Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe game pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een nieuwe pc nadat de oude kapot is (moederbord gefrituurd waarschijnlijk). Ik heb een tweede pc (HP slimline) die wel redelijk meegaat voor normale zaken als fotobewerking, maar gaming zit er absoluut niet in. Dat zou ik toch wel gewoon willen blijven doen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Grotendeels zal het worden gebruikt voor software (Photoshop) voor m'n vrouw, maar ik wil ook gewoon eens wat games spelen. Hoewel de oude pc nog wel acceptabel speelde (i5 2500k i.c.m. de RX470), zou meer kracht leuk zijn, vooral omdat ik een 1440p scherm heb. En ik merkte dat veel nieuwe spellen toch al snel laag moesten worden teruggeschakeld voor een acceptabele FPS.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Hier komt de catch: maximaal €500. Ik heb in dit geval 3 opties:

- Tweedehands kopen. Dat hebben we ook met de pc van zoontje gedaan, maar dat blijft vaak een gok voor de lange termijn
- Enkel een behuizing/moederbord/psu kopen en de oude onderdelen samenstellen
- Op bol.com kopen omdat ik hier nog enkele 100en euro's korting kan krijgen dankzij cadeaubonnen

Ik neig liever naar optie 3 omdat ik dan ook garantie nog heb, een belangrijke voorwaarde, hij moet vooral ook lang mee kunnen gaan. Ik heb eigenlijk te weinig verstand van een goede hardware combinatie om optie 2 aan te gaan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nu 16 GB ddr3 RAM, 2x CX500 Corsair Builder (1 nieuw), 4 SSD's en een RX470, de videokaart zou dus wellicht hergebruikt kunnen worden, de SSD's gebruik ik sowieso.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Een goede videokaart
- Audio out voorkant
- Bluetooth
- 6 USB poorten
- 16GB ram minimaal

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De pc staat in een kamer met vogels, wat voor flink wat stof kan zorgen, als hier een goed filter voor zou bestaan, is dat wel een flinke pré.

Ga je overklokken?
Nee, ik ben geen hardcore gamer, gewoon casual.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben een beetje uit de hardware wereld verloren gegaan en ik ben bij de oude pc uit 2013 blijven hangen, met soms een nieuwe videokaart. Ik was ooit vooral team Intel, maar AMD geef ik ook gewoon de kans. Ik heb wat lopen vergelijken en zag pc's met de 1650/1660/3050 en uiteindelijk 3060. Ik denk persoonlijk dat je met de meeste CPU's al rond €500 goed zit i.c.m. 16gb ram voor Photoshop, dus dan blijft de videokaart over. Ik kwam hierop uit:

https://www.bol.com/nl/nl...-vision/9300000146786454/

Specifiek de 3060 12GB uitvoering, omdat ik nogal wat negativiteit over de 8GB versie las. Met de cadeaubonnen zou ik op deze binnen budget blijven en heb ik toch iets meer kracht dan met 1660 Super. Belangrijk detail hierbij: mijn scherm ondersteunt tot 60hz.

Nu is vooral de vraag: is dit het beste wat ik mogelijk zou kunnen vinden voor dit budget of zijn er opties waar ik nog niet aan heb gedacht? RGB interesseert me 0.0, voor mijn part mag het allemaal in een saaie zwart blik zitten. Zolang die kast maar degelijk is.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Alle reacties

• Tinu-s
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-11 19:06
Wat voor spellen speel je?

• ByteMe_
  • Niet online
- Doom Eternal
- A.C. series
- God of war Ragnarok
- F.C. series
- Resident Evil reeksen (die zijn beduidend minder zwaar)

Ik doe overigens niks online meer, daar ben ik jaren terug mee gestopt.

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Ik zou je willen adviseren de weekaanbieding van Agando te kopen. Dat kost je €599 + wat verzendkosten. Probeer de componenten die je over hebt te verkopen om het teveel bestede bedrag terug te krijgen.

https://www.agando-shop.nl/product_info.php/info/p106155

• Glamourt
  • Laatst online: 07-10 12:40
Deze computer is met 25% korting in de aanbieding bij bol.com, voldoet aan je wensen en bied veel waar voor zijn geld. https://www.bol.com/nl/nl...MthIXw_0_4.7.ProductTitle

De Videokaart van de computer kost alleen al €336,-, wat de helft is van de prijs van de computer.
Wanneer je deze computer laat samenstellen of zo kant en klaar bij bol.com koopt, ben je meer kwijt als je hem laat samenstellen bij bijvoorbeeld Azerty.

Je zou alleen zelf een Bluetooth dongle moeten kopen, maar die heb je voor 2 Euro tegenwoordig al uit china met prima kwaliteit ;-) --> https://www.temu.com/nl/1...7z&_x_sessn_id=xt6v3buclc, Je moet alleen voor minimaal €10,- bestellen, dus zou ik voor de dongle Bluetooth + WIFI gaan van 8 euro en dan bestel je er nog een draadloze muis bij voor 3,50 euro. -- > https://www.temu.com/nl/2...7z&_x_sessn_id=xt6v3buclc en https://www.temu.com/nl/2...7z&_x_sessn_id=xt6v3buclc (Levertijd is 10 dagen)

Edit: Ik zie net dat er al wifi op de pc zit, dan kan je de bluetooth dongle van 2 euro pakken. Dan kan je ook nog draadloze oordopjes kopen om aan te sluiten op de dongle: https://www.temu.com/nl/a..._1687858891932_kcr9u71scw. Als het maar bij elkaar 10 euro is.

[ Voor 87% gewijzigd door Glamourt op 27-06-2023 11:42 ]

• Tinu-s
  • Laatst online: 08-11 19:06
ByteMe_ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:40:
[...]

- Doom Eternal
- A.C. series
- God of war Ragnarok
- F.C. series
- Resident Evil reeksen (die zijn beduidend minder zwaar)

Ik doe overigens niks online meer, daar ben ik jaren terug mee gestopt.
Dan is een 3060 een redelijke keuze lijkt me, het amd kamp levert wel meer bang for buck.
Je kunt bijvoorbeeld ook kijken naar een 6650 XT of 6700 XT.
Glamourt schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:16:
Deze computer is met 25% korting in de aanbieding bij bol.com, voldoet aan je wensen en bied veel waar voor zijn geld. https://www.bol.com/nl/nl...MthIXw_0_4.7.ProductTitle

De Videokaart van de computer kost alleen al €336,-, wat de helft is van de prijs van de computer.
Wanneer je deze computer laat samenstellen of zo kant en klaar bij bol.com koopt, ben je meer kwijt als je hem laat samenstellen bij bijvoorbeeld Azerty.

Je zou alleen zelf een Bluetooth dongle moeten kopen, maar die heb je voor 2 Euro tegenwoordig al uit china met prima kwaliteit ;-) --> https://www.temu.com/nl/1...7z&_x_sessn_id=xt6v3buclc, Je moet alleen voor minimaal €10,- bestellen, dus zou ik voor de dongle Bluetooth + WIFI gaan van 8 euro en dan bestel je er nog een draadloze muis bij voor 3,50 euro. -- > https://www.temu.com/nl/2...7z&_x_sessn_id=xt6v3buclc en https://www.temu.com/nl/2...7z&_x_sessn_id=xt6v3buclc (Levertijd is 10 dagen)

Edit: Ik zie net dat er al wifi op de pc zit, dan kan je de bluetooth dongle van 2 euro pakken. Dan kan je ook nog draadloze oordopjes kopen om aan te sluiten op de dongle: https://www.temu.com/nl/a..._1687858891932_kcr9u71scw. Als het maar bij elkaar 10 euro is.
Een 1660 super is in 2023 echt geen 336 euro meer waard, voor hetzelfde geld heb je de 3060 die OP linkt.

• Glamourt
Dat is hij ook niet, maar dat is wel de nieuwprijs als je de GTX 1650 Super videokaart nu nieuw zou kopen. Kan er nog 1 vinden voor 250 euro. Het punt is; de Ryzen 5 3600 is echt veel te traag. Dat gaat echt een bottleneck worden. De RTX 3060 is misschien 2x zo snel als de GTX 1650 Super. Maar dan krijg je er wel een Ryzen 5 3600 processor bij en maar 500GB opslag. Daar kan je maar 2 spellen op installeren. Misschien net aan 3.

Dus dan moet je een keuze maken, het risico lopen dat je processor de spellen niet bij kan benen en je niet alle spellen kan instaleren op je hardeschijf of op settings Medium spelen in plaats van Ultra. Desnoods is de videokaart zo up te graden.

Ik was voor het tweede gegaan, dan kan je tenminste met zekerheid vooruit. Het is allemaal erg minimaal, maar als je voor zeker wilt gaan dan zou @TS er nog een paar 100 bovenop moeten leggen. Voor 1000,- heb je een goede computer die nog wel een paar jaar meegaat.

• ByteMe_
  • Niet online
Glamourt schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:04:
Dat is hij ook niet, maar dat is wel de nieuwprijs als je de GTX 1650 Super videokaart nu nieuw zou kopen. Kan er nog 1 vinden voor 250 euro. Het punt is; de Ryzen 5 3600 is echt veel te traag. Dat gaat echt een bottleneck worden. De RTX 3060 is misschien 2x zo snel als de GTX 1650 Super. Maar dan krijg je er wel een Ryzen 5 3600 processor bij en maar 500GB opslag. Daar kan je maar 2 spellen op installeren. Misschien net aan 3.

Dus dan moet je een keuze maken, het risico lopen dat je processor de spellen niet bij kan benen en je niet alle spellen kan instaleren op je hardeschijf of op settings Medium spelen in plaats van Ultra. Desnoods is de videokaart zo up te graden.

Ik was voor het tweede gegaan, dan kan je tenminste met zekerheid vooruit. Het is allemaal erg minimaal, maar als je voor zeker wilt gaan dan zou @TS er nog een paar 100 bovenop moeten leggen. Voor 1000,- heb je een goede computer die nog wel een paar jaar meegaat.
Eigenlijk zie ik nog geen zware bottlenecks als ik theoretisch deze 2 cpu's naast elkaar zet met een 3060:

https://www.cpuagent.com/...-32&ramspeed=3800-vs-3800

Met name het stuk average FPS, daar is het verschil erg minimaal. Er is wel een groot verschil op streaming, maar daar doe ik niks mee.

Online zie je diverse compares
YouTube: Ryzen 5 3600 vs. Ryzen 5 5600X | RTX 3060 | Will it Bottleneck?

Ik denk dat het veel per spel scheelt, maar grofweg 5-15%. Ik heb wel een strak budget in gedachten en €1000 gaat het zeker niet worden. Voor die oude hardware zou ik net aan €80-90 kunnen vangen.

Die 500Gb is neem ik aan de OS drive, ik zet daar sowieso geen spellen op. Ik heb nog 4 SSD schijven met recente en oude games (~1.5tb totaal), daarnaast heb ik nog iets van 8 losse/externe schijven wat ook samen 2.5 TB zal zijn. Dat maak ik nooit vol.

• Kasj
In de pc die ik eerder heb gelinkt zit een Ryzen 5 5500 (die geen bottleneck lijkt te zijn voor de RTX3060), die je voor 35€ kunt upgraden naar een 5600. De 500GB SSD kan aangevuld worden met de eigen SSD's.

de PC van Agando is daarmee een aanzienlijk interessantere optie dan de Bol.com pc's.

• Glamourt
Het lijkt er inderdaad op dat het geen verschill zou moeten uitmaken. Dan kan je misschien inderdaad beter voor de Ryzen 5 3600 gaan in combinatie met de RTX 3060. Alleen hou er dan wel rekening mee dat de processor uit het jaar 26 juni 2019 is. Dus ruim 5 jaar oud is.. Persoonlijk upgrade ik of koop ik een nieuw systeem om de 5 jaar. Ligt eraan, bij high end componenten doe ik dit niet. Maar destijds was de Ryzen 5 ook een mid end processor.

Daarnaast als je de hardware van de pc uitbreid vervalt de garantie. Dan kan je misschien beter een tweedehands systeem hier op tweakers kopen als je toch oudere componenten wilt kopen en de pc gaat uitbreiden. v&a aangeboden: Mid-Range Game Pc, I5 12400F, 5700XT 8GB,16GB RAM,1TB SSD.

Edit: Keuze computer --> categorie: Pc's

[ Voor 9% gewijzigd door Glamourt op 27-06-2023 14:45 ]

• ByteMe_
  • Niet online
Kasj schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:41:
In de pc die ik eerder heb gelinkt zit een Ryzen 5 5500 (die geen bottleneck lijkt te zijn voor de RTX3060), die je voor 35€ kunt upgraden naar een 5600. De 500GB SSD kan aangevuld worden met de eigen SSD's.

de PC van Agando is daarmee een aanzienlijk interessantere optie dan de Bol.com pc's.
Lijkt idd een interessante optie, enige ervaring met deze shop? Ik heb er nog nooit van gehoord eerlijk gezegd.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:27
Ik zou zelf voor een 5600 gaan dan ben je voor +- 300 euro klaar voor cpu, mobo en ram. Dan kun je daarna nog tweedehands een gpu zoeken. Sterker nog, dit heb ik recent gedaan. Mijn tweede pc had nog een 2500K. Dit is het geworden: https://www.userbenchmark.com/UserRun/57829347 Ik had nog een GTX 1070 liggen. Daarmee kon eigenlijk elke game probleemloos worden gespeeld (zelf gebruik ik een 27 inch ips full hd monitor voor die pc):

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/asus-rx-470-strix-oc/images/perfrel_2560_1440.png

Zo'n GTX 1070 staat nu op V&A voor 100 euro (een 1070 Ti zelfs).

Tip: Wanneer je niet voldoende budget hebt om regelmatig je videokaart te upgraden dan is een full hd scherm handiger. Wellicht zou je eens op V&A kunnen kijken voor een 120/144 Hz full hd monitor. Mijn tweede gaming pc heeft een 27 inch full HD ips monitor. Nog nooit klachten over gehoord.

[ Voor 82% gewijzigd door sdk1985 op 27-06-2023 15:00 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• sdk1985
ByteMe_ schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:07:

Specifiek de 3060 12GB uitvoering, omdat ik nogal wat negativiteit over de 8GB versie las.
Over 8GB VRAM hoef je je echt geen druk te maken. Nog altijd een hoog 'storm in een glas water' gehalte grotendeels op basis van een game die gewoon een patch nodig had. Dat gezegd hebbende gaan we natuurlijk wel steeds meer VRAM nodig hebben voor veryhigh/ultra textures, maar niets houd je tegen om gewoon een lagere texture preset te kiezen en vervolgens probleemloos te gamen. Nieuwe games op ultra spelen is met een totaalbudget van 500 euro IMO uberhaupt niet aan de orde.

[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 27-06-2023 14:59 ]

• Kasj
ByteMe_ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:44:
[...]

Lijkt idd een interessante optie, enige ervaring met deze shop? Ik heb er nog nooit van gehoord eerlijk gezegd.
Prima shop. Zelf al 2 keer een pc gekocht.

• ByteMe_
  • Niet online
Kasj schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:58:
[...]

Prima shop. Zelf al 2 keer een pc gekocht.
Heb je enige idee van levertijd? Staat niet echt duidelijk vermeld.

De keuze is al beperkter geworden: cadeaubonnen kan je op bol.com alleen gebruiken als het niet door externe partijen verkocht wordt, heerlijk die kleine letters :')

• Kasj
ByteMe_ schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:58:
[...]

Heb je enige idee van levertijd? Staat niet echt duidelijk vermeld.

De keuze is al beperkter geworden: cadeaubonnen kan je op bol.com alleen gebruiken als het niet door externe partijen verkocht wordt, heerlijk die kleine letters :')
Kleine week volgens mij.

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-11 12:50
sdk1985 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:58:
[...]

Over 8GB VRAM hoef je je echt geen druk te maken. Nog altijd een hoog 'storm in een glas water' gehalte grotendeels op basis van een game die gewoon een patch nodig had. Dat gezegd hebbende gaan we natuurlijk wel steeds meer VRAM nodig hebben voor veryhigh/ultra textures, maar niets houd je tegen om gewoon een lagere texture preset te kiezen en vervolgens probleemloos te gamen. Nieuwe games op ultra spelen is met een totaalbudget van 500 euro IMO uberhaupt niet aan de orde.
8GB is wel degelijk krap nu. Games zijn grotendeels gepatched zodat de performance niet onderuit gaat, maar bijv. Hogwarts Legacy's oplossing was om sommige textures gewoon helemaal niet meer in te laden. Als je nu een videokaart koopt voor de komende jaren zou ik minimaal een 10GB kaart of liever zelfs 12GB kaart willen. Het is zonde dat je door te weinig VRAM instellingen moet verlagen.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Aan de andere kant: er is niemand die ooit zegt "oei, 28 compute units is voor toekomstige games echt te weinig". Als je een niet te dure kaart neemt gaat die linksom of rechtsom een keer wat lagere settings nodig hebben. Is de kans dat je performance inkakt door te weinig VRAM groter dan de kans dat de performance inkakt door te weinig rauwe GPU-kracht?

Over een paar jaar weten we het antwoord. :)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-11 12:50
bwerg schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:32:
Aan de andere kant: er is niemand die ooit zegt "oei, 28 compute units is voor toekomstige games echt te weinig". Als je een niet te dure kaart neemt gaat die linksom of rechtsom een keer wat lagere settings nodig hebben. Is de kans dat je performance inkakt door te weinig VRAM groter dan de kans dat de performance inkakt door te weinig rauwe GPU-kracht?

Over een paar jaar weten we het antwoord. :)
Maar de performance is de performance. Dat is standaard beperkt door wat de GPU core kan afhandelen. Wat we steeds meer zien is dat de performance van sommige kaarten wordt beperkt door de VRAM.

Wel een kanttekening: het budget is hierbij wel belangrijk. 8GB is prima voor een 100-200 euro kaart. Maar als er een vergelijkbaar alternatief is met meer VRAM voor een kleine meerprijs, dan zou ik daarvoor gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Raphire op 03-07-2023 17:00 ]

• sdk1985
Raphire schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:16:
[...]

8GB is wel degelijk krap nu. Games zijn grotendeels gepatched zodat de performance niet onderuit gaat, maar bijv. Hogwarts Legacy's oplossing was om sommige textures gewoon helemaal niet meer in te laden. Als je nu een videokaart koopt voor de komende jaren zou ik minimaal een 10GB kaart of liever zelfs 12GB kaart willen. Het is zonde dat je door te weinig VRAM instellingen moet verlagen.
Veel vram is leuk om in een game bijvoorbeeld high of very high textures te kunnen draaien terwijl je midrange kaart verder niet verder komt dan medium/low om 60 fps te behalen. Maar het is voorlopig zeker niet zo dat je er niks mee kunt. We hebben een tijd gehad dat de goedkope kaarten eigenlijk meer VRAM hadden dan strict noodzakelijk, die tijd is voorbij.

• ByteMe_
  • Niet online
Ik heb het jaren volgehouden met een i2500k icm rx470 op 4gb ram. ;)

Ik ben toch voor de bol.com optie gegaan. Ik merk qua werken met software een flink verschil en de ultra settings op 1440p gaan ook heerlijk soepel, Met die 5600 was t wellicht nog beter geweest, maar dit is al goed genoeg.

Ik kreeg er ook een mooiere case voor terug omdat de geadverteerde niet beschikbaar was. Bedankt voor de reacties!

Pagina: 1