Heeft het zin boven badkamer isoleren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:27
Ik vroeg mij af of het zin heeft de binnen muren te isoleren, Let op, boven het plafond?

- heb ik dan minder conden op de muren?
- goedkoper verwarmen
- minder douche lawaai naar andere vertrekken?

Douche; 1e verdieping
Plafond: kunststof
Boven plafond: houten zolder
Muren lopen tot houten zolder
Alle muren zijn steens muren.

De badkamer wordt verbouwd en kan er nu bij.

Hoor graag of iemand advies heeft isolatie vind ik lastig en isolatie over isolatie kan niet als ik goed gegrepen had. De binnenmuren zijn niet geïsoleerd.

Wie kan er iets over zeggen?

Beste antwoord (via brownyster op 26-06-2023 23:45)

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:56
Condens ontstaat wanneer warme vochtige lucht tegen een koud oppervlak botst. Denk b.v. aan een pak drinken uit de koelkast. Als het pak koud is, en de lucht eromheen warm, dan condenseert het op het koudste punt (in dit geval het pak).
In je douche gebeurt hetzelfde. Als de omgeving erg koud is, en je gaat douchen, voeg je warme vochtige lucht toe.

Die warmte botst tegen je koude lucht/omgeving, en dat maakt de boel nat. Als je nu veel condens hebt, moet je de omgeving verwarmen. Warme lucht combineren met vochtige warme lucht zorgt ervoor dat er amper condens ontstaat.

Heeft isoleren zin? Zeker, maar het begint wel met warmte toevoegen. Zet dus verwarming aan als het koud is, dat vermindert condens. Die dit op voorhand, niet tijdens het douchen. Is er nergens isolatie, dan kan het zeker helpen. Dan houd je de boel langer warm (en stook je minder voor de uitenlucht. Sowieso is isoleren niet slecht, het verhoogt ook comfort.
Als je nergens isolatie hebt, zou ik wel isoleren. Doe dat bij de muren en je dak, niet in een plafond. Dan verplaats je het probleem alleen maar naar een andere plek.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-06 02:10
- heb ik dan minder condens op de muren?

Nee, als je nu condens op de muren hebt boven je plafond dan moet je je plafond verbeteren, vocht hoort daar niet te komen.

- goedkoper verwarmen

Nee, er is geen luchtstroom want boven je plafond is een afgesloten ruimte dus warmteverlies aldaar over dat stukje muur is verwaarloosbaar.

- minder douche lawaai naar andere vertrekken?

Als je echt gaten in de muur hebt helpt het om die dicht te maken, alles wat je verder wilt doen helpt alleen als je de hele muur (en eventuele deuren) aanpakt.

Zou d'r niet aan beginnen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:56
Condens ontstaat wanneer warme vochtige lucht tegen een koud oppervlak botst. Denk b.v. aan een pak drinken uit de koelkast. Als het pak koud is, en de lucht eromheen warm, dan condenseert het op het koudste punt (in dit geval het pak).
In je douche gebeurt hetzelfde. Als de omgeving erg koud is, en je gaat douchen, voeg je warme vochtige lucht toe.

Die warmte botst tegen je koude lucht/omgeving, en dat maakt de boel nat. Als je nu veel condens hebt, moet je de omgeving verwarmen. Warme lucht combineren met vochtige warme lucht zorgt ervoor dat er amper condens ontstaat.

Heeft isoleren zin? Zeker, maar het begint wel met warmte toevoegen. Zet dus verwarming aan als het koud is, dat vermindert condens. Die dit op voorhand, niet tijdens het douchen. Is er nergens isolatie, dan kan het zeker helpen. Dan houd je de boel langer warm (en stook je minder voor de uitenlucht. Sowieso is isoleren niet slecht, het verhoogt ook comfort.
Als je nergens isolatie hebt, zou ik wel isoleren. Doe dat bij de muren en je dak, niet in een plafond. Dan verplaats je het probleem alleen maar naar een andere plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:23
Als je erbij kunt dan vooral doorisoleren tot de nok.

De eerste paar cm isolatie doen het meest.

Een ongeisoleerde hele koude ruimte boven een verwarmde ruimte is een groot energielek. Een plafond doet namelijk niets (hoort ook zo).

Aan condens op de badkamermuren doet het niets. Dat komt simpelweg omdat die daar het koudste punt vormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:27
Dank voor jullie reacties.

Conclusie isoleren boven plafond heeft nauwelijks zin. Muren zijn goed en dakisolatie is ook goed. Thanx