Internet Radio - naar welke stations luisteren jullie vaak?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUVCb0O4fPLLqzuOXGFfhTf8M4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rnLjN90eti2gWtexQOXhr1PL.jpg?f=fotoalbum_large

Met de populariteit van de streaming diensten zoals Spotify en Tidal zou je bijna vergeten dat er ook ontzettend veel fantastische goede Internet Radio statons zijn. Gratis en voor niks. Je moet ze alleen weten te vinden, zeker internationaal.

Daarom dit topic om de mooiste vondsten te delen en nieuwe stations te ontdekken. 8)

Internet Radio - naar welke stations luisteren jullie vaak?
Ik trap af. Deze paar grotere internationale stations zijn bij ons al langere tijd favoriet.
En in willekeurige volgorde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcV-ju_EeOgLsmBsEw5gvkqNqTw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/80Ws3NUVMNDRK4N5eWHWVLo6.png?f=user_large

Chérie FM - La Plus Belle Musique Populaire Feel good Franse zender, je bent gelijk in vakantiesferen.
https://www.cheriefm.fr/

Studio Brussel - Modern Rock, Alternatief
Met ook paar andere genre kanalen: Bruut, Hooray en Vuurland.
https://stubru.be/

NRK Klassisk - Noorse publieke klassieke zender. NRK Jazz is ook de moeite waard.
https://radio.nrk.no/direkte/klassisk

F I P - radio musicale éclectique
https://www.radiofrance.fr/fip

Radio Zeta - la radio che unisce in un ballo tutte le generazioni
https://www.radiozeta.it/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgY6Ufr3qlnr9_rRGIyCFMYdJqo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/slSSdbeum7FIZ3NjUv9x0ung.webp?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door CR2032 op 28-06-2023 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:41
Deze 2 klassieke zenders

- BBC radio 3 (vanwege sommige geweldige concertregistraties) Als er niks te beleven valt op bovenstaande switch ik naar Radio Suisse classique

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Kunnen we er ook bij vermelden of het 24/7 muziek is, of dat ze er ook door heen lullen of reclame in gooien? Ik wordt van dat gelul toch altijd zo aggresief en switch ik weer terug naar spotify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Eigenlijk is mijn allround muziekstation TrendyFM.
Daarnaast luister ik veel naar Antenne Bayern, Hotmix Dance, Radio 10 Gold 80s (meestal in auto), Technobase FM, MTV 90s (TV) en Youtube Helios Deep. Het is wel heel gevarieerd en niet specifiek maar meer waar ik zin in heb.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:21
KEXP. Veel verschillende muziek. Meestal luister ik bepaalde DJ's terug omdat ik niet alle genres trek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik luister zeer regelmatig naar KINK en naar Pinguin Radio.

Ook wel naar radio 1, 2, 3FM en BNR, maar dat zijn normale radiostations, dus ik weet niet of die in dit topic horen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-06 17:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FC_QUhNJ5hWI6dnEkbM1crhHh6A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5RphVwessyZ6P4m0B19rXpGv.png?f=user_large

Ik luister deze altijd via TuneIn, nagenoeg geen tot amper reclame en niet overdreven aanwezig. Het beste 'Oldies' station dat ik tot nu toe ben tegengekomen. The Drive Tucson draait zelfs Nederlandse oldies en heeft veel variatie. De meeste andere stations hoor je de hele dag dezelfde nummers meerdere malen voorbijkomen, dat heb je hier niet echt.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
@anandus Gaat mij inderdaad meer om de internationale zenders.

Ik heb er trouwens nog een: Qmusic Belgie.
Het is daar een stuk gemoedelijker en de reclames zijn dan opeens ook niet meer irritant. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Normaal gesproken staat NPO3FM KX op (overdag nauwelijks onderbrekingen) maar voor de afwisseling ook de nodige buitenlandse stations. Tilos.hu is er één van bijvoorbeeld met veel programma's (meestal een duur van twee uur) van een specifiek genre. Schakel je willekeurig in is er grote kans dat je eindeloos Hongaarse prietpraat hoort dus 'even' de programmering bekijken. Op zaterdagochtend bijv. heb je al jaren om 0900u. een uitzending met Japanse muziek 'Nippon Groove' (ook elke week met een ander thema) https://tilos.hu/show/nippon-groove / https://soundofjapan.hu/nippongroove/ (valt ook allemaal terug te luisteren of te downloaden). Vroeger was er gewoon een functionele engelstalige versie van de site maar nu moet je hem toch wel door de translate halen als je niet weet waar je moet zijn.
Verder staan BBC1 of (vaker) BBC1 Xtra wel eens aan en in het verleden nog wel meer themastations van grote zenders maar daar blijft ook steeds minder van over (vroeger had je op SR.se bij station P3 een stuk of zes thema sub-stations bijv. en daar is vrijwel niks van over). Deze (en nog een ander sub-station daarvan) stond ook regelmatig aan https://tunein.com/radio/...Radio-Russian-Rap-s99199/ maar om voor de hand liggende reden niet meer in de lucht.
Ook wel eens een leuke Australische zender tegengekomen maar kwijtgeraakt (denk niet dat het Triple J was want pas later ontdekt via Youtube)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:01
Radio Paradise staat hier wel eens op.
Amerikaanse zender met niet al te veel reclame tussendoor en een grote varieteit aan muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowmaster
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06-03 12:27
Ik luister heel veel naar *knip* waar ik ook de muziek verzorg met een aantal collega's.
Voor de rest struin ik zo een beetje het hele internet af naar nieuwe stations

Je eigen station promoten is niet toegestaan.

[ Voor 20% gewijzigd door tweakduke op 10-02-2025 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:07

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Shadowmaster schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:24:
Voor de rest struin ik zo een beetje het hele internet af naar nieuwe stations
...dan kan ik niet nalaten https://radio.garden/visit/helsinki/GB8sO1DW te noemen, wereldbol met duizenden klikbare stations.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-06 22:47

Sméagol

Master of Mayhem

Ik luister echt al jaren maar naar één zender:

Afbeeldingslocatie: https://deep.radio/static/img/deep_radio_logo.png

(volgens mij was er een medewerker van Deep.FM hier op tweakers)

Voor het internetradio tijdperk, luisterde ik op de kabel (FM) voornamelijk New Dance Radio, af en toe afgewisseld met Arrow Jazz en Kink FM. Later nog NPO 6 Soul & Jazz. Maar al die zenders hebben het niet gered. Sommige zijn terug in bepaalde vorm, maar ik luister ze vooralsnog niet op het internet. NPO 2 staat bij mij aan als wekker radio via DAB+, maar luister ik eigenlijk ook niet.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:40

AvK

Ready Set Go

Eigenlijk staat hier de hele dag ArrowClassicRock aan op de achtergrond. Ook in de auto. Beetje stevigere zender dan SaaiRadio. Gewoon lekkere muziek. Met oude en nieuwe muziek. Maar het meest de wat oudere rock muziek. Je hoort wel vaak dezelfde nummers zo door de week. Maar dat hebben al die andere digitale zenders ook. Ik doe het er mee. :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:18
Di.fm (al wel 20+ jaar misschien) de zender voor al je electronische muziek behoeftes.
Twente FM

Di.fm is trouwens wel erg vet. Met subscription is incl Rock Radio, Classical Radio, Jazz Radio en Radiotunes.. 100en streams, als je luistert via de app dan word de stream gepersonaliseerd op basis van de like of dislike die je geven kunt per nummer. Een dislike komt niet opnieuw langs.

Gewoon lekker muziek luisteren op basis van genre zonder reclame of gepraat. Gewoon 100+ uur aan muziek vaak voordat je een nummer opnieuw voorbij hoort langskomen en de streams worden bijgehouden en vernieuwd door moderators.

[ Voor 30% gewijzigd door Devian op 08-02-2025 20:47 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor di.fm heb ik destijds mijn streamer gekocht. Toen was het nog gratis, helaas werkt dat nu dus niet meer (en weigert die streamer het dus ook).

Maar laatst ontdekt dat radio Hi-tec in Bergeijk (jaren 90 begonnen als piraat, draaiden alleen maar dance en top 40 enzo) ook via internet te beluisteren zijn. Dus die pak ik ook nog wel eens mee :)

En radio 10 90's uiteraard, want die snapt de streamer nog wel :P
Gaat om een Denon DNP-720 btw :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:00

haagsepracht

One Man, Half Machine.

2FM Retro - 80s 90s 00s zonder reclame en inclusief nieuws.
Dogglounge - Top Deep House radio.
BigFM LOFI focus - Lofi muziek om op te werken en concentreren.
AFC FM - Amsterdam Funk Channel.
Dark Side Lounge - Ook Deep House.
C-Dance retro - Belgische retro dance station.
Bossa Nova Brazil - Heerlijke Bossa Nova.
Bassdrive - Drum and Bass.

Internet radio is wat mij betreft een prima afwisseling op Spotify. Zo kom ik tenminste onverwachts leuke muziek tegen.

[ Voor 8% gewijzigd door haagsepracht op 08-02-2025 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
The Eagle schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:03:
Voor di.fm heb ik destijds mijn streamer gekocht. Toen was het nog gratis, helaas werkt dat nu dus niet meer (en weigert die streamer het dus ook).

Maar laatst ontdekt dat radio Hi-tec in Bergeijk (jaren 90 begonnen als piraat, draaiden alleen maar dance en top 40 enzo) ook via internet te beluisteren zijn. Dus die pak ik ook nog wel eens mee :)

Als je streamer TuneIn of custom streams ondersteunt dan zou je via die weg nog di kunnen afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:37

Videopac

Rommelt wat aan.

Kun je de directe URL van het internetradiostation invoeren of ben je verplicht gebruik te maken van een dataverzamelende tussenhandelaar als TuneIn?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:03
Radio 10 gold 60's en 70's blijft toch wel mijn favoriet. Toen muziek nog gecomponeerd werd ipv geprogrammeerd !

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Denon gebruikt Vtuner. Of ik custom url in kan voeren: meen van wel. Maar is geen halszaak allemaal :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Videopac schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:07:
[...]

Kun je de directe URL van het internetradiostation invoeren of ben je verplicht gebruik te maken van een dataverzamelende tussenhandelaar als TuneIn?
Je kunt directe urls gebruiken, alleen dan is de personalisatie wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvhenk
  • Laatst online: 18:21

Elvhenk

/me hartje GO

Voornamelijk Arrow Bluesbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Devian schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:34:
[...]

Je kunt directe urls gebruiken, alleen dan is de personalisatie wel weg.
Welke personalisatie?
(ik vermoed dat we een verschillende definitie van internetradio hanteren).

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
Videopac schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:12:
[...]

Welke personalisatie?
(ik vermoed dat we een verschillende definitie van internetradio hanteren).
Nee hoor. Di.fm is een internet stream, als je die luistert via de url dan streamt hij gewoon zoals elke internetradio stream.

Echter als je luistert via hun website of app dan heb je de mogelijkheid nummers die langskomen een dislike te geven.. Vanaf dat moment word de stream gepersonaliseerd en komt dat nummer niet meer langs.

Wat ik er verder van begrepen heb is dat ze vrijwel voor de meeste kanalen die ze hebben 100+ uur aan unieke muziek hebben voordat het in de repeat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterTilly
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:11
In plaats van het openen van een nieuw topic, hoop ik dat de gebruikers hier wellicht hun tips willen geven.
Ook ik luister thuis hoofdzakelijk online naar Nederlandse radiozenders, zegmaar de welbekende namen. Dit doe ik door de TuneIn app op mijn smartphone te laten casten naar de Chromecast Audio die ik de optical ingang van mijn Argon Audio SA1 heb zitten. Deze laatste staat dan weer verbonden met 2 Dali Zensor 5 speakers. Zeker niet het beste van het beste, maar ook zeker geen verkeerde opstelling dacht ik zo.

Toch ergens wel jammer dat ik vervolgens zit te luister en naar onlinestreams van "maar" 96kbps.
Ik weet dat NPO in mp3 192kbps streamt, maar de commerciële zenders komen niet verder dan 128 of 96kbps.
Voorheen had je nog Juke dat een veel hogere bitrate gaf, maar die zijn inmiddels ook ter zielen gegaan.

Heeft iemand misschien een tip - bij voorkeur een app a la TuneIn - die het mogelijk maakt om in betere kwaliteit te streamen? Bestaan deze streams überhaupt? Of moeten we het hiermee doen via internet?

Alvast bedankt voor jullie input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:57

Haha, radio Hi-Tec. Dat was mijn buurjongen! Stond een flinke zendmast in de achtertuin. Ze konden hem zelfs in Utrecht ontvangen. Drukte bij mij dan ook van alles uit de weg op mijn tuner. :P

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azbest
  • Laatst online: 21-05 20:01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

NPO Soul en Jazz (tijdens werk):
https://icecast.omroep.nl/radio6-bb-aac

(overigens haal ik de directe internetradio url's hier vandaan).

[ Voor 44% gewijzigd door Videopac op 10-03-2025 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

josh-hill schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:23:
[...]

Haha, radio Hi-Tec. Dat was mijn buurjongen! Stond een flinke zendmast in de achtertuin. Ze konden hem zelfs in Utrecht ontvangen. Drukte bij mij dan ook van alles uit de weg op mijn tuner. :P
Hij kwam idd prima door altijd :+
* The Eagle mijmert nog even over discotheek Xanadu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
haagsepracht schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:11:
2FM Retro - 80s 90s 00s zonder reclame en inclusief nieuws.
Thx voor de Tip!

Toen vorig jaar begin 2024 Joe begon was het ook zo, wel wat minder de echte retro's
En toen werd na de zomer Joe commercieel en bagger met voice apjes en dom gepraat.

2fm maakt het verschil en prima / heerlijk te beluisteren.
Alleen tussen 12:00 en 13:00 even vervelend met die AI text vote platen.

**

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:00

haagsepracht

One Man, Half Machine.

PatRamon schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:39:
[...]

Thx voor de Tip!

Toen vorig jaar begin 2024 Joe begon was het ook zo, wel wat minder de echte retro's
En toen werd na de zomer Joe commercieel en bagger met voice apjes en dom gepraat.

2fm maakt het verschil en prima / heerlijk te beluisteren.
Alleen tussen 12:00 en 13:00 even vervelend met die AI text vote platen.
No problem :D ja die AI troep is een beetje gaar, maar de hitmixes op vrijdag- en zaterdagavonden maken het weer helemaal goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:40

AvK

Ready Set Go

Heb die zender vanmiddag opgezet vanwege die tip. Leuk hoor Maar veeel te veel Disco dreun. Echt 60% van de nummers hebben die Disco dreun. Ben afgehaakt.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
AvK schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:33:
Heb die zender vanmiddag opgezet vanwege die tip. Leuk hoor Maar veeel te veel Disco dreun. Echt 60% van de nummers hebben die Disco dreun. Ben afgehaakt.
In de ochtend / begin middag niet, is het rustig en maar beperkt tot 1 per uur ofzo.
Einde van de dag is wat harder rammen / snelheid, maar heb hem sochtends altijd aan staan @ work

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57411

KabouterTilly schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:15:
...

Toch ergens wel jammer dat ik vervolgens zit te luister en naar onlinestreams van "maar" 96kbps.
Ik weet dat NPO in mp3 192kbps streamt, maar de commerciële zenders komen niet verder dan 128 of 96kbps.
Voorheen had je nog Juke dat een veel hogere bitrate gaf, maar die zijn inmiddels ook ter zielen gegaan.

Heeft iemand misschien een tip - bij voorkeur een app a la TuneIn - die het mogelijk maakt om in betere kwaliteit te streamen? Bestaan deze streams überhaupt? Of moeten we het hiermee doen via internet?

Alvast bedankt voor jullie input!
Je zou kunnen zoeken in een online database, bijv. https://www.radio-browser.info, eventueel via een app als radiodroid.
Pagina: 1