Welke stationwagen kopen ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-09 21:40
Hallo tweakers.

Momenteel in het bezit van een volvo v70 2.0 diesel (de bekende 5 cilinder)

Ben inmiddels de kaap van 300.000 kilometer voorbij en auto heeft wat aandachtspunten nodig.

Aircopomp kapot en voorste banden zijn aan vervanging toe.

Ik ben opzoek naar een nieuwe ook voor minder wegenbelasting en verbruik wat te verminderen ( ben woonachtig in belgie ).
Met een tank van 70 liter rijd ik gemiddeld 850/900 kilometer.

Op zoek naar een C of D segmenter break.

1.6 diesel of eventueel andere keuzes maar dit heeft momenteel de voorkeur.
Betrouwbare motor met weinig problemen.

Grote koffer ruimte / achterbank.

Momenteel opties

Skoda Octavia break
Seat leon break
Volkswagen passat
Opel astra
Opel insignia gehad maar was nie tevreden over de automaat en vrij kleine koffer ruimte.

Momenteel grootste voorkeur voor octavia ook vanwege goed geprijsd en vaak veel opties aanwezig met lagere kilometer stand te vinden.

Eventueel andere opties wat ik vergeet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:33
Wel de Passat, maar niet de Superb? Of omgekeerd, wel de Octavia en Leon, maar niet de Golf?
Volvo V90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
DutX schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:49:
Wel de Passat, maar niet de Superb? Of omgekeerd, wel de Octavia en Leon, maar niet de Golf?
Volvo V90
Superb kan ook inderdaad maar deze hebben vaak in de prijsklasse waarin ik zoek een vrij hoge km stand al.
Golf kan ook maar is een klein aanbod tov passat.
V90 valt zowiezo buiten budget ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:46

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

We hebben een octavia (combo 3) uit december 2014 (gekocht in 2019) voor net iets meer dan 9000 euro. Bijna geen onderhoud nog aan gehad en we zijn er zeer zeer blij mee. Langdurig gemiddelde is 1:22. Rijden 1000-1100km op een tank. Wegenbelasting hier in NL is 114 per maand. Wellicht dus een optie?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
NeFoRcE schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:02:
We hebben een octavia (combo 3) uit december 2014 (gekocht in 2019) voor net iets meer dan 9000 euro. Bijna geen onderhoud nog aan gehad en we zijn er zeer zeer blij mee. Langdurig gemiddelde is 1:22. Rijden 1000-1100km op een tank. Wegenbelasting hier in NL is 114 per maand. Wellicht dus een optie?
Voorkeur gaat inderdaad ook uit naar octavia grote wagen en zuinig voor betaalbare prijzen.

Alvast bedankt voor dit ook te bevestigen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
als je betrouwbaar noemt en geen toyota in je lijstje hebt dan klopt er iets niet. Wat dacht je van een toyota corolla station? betrouwbaardere motor ga je niet zo snel vinden ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
NeFoRcE schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:02:
Toevallig zit ik ook een beetje rond te kijken naar stations, al dan niet met een iets lager budget dan OP denk ik. Volgens mij is het bijna niet meer mogelijk om een dergelijke auto te vinden voor onder de EUR 15k :|

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Figo112 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:15:
als je betrouwbaar noemt en geen toyota in je lijstje hebt dan klopt er iets niet. Wat dacht je van een toyota corolla station? betrouwbaardere motor ga je niet zo snel vinden ben ik bang.
Nieuw model is mooi maar hybride en qua prijs veel te duur.

Heb ook een budget van max 15k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:46

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

https://www.autotrack.nl/...avia-diesel-2014-53767838

deze hebben wij ook, behoorlijk uitgerust (meedimmende buiten/binnen spiegel, ideaal). Maar bizar dat ie gewoon duurder is geworden dan onze aanschafprijs toen. Terwijl het diesel is.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
NeFoRcE schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:50:
https://www.autotrack.nl/...avia-diesel-2014-53767838

deze hebben wij ook, behoorlijk uitgerust (meedimmende buiten/binnen spiegel, ideaal). Maar bizar dat ie gewoon duurder is geworden dan onze aanschafprijs toen. Terwijl het diesel is.
Heb deze ook bij favorieten staan maar vind de prijs te hoog gezien de opties wat deze heeft en ook handgeschakeld nog.

Heb er 2 op oog waar ik naar wou gaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Philtjens schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:47:
[...]
Nieuw model is mooi maar hybride ......
Waarom is dat een bezwaar?
Je zou naar de Auris Tourer hybride kunnen kijken, die zijn degelijk, comfortabel en binnen je budget te vinden zonder al te vele km's.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
TheOmen schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:58:
[...]

Waarom is dat een bezwaar?
Je zou naar de Auris Tourer hybride kunnen kijken, die zijn degelijk, comfortabel en binnen je budget te vinden zonder al te vele km's.
De corolla was benzine hybride dit is niet direct iets wat ik wil en ik denk tot onderhoudt aan zo wagens ook duurder zal zijn dan gewoon een diesel.

Niks mis mee maar niet mijn keuze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:09
En anders eventueel een Toyota Avensis? Slagje groter dan de Auris en verkrijgbaar met verschillende benzine en dieselmotoren en niet als hybride.

2e hands Toyota's zijn vaak ietsje duurder maar daar is wel een (terechte) reden voor natuurlijk.

Welke prijsklasse zoek je in?
Philtjens schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:02:
[...]

De corolla was benzine hybride dit is niet direct iets wat ik wil en ik denk tot onderhoudt aan zo wagens ook duurder zal zijn dan gewoon een diesel.

Uit ervaring, de kosten vallen juist lekker laag uit. Je hebt eigenlijk geen kosten aan het hybridesysteem en verder gewoon het onderhoud van een normale benzineauto. Let op, bij andere merken kan dit anders uitvallen maar de hybride 1.5/1.8 van Toyota is erg sterk.

[ Voor 51% gewijzigd door Headshot_NL op 27-06-2023 13:04 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Headshot_NL schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:02:
En anders eventueel een Toyota Avensis? Slagje groter dan de Auris en verkrijgbaar met verschillende benzine en dieselmotoren en niet als hybride.

2e hands Toyota's zijn vaak ietsje duurder maar daar is wel een (terechte) reden voor natuurlijk.

Welke prijsklasse zoek je in?
Prijsklasse max 15.000 euro max 150.000 kilometer ben wel op zoek ook naar full options wat de keuze al snel uitdunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
[...]

Zorg dan wel dat je goed geinformeerd bent.
Ga eens een proefrit maken en reken eens uit hoeveel benzine je bespaart tov. een Octavia.
Standaard automaat met veel koppel vanaf stilstand.
Onderhoud doe je om je auto betrouwbaar te houden. Dat hoort er nu eenmaal bij. Daarnaast krijg je 10 jaar garantie bij Toyota tegenwoordig, dat is wel wat waard natuurlijk.

150000 kilometer op een toyota hybride is toch heel anders dan 150000 op een VAG motor imho.

[ Voor 8% gewijzigd door P5ycho op 27-06-2023 13:09 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:40

bonzz.netninja

Niente baffi

Gezien je gebruik is eigenlijk juist een goede hybride (carolla, auris) iss voor de hand liggende keuze. Zuinig, enorme actieradius (900km), mega betrouwbaar en lage kosten in onderhoud.

Alleen qua ruimte zou je dat goed moeten checken. Een auris heeft qua bagageruimte meer dan genoeg ruimte maar op de achterbank is het wel krap. Een carolla is wel wat ruimer, maar ook een flinke slag duurder.

Een goede auris heb je al vanaf 12000

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:36
Ik weet niet hoe de belastingregelingen in België zijn, maar in Nederland wil je eigenlijk geen diesel meer kopen (restwaarde, belasting vs. weinig verschil in literprijs meer). Tenzij je extreem veel rijdt.

Ik heb in het verleden een Octavia Combi gehad, daartussen een aantal hatchbacks en nu een Golf Variant 1.5. En met mijn huidige Golf haal ik ook 800+ kilometer met een 55 liter tank.

Al denk ik wel dat een V70 qua ruimte meer vergelijkbaar is met een Passat/Superb/Avensis dan met een Golf/Octavia/Corolla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
bonzz.netninja schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:08:
Gezien je gebruik is eigenlijk juist een goede hybride (carolla, auris) iss voor de hand liggende keuze. Zuinig, enorme actieradius (900km), mega betrouwbaar en lage kosten in onderhoud.

Alleen qua ruimte zou je dat goed moeten checken. Een auris heeft qua bagageruimte meer dan genoeg ruimte maar op de achterbank is het wel krap. Een carolla is wel wat ruimer, maar ook een flinke slag duurder.

Een goede auris heb je al vanaf 12000
Heb net even opgezocht en ben geen fan van interieur/exterieur.

Zal waarschijnlijk wel een skoda of iets in de vag richting worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:30
Philtjens schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:46:

Eventueel andere opties wat ik vergeet ?
Ford Mondeo, serieus ruim, mede vanwege de paar cm extra lengte breedte. Let er op dat een Octavia (heb er 3 gehad) weliswaar een loei van een kofferbak heeft, maar door de relatief korte wielbasis een krappe achterbank.

(in veel van de auto's die je noemt kan ik niet achter mezelf zitten met 1.93m)

hoeveel kilometers per jaar trouwens? Weet niet of een (kleine) diesel nu de juiste lange termijn keuze is, zelf was ik geen fan van zo'n onderbemeten blokje op de snelweg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Philtjens schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:09:
[...]

Wij zijn van Auris naar Octavia station gegaan omdat we een caravan wilden gaan trekken.
Qua rijervaring vonden we de Auris beter. Zeker bij wegrijden uit stilstand, lekker 'smooth' door de hybride motor. Ook onderweg was de 1.8 motor rustiger/stiller dan de 1.2 van de Octavia.
Wat de Octavia goed doet: ruimte, ruimte, ruimte. En hij is wat nieuwer, dus Android Auto.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
SiErRa schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:09:
Ik weet niet hoe de belastingregelingen in België zijn, maar in Nederland wil je eigenlijk geen diesel meer kopen (restwaarde, belasting vs. weinig verschil in literprijs meer). Tenzij je extreem veel rijdt.

Ik heb in het verleden een Octavia Combi gehad, daartussen een aantal hatchbacks en nu een Golf Variant 1.5. En met mijn huidige Golf haal ik ook 800+ kilometer met een 55 liter tank.

Inderdaad dat zegt de staat of probeert dit ook te doen hier.
Maar het verschil in wegenbelasting scheelt niet extreem veel.
1.6 is iets rond de 350 op jaarbasis rekening gehouden met euronorm en de roetuitstoot komt er een klein bedrag bovenop nog.
Terwijl ik nu voor 1 jaar 630 betaal dus is een fijne besparing jaarlijks wat ik kan doen.

maar diesel is nog steeds goedkoper in aankoop en aan de pomp.
Uiteindelijk word er met een diesel vaak meer kilometers gereden dan een benzine vandaar dat ik nog altijd kies voor een diesel.

Ik rijd meestal ook oudere autos met hoge kilometer stand een 3/4 tal jaren en wissel dan, gewoon omdat ik het ook fijn vind te kunnen vergelijken onderling.
Al denk ik wel dat een V70 qua ruimte meer vergelijkbaar is met een Passat/Superb/Avensis dan met een Golf/Octavia/Corolla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:40

bonzz.netninja

Niente baffi

Philtjens schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:09:
[...]

Sjah die afweging mag je zelf maken :) Ik vind het interieur allemaal niet zo belangrijk. Het is maar een auto en moet je vooral een beetje van A naar B brengen met enigzins comfort met genoeg ruimte zonder dat je scheel ligt van de kosten en/of de boel om de hectometerpaal stilstaat.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:28
Een Opel Insignia van na 2017 is behoorlijk groter; bijna als Skoda Superb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:30
"
1.6 is iets rond de 350 op jaarbasis rekening gehouden met euronorm en de roetuitstoot komt er een klein bedrag bovenop nog.
Terwijl ik nu voor 1 jaar 630 betaal dus is een fijne besparing jaarlijks wat ik kan doen."

Dit is een besparing van 23 euro per maand. Probeer een keer in te voegen met zo'n 1.6d, als je een fijne, soepele 5 cylinder gewend bent. Wellicht dat het die 2 tientjes toch waard is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
[...]

Nee hoor ik kan wedden dat onderhoud aan hybride goedkoper is dan een diesel bij de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:58
Renault Talisman wellicht een optie?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Philtjens schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:04:
[...]

Prijsklasse max 15.000 euro max 150.000 kilometer ben wel op zoek ook naar full options wat de keuze al snel uitdunt.
BMW 5 station overwogen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:27
@Philtjens
Ik weet niet hoe de 2ehands markt in België is, maar momenteel betaal je echt de hoofdprijs voor auto's.
3 ton in een V70 is niks.
Ik vermoed dat het het voordeligste is om lekker door te rijden. Nieuwe bandjes moet je altijd wel een keer doen. Airco defect is even zuur, maar ik denk dat je voor 1000/1500 euro weer een prima rijdende auto hebt.
Persoonlijk zou ik pas een nieuwe auto kopen als de prijzen weer een beetje normaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
MOmax schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:18:
Een Opel Insignia van na 2017 is behoorlijk groter; bijna als Skoda Superb.
Heb opel insignia al gereden vorig model wel slechte ervaring met deze automaat gehad.
Ruimte achter en in koffer viel ook wat tegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nog niet genoemd: Ford Mondeo?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
chrisborst schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:09:
@Philtjens
Ik weet niet hoe de 2ehands markt in België is, maar momenteel betaal je echt de hoofdprijs voor auto's.
3 ton in een V70 is niks.
Ik vermoed dat het het voordeligste is om lekker door te rijden. Nieuwe bandjes moet je altijd wel een keer doen. Airco defect is even zuur, maar ik denk dat je voor 1000/1500 euro weer een prima rijdende auto hebt.
Persoonlijk zou ik pas een nieuwe auto kopen als de prijzen weer een beetje normaal zijn.
Prijzen zijn vrij normaal vind ik hier en daar wat uitzonderingen.
300k is inderdaad niet veel voor deze wagen maar wil ook wat zuiniger gaan rijden dat zal met deze niet lukken vandaar de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Ook een optie inderdaad 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Heb bmw gehad super auto, helaas 3 keer proberen te pikken vandaar tot ik deze toen verkocht heb en van de premium merken ben afgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:57

MLLL

Palm Treo 650

[...]

Juist een diesel op hogere leeftijd gaat geld kosten met al die uitstootverlagende technieken aan boord die stuk voor stuk prijzig zijn.

Wel eens gereden met een Passat 1,6 tdi en die vond ik gevaarlijk langzaam met zijn 105pk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Uiteindelijk een nieuwe wagen gevonden is toch een opel insignia 2.0 geworden 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heimdallr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:01

Heimdallr

Asgard

Ik rij zakelijk een Ford Focus Wagon 1.5 TDCi en ben daar dik tevreden over. Prima rij eigenschappen en een verder probleemloze diesel.

Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Philtjens schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:20:
Uiteindelijk een nieuwe wagen gevonden is toch een opel insignia 2.0 geworden 👍
Je wilde zuiniger gaan rijden en dan neem je een 2.0?

Je wilde deze auto ook niet, want hij was te klein en de automaat was niet lekker?

Wat is nou de doorslag geweest? Veel opties voor weinig geld?

Voor 20k had je al een V90 diesel als ik zo even vlug kijk op de BE markt, was je net zoveel kwijt aan kosten, 15k, inruil van de V70.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philtjens
Vorkie schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:37:
[...]

Je wilde zuiniger gaan rijden en dan neem je een 2.0?

Je wilde deze auto ook niet, want hij was te klein en de automaat was niet lekker?

Wat is nou de doorslag geweest? Veel opties voor weinig geld?

Voor 20k had je al een V90 diesel als ik zo even vlug kijk op de BE markt, was je net zoveel kwijt aan kosten, 15k, inruil van de V70.
Dat was de bedoeling inderdaad.

Uiteindelijk deed deze zich op mijn pad voor betreft toch wel een uniek exemplaar in belgie.

Namelijk de 2.0 bi turbo model met 194pk handgeschakeld en een full option zelfs met standkachel ! voor een zeer aantrekkelijke prijs.

Uiteindelijk heeft dat de doorslag gegeven want deze zat nog een ruim stuk onder de 15k.

Door testrit te doen uiteindelijk verkocht voor de wagen hoewel dit niet de bedoeling / eerste keus was maar dan toch doorslag gegeven voor het rijplezier 👍
Pagina: 1