Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan.dv
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 27-06-2023
Beste tweakers,

Door het wisselen van werk moet ik mijn huidige telefoon inleveren. Nu wil ik graag weer een goeie telefoon hebben omdat ik dit zelf erg belangrijk vindt en mn telefoon ook veel moet gebruiken bij mn functie. Alleen wil ik binnenkort met mn vriendin gaan samen wonen en gaat dit ook enigszins wat geld kosten omdat we veel meubilair moeten aanschaffen en mogelijk allemaal andere kosten bij komen kijken gelukkig heb ik wel erg goed gespaard en ben ik hier wel voor op voorbereid alleen om dan ook nog een dure telefoon erbij te kopen is dan minder verstandig in mijn ogen omdat ik geld beter kan gebruiken voor meubilair en andere dingen voor het huurhuis. Nu zit ik te twijfelen om dus een telefoon met abbonement te nemen omdat dit financieel op het moment de betere keuze is. Nu ben ik alleen bang dat zo BKR registratie dwars gaat zitten bij het zoeken van een huur huis.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:51
Verhuurders kunnen niet in het BKR kijken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Koop een leuk toestel 2e hands, met sim-only en kijk eventueel nadat de koop rond is voor een ander abonnement.
Als je voor je werk perse een toestel nodig bent, kan je werk je dat ook leveren.

Ga niet krom liggen voor een van je grootste aankopen ooit.

Edit: Ah huur, daar is dat niet gebruikelijk, wel een inkomenstoets. (xx keer de maandhuur)

[ Voor 15% gewijzigd door Quad op 26-06-2023 23:24 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor 200 euro heb je een leuk Motorola of desnoods Samsung toestel met recente Android versie en fataoenlijke camera. Simonly abo van een tientje erbij, heb je een flinke bak minuten en MBs.

Ik snap nooit zo waarom een abonnement van 30+ euro per maand de betere financiele keuze is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:05
Milan.dv schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:18:
Beste tweakers,

Door het wisselen van werk moet ik mijn huidige telefoon inleveren. Nu wil ik graag weer een goeie telefoon hebben omdat ik dit zelf erg belangrijk vindt en mn telefoon ook veel moet gebruiken bij mn functie. Alleen wil ik binnenkort met mn vriendin gaan samen wonen en gaat dit ook enigszins wat geld kosten omdat we veel meubilair moeten aanschaffen en mogelijk allemaal andere kosten bij komen kijken gelukkig heb ik wel erg goed gespaard en ben ik hier wel voor op voorbereid alleen om dan ook nog een dure telefoon erbij te kopen is dan minder verstandig in mijn ogen omdat ik geld beter kan gebruiken voor meubilair en andere dingen voor het huurhuis. Nu zit ik te twijfelen om dus een telefoon met abbonement te nemen omdat dit financieel op het moment de betere keuze is. Nu ben ik alleen bang dat zo BKR registratie dwars gaat zitten bij het zoeken van een huur huis.

Als je je telefoon in moet leveren heb je die toch in bruikleen van je werkgever en hoef je toch helemaal niet zelf een telefoon te kopen? Zo werkt het tenminste ook bij mijn werkgever. Daarmee mag ik ook prive bellen/ data verbruiken. Heb wel een 2e sim er in zitten voor privé zaken met heel goedkoop abonnementje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:31
_JGC_ schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:26:
Ik snap nooit zo waarom een abonnement van 30+ euro per maand de betere financiele keuze is...
Er was een tijd waarin je, als je wilde emailen of internetten op je telefoon, je dat alleen met een premium-model kon. Maar inmiddels is er inderdaad nauwelijks nog verschil in functionaliteit tussen een telefoon van 100 euro en een van 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan.dv
CVTTPD2DQ schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:30:
[...]

Er was een tijd waarin je, als je wilde emailen of internetten op je telefoon, je dat alleen met een premium-model kon. Maar inmiddels is er inderdaad nauwelijks nog verschil in functionaliteit tussen een telefoon van 100 euro en een van 1000 euro.
Dat dacht ik eerst ook heb jaren goedkope telefoons gehad. Heb zelfs nog de Xiaomi Redmi note 3 vanuit China laten importeren omdat dat de beste goedkoopste telefoon zou zijn. Nu ik voor het eerst een premium telefoon in gebruik heb (pixel 6 pro) wil ik echt niks anders meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:30:
[...]

Die tijd is inmiddels al een jaar of 6-7 voorbij. Ik heb 4 jaar met een Motorola G5S Plus gedaan voor 280 euro, de huidige G9 Plus van 200 euro heb ik inmiddels ook alweer 3 jaar.
Doet ook net wat minder pijn als ie op de grond valt, alhoewel het scherm van de G9 inmiddels al diverse klappers op tegelvloeren heeft overleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan.dv
_JGC_ schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:26:
Voor 200 euro heb je een leuk Motorola of desnoods Samsung toestel met recente Android versie en fataoenlijke camera. Simonly abo van een tientje erbij, heb je een flinke bak minuten en MBs.

Gaat erom dat ik veel kosten verwacht in de nabije toekomst en dat ik liever niet ook nog extra 700 euro meteen neerleg voor een telefoon maar toch een degelijke telefoon wil. Heb altijd goedkope Xiaomi's en Samsungs gehad en nu ik (nog) de pixel 6 pro in gebruik heb ik echt niks anders meer wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Milan.dv schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:37:
[...]

Gaat erom dat ik veel kosten verwacht in de nabije toekomst en dat ik liever niet ook nog extra 700 euro meteen neerleg voor een telefoon maar toch een degelijke telefoon wil. Heb altijd goedkope Xiaomi's en Samsungs gehad en nu ik (nog) de pixel 6 pro in gebruik heb ik echt niks anders meer wil.
Tot 450 euro hoeft zo'n toestel op afbetaling niet geregistreerd te worden. Dus als je 300 vooraf betaalt en de rest in je abonnement verwerkt komt daar geen BKR registratie aan te pas.

Edit: is inmiddels 250 euro. Iets meer aanbetalen dus als je geen registratie wilt.

[ Voor 6% gewijzigd door _JGC_ op 26-06-2023 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan.dv
_JGC_ schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:40:
[...]

Tot 450 euro hoeft zo'n toestel op afbetaling niet geregistreerd te worden. Dus als je 300 vooraf betaalt en de rest in je abonnement verwerkt komt daar geen BKR registratie aan te pas.

Edit: is inmiddels 250 euro. Iets meer aanbetalen dus als je geen registratie wilt.
Thanks voor je behulpzame reactie!!!

Acties:
  • +80 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:40
manmanman. zet je prioriteiten eens op een rijtje. Je doet alsof een dure telefoon een primaire levensbehoefte is. Het is gewoon een gebruiksvoorwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:34
[...]

https://www.bkr.nl/jouw-situatie/telefoonabonnement/

Het blijft natuurlijk onverstandig om in een krappe periode voor een duur gadget te gaan ongeacht kopen of lenen.

Bij huren hoort geen BKR controle. Geen idee of wat schimmerige verhuurders kandidaten door een kredietcheck heenhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan.dv
Rukapul schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:46:
[...]

https://www.bkr.nl/jouw-situatie/telefoonabonnement/

Het blijft natuurlijk onverstandig om in een krappe periode voor een duur gadget te gaan ongeacht kopen of lenen.

Bij huren hoort geen BKR controle. Geen idee of wat schimmerige verhuurders kandidaten door een kredietcheck heenhalen.
Thanks!!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Milan.dv
107mb schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:44:
manmanman. zet je prioriteiten eens op een rijtje. Je doet alsof een dure telefoon een primaire levensbehoefte is. Het is gewoon een gebruiksvoorwerp.
Kinderachtige reactie, vooral als je niks nuttigs te melden hebt.

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:20
Milan.dv schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:49:
[...]

De opmerking had anders gebracht kunnen worden, maar ik vind het zeker nuttig voor je om na te gaan wat je nu echt nodig hebt in plaats van wat je graag wil...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:51
Kun je niet je huidige telefoon van je werkgever overkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milan.dv
Spiff schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:57:
[...]

De opmerking had anders gebracht kunnen worden, maar ik vind het zeker nuttig voor je om na te gaan wat je nu echt nodig hebt in plaats van wat je graag wil...
Ik snap je punt. Maar ik verdien genoeg om zo abbonement te veroorloven. Alleen omdat ik waarschijnlijk de aankomende maanden wat meer uitgaven heb aan meubilair, koelkast, bed etc wil ik het geld liever gebruiken voor de inrichting van mijn huis. En ik begrijp ook wel dat een 200 euro telefoon ook kan internetten, mailen, fotos maken etc. Maar omdat ik mijn telefoon intensief gebruik omdat ik veel opweg ben en veel moet bellen etc kan ik een goeie telefoon echt waarderen. Heb het altijd al gedaan met goedkope Xiaomi's heb zelfs destijds een Xiaomi Redmi note 3 uit China laten importeren omdat die goedkoop en goed was. En nu heb ik (nog) de pixel 6 in gebruik en ik vind dit echt een wereld van verschil eindelijk geen vervelende bugs meer of 10 min wachten totdat iets is opgestart en merk ik ook gewoon dat mn werk een stuk efficiënter is dit klinkt wat overdreven maar zoals ik al zei ik moet veel doen via mijn mobiel. Een graphic designer kan het ook met een i5 doen maar de zelfde laptop maar dan als i7 variant werkt toch misschien wat sneller en efficiënter ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milan.dv
Koptelefoontje schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 00:06:
Kun je niet je huidige telefoon van je werkgever overkopen?
Ook een goeie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online

en mn telefoon ook veel moet gebruiken bij mn functie.
Nieuwe werkgever om een goede telefoon vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door jack zomer op 27-06-2023 00:26 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:03
Milan.dv schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 00:12:
[...]

Ik snap je punt. Maar ik verdien genoeg om zo abbonement te veroorloven. Alleen omdat ik waarschijnlijk de aankomende maanden wat meer uitgaven heb aan meubilair, koelkast, bed etc wil ik het geld liever gebruiken voor de inrichting van mijn huis. En ik begrijp ook wel dat een 200 euro telefoon ook kan internetten, mailen, fotos maken etc. Maar omdat ik mijn telefoon intensief gebruik omdat ik veel opweg ben en veel moet bellen etc kan ik een goeie telefoon echt waarderen. Heb het altijd al gedaan met goedkope Xiaomi's heb zelfs destijds een Xiaomi Redmi note 3 uit China laten importeren omdat die goedkoop en goed was. En nu heb ik (nog) de pixel 6 in gebruik en ik vind dit echt een wereld van verschil eindelijk geen vervelende bugs meer of 10 min wachten totdat iets is opgestart en merk ik ook gewoon dat mn werk een stuk efficiënter is dit klinkt wat overdreven maar zoals ik al zei ik moet veel doen via mijn mobiel. Een graphic designer kan het ook met een i5 doen maar de zelfde laptop maar dan als i7 variant werkt toch misschien wat sneller en efficiënter ;)
De graphic designer heeft echter waarschijnlijk ook gewoon geld om de i7 te kopen ;). Prioriteiten, als je het nu niet kan betalen, doe het dan gewoon later. Ook handig om te weten dat doorgaans een verhuizing onverwachte kosten met zich mee brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Milan.dv Je verkijkt je op de noodzaak van een extreem dure telefoon.

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Tegenwoordig kan je voor 200-300 euro echt hele mooie toestellen met goede specs kopen, waar je jaren lang plezier aan beleeft, ook bij intensief gebruik.
Mijn vriendin moest 3 jaar terug zo nodig een Oppo Reno4 5G hebben, 200 euro aanbetalen en een abonnement van 30 euro. Dat ding heeft dan wel een mooie camera die mooie kiekjes maakt, maar verder is het ding qua bediening en snelheid niks beter dan mijn Motorola G9Plus van 200 euro bij een abonnement van 7 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan.dv
Inverted_World schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 00:34:
[...]

De graphic designer heeft echter waarschijnlijk ook gewoon geld om de i7 te kopen ;). Prioriteiten, als je het nu niet kan betalen, doe het dan gewoon later. Ook handig om te weten dat doorgaans een verhuizing onverwachte kosten met zich mee brengt.
Voor het huis heb ik al gespaard ook onverwachte kosten daar hoef ik me verder ook geen zorgen om te maken

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-05 01:17

SomerenV

It's something!

alleen om dan ook nog een dure telefoon erbij te kopen is dan minder verstandig in mijn ogen omdat ik geld beter kan gebruiken voor meubilair en andere dingen voor het huurhuis.
Vervolgens zegt praktisch iedereen hier 'koop dan een goedkoper toestel', waarop jij door blijft hameren waarom jij perse een high-end model wilt. Da's prima, en eigen keuze enzo, maar ga dan hier niet om advies vragen :+
en ik vind dit echt een wereld van verschil eindelijk geen vervelende bugs meer of 10 min wachten totdat iets is opgestart en merk ik ook gewoon dat mn werk een stuk efficiënter is dit klinkt wat overdreven maar zoals ik al zei ik moet veel doen via mijn mobiel.
Jouw beeld van de huidige smartphones is niet helemaal up to date volgens mij. Nou heb ik toevallig een goedkoper segment Xiaomi (11 Lite 5G) en dat ding werkt als een trein. Geen 'vervelende bugs' en opstarten gaat gewoon vlotjes. Je kunt er prima mee bellen, internetten, foto's maken, weet ik 't wat nog meer. Ik heb jarenlang high-end spul gebruikt, maar sinds best wat jaartjes gaan de modellen van ~250 euro ook prima mee.

Trouwens @Milan.dv een serieuze vraag, maar wat verwachten jullie kwijt te zijn aan inboedel + naar smaak maken (lees: likje verf, eventueel nieuwe vloer)? Als jullie qua opzij gezet geld nu al meer hebben dan je verwacht kwijt te zijn aan inleg om in te trekken, dan kan het weinig kwaad een keer veel geld uit te geven aan een dure telefoon zeg maar. Stel je begint nu pas met serieus sparen en er komt maandelijks niet heel veel op die spaarrekening terecht dan zou ik een dure telefoon absoluut niet doen, maar een duurder abonnement ook niet.

Kleine fyi trouwens: 10.000 euro ben je aan inboedel en verf al vrij snel kwijt. Een wasmachine, gasfornuis met oven en een koelkast en je zit al tussen de 1.000 en 1.500 euro met standaard spul. Verf gemiddeld zo'n 10 euro per m2, uitgaande van 2 lagen (en dat heb je ook al snel nodig). Dan ben je al snel 2.000 euro kwijt en dan heb je nog kasten, een bank, eettafel, stoelen, lampen, gordijnen, een bed, planten en weet ik 't wat nodig. Dat kun je zo duur of goedkoop maken als je wilt, maar dat geld gaat er hoe dan ook rap doorheen :+

[ Voor 13% gewijzigd door SomerenV op 27-06-2023 02:57 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Milan.dv schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:37:
[...]

Je kan toch ook een tweedehands premium model van paar jaar geleden kopen?
Heb je nog steeds premium, maar voor veel minder geld. Zoveel veranderen de modellen niet in paar jaar tijd, maar de prijs wel.

offtopic:
De titel was moeilijk te lezen. In het Nederlands hebben samengestelde woord in principe geen spatie. Dus "huurhuis" en "telefoonabonnement".

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 27-06-2023 08:11 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heb je al 2 telefoons (eentje prive, eentje werk), of zit je zo in een gat zonder telefoon?
indien 'alles op 1' dan zou ik me drukker maken om je telefoonnummer dan om het toestel zelf.
Indien twee, heb gewoon wat geduld en koop een nieuwe zodra je huis op orde is. Die paar maanden met je huidige toestel doorraggen moet te doen zijn toch.

er is maar 1 juiste volgorde, en dat is "dak boven je hoofd" op #1 zetten.

(en wijze les: geld lenen voor luxe is onzin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:09
Wat zijn je eisen? Welke apps heb je nodig om je werk goed te kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:05
Anoniem: 221425 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 06:51:
[...]

Een Porsche rijdt prettiger dan een Dacia. [/i]
hij rijd sneller maar prettiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:03
bie100 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 07:57:
[...]

Ik denk dat een Porsche Macan wel wat prettiger rijdt dan een Dacia Duster ja :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:52
Door het wisselen van werk moet ik mijn huidige telefoon inleveren. Nu wil ik graag weer een goeie telefoon hebben omdat ik dit zelf erg belangrijk vindt en mn telefoon ook veel moet gebruiken bij mn functie.
Dan zeg je toch gewoon tegen je nieuwe werkgever dat je je werk alleen kunt uitvoeren met een goede telefoon? Dan heb je die gewoon nodig. Een loodgieter/elektricien/timmerman/metselaar in loondienst hoeft toch ook niet het gereedschap waarmee hij werkt zelf aan te schaffen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:35

mjl

Ugh

Inverted_World schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:02:
[...]

Ik denk dat een Porsche Macan wel wat prettiger rijdt dan een Dacia Duster ja :D
Qua rij/zit comfort wel. Qua financiële comfort ligt het meer aan de bestuurder dan aan de auto 😂

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Maar ik verdien genoeg om zo abbonement te veroorloven.
Volgens mij zijn er twee opties die niet tegelijk waar kunnen zijn:
  1. Je verdient genoeg om je een dure telefoon te veroorloven. Je hebt ruim geld op de bank staan om de komede tijd je huis in te richten met een paar k€ buffer over, en je gaat een dure telefoon halen. Deze discussie is onnodig
  2. Het zou je net aan lukken om met je inkomen en spaargeld de komende periode liquide te blijven, dus je probeert kosten door te schuiven naar latere jaren. Volgens mij heb je dan meermaals het antwoord gehad op de vraag of je een "premium" toestel moet gaan halen, maar dat mag je natuurlijk negeren.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 15:36
Onder de 250 euro blijven(geen bkr) oftewel 10 euro per maand lenen, rest aanbetalen.

Voorbeeld iPhone 12 bij simyo. Heb je kpn internet Dan heb je dubbele data bundle.
Lijst: https://www.simyo.nl/telefoons/alle
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7naYlcr3SOOJ7VFNh7R7tueNsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dko96AcO2Zmvem1FJqPFj6fr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door enermax op 27-06-2023 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 16:11

Croga

The Unreasonable Man

Milan.dv schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 00:12:
En nu heb ik (nog) de pixel 6 in gebruik en ik vind dit echt een wereld van verschil eindelijk geen vervelende bugs meer of 10 min wachten totdat iets is opgestart en merk ik ook gewoon dat mn werk een stuk efficiënter is
Even outside de box denken; Kun je je oude werkgever niet vragen of je je huidige telefoon over kunt nemen? Redelijke kans dat die al (voor een deel) is afgeschreven en je vervanger graag een courante telefoon gebruikt.

Alternatief;
- Pixel 6a kost €350. Werkt net zo soepel als de gewone 6 en hoef je echt niet te gaan financieren
- Samsung instap modellen zijn zo stabiel als een rots en ook gewoon behoorlijk snel

Alles bij elkaar hoef je echt geen €1000 uit te geven voor een prima telefoon. De top-telefoons zijn tegenwoordig exhorbitante overkill en het midden segment is qua performance zeker vergelijkbaar met het oude top segment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik weet niet hoe productief het is door te gaan over de dure telefoon, maar ik ben toch wel erg benieuwd wat TS daar nu precies van nodig heeft, en specifiek voor zijn werk. Hij zegt dat hij er veel mee belt, euhm tja, dat doet elke telefoon toch? Sterker nog, mijn S20 is slechtste geluidskwaliteit bij bellen bij een telefoon die ik ooit heb gehad. (Het is dat de baas hem heeft betaald, en dat oude problemen had, maar verder belabberd ding).

Dus wat dan wel? En speel je nou heel graag Clash of Clans (of wat er dan ook populair is tegenwoordig), en is dat gewoon een hobby waar je graag mee bezig bent: Prima, dan is het duidelijk. Maar "ik bel veel" is natuurlijk een kut excuus voor een high-end smartphone. Net als dat hij geen 10 minuten duurt om op te starten. Mijn telefoon start eens per twee maanden ofzo (?) opnieuw op. Als er updates zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:55

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

bie100 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 07:57:
[...]

100% zeker weten en je hebt ook geen radio o.i.d. nodig, want geluid van een boxermotor is ook genieten :*)

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:52
Waarom vraag je je vriendin niet of zij het goed vindt dat jullie de komende twee jaar op sinaasappelkistjes naar de tv kijken (i.p.v. een duur bankstel wat zij zo mooi vindt)?
Dan kun jij die dure telefoon aanschaffen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:30
Ik ben het helemaal kwijt. Je gaat binnenkort samenwonen in een huurhuis en hebt gespaard voor de inrichting en bijkomende kosten, maar je moet geld lenen voor een telefoon? Zoals hier ookal is genoemd, het verhuizen, likje verf en spullen kopen kost zeer waarschijnlijk duizenden euro's.
Als je dat geld hebt staan, waarom dan lenen? De keus is simpel of je geeft je geld uit aan een telefoon of je geeft het uit aan het huis. Je kan geld naar een keer uitgeven. Je zult dan je vriendin moeten uitleggen dat je een tweedehands tafel koopt ipv een nieuwe.
Ik begrijp ook niet goed waarom je nu precies high end telefoon nodig hebt. Je geeft aan dat je voor je werk veel moet bellen en intensief gebruikt en vervelende ervaring hebt met een low range. Ik kan je irritatie bij een echte low range volgen. Maar vraag dan een telefoon van je werkgever? Al zou ik momenteel als werkgever ook geen high end telefoon meer geven. Midrange 350 doet het waarschijnlijk evengoed voor je werkzaamheden. Als je nu in between Jobs zit, dan zou je hm nu niet intensief gebruiken. Koop dan een tweedehands Midrange en verkoop hm dan als je een nieuwe van je werk hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Beste tweakers,

Door het wisselen van werk moet ik mijn huidige telefoon inleveren. Nu wil ik graag weer een goeie telefoon hebben omdat ik dit zelf erg belangrijk vindt en mn telefoon ook veel moet gebruiken bij mn functie.

[...]
Dat laatste is dan een privé functie? Jij hebt die telefoon helemaal niet veel nodig voor je werk, want dan had je wel een telefoon van je werkgever gehad, of een vergoeding.

Je privé spullen zakelijk gebruiken is een bijzonder slecht idee, tenzij daar een redelijke vergoeding tegenover staat.

En ik zal het nog een keer zeggen: premium flagship telefoons zijn zwaar overrated. Ik krijg voor een telefoon een budget van 400 ex. BTW (zal tegenwoordig een paar tientjes meer zijn misschien). Alles wat ik er meer aan uit wil geven, moet ik zelf bijleggen (ex. BTW, dat dan wel). Ik hoef nooit veel bij te leggen. Varieert van een paar tientjes tot iets meer dan 50 euro. Ik heb nu alweer een poosje een OnePlus 9. Prima, net als de Oneplus 6T die ik hiervoor had. Als mijn telefoon slecht begint te worden, dan koop ik gewoon iets in de aanbieding net boven budget. Of dat nou een Oppo, Xiaomi, Oneplus is..... kan mij het schelen. Ik heb een poosje Samsung Galaxy S en Galaxy Note gehad vroeger. Leuk, maar het voegt allemaal zo weinig toe aan wat er echt toe doet.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 27-06-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:27
Noord27 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:30:
[...]

Als je je telefoon in moet leveren heb je die toch in bruikleen van je werkgever en hoef je toch helemaal niet zelf een telefoon te kopen? Zo werkt het tenminste ook bij mijn werkgever. Daarmee mag ik ook prive bellen/ data verbruiken. Heb wel een 2e sim er in zitten voor privé zaken met heel goedkoop abonnementje.
Heb je überhaupt de OP wel gelezen?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Ontopic, telefoon is leuke luxe. Als je goed gespaard hebt voor je huis dan zou een telefoon kopen van 200-400 euro geen probleem mogen zijn. De vraag is of je liever een goed bankstel hebt of een dure telefoon en een stuk brandhout van SandS. Prioriteiten.

Tweedehands is er meer dan voldoende te koop, ook premium toestellen. En anders koop je nu eerst een knakentelefoon, heb je gelijk een goede drijfveer om te sparen voor een premium toestel.

Een abo van 30 euro of meer per maand is nooit een goede financiële keuze in mijn ogen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:42
Het is hierboven ook al gezegd, maar als je per se een Pixel wil, dan is de Pixel 6a wat je zoekt.

Overigens vind ik de insteek van dit topic echt lachwekkend. Succes ermee.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Malfunctions schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:33:
Het is hierboven ook al gezegd, maar als je per se een Pixel wil, dan is de Pixel 6a wat je zoekt.

Overigens vind ik de insteek van dit topic echt lachwekkend. Succes ermee.
Ik vind het vooral grappig dat @Milan.dv de Pixels 'premium' telefoons vindt, volgens mij is hij gewoon fan van Google - of op z'n minst onder de indruk van hun marketing. Anders ga je niet een abonnement aan voor een specifiek toestel als je eigenlijk gewoon bepaalde eisen hebt die je goedkoper zou kunnen krijgen én daarmee meer geld overhouden voor belangrijke zaken als inboedel.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05 20:06
Misschien komt dit wat hard over, maar...

Als je meubilair gaat kopen voor een huurhuis en je de conclusie trekt dat daarnaast nog een smartphone kopen financieel niet handig is, heb je dan wel genoeg gespaard? Je zegt van wel, maar het komt over alsof je (bijna) al je spaargeld hierin gaat stoppen. Heb je dan nog wel een buffer? Zo ja, is die dan zodanig klein dat een paar honderd euro voor een smartphone teveel is? Dat, of je maakt je er teveel zorgen over.

Maar volgens mij wil je dit horen: BKR is pas vanaf >10€/maand afbetaling op de smartphone, dus je kan daarmee kijken wat je dan nog moet inleggen. Als dat nog steeds teveel is, gewoon meer afbetaling en wel een BKR registratie, daar kijkt een huurbaas waarschijnlijk toch niet naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Milan.dv schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:34:
[...]

Dat dacht ik eerst ook heb jaren goedkope telefoons gehad. Heb zelfs nog de Xiaomi Redmi note 3 vanuit China laten importeren omdat dat de beste goedkoopste telefoon zou zijn. Nu ik voor het eerst een premium telefoon in gebruik heb (pixel 6 pro) wil ik echt niks anders meer.
Ik heb zelf vorige week een Pixel 7A besteld omdat ik het kleine verschil met de Pixel 7 Pro écht niet kon verantwoorden, je verdubbelt de prijs voor een hogere resolutie en een betere videokaart, verder zijn de verschillen zo goed als niet merkbaar.
Als je dus geen films kijkt en geen zware games ('echte' games als PUBG, Fortnite etc) speelt op je telefoon maakt het geen reet meer uit. Budgettelefoons tegenwoordig komen gewoon voorbij de specs die nodig zijn voor 99% van het gebruik.

Daarnaast is het, indien een telefoon essentiëel is voor je werk, gewoon iets dat je werkgever voor je moet regelen. Daar moet je écht niet zelf voor in de schulden gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
_JGC_ schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:37:
Die tijd is inmiddels al een jaar of 6-7 voorbij. Ik heb 4 jaar met een Motorola G5S Plus gedaan voor 280 euro, de huidige G9 Plus van 200 euro heb ik inmiddels ook alweer 3 jaar.
Herkenbaar. Ik heb nooit extreem dure (> 300 euro) telefoons gehad, maar kwalitatief is mijn Nokia 4.2 van 115 euro de beste telefoon die ik ooit heb gehad. Lang software-updates, degelijk, snel, goede camera's, etc. Ongetwijfeld is een topmodel veel beter, maar je eigen referentiekader wordt bepaald door je vorige telefoons.
SomerenV schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 02:49:
Kleine fyi trouwens: 10.000 euro ben je aan inboedel en verf al vrij snel kwijt. Een wasmachine, gasfornuis met oven en een koelkast en je zit al tussen de 1.000 en 1.500 euro met standaard spul. Verf gemiddeld zo'n 10 euro per m2, uitgaande van 2 lagen (en dat heb je ook al snel nodig). Dan ben je al snel 2.000 euro kwijt en dan heb je nog kasten, een bank, eettafel, stoelen, lampen, gordijnen, een bed, planten en weet ik 't wat nodig. Dat kun je zo duur of goedkoop maken als je wilt, maar dat geld gaat er hoe dan ook rap doorheen :+
Zo budgetteren is eigenlijk hetzelfde als een peperdure smartphone kopen. Ik heb recent behoorlijk premium verf gekocht, en ik kom (op een verder ongeverfde muur) uit op zo'n €3,12/m². En ik had de helft van de pot over. Het is me moeilijk voor te stellen hoe je duurder uit kunt komen. Misschien als je goudblad wil.

De grootste uitdaging bij de inrichting is dat je het samen moet doen met je vriendin. Als je dan moet kiezen voor meubels van de kringloop (waar je kwalitatief zeer goede meubels kunt vinden, trouwens) omdat jij zo nodig je dure smartphone wilde kopen, sja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan.dv
Anoniem: 221425 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 06:51:
[...]

Klopt. Dat is inderdaad niet zo verstandig. Je kunt je geld maar eenmaal uitgeven. Dus moet je de juiste prioriteiten hebben.

[...]

Je hebt dus op dit moment dus eigenlijk te weinig geld voor én het meubilair e.d. én een nieuwe telefoon...
Dan moet je opnieuw je prioriteiten stellen.
Wil je echt die stoel hebben? Is het belangrijk dat het plafond een likje verf krijgt? Wordt je echt gelukkig met die nieuwe dure mobiel?

De meesten hier kiezen dan meubilair e.d. boven de telefoon. Maar daar ben je natuurlijk vrij in.

Als je alsnog alles wilt, dus én meubilair én die telefoon, is het wellicht nog handig om te kijken waar het lenen het goedkoopst is. Misschien is de bank op afbetaling wel goedkoper dan je telefoon op afbetaling.

Maar het blijft (wat mij betreft) een onverstandige keuze. Uiteraard zijn luxere artikelen mooier en fijner. Een Porsche rijdt prettiger dan een Dacia. Maar als je er eigenlijk geen geld voor hebt, moet je het gewoon niet doen.
toon volledige bericht
Ik heb al een paar keer vermeld dat ik alle kosten voor het verhuizen al heb geregeld.. het punt is niet dat ik er geen geld voor zou hebben maar dat ik liever het bedrag verspreid betaal dan in een keer maar dat ik bang ben dat ik vanwege een BKR geweigerd wordt met het huren van een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan.dv
enermax schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:15:
Onder de 250 euro blijven(geen bkr) oftewel 10 euro per maand lenen, rest aanbetalen.

Voorbeeld iPhone 12 bij simyo. Heb je kpn internet Dan heb je dubbele data bundle.
Lijst: https://www.simyo.nl/telefoons/alle
[Afbeelding]

Goeie ! Thanks !!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jppilot
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-05 08:20
Milan.dv schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:36:
[...]

Ik heb al een paar keer vermeld dat ik alle kosten voor het verhuizen al heb geregeld.. het punt is niet dat ik er geen geld voor zou hebben maar dat ik liever het bedrag verspreid betaal dan in een keer maar dat ik bang ben dat ik vanwege een BKR geweigerd wordt met het huren van een huis.
Je spreekt jezelf tegen:
- je hebt het geld ervoor
- je bent bang voor huurweigering vanwege BKR (wat trouwens geen issue is bij huur)

--> Volgens jouw argumentatie is de enige oplossing hierin het kopen van de telefoon die je op het oog hebt, zonder abbo/BKR. Doe dat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:32
Er ligt veel nadruk op een "dure" telefoon en niet zo zeer op een "goede" telefoon. Gaat dit echt om een praktische behoefte of is het ook belangrijk dat de telefoon duur is?

Ik heb zelf al een jaar of 4 een iPhone XS Max in combinatie met een goedkope sim-only. Ooit een high-end telefoon, maar is inmiddels best oud te noemen. Behalve dat ik graag een ultrawide camera en meer opslagruimte zou willen hebben mis ik echt precies niets ten opzichte van een nieuwe dure telefoon.

Wil je prioriteiten stellen, neem een nieuwe mid-range of een ouder high-end model (eventueel gebruikt). Wil je vooral graag een dure telefoon, doe dan wat je niet laten kunt en bezuinig op het meubilair in je woning. Tips over wat financieel het handigst is zijn al voorbij gekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Gespreid betalen met alle extra kosten van dien, het is al meermaals gezegd: dat is niet verstandig. Beter gezegd, gewoon dom.

Als je dan toch perse moet en zal, gebruik dan geld voor het huis en koop die telefoon. Dan koop je die kast voor je boeken 6 maanden later pas.

Lenen kost geld, zinloos geld. Voor iets als een huis ontkom je er niet aan (als je koopt), maar voor iets als een simpel telefoontje......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[...]

BKR is niet van belang bij huur, alleen bij koop ivm hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Beste tweakers,

Door het wisselen van werk moet ik mijn huidige telefoon inleveren. Nu wil ik graag weer een goeie telefoon hebben omdat ik dit zelf erg belangrijk vindt en mn telefoon ook veel moet gebruiken bij mn functie. Alleen wil ik binnenkort met mn vriendin gaan samen wonen en gaat dit ook enigszins wat geld kosten omdat we veel meubilair moeten aanschaffen en mogelijk allemaal andere kosten bij komen kijken gelukkig heb ik wel erg goed gespaard en ben ik hier wel voor op voorbereid alleen om dan ook nog een dure telefoon erbij te kopen is dan minder verstandig in mijn ogen omdat ik geld beter kan gebruiken voor meubilair en andere dingen voor het huurhuis. Nu zit ik te twijfelen om dus een telefoon met abonnement te nemen omdat dit financieel op het moment de betere keuze is. Nu ben ik alleen bang dat zo BKR registratie dwars gaat zitten bij het zoeken van een huur huis.

Tot 250 euro op afbetaling geen BKR-vermelding en dan pak je het voordeel ook. De rest bijleggen. Andere optie is een goedkoper toestel. Er is niets voor normaal werk wat je met een telefoon van 250 euro niet kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:39
Als die 6-700 voor een telefoon je nekt i.c.m. een verhuizing naar een huurhuis, hoop ik dat je geen onvoorziene kosten te betalen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

wheel schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:39:
Als die 6-700 voor een telefoon je nekt i.c.m. een verhuizing naar een huurhuis, hoop ik dat je geen onvoorziene kosten te betalen krijgt.
Lijkt me dat je dan sowieso beter een goedkope telefoon kunt kopen. Met een telefoon van 200/300 euro kun je ook alles doen (heb zelf nu een Pixel 6A, hiervoor verschillende Redmi toestellen gehad).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Laatst online: 15:39
Marzman schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:45:
[...]

Lijkt me dat je dan sowieso beter een goedkope telefoon kunt kopen. Met een telefoon van 200/300 euro kun je ook alles doen (heb zelf nu een Pixel 6A, hiervoor verschillende Redmi toestellen gehad).
Los van praktisch nut of noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:28

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een gulden middenweg is er ook natuurlijk.

Koop nu een goedkoper (tweedehands?) €200 telefoontje, en ga later upgraden (al dan niet met tel in je abbo), nadat de woninghuur is ingegaan.
Ok, dat is een paar maanden "behelpen" in jouw plaatje, maar je gaat later een telefoon nemen die wel aan jouw eisen voldoet.

Voordeel: nu 100% zekerheid dat je geen BKR-gedoe hebt, hoe onwaarschijnlijk BKR-gedoe ook is bij een huurpand. Later wordt het abbo met telefoonhuur enkel geregistreerd bij BKR, er is geen check of je het abbo kunt nemen. Maar dan heb je jouw huurwoning al, dis is dat geen ding meer.

Naderhand kun je de goedkope telefoon ook weer voor half geld slijten op V&A hier, dus ook geen man overboord qua kosten.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chedara
[...]
Als je gespreid wil betalen, dan heb je het geld dus niet. Waarom zou je anders rente en een BKR registratie riskeren. Je hebt vast zelf al gezien wanneer er een registratie bij het BKR gedaan wordt(eerste hit google). Persoonlijk begrijp ik überhaupt niet waarom je in dit geval geld zou willen lenen. Maar goed, dat is een verschil van financieel inzicht. Als jij het wel wil doen, dan kan je het doen.

Theoretisch zou de (private) verhuurmakelaar van jou een overzicht van jouw online BKR registratie kunnen vragen(ik weet dat dit ook gebeurd). Dit omdat hij de opdracht heeft om een goede huurder voor de verhuurder(zijn klant) te zoeken. Het lijkt mij dat jij niet verplicht bent om dat te geven en dat hij dat niet kan/mag eisen. Maar je krijgt natuurlijk wel (al dan niet in gedachte) een vinkje achter je naam. De realiteit is; dat er momenteel veel vraag naar huur is en dat het de komende tijd alleen maar meer wordt. Voor jou tientallen andere huurders.

Mijn algemene tip is om echt te leren budgetteren. Het klinkt niet sexy, maar het is echt verstandig, zeker als je straks gaat samenwonen. Gewoon een sub spaarrekening voor je "nieuwe telefoon' en voor je andere 'hobbys'. Verder een gezamenlijke rekening met sub spaarrekening voor vervangende huisraad e.d.. Daarmee voorkom je dit soort situaties en mogelijk straks ook financiële discussies met je partner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:52
Mr.D78 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:20:
Verhuurders kunnen niet in het BKR kijken.
Jammer maar helaas… particuliere verhuur komt het voor dat je BKR gegevens moet delen. Ja dat mag misschien niet - voor jou letterlijk 99 anderen.

Dus netjes is het niet - huur markt werkt net even anders dan koopmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:18
Alles boven een bepaald bedrag is gewoon een goede telefoon. Echt budget zou ik nog steeds niet doen.

Zelf de Oneplus 10T gekocht. Tuurlijk is de oudere 10pro duurder en beter, maar dat merk je in gebruik eigenlijk niet. Belangrijkste met veel bellen is accuduur.

@Chedara je budgetteer tip is absoluut een goede. Echter zit niet iedereen bij een bank waar je tig sub spaarrekeningen kunt maken. Ikzelf bijvoorbeeld niet. Wil daarvoor ook weer niet overstappen, maar is wel iets wat heel handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:46
logix147 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:58:
[...]

Jammer maar helaas… particuliere verhuur komt het voor dat je BKR gegevens moet delen. Ja dat mag misschien niet - voor jou letterlijk 99 anderen.

Dus netjes is het niet - huur markt werkt net even anders dan koopmarkt.
Dit in de praktijk zelf ook meegemaakt. Omdat m'n vader enige tijd geleden fraude had gepleegd door kosten te maken op mijn naam had ik zelf zo'n BKR registratie gekregen en ook eentje bij een ander soort wanbetalers registratie club. Ik ben er na een boel rechten eindelijk vanaf, maar kort gezegd komt het inderdaad voor.

Overigens verwacht ik niet dat je last zult krijgen omdat je ergens een abonnement/krediet hebt lopen voor een telefoontoestel.

Wat betreft toestelkeuze; TS moet lekker doen waar hij zin in heeft. Als de telefoon echter nodig is voor z'n werk, dan zou ik wel proberen deze via je werk te krijgen, scheelt je toch weer behoorlijk wat centen.

Idempotent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Chedara schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:46:
[...]

Als je gespreid wil betalen, dan heb je het geld dus niet. Waarom zou je anders rente en een BKR registratie riskeren. Je hebt vast zelf al gezien wanneer er een registratie bij het BKR gedaan wordt(eerste hit google). Persoonlijk begrijp ik überhaupt niet waarom je in dit geval geld zou willen lenen. Maar goed, dat is een verschil van financieel inzicht. Als jij het wel wil doen, dan kan je het doen.

Theoretisch zou de (private) verhuurmakelaar van jou een overzicht van jouw online BKR registratie kunnen vragen(ik weet dat dit ook gebeurd). Dit omdat hij de opdracht heeft om een goede huurder voor de verhuurder(zijn klant) te zoeken. Het lijkt mij dat jij niet verplicht bent om dat te geven en dat hij dat niet kan/mag eisen. Maar je krijgt natuurlijk wel (al dan niet in gedachte) een vinkje achter je naam. De realiteit is; dat er momenteel veel vraag naar huur is en dat het de komende tijd alleen maar meer wordt. Voor jou tientallen andere huurders.

Mijn algemene tip is om echt te leren budgetteren. Het klinkt niet sexy, maar het is echt verstandig, zeker als je straks gaat samenwonen. Gewoon een sub spaarrekening voor je "nieuwe telefoon' en voor je andere 'hobbys'. Verder een gezamenlijke rekening met sub spaarrekening voor vervangende huisraad e.d.. Daarmee voorkom je dit soort situaties en mogelijk straks ook financiële discussies met je partner.
toon volledige bericht
Ik vind dit te kort door bocht. Allemaal mooie adviezen voor de gemiddelde "lucky one", maar ik zou me dus geen seconde druk maken over een telefoonabonnement van 4 tientjes per maand, als je daardoor je huis gewoon leuk in kunt richten en een hele mooie start kunt maken. Op naar de volgende stap, zou ik zeggen: koopwoning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfqwerty
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Ben het vooral eens met @Recrush
Ik zou eerst eens na gaan denken wat je van een goede/dure/nieuwe telefoon verwacht.
Zoals jezelf aangeeft:
eindelijk geen vervelende bugs meer of 10 min wachten totdat iets is opgestart
Als dat alles is, kun je voor een lage prijs een prima toestel aanschaffen zonder gespreid te moeten betalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-05 09:21
ik begrijp uberhaupt de discussie niet. als de kosten voor verhuizing zijn gedekt, je een prima financiele buffer hebt (bijv 15k of veel meer) wat is dan het issue om een toestel te kopen dat bijv 700 euro kost?

Nog los van het feit of ze überhaupt bij BKR toetsen of je kredietwaardig bent (veelal niet) betaal je meestal al borg (1 of 2 maanden huur in het vooruit) en is de kous af..

nog los van de discussie of je nu moet gaan voor een soort lening voor een toestel terwijl je het prima zou kunnen/willen betalen. Laat ik het zo zeggen.. zou mij de BKR registratie niet eens waard zijn..

[ Voor 21% gewijzigd door koentjuh1987 op 27-06-2023 13:50 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:45
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:27:
[...]

Ik vind dit te kort door bocht. Allemaal mooie adviezen voor de gemiddelde "lucky one", maar ik zou me dus geen seconde druk maken over een telefoonabonnement van 4 tientjes per maand, als je daardoor je huis gewoon leuk in kunt richten en een hele mooie start kunt maken. Op naar de volgende stap, zou ik zeggen: koopwoning?
Nou inderdaad.

Sinds de aanschaf van een telefoon gekoppeld aan een abonnement (terecht) wordt gezien als een schuld die je hebt en ook een BKR-registratie oplevert, wordt er enigszins krampachtig over gedaan en het per definitie ontraden. Op zich gezond. Het is beter om iets te kopen dat je (direct) kunt betalen uit liquide middelen dan op afkoop, zeker als het om luxegoederen gaat (geld lenen kost immers geld). De kramp mag er van mij echter wel een beetje vanaf. In dit geval gaat het om tientjes werk en een positieve BKR-registratie. Dat wil zeggen dat de schuld geregistreerd staat en dat je netjes iedere maand aflost (in de VS zou dat positief zijn, omdat je dan kan aantonen dat je een nette betaler bent met een lage credit risk). Het zal wel tot gevolgen hebben dat toekomstige leningen (waaronder ook een hypotheek) mogelijk lager kunnen uitvallen, omdat een geldverstrekker nu eenmaal niet graag geld verstrekt aan iemand die dat met zijn inkomen aantoonbaar niet kan dragen. Een telefoon op afkoop van een paar tientjes per maand, zal geen gigantische invloed hebben en mogelijk zelfs géén als de schuld op moment van aanvraag lening al volledig is afbetaald. Bij (particuliere) verhuur verwacht ik ook niet dat er gigantisch zwaar aan de schuld zelf getild zal worden. Het kan natuurlijk wél het verschil maken tussen jou en een ander, daar waar die ander geen BKR-registratie heeft en dus een (ogenschijnlijk) voor de verhuurder aantrekkelijkere kandidaat is.

Ga je de maandlasten niet kunnen betalen én het komt tot een negatieve BKR-registratie dan kunnen de gevolgen wel verstrekkend zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Milan.dv
[...]

Uiteindelijk jouw advies gevolgd!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin3punt0
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:04
Niet lenen. En al helemaal niet voor een telefoon.

Als je ooit wilt ontsnappen om niet van loonstrook tot loonstrook te leven zal je het anders moeten aanpakken.

Je kan ook naar de kringloop voor meubels. En je telefoon hoeft echt geen IPhone van 1300+ te zijn om dagelijks bruikbaar te zijn. Je liegt jezelf voor dat je dat echt nodig hebt.

Zorg dat je een goede buffer hebt. En als je het niet kan betalen. Dan kan je het niet betalen.

Maar goed te laat lees ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Erwin3punt0 op 27-06-2023 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:40
Milan.dv schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:49:
[...]

dit is zeker niet kinderachtig. Ik zeg alleen iets wat je niet wil horen. Ik heb het topic doorgenomen en in de topicstart laat je blijken dat je niet heel veel geld te besteden hebt. In de loop van het topic geef je aan genoeg knaken te hebben. Wat is het dan?

in ieder geval succes met jouw aanwinst! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chedara
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:27:
[...]
Ik was zeker geen 'lucky one'. Maar na een slechte financiële periode heb ik echt wel geleerd om met geld om te gaan. Budgetteren en jezelf de vraag stellen; 'of je iets nu echt wel op dit moment nodig hebt', waren toch wel belangrijke leerpunten. Verder het terugbrengen van vaste lasten en aflossen en het niet meer aangaan van onnodige leningen. Wat @Erwin3punt0 hierboven zegt is echt 100 % waar.
Inmiddels zijn alle leningen afgelost (behalve een deel van mijn hypotheek) en ben ik jouw ogen misschien een 'Lucky one'. Maar daar heb ik hard voor moeten knokken. Vandaar mijn advies en die is zeker niet gericht aan alleen de 'lucky one'.
Persoonlijk had ik graag gewild dat ik deze inzichten eerder had gehad. Dat had mij een boel geld gescheeld en was ik misschien wel 'Uber lucky' one :*)
Maar goed, ik zie dat TS zijn telefoon heeft gekocht. Heel veel succes met je aanwinst en ik hoop dat je binnenkort kan genieten van jullie nieuwe woning. O+

@Arunia Je kan natuurlijk ook zelf een verdeling in een spreadsheet maken (maar dan moet dat wel leuk vinden en de discipline voor hebben, dat had ik niet) of alleen voor het sparen overstappen naar een andere bank die wel subrekeningen mogelijk maakt. Ik heb bijvoorbeeld één rekening waar alle vaste lasten vanaf worden geschreven en een aparte zakgeld rekening. Er zijn verschillende gratis aanbieders en aanbieders die meer rente geven, mogelijkheden genoeg dus. Er zijn verschillend draadjes hier op het forum over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
[...]

I... maar dat ik bang ben dat ik vanwege een BKR geweigerd wordt met het huren van een huis.
Verhuurders is het niet toegestaan te toetsen bij BKR

Dat is wat je tot je moet nemen. De rest is allemaal overtollige ballast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
something something brandstof op t vuur:
je kan ook meubels op afbetaling kopen, of zelfs huren!

On a more serious note:
Ergens wonen draait niet alleen of je de 'initiele aanschaf' kan betalen, maar ook de 'upkeep'.

Er is een reden dat bijna niemand in een kasteel woont en een dikke classic oldtimer rijdt, en dat is niet omdat de aanschaf op zichzelf onmogelijk is, maar 2500euro/maand voor een auto in een zwart gat storten dat voel je aan je water, dat is niet slim.

Stapel wat van die kleine doorlopende financiele verplichtingen, gecombineerd met de groten (huur, zorg- en overige verzekering, auto) en je hebt opeens nog maar een klein stukje vrij besteedbaar geld.

Slim omgaan met -onnodige- verplichtingen en flexibel zijn met hoe je geld kán uitgeven was enkele paginas het advies, maar je kiest voor de ketting.

you do you, hopelijk krijg je er geen spijt van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin3punt0
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:04
Ik heb geen geld geleend anders dan voor mijn huis.

Maar ik had het slimmer kunnen aanpakken. Ik heb wel jaren alles elke maand opgemaakt. Ik had dat geld ook kunnen investeren. Dan was ik veel verder geweest dan nu.

Mijn advies is dus gebaseerd op wat ik heb geleerd van mijn fouten.

[ Voor 32% gewijzigd door Erwin3punt0 op 27-06-2023 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:09
[...]

Als je het geld ervoor hebt, waarom start je dan een topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:35

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Arunia schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:09:
@Chedara je budgetteer tip is absoluut een goede. Echter zit niet iedereen bij een bank waar je tig sub spaarrekeningen kunt maken. Ikzelf bijvoorbeeld niet. Wil daarvoor ook weer niet overstappen, maar is wel iets wat heel handig is.
Zelf heb ik daarvoor een spreadsheet die tot op de cent nauwkeurig alles bijhoudt in categorieën op de spaarrekening. M'n spaarrekening heeft ook iedere maand een zwik aparte bijschrijvingen van de betaalrekening om het sparen per categorie makkelijk te traceren. Maar uiteindelijk alles op 1 spaarrekening. Je moet natuurlijk wel een beetje discipline hebben, maar ik doe het al jaren zo. Geeft ook wat rust, naast natuurlijk beter inzicht in de financiën.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
SomerenV schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 02:49:
Dan ben je al snel 2.000 euro kwijt en dan heb je nog kasten, een bank, eettafel, stoelen, lampen, gordijnen, een bed, planten en weet ik 't wat nodig.
Voor een eerste keer samenwonen of je eigen onderkomen hoeft niet alles nieuw of duur te zijn. IKEA en kringlopen doen het meestal prima. Het is écht niet allemaal meuk wat men daar (in de beide winkels) verkoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:45
sypie schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:14:
[...]

Voor een eerste keer samenwonen of je eigen onderkomen hoeft niet alles nieuw of duur te zijn. IKEA en kringlopen doen het meestal prima. Het is écht niet allemaal meuk wat men daar (in de beide winkels) verkoopt.
Eens. Mijn eerste appartementje (in mijn eentje) heb ik gevuld met meubels die ik meenam van mijn studentenkamer, oude meubels die mijn ouders over hadden en aangevuld met meubels die ik cadeau kreeg. Daar heb ik mijn 5/6 jaar prima mee gered. Enige dat ik kocht was volgens mij een kapstok.

Een deel van die meubels zijn meegegaan naar de eerste woning die mijn vriendin en ik samen betrokken. Zij had ook wat meubels. Van de meubels die we over hadden hebben we gekeken naar mogelijkheden om ze alsnog te gebruiken, door ze aan te passen. Daarnaast bij Ikea een aantal dingen gekocht.

Daarna rustig verder bouwen en sparen. De meeste meubels in het huis waar we nu wonen zijn nog van toen, zelfgemaakt, tweedehands gekregen of op de kop getikt. Een nieuw bed, nieuwe bank en wat tuinmeubelen hebben we aangeschaft. Het geld dat we bespaarden is overigens grotendeels in vakanties (intercontinentaal) gaan zitten. Ervaringen voor het leven. Volgens sommigen hier waarschijnlijk heel onverstandig, want dat hadden we in onze financiële zekerheid moeten stoppen. Inmiddels verdienen we meer maar houden we vooral meer over (hoewel de hogere kosten helaas niet meehelpen), zodat we toekomstbestendig kunnen leven.

In het verleden heb ik overigens geregeld telefoons op afbetaling gekocht (voor de BKR-registratie). Dat was doodnormaal en deed vrijwel iedereen. Andere dingen heb ik nooit op afkoop gekocht. Het is echt niet zo dat als je een ding besluit op afkoop te kopen, je een groot risico loopt. Als je echter genoeg verdiend, wordt dat sowieso minder relevant en koop je juist liever niet op afkoop omdat het uiteindelijk goedkoper is. Een telefoon zou ik nu ook niet meer op afkoop kopen. Dat kan ik betalen of neem met minder genoegen, omdat het volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Laatst online: 06-05 15:36
Mother_lepard schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:34:
[...]
Als je het geld ervoor hebt, waarom start je dan een topic?
Ik heb ook zat geld. Maar telefoon lenen zonder bkr tegen 0% rente leverde mij geld op. 2 jaar 8%? inflatie op 240 euro lening toch weer een paar tientjes meegenomen. Je lening later afbetalen wordt goedkoper door inflatie.

[ Voor 11% gewijzigd door enermax op 27-06-2023 21:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
...en mn telefoon ook veel moet gebruiken bij mn functie.
Als je voor je functie een telefoon nodig hebt, dan zou je werkgever dat voor je moeten regelen. Dat zou niet jouw verantwoording moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:50
Ik heb een sociale huurwoning en bij mij werd er terug in 2010 niks gevraagd. Alleen één loonstrookje. Er werd toen ook niks gevraagd om bewijzen van BKR en nog steeds de dag niet. Dit veranderd wel echter als je een koopwoning gaat kopen met een Hypotheek.

Ik betaal aan T-Mobile per maand,
Ik heb sinds 17 september 2022 een Galaxy S22 Ultra 512GB zwart

2 jarige contract:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJLS-MKOIa_PPMDsgrhUSjbolMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KdKl8V70uD14FqwFaf5cjiHO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik sta BKR geregistreerd

[ Voor 55% gewijzigd door Van der Berg op 28-06-2023 08:21 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Beste Milan, je ziet links en rechts nogal wat (heftige) reacties met betrekking het kopen van een premium model. En ik denk dat niemand het hier je niet gunt maar tegelijkertijd heeft het merendeel wel in jou schoenen gestaan. De meeste hier zijn ooit afgestudeerd en op zichzelf aan wonen en het is niet ongewoon om zeker de eerste jaren het gewoon ff wat voorzichtiger aan te doen. En dan moet je je afvragen zijn grote uitgaves noodzakelijk. Ja natuurlijk een premium model is leuk maar er is een heel scala van zeer goedkoop tot de iPhone Pro met weet ik hoeveel geheugen.

Ik denk dat iedereen je probeert te motiveren om even na te denken of zoiets nodig is. Zeker gelet dat soms dingen ook even niet meezitten. Soms wordt je te laat betaald, je verliest je baan, keuken ontploft, you name it. Dus om nog voordat je in je huur woning/apartment zit jezelf zo krap te positioneren qua financien kan nog wel eens vervelend zijn op termijn. Ja een nieuwe Google Pixel 6 is leuk, maar wellicht kun je die ook tweedehands vinden of misschien zelfs een generatie ouder. Die paar honderd euro die je in je pocket houdt kun je zo opzij zetten en volgend jaar als je er wat beter bij zit kun je dan alsnog een top model kopen. Of wie weet is die tweede hands Pixel 6 nog steeds net zo goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-04 22:53
Ik zat bij een bewindvoerder wegens schulden toen ik mijn (sociale) huurwoning toegewezen kreeg. Ik stond ook bij het BKR geregistreerd. Bij een huurwoning maakt het niet uit.

Door deze situatie maakte (en nog steeds, ook nu ik schuldenvrij ben) ik gebruik van oudere afdankertjes van vrienden die het nog steeds prima doen en prima mee gaan. Het een na laatste toestel is een OnePlus 6 die het - op de mindere batterij na inmiddels - nog steeds prima doet. Nu een iPhone 11 die het ook nog steeds prima doet. En ook ik maak veel gebruik van mijn telefoon tijdens mijn werk (navigeren, klanten bellen, etc). Het hoeft niet duur te zijn. Wees verstandig en maak een verstandige keuze.

eXec op Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
eXec schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:44:
Door deze situatie maakte (en nog steeds, ook nu ik schuldenvrij ben) ik gebruik van oudere afdankertjes van vrienden die het nog steeds prima doen en prima mee gaan. Het een na laatste toestel is een OnePlus 6 die het - op de mindere batterij na inmiddels - nog steeds prima doet. Nu een iPhone 11 die het ook nog steeds prima doet.
Dat zijn allebei recente telefoons die nog steeds voor zo'n 500 euro nieuw te koop zijn (en voor iets minder refurbished). Ik weet niet of iedereen een vriendenkring heeft waar dat soort telefoons worden "afgedankt" :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-04 22:53
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:32:
[...]

Dat zijn allebei recente telefoons die nog steeds voor zo'n 500 euro nieuw te koop zijn (en voor iets minder refurbished). Ik weet niet of iedereen een vriendenkring heeft waar dat soort telefoons worden "afgedankt" :)
Uiteraard. Ik mag mezelf gelukkig prijzen met zulke vrienden in mijn vriendenkring. Ik heb ze beide gratis gekregen.
Het neemt natuurlijk niet weg dat deze toestellen niet nieuw meer zijn - en in mijn geval vaak 2 jaar of ouder waren op het moment dat ik ze in gebruik nam.

Ik bedoel alleen maar aan te geven dat een top toestel van het verleden het eigenlijk nog steeds prima doet, terwijl je er nu niet meer de hoofdprijs voor betaald.

Ik heb er echt wel eens over gedacht om nu een iPhone 14 Pro Max ofzo te halen. Maar het is mij de prijs voorlopig niet waard voor de relatief minimale verbeteringen qua gebruikerservaring. De toestellen die ik nu heb kunnen nog gewoon prima mee.

eXec op Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb een iPhone X en als ik een 14 (of een 15 binnenkort) ga kopen, dan ga ik er niet zoveel op vooruit. Natuurlijk, een krachtigere processor, betere camera en andere nieuwigheden. Maar de gebruiksfunctionaliteit blijft nagenoeg hetzelfde.

Soms kan je werkgever je helpen met een afgeschreven toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terribleweak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-05 11:50
Via v&a of marktplaats een goede 2e hands toestel kopen. Zo heb ik laatst een samsung galaxy s21 fe gekocht voor 200 euro. Top toestel!
Succes met je keuze
Pagina: 1