CV ketel verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:49

nwagenaar

God, root. What's the differen

Topicstarter
De laatste stap van het gasloos maken van onze woning staat voor dit weekend op de planning; dat wil zeggen: de gasketel verwijderen, de handdoek radiator verwijderen uit de badkamer en de WPB plaatsen.

Na het lezen van diverse bronnen op internet heb ik een stappenplan gemaakt en wil verifieren of dit inderdaad de goede stappen zijn.

1. Stekker halen uit CV-ketel en ramen open zetten
2. Hoofdgas aansluiting omdraaien zodat er geen gas meer door de leiding gaat.
3. Hoofdwater aansluiting omdraaien zodat er geen water meer door de leidingen gaan
3. Aftappunt open zetten voor leeghalen van de radiator
4. Kranen open zetten op laagste punt voor legen van de leidingen
5. Watertoevoer naar de CV-ketel dicht zetten
6. Radiator verwijderen en radiatorleidingen afdoppen
7. Gas-leiding bij de CV-ketel losmaken en afdoppen (controleren met zeepsop dat ie goed dicht zit)
8. Waterleiding bij de CV-ketel losmaken en preppen voor de WPB
9. Rook kanaal van de CV-ketel losmaken en verwijderen
10. expansie vat verwijderen
11. CV-ketel verwijderen
12. Plaatsing van WPB volgens installatie handleiding
13. Verwijderen en-of afdoppen van leidingen die niet meer wordt gebruikt

Afgezien van deze stappen, is er ook een hele belangrijke vraag of het zelf verwijderen van de CV-ketel wel mag ivm de wijzigingen in het bouwbesluit dat sinds 1-4-2023 waarbij werkzaamheden aan de CV-ketel altijd moet gebeuren door iemand met een certificaat (Artikel 1.35).

Hierbij staan dus werkzaamheden beschreven als installeren, repareren of onderhouden van de CV-ketel.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Beste antwoord (via nwagenaar op 28-06-2023 09:42)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou eerst de gaskraan dichtdraaien en daarna pas de CV uitzetten. Het laatste beetje gas in de leiding wordt dan netjes opgestookt en je hebt praktisch geen brandbaar gas meer in de leiding of in de lucht in je woning zitten. De ketel gaat er toch uit, dus mocht die hierdoor defect raken dan is er weinig aan de hand.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
Gaat volgens mij goed zo.

Expansievat zul je voor je nieuwe installatie ook nodig hebben, dus helemaal weghalen is niet verstandig. Over het algemeen is elke 15jr vervangen wel een goed idee.

Mbt de CO certficering: je gaat niet aan het toestel werken, maar qua gas alleen aan de buitenkant. Dat valt niet onder de certficierings-eisen. Ook staat er specifiek installeren, repareren en onderhouden. Verschrotten is geen onderhoud.

Overigens zou ik mij daar sowieso niet druk om maken ;) Toestel weg = geen gevaar meer.

[ Voor 9% gewijzigd door WeetIkHetNou op 27-06-2023 14:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-05 12:01
Vergeet het gat in het dak niet te dichten als je de pijp verwijderd.

En de aansluiting dichtdraaien moet toch genoeg zijn? Ik weet niet waarom je hem zou willen omdraaien :?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:56
Even voor mijn beeldvorming, je hebt het over een WPB dat is een boiler, niet de warmte pomp voor het verwarmen van je huis? Die is al geplaatste en staat ergens anders ga ik vanuit.

In dat geval heb je het expansievat niet meer nodig.

En je kan je afvragen of je je WPB lucht vanuit je huis wil gebruiken om water op te warmen of dat je de lucht van buiten wil halen. hetzelfde geldt voor de lucht waar de warmte uit gehaald is, wil je die (koude) lucht in huis houden of naar buiten afvoeren?

Indien je besluit om beiden van buiten te doen heb je twee dakdoorvoeren nodig.

Als laatste: onze WPB heeft volgens de installatie handleiding aan de voorkant en de zijkanten 50 cm ruimte nodig voor onderhoud. Controleer vooraf of dat gaat passen, ook met je leidingen en je stroomvoorziening e.d.

Succes.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou eerst de gaskraan dichtdraaien en daarna pas de CV uitzetten. Het laatste beetje gas in de leiding wordt dan netjes opgestookt en je hebt praktisch geen brandbaar gas meer in de leiding of in de lucht in je woning zitten. De ketel gaat er toch uit, dus mocht die hierdoor defect raken dan is er weinig aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

sypie schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:48:
vraag ik mij af... Je hebt dan geen druk meer he.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dinictus208 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:22:
[...]

vraag ik mij af... Je hebt dan geen druk meer he.
Op zich is de normale manier om je gasleiding zo leeg mogelijk te krijgen de knop omzetten en dan het fornuis aan zetten totdat 'ie uit zichzelf uit gaat (wat meestal een paar seconden duurt).

Wel lastig te doen als je geen gasfornuis hebt alleen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-05 14:41
nwagenaar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:04:
Afgezien van deze stappen, is er ook een hele belangrijke vraag of het zelf verwijderen van de CV-ketel wel mag ivm de wijzigingen in het bouwbesluit dat sinds 1-4-2023 waarbij werkzaamheden aan de CV-ketel altijd moet gebeuren door iemand met een certificaat (Artikel 1.35).
Ik ga er ook vanuit dat dit gewoon mag. Er is immers geen gevaar want brengt hem niet meer in werking.
Die regel is er tegen CO vergiftiging en jij gaat nooit meer een verbrandingstoestel inschakelen. Dus 0 kans op CO.

Wellicht dat je nog een waterstofzuiger paraat wil hebben voor wat restjes water hier en daar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-05 20:28
Er zit een verwaarloosbare hoeveelheid gas in de leiding, tenzij je dit in een zeer kleine ruimte loslaat is er geen gevaar. Zoals de TS zegt, hij zet de ramen open, goede kans dat er zo weinig gas uit die leiding komt dat het niet eens te ruiken is.

Niet te gek maken allemaal, TS heeft een goed plan en kan dat prima zo uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-05 08:01
Je plan ziet er goed uit! Jaloers dat je afscheid neemt van je CV. Ik zou ook graag deze laatste stap willen nemen om gasloos te worden >:) .

[ Voor 23% gewijzigd door aapjuh99 op 27-06-2023 16:15 ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
14. zsm de netbeheerder vragen om de gasaansluiting te verwijderen voordat dit niet meer gratis kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:02

Dido

heforshe

happysan schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:53:
Er zit een verwaarloosbare hoeveelheid gas in de leiding, tenzij je dit in een zeer kleine ruimte loslaat is er geen gevaar.
offtopic:
Ik heb ooit een ontruiming van een volledig fabrieksterrein mee mogen maken omdat in de ruimte onder mij iemand een oude(!) loze(!) leiding had beschadigd waar nog een restantje aardgas uit kwam. (Meest jammere was nog dat overal het brandalarm af was gegaan behalve in de ruimte waar ik en mijn collega's zaten, recht boven de ruimte waar het "incident" plaatsvond :X )

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:12
CyBeR schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:34:
[...]

Op zich is de normale manier om je gasleiding zo leeg mogelijk te krijgen de knop omzetten en dan het fornuis aan zetten totdat 'ie uit zichzelf uit gaat (wat meestal een paar seconden duurt).

Wel lastig te doen als je geen gasfornuis hebt alleen.
De warmwaterkraan aanzetten van je douche of je verwarming tijdelijk hoger zetten.
Laatste restje gas wordt dan verbrand waarna de ketel in storing schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:36
Ik zou de gasleiding vlak na de meter doorhalen en afdoppen.

Voor het opzeggen van je gascontract, zie onderstaande. Energieleveranciers en netbeheerders liegen graag. Maar je kan kostenloos opzeggen (rekening houdend met een opzegtermijn) Aanvragen van verwijdering is NIET noodzakelijk voor het opzeggen en erna ook niet.

Gas de deur uit doen: Gratis!

www.nietmijnaansluiting.nl

[ Voor 3% gewijzigd door Erwin_83 op 27-06-2023 18:19 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Aikon schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:01:
14. zsm de netbeheerder vragen om de gasaansluiting te verwijderen voordat dit niet meer gratis kan
Bangmakerij, verwijderen door de netbeheerder was en is nog steeds gratis. Je moet je alleen niet laten verleiden tot het geven van een opdracht ervoor.

De bedachte nood oplossing van "gratis verwijdering" heeft de rechter nu een steep door gezet omdat de ACM iets had gedaan wat niet mocht.

[ Voor 7% gewijzigd door Erwin_83 op 27-06-2023 18:18 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:30

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
Je mist blijkbaar een stukje voorgeschiedenis.

Verwijdering in opdracht mag niet meer "gratis" op deze manier, omdat de ACM dat verkeerd heeft aangepakt.

De "Tweakers route" was en is nog steeds gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Erwin_83 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:17:
[...]

Bangmakerij, verwijderen door de netbeheerder was en is nog steeds gratis. Je moet je alleen niet laten verleiden tot het geven van een opdracht ervoor.

De bedachte nood oplossing van "gratis verwijdering" heeft de rechter nu een steep door gezet omdat de ACM iets had gedaan wat niet mocht.

Huh, je denkt iets te ver door. ;)

Nu het nog gratis is voor zover ik weet, is dat juist hét moment om opdracht te geven, want uh... het is gratis. Heb ik vorig jaar ook gedaan, weet je zeker dat het soepel verloopt en niet allemaal brieven etc. hoeft te versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:49

nwagenaar

God, root. What's the differen

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de terugkoppeling en de puntjes van aandacht. Uiteraard is het mijn intentie om zo snel mogelijk de gasafsluiting weg te laten halen (al dan niet via de Tweakers methode gezien de ervaringen met Enexis in het topic)

Ik ben alleen nog in dubio om de pijp voor de badkamerafzuiging te gebruiken - dat momenteel is voorzien van een badkamer ventilator dat nog enkele minuten blijft draaien na het douchen - voor de out-aansluiting van de WPB of dat ik het gasrookkanaal ga verwijderen en deze ga gebruiken (uiteraard nieuwe buis, afdichtingsplaat en een nieuwe bevestigingskraag).

Voor de in-aansluiting maak ik gebruik van de omgevingsruimte waar deze komt te staan,

[ Voor 4% gewijzigd door nwagenaar op 28-06-2023 09:51 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Aikon schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:42:
[...]

Huh, je denkt iets te ver door. ;)

Nu het nog gratis is voor zover ik weet, is dat juist hét moment om opdracht te geven, want uh... het is gratis. Heb ik vorig jaar ook gedaan, weet je zeker dat het soepel verloopt en niet allemaal brieven etc. hoeft te versturen.
De "gratis" variant met aanvragen mag nu dus niet meer en is momenteel afhankelijk van de netbeheerder of je een 0 euro offerte krijgt of tijdelijk geen offerte. En zelf opdracht geven kleven wat mogelijke nadelen aan, maar dat is wat off topic voor hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Erwin_83 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:53:
[...]

De "gratis" variant met aanvragen mag nu dus niet meer en is momenteel afhankelijk van de netbeheerder of je een 0 euro offerte krijgt of tijdelijk geen offerte. En zelf opdracht geven kleven wat mogelijke nadelen aan, maar dat is wat off topic voor hier.
Daarom schrijf ik toch ook 'nu het nog gratis is'? Geen nadelen verder in dat geval, want dan is je gasaansluiting gratis weg... Maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Aikon schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:59:
[...]

Daarom schrijf ik toch ook 'nu het nog gratis is'? Geen nadelen verder in dat geval, want dan is je gasaansluiting gratis weg... Maar goed.
Dat gratis is maar afwachten, gezien de rechter er een steep door heeft gezet.

Momenteel is de Tweakers route de enige gratis route.

En nadelen zijn er zeker. Als opdrachtgever accepteer je de algemene voorwaarden en daarin staat een beperking over schade vergoeding mocht er wat mis gaan.

Pagina: 1