzaakt. Leuk dat je cpu dan de 94 aantikt maar als die in alledaags gebruik gewoon prima op temp blijft en niet throttelt is er niks aan de hand. Of koop je componenten om zo soepel mogelijk benchmarks te draaien :+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hama900
Dat is ook wel waar indd @br00ky. Het is meer een server build, ik wil er dan een hypervisor op installeren (ESXi) met daarbovenop wat containers en een Horizon VDI. Met andere woorden dat ding moet echt 24/7 aan staan en niet overhitten vandaar mijn paranoide gedachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:04

nelizmastr

Goed wies kapot

br00ky schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:17:
Bedenk dat prime95 kunstmatige loads veroorzaakt. Leuk dat je cpu dan de 94 aantikt maar als die in alledaags gebruik gewoon prima op temp blijft en niet throttelt is er niks aan de hand. Of koop je componenten om zo soepel mogelijk benchmarks te draaien :+?
Het eerste wat ik doe als ik na mijn werk thuiskom is 3 uur lang naar 3DMark2001SE kijken, nostalgie enzo O-)

En verder, tsja, je koopt een 32-core CPU met bijna 300W aan thermisch vermogen, dat gaat nu eenmaal warm worden, zeker met de temperaturen van de afgelopen tijd. Je kunt er altijd nog een mobiele airco bij zetten of een phase change koeler :D
Hama900 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:22:
Dat is ook wel waar indd @br00ky. Het is meer een server build, ik wil er dan een hypervisor op installeren (ESXi) met daarbovenop wat containers en een Horizon VDI. Met andere woorden dat ding moet echt 24/7 aan staan en niet overhitten vandaar mijn paranoide gedachten
een virtualisatie workload gaat nooit 32 cores op 100% krijgen, tenzij je een dikke renderfarm wilt bouwen, maar dat doe je niet in een PC kastje :)

[ Voor 26% gewijzigd door nelizmastr op 27-06-2023 16:23 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:43

br00ky

Moderator Harde Waren
Hama900 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:22:
Eerst aanzien en dan eventueel je koeler vervangen? Is het niet nodig, profit. Is het wel nodig, (y) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hama900
@nelizmastr

Dat klopt ook inderdaad, het zal nooit 100% op full load staan, het zit meer tussen m'n oren maar ik wil het graag zo goed mogelijk geregeld hebben qua cooling om geen risico's te nemen.

@br00ky

Dat is waar, ik ga voor nu de Dark Rock Pro 4 vervangen met de Noctua NH-U14S (dual fan setup) met wat betere koelpasta en het dan even opnieuw aankijken.

Ik bel al blij met 82c op full 100% load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Non oc? Dan kan je zeker wat met het voltage doen (omlaag die handel) om het verbruik en de warmteontwikkeling wat naar beneden te krijgen. Met prim95 testen of het stabiel blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hama900
@ToFast

Heb je daar toevallig een goede guide voor? Daar zat ik indd ook aan te denken, heb hetzelfde met mijn 3080 Ti gedaan en dat werkt indd heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Hama900 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:48:
@ToFast

Heb je daar toevallig een goede guide voor? Daar zat ik indd ook aan te denken, heb hetzelfde met mijn 3080 Ti gedaan en dat werkt indd heel goed.
Nee even zoeken op Google, of gewoon proberen, kleine stapjes omlaag. Eerste stap 0.1v, daarna 0.05v. Omdat tegenwoordig veel meer voltages van belang zijn dan puur vcore (denk ik) daar vooral even naar zoeken, welke je moet aanpassen. En testen met prime95.

Eerst testen met 'grote' stappen, dan zie je sneller in welke kleinere range je moet testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hama900
Lijkt nu veel beter te gaan, setup is geworden:

Noctua NH-U14S met dual fan NF-A15 setup (push/pull)
Noctua NT-H2 thermal paste
3x BeQuiet Silent wing pro's 4 als intake fans op 1500RPM
3x Fractal GP-12 exhaust fans op 500-1000RPM

Via de Ryzen underclock tool (CTR) een undervolt ingesteld van 1200mV naar 1120mV met een increased core clock van 3.7Ghz naar 3.9 en turbo clock van 4.5 naar 4.9, dit ook 3 uur zitten stress testen uiteraard.

Ik kom nu uit op een max temp van 79c met alle cores op full load voor stress tests (in interval cycles) van 30min.

@Eskimoo
@br00ky
@nelizmastr
@ToFast

Ik tag jullie er ook even bij om te updaten en om jullie te bedanken voor de zeer gewaardeerde input!

[ Voor 12% gewijzigd door Hama900 op 30-06-2023 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:04

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat is een prima resultaat :)

Meer performance, minder warmte, zonder stabiliteit te verliezen. Ik zeg win/win :)

Live met dat ding :D

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:22
De beste manier is deze koeler uitvoering: IceGiant ProSiphon Elite

YouTube: Water Cooling Performance for Half the Price

Getest met de 3970 haalt hij in classroom 80 graden.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hama900
Klopt @peize9 ik had het inderdaad gezien, ik kijk het even aan met de Noctua en als dat niet goed gaat na een tijd dan wordt het of een custom loop of indd de ProSiphon Elite
Pagina: 1